Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Inställning till körningen på Ringen
1, 2, 3, 4   >>
6010 besök totalt
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Eftersom vi svävade ut lite i Peeters lådbilstråd så startartar jag en ny. Det sas ju en hel den där och detta var senaste inlägget av Gaute.

RS6 skrev:
Kanske svävar jag ut nu, men
Detta och mycket annat har och kommer nog alltid att diskuteras i all evighet. Det är ju för att i grunden är ju alla olika, vi har alla olika moral, värderingar, livserfarenheter, ålder, religion , nationalitet o s v. Därför kommer människor alltid att tycka olika o s v det går liksom inte att ändra på. Det är ju inte så konstigt att krig och elände alltid funnits alltid kommer att finnas tråkigt nog.

Man kan aldrig ändra på någon annan, men man kan ändra sig själv.

För mig personligen känns det väldigt svårt att åka från ringen utan att ha klockat en tid. Jag kommer ju att göra de så länge jag känner för det och inte låta bli för att andra tycker jag inte ska göra så. Jag kör ingen dubbelmoral utan står för detta. Under mina 14 dagar klockade jag faktiskt bara 3 tider, det var så mycket trafik så det känndes inte så givande, hadde jag fått några fria varv hadde jag klocka dessa med säkerhet. Men jag är ändå glad för jag har ett hum om min tid för i år och det är det intressanta för mig.
Jag körde totalt 200mil på ringen denna gång och står själv fast i min övertygelse när jag säger att de tre varven inte på NÅGOT sätt gjorde mig farligare för mig själv eller min omgivning. Jag kanske tvärt om funkar anorlunda än vad som folk tänker sig att personer som tar tid på sig själv funkar. De flesta kanske dömer andra efter sig själv, kanske är det så att när de tagit tid på sig själva så kör de över sin förmåga och är förblindade av att tiden går på klockan. Vad vet jag, men man kan ju tro att de är så

Själv när jag sätter på klockan blir jag i samma stund väldigt eftertänksamm. Detta gör att jag kör lite lugnare då faktiskt, för när jag sitter i bilen o klockan går säger jag alltid till mig själv att nu kör du så inget händer. Se där kanske är jag en större fara för mig själv och andra då jag inte kör på tid? Det tål att tänkas på i vart fall, man kan ju inte med säkerhet säga att bara för att man tar tid ett par varv eller så bidrar det att man kör över sin förmåga o s v. Jag är övertygad att de flesta lämnar lite marginal på ringen, i vart fall de som återkommande kör där.

Anders och Ulf har ju en stor erfarenhet av ringen och det är nog så intressant att läsa om deras erfarenheter, ståndpunkter o s v. När jag läser Ulfs tre punkter så är det ju samma sak för mig, och många andra skulle jag tro, jag åker oxå i ett för mig avägt tempo. På scudeian försökte även jag få till det perfekta varvet trots en del kurbs här o var. Alla som kör scuderian strävar säkert efter detsamma. Klart kan man försöka omvända människor, det är i vart fall bra att alla får ventilera fritt. Men hastigheter och varvtider känns för mig inte så särskilt främmande på ringen, tvärt om känns det ganska naturligt just här. Lika kul och naturligt känns det för mig att sitta på kammarn och spekulera i omkörningar och spårval mm, samtidigt som jag respekterar och förstår Anders ståndpunkt.

om ett par dagar kanske jag får möjlighet att prova Porsches CUP bilar på bana, vem vet kanske torskar man dit rejält efter. Kanske kör man Porsche CUP på riktigt Kanske förändras mitt sätt att se på det då eller kanske gör det ingen skillnad, jag kanske ändå kommer att ta en tid eller två på turistkörningen.
Kanske gör jag som många andra som tar tid på ringen, de kör med dubbelmoral och talar väldigt tyst om detta med sin tid de tar. Nä jag står för det jag gör och hoppas folk kan ta mig för den jag är, alla är vi olika. Om inte så är det ingen större förlust.
Mvh/Gaute

om jag tolkar dig rätt så menar du att var och en får ha sin egen inställning till hur de kör på Ringens turistkörning. Jag tycker inte det är riktigt så enkelt. Min uppfattning är att den inställning vi har också påverkar vårt handlande. Att tro att en person som fokuserar på varvtider och resonerar i termer av förlorad tid vid omkörning, kör lika hänsynsfullt och säkert som den som har en mera avslappnad attityd är naivt.

I all verksamhet där vi umgås med andra så måste vi följa vissa gemensamma regler. Inte minst gäller detta i såväl motorsport som i trafiken. På Ringens turistkörning gäller de vanliga trafikreglerna vilket t ex innebär omkörning till vänster. Du talar om dubbelmoral, hur hanterar du själv just en sådan sak? Är det inte så att du själv kan tänka dig att tumma på just en sådan viktig regel i ivern att komma först/sätta en varvtid?

Jag påstår inte att jag själv är någon ängel eller ofelbar men jag tror mig ha lärt en sak, tidtagning och agressivt beteende hör helt enkelt inte hemma på turistkörningen. Det faktum att många ägnar sig åt just detta är i ett större perspektiv faktiskt ett hot mot själva företelsen Touristenfahrt.

Jag tycker vi skall vara enormt tacksamma för att vi får förmånen att nöta den heliga asfalten under så öppna former som vi får idag och vara rädda om detta.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nu har jag ju aldrig kört på Ringen men nog beror det på vad man har för inställning till tide man tar? Beroende på om man tar tiden för att kunna skryta att man minsann kört si och så fort eller om man tar det för att se att man utvecklas är ju en otrolig skillnad, för om man tar den för att utvecklas så är ju själva tiden inget viktigt utan det är förhållandet mellan tiden och hur det kändes på banan som spelar roll.

För mig är det en jäka skillnad om jag kör 1:03 på kullen med brinnande däck och adrenalinet sprutande ur öronen och vita knoga eller om det är som att köra till ICA och köpa mat.

Ni förstår nog vad jag menar.

BMW 330i -05
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
MaZ skrev:
Ni förstår nog vad jag menar.

Tror det. Grejen är ju den att när du kör Kinnekulle och vill se hur du utvecklas så jämför du väl alltid varv där du har haft fritt spår, något annat vore ju meningslöst. Att jämföra ett varv på 1.04.8 där du har två omkörningar med ett 1.03.66 och en omkörning säger ju inte mycket om hur du har utvecklats. Då är det ju ändå så att omkörningar på ett banmöte eller en tidsträning ändock går mycket smidigt eftersom de inblandade har varit med på samma förarmöte och känner till vilka regler som gäller och troligen t o m känner varandra.

På Turistkörningen Ringen får du i princip aldrig ett fritt varv. Antingen blir du omkörd, eller så tvingas du köra om. De du kör om kan antingen vara en fransk barnfamilj med Renaulten full av glassätande ungar eller någon lokal matador i en racepreppad Golf som är ute och mjukar upp inför helgens VLN-lopp.

om man då skall jämföra tider så finns det ju två alternativ.

1) Man tar det riktigt lugnt vid alla omkörningar och när man sitter på sin kammare har man den "intressanta" uppgiften att jämföra ett varv med 12 omkörningar och 8.28 mot ett varv med 9 omkörningar på 8.45, vilket alltså är tämligen meningslöst.

2) Det andra alternativet är att man betraktar alla omkörningar som rundningsmärken och kör om snabbt och brutalt, då blir ju i alla fall varvtiden lättare att jämföra...

Alltså - att ta tid på Ringens turistkörning har för det mesta bara ett syfte - att kunna skryta med det när man står i baren på Pistenklause eller när man chattar på något Internet-forum och som du riktigt påperkar så kanske detta inte är en det optimala motivet.

Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003

Anders,om jag förstår dig rätt, så sätter du = tecken mellan tidtagning o agressivt beteende.Det håller jag ej med om i så fall.Självklart finns det personer som kör mer agressivt när dom tar tid,lika självklart som att det finns de som blir mer agressiva av att köra med tex r-däck o en kompis i passagerar stolen.

Det måste väl ändå va beteendet i traffiken som avgör om man e farlig eller ej.Vart ska man annars dra gränsen?Du menar att tidtagning ej hör hemma på turiskörning.Då karske inte r-däck heller hör hemma på turistkörningen?Eller bilar med mer än 250 i toppfart?

Utav de ca 170 varv ja kört på Ringens turistkörning har jag säkert tagit tid ca 100 varv av dessa.Jag tycker Maz utryckte det bra:"förhållandet mellan tiden och hur det kändes på banan" tycker jag är mycket intrresant.Jag tycker det låter trångsynt o säga att nån som tar tid inte kan köra avslappnat o säkert.

om man skyter eller inte över btg tider har väl inte så mycket med att göra hur man beter sig på ringen!Lite skryt o skrävel hör ju till,det viktiga är väl att man kör efter sin förmåga, o på ett sätt som man själv o andra uppfattar som säkert o hänsynsfullt.

Det måste vara personen bakom ratten som bestämmer,inte tidtagar uret.Jag tycker verkligen körningen på ringen är tillräckligt svår o spännande utan att behöva jaga nån tid,men ja vill inte va utan tidsreferenser!

pugge rc Btg 8:48
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Anders, handlar den här tråden om inställningen till körning på Ringen eller om inställningen till tidtagning av körning på Ringen? Anledningen till att jag frågar är nämligen att du verkar ha hängt upp dig väldigt mycket på just tidtagning som roten till allt, eller åtminstone en hel del, ont.

om vi tittar på en del av vad du skrev som svar på Götes text:
Anders Jonsson skrev:
om jag tolkar dig rätt så menar du att var och en får ha sin egen inställning till hur de kör på Ringens turistkörning. Jag tycker inte det är riktigt så enkelt. Min uppfattning är att den inställning vi har också påverkar vårt handlande.

så finns det ingen poäng i det du skriver som skiljer sig nämnvärt från Götes, dvs utifrån den inställning man har påverkas ens handlande därefter. En ur filosofisk synpunkt meningslös sats eftersom det snarare är ett axiom än en teori härledd ur ett axiom.

Nåväl, vad jag vill uppnå med mitt inlägg är egentligen följande:
om man ser till de kilometrarna som totalt tillryggaläggs på Ringen varje år kan vi väl allihopa vara överens om att merparten körs i ett tempo som är högre än normal gatkörning, själva syftet för de allra flesta som åker dit är ju just att framföra sitt fordon i raskare takt. Alltså uppstår redan där körmässigt en högre risknivå som accepteras av alla som kör (de som inte accepterar inser per definition inte vad de håller på med men hålls ändock ansvariga för vad de gör, märklig inställning!). Som Göte skrev så är vi allihopa olika som individer och därför reagerar vi också annorlunda när vi utsätter oss för risker. Vissa hanterar dem bättre än andra, vissa är mer medvetna om dem än andra och vissa har mer erfarenheter av dem än andra. Detta är förutsättningarna för de som väljer att betala pengar och köra på Turistkörningen.

Just för att vi är olika som individer så finns det olika sätt att tackla dessa förutsättningar och de manifesteras på olika sätt på banan, dvs vissa kör försiktigt utan några som helst chanstagningar medan andra ligger närmare gränserna. Risken för mig som turiståkare varierar sålunda beroende på vilka personlighetstyper och hur många av varje som råkar befinna sig på banan samtidigt som jag.

Eftersom vi alla har hört om och/eller sett med egna ögon hur vissa har satt bilen i räcket i Hatzenbach, lagt hojen i gruset i Brünnchen, fått tvärnita för en husbil mitt i vägen efter Wippermann, blivit tutade på för att de inte lämnat plats för omkörning 2 kurvor i rad, blivit hindrade av någon som vägrat lämna idealspår trots att man varit mycket snabbare och legat 2 m bakom ett halvt varv och blinkat med helljuset etc etc etc så kan vi konstatera att det finns människor med "fel" inställning som kör på Ringen och det kommer vi att få fortsätta leva med pga att, återigen som Göte skriver, vi är olika som individer och har olika personligheter.

Som jag ser det så är det största problemet med turistkörningen att människor med "fel" inställning kör där. Frågan som uppstår då är ju hur många av de med "fel" inställning som också regelbundet klockar sina varv? omöjligt att svara på för någon av oss, vi kan bara spekulera. Om vi för diskussionens skull dock antar att majoriteten av de med "fel" inställning klockar sina varv så kommer följdfrågan: Uppstår riskerna för att de tar tid eller för att de har "fel" inställning? och om riskerna ökar ytterligare, utöver den personlighetsrelaterade delen, pga tidtagningen, med hur mycket? Återigen kan vi bara spekulera.

För egen del ser jag därför inte tidtagning generellt som något ont utan oroar mig mycket mer för vilka personlighetstyper som kör på Ringen. Frågan om inställning till Ringenkörning är för mig alltså mycket mer djupgående än huruvida det bara handlar om tidtagning.

Jag kan ju tillägga att jag personligen är tämligen obenägen att ta risker och därför aldrig kör på dagen på späckade sommarhelger utan kör på morgonen innan folk kommer och på kvällen när de flesta åkt hem. Mest föredrar jag vardagar på våren och hösten när det faktiskt kan vara i princip folktomt, underbart! Vidare har jag själv tagit tid på totalt 3 av de varv jag kört men jag kommer att ta tid igen om/när jag blir nyfiken på vad tiden skulle bli.

Som slutkläm vill jag också säga att jag inte tror tidtagning är något "problem" för medlemmarna på ett forum som rejsa.nu eftersom de flesta här verkar vara genuint intresserade av att vilja behärska sitt fordon på ett kontrollerat sätt och är relativt vana vid bankörning. Jag tror också att vi ofta ligger ganska nära varandra åsiktsmässigt. Jag vet i alla fall att jag för egen del i 99% av fallen kan posta "Instämmer med föregående talare" när Anders Jonsson skriver något, men just i det här fallet tycker jag inte att det är tidtagningen som är det största problemet, eller ens ett stort problem överhuvudtaget.

Tack för att ni läst ända hit!

Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
obbedoen skrev:
Det måste vara personen bakom ratten som bestämmer,inte tidtagar uret.Jag tycker verkligen körningen på ringen är tillräckligt svår o spännande utan att behöva jaga nån tid,men ja vill inte va utan tidsreferenser!

Jag visste väl att denna diskussion skulle var lite kontroversiell!

Lustigt nog är det du skriver här ovan i princip det samma som jag själv framförde i en liknande diskussion på Ringers någon gång i slutet av förra årtusendet. Visst har du rätt i detta och självfallet är inte alla lika.

Jag talar dock i generella termer, undantag från det ena eller det andra finns alltid.

Vad jag menar är att för att tidtagningen skall kunna fylla ett syfte som värdemätare på hur man utvecklas krävs i princip ett fritt varv. Eftersom man nästan aldrig får detta på Ringen är risken uppenbar att man försöker "skapa" detta "fria" varv genom att inte visa vederbörlig hänsyn vid omkörningar.

Alltså är tidtagningen - om man hårdrar det - antingen meningslös eller farlig.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Christian Eick skrev:
En ur filosofisk synpunkt meningslös sats eftersom det snarare är ett axiom än en teori härledd ur ett axiom.

Wow - nu måste man ju tänka också! Vet inte riktigt om jag hängde med i den ordvändninge men jag tror det och Christian, jag håller med om mycket i det du skriver.

Jag startade tråden för att bryta ut den ur Peeters lådbils tråd. I den tråden tyckte jag att några verkade alltför fokuserade på varvtider och hastigheter för att riktigt passa in i konceptet som turistkörningen på Ringen faktiskt är. Trådens rubrik syftar alltså på inställningen i stort till att köra på TF, inte i första hand på tidtagningen. Jag kan hålla med om att det finns bra mycket värre saker att oroa sig för än förekomsten av tidtagning på Ringen.

Jag vidhåller dock att en förare med stoppuret tickande på instrumentpanelen är en större risk för sig själv och andra än samma förare utan tidtagning.

För egen del har mitt beslut att inte ta tider dessutom förstärkts av besked från mitt försäkringsbolag om att försäkringen inte gäller på Ringen om jag tar tid. Ett villkor som jag tycker är rimligt och har accepterat.

Som jag skrev i Peeters tråd - jag vill inte rikta några pekpinnar, bara stämma till eftertanke.

Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003

....

örebro
Här sen Mar 2003

Anders Jonsson skrev:
Alltså är tidtagningen - om man hårdrar det - antingen meningslös eller farlig.
-
Deymn,då e min stora hobby i stort sätt meningslös då..

Mattias Bratt skrev:
Tur att jag är en så pass usel chaffis runt slingan, så jag ej behöver utsätta mej som eder snabba chaffisar med tidtagaruret i näven....Ibland har man tur man är en kass chaffis...BTG= ????
-
Deymn,ja som låg bakom dig många varv o tyckte vi drog fort som attans!
deymn va tungt detta blev!Ja som trodde ja va bra,snabb,säker o hade intressanta saker som btg tider på hemliga olagliga dvd tejpar,,deymn,harakiri nästa

Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003

Christian Eick skrev:
Anders, handlar den här tråden om inställningen till körning på Ringen eller om inställningen till tidtagning av körning på Ringen? Anledningen till att jag frågar är nämligen att du verkar ha hängt upp dig väldigt mycket på just tidtagning som roten till allt, eller åtminstone en hel del, ont.

om vi tittar på en del av vad du skrev som svar på Götes text:
Anders Jonsson skrev:
om jag tolkar dig rätt så menar du att var och en får ha sin egen inställning till hur de kör på Ringens turistkörning. Jag tycker inte det är riktigt så enkelt. Min uppfattning är att den inställning vi har också påverkar vårt handlande.

så finns det ingen poäng i det du skriver som skiljer sig nämnvärt från Götes, dvs utifrån den inställning man har påverkas ens handlande därefter. En ur filosofisk synpunkt meningslös sats eftersom det snarare är ett axiom än en teori härledd ur ett axiom.

Nåväl, vad jag vill uppnå med mitt inlägg är egentligen följande:
om man ser till de kilometrarna som totalt tillryggaläggs på Ringen varje år kan vi väl allihopa vara överens om att merparten körs i ett tempo som är högre än normal gatkörning, själva syftet för de allra flesta som åker dit är ju just att framföra sitt fordon i raskare takt. Alltså uppstår redan där körmässigt en högre risknivå som accepteras av alla som kör (de som inte accepterar inser per definition inte vad de håller på med men hålls ändock ansvariga för vad de gör, märklig inställning!). Som Göte skrev så är vi allihopa olika som individer och därför reagerar vi också annorlunda när vi utsätter oss för risker. Vissa hanterar dem bättre än andra, vissa är mer medvetna om dem än andra och vissa har mer erfarenheter av dem än andra. Detta är förutsättningarna för de som väljer att betala pengar och köra på Turistkörningen.

Just för att vi är olika som individer så finns det olika sätt att tackla dessa förutsättningar och de manifesteras på olika sätt på banan, dvs vissa kör försiktigt utan några som helst chanstagningar medan andra ligger närmare gränserna. Risken för mig som turiståkare varierar sålunda beroende på vilka personlighetstyper och hur många av varje som råkar befinna sig på banan samtidigt som jag.

Eftersom vi alla har hört om och/eller sett med egna ögon hur vissa har satt bilen i räcket i Hatzenbach, lagt hojen i gruset i Brünnchen, fått tvärnita för en husbil mitt i vägen efter Wippermann, blivit tutade på för att de inte lämnat plats för omkörning 2 kurvor i rad, blivit hindrade av någon som vägrat lämna idealspår trots att man varit mycket snabbare och legat 2 m bakom ett halvt varv och blinkat med helljuset etc etc etc så kan vi konstatera att det finns människor med "fel" inställning som kör på Ringen och det kommer vi att få fortsätta leva med pga att, återigen som Göte skriver, vi är olika som individer och har olika personligheter.

Som jag ser det så är det största problemet med turistkörningen att människor med "fel" inställning kör där. Frågan som uppstår då är ju hur många av de med "fel" inställning som också regelbundet klockar sina varv? omöjligt att svara på för någon av oss, vi kan bara spekulera. Om vi för diskussionens skull dock antar att majoriteten av de med "fel" inställning klockar sina varv så kommer följdfrågan: Uppstår riskerna för att de tar tid eller för att de har "fel" inställning? och om riskerna ökar ytterligare, utöver den personlighetsrelaterade delen, pga tidtagningen, med hur mycket? Återigen kan vi bara spekulera.

För egen del ser jag därför inte tidtagning generellt som något ont utan oroar mig mycket mer för vilka personlighetstyper som kör på Ringen. Frågan om inställning till Ringenkörning är för mig alltså mycket mer djupgående än huruvida det bara handlar om tidtagning.

Jag kan ju tillägga att jag personligen är tämligen obenägen att ta risker och därför aldrig kör på dagen på späckade sommarhelger utan kör på morgonen innan folk kommer och på kvällen när de flesta åkt hem. Mest föredrar jag vardagar på våren och hösten när det faktiskt kan vara i princip folktomt, underbart! Vidare har jag själv tagit tid på totalt 3 av de varv jag kört men jag kommer att ta tid igen om/när jag blir nyfiken på vad tiden skulle bli.

Som slutkläm vill jag också säga att jag inte tror tidtagning är något "problem" för medlemmarna på ett forum som rejsa.nu eftersom de flesta här verkar vara genuint intresserade av att vilja behärska sitt fordon på ett kontrollerat sätt och är relativt vana vid bankörning. Jag tror också att vi ofta ligger ganska nära varandra åsiktsmässigt. Jag vet i alla fall att jag för egen del i 99% av fallen kan posta "Instämmer med föregående talare" när Anders Jonsson skriver något, men just i det här fallet tycker jag inte att det är tidtagningen som är det största problemet, eller ens ett stort problem överhuvudtaget.

Tack för att ni läst ända hit!

Ja håller med,ja menar ja instämmer med föregående talare... thumbs up

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

En intresserad fråga, om man i stort sett aldrig får ett rent varv, varför då ta tid?
Är inte det helt meningslöst, eller hoppas man på att trots allt få ett helt fritt varv?

Själv är jag starkt tidsberoende, trots medioker förmåga, men jämför mig mest med mig själv. Det senare mest för att jag just är medioker, annars skulle jag säkert främst jämföra mig med andra. Jag har nog knappt kört ett enda varv på bana utan att ta tid, men däremot är det ju fullständigt meningslöst att bry sig om tider där man kört av, passerat nån, eller nån annan störning, eftersom det blir en ren gissning vilken tid man skulle ha haft och då kan man ju lika gärna gissa utan att ta tid.

#24, #64, #88
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Min uppfattning är den, och den baserar jag på min egen erfarenhet av att köra med och utan tidtagning, att man kör mycket lugnare när man vet att ingen tid tas på varvet.

Jag har aldrig använt tidtagarur utan använt möjligheten att ta tid i efterhand när jag har filmat mina varv, för när man visste att kameran gick och man fick släppa av för att släppa förbi någon eller inte kom om någon som inte ville flytta på sig, så kände man sig stressad och irriterad vilket ofta resulterade i ett försök att köra in den förlorade tiden.

Den känslan har jag aldrig nu när jag vet att ingen tid tas på mitt varv. Det har heller ingen betydelse om jag ligger bakom någon genom den här kurvan och åker om senare, eller släpper av innan kurvan för att ge den som kommer i mycket högre fart bakom möjlighet att välja det spår den vill ha.

Det händer att jag väljer att inte åka nere i Karusellen när jag ser att det kommer någon i högre fart ifatt mig upp mot Karusellen. Då åker jag istället där uppe, så får den som kör mot klockan åka där nere. Och det hade jag aldrig gjort när jag tog tid, utan var jag först fram till Karusellen så åkte jag ner i den och den andre fick snällt ligga kvar bakom.

Men vill man ha ett nästan rent varv då ska man vara där i oktober/november och hänga på låset när dom öppnar. Har fått många varv utan att knappt se en bil eller mc när jag varit nere i slutet av säsongen. Det senaste jag har varit där är första helgen i november och då kan man få ha banan nästan för sig själv.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

De gånger jag kör på Ringen är det för att uppleva vägen så sportigt som möjligt och veta att alla kör åt samma håll. Det är en säkrare och roligare variant av "Bogesundsvägen". För mig ger det inget att köra bil runt, runt på samma ställe hur länge som helst och försöka lära mig tangeringspunkter och insvängningsdito. När jag sätter mig bakom ratten är det för att ha kul och inte för att pressa mig själv till stordåd.
Angående tidtagning så har jag tagit tid några varv runt den gamla slingan, men mest för att få en uppfattning om hur snabbt det går för de som det står om i tidningen. De kör mycket fortare än jag...

örebro
Här sen Mar 2003

Den här tråden bör kallas axiom tråden!

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

obbedoen skrev:
Den här tråden bör kallas axiom tråden!

Du menar axiomtråden isf va?

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Det här med tidtagning har vi diskuterat tidigare och som vi även har kunnat läsa i den här tråden så kan det ha helt olika betydelse beroende på vem man pratar med.

Som de fllesta här vet, så klockar jag i princip alla mina varv och dessutom filmar de flesta av dem.
På så sätt kan jag i efterhand i lugn och ro även ta mellantider på olika sektioner av banan.
Då spelar det ingen roll om jag haft en massa trafik på vissa sektioner.

Ser jag att någon hinner ikapp mig, vilket iofs är ganska ovanligt, så blinkar jag och går åt sidan.
Hamnar jag bakom någon ,tycker jag iofs att det hör till god ton att vederbörande gör det samma.
Men tyvärr gör inte alla det.
När det gäller omkörningar, så tror jag att vi kan vara lite olika till mans.
En del kör aldrig om, så länge den framförvarande inte tydligt har visat att han/hon går åt sidan.
Medan andra gör mer aggresiva omkörningar. Så fungerar det ju även ute i trafiken.
Men jag tror ingen av oss gör aggresiva omkörningar för att få en bra BTG-tid!!!

När jag åker till ringen har jag oftast ett mål, att förbättra min körning på någon eller några sektioner av banan.
ofta känner jag när det börjar kännas rätt och att jag då uppnått det mål jag satt upp.
Men jag vill gärna även få det bekräftat vad den ev förbättringen ger i tidsvinst.
Dessutom tycker jag det är kul att jmf vad olika bilar presterar för tid runt nordslingan.
Därför tar jag tid.

Under de första fyra eller fem Scuderia kurserna så tog jag aldrig tid.
Det fanns helt enkelt ingen anledning till det, eftersom jag inte kunde banan tillräckligt bra.
För att det överhuvudtaget skall kännas meningfullt, tycker jag att man bör känna sig rejält säker på spårvalet och kunna rabbla det utantill i sömnen.

Jag tror det här med attityden till omkörningar eg är en viktigare fråga att diskutera än fenomenet tidtagning.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Anders du tolkar mig inte rätt! Jag vet att det finns regler för körning på ringen( står det något om tidtagning ) Jag menar att man får nog accepetera att alla kommer att förhålla sig till detta med körning på ringen på olika sätt. Likväl som i den vanliga trafiken o s v. Det är bara att gilla läget, man kan omöjligt få andra att tycka som en själv och det beror ju på det jag sa tidigare, vi är alla olika.

En sak som är fin är ju att i sitt verkliga liv så kan man ju välja vilka man umgås med o s v efter värderingar, intressen, tycke, moral mm. Men på ett forum är det ju svårare.

Jag vill börja med att säga, det finns inga slut på dessa diskutioner! Kan man inte ta till sig att alla är olika kommer man att ägna allt för mycket av sitt liv till att omvända eller upplysa folk. På vägen så kommer man att bli en väldigt arg och kanske irrtiterad människa. Om man är fotgängare i stan en dag, så är man jävligt iriterad på alla bilister. Är man bilist en annan dag så är man jävlig iriterad på alla fotgängare. Själv försöker jag tänka på just det och inte bry mig så mycket. Vill någon komma in framför mig i bilkön så har jag inget problem med att släppa fram, för jag vet att nästa gång är det jag som vill komma fram.

Anders jag vet inte vad du menar när du säger, hur jag hanterar dubbelmoral? Jag säger ju att jag inte kör med dubbelmoral. Vad gäller omkörning till höger så har jag t o m skrivit om detta när jag körde om Rosier, då får man väl anse att man står för vad man gjort? Ja har även kört om andra till höger, trots att jag gjort detta så betyder det inte att jag gör det hela tiden, tvärtom så undviker även jag detta. Under 14 dagar hände det 3 gånger tror jag. Ska man se procenten i detta så är det väl prommile mot alla vänster omkörningar. Ja det är lika fel trots det, men fel gör alla. Sedan finns ju olika anledningar till varför o s v, men det kan vi kanske ta en anan gång, eller?
Anders till skillnad mot dig så har jag gjort fel, jag har kört om till höger på ringen trots att det inte är tillåtet, ja jag har kört för fort på vanliga vägar och fått fortkörningsböter och parkeringsböter oxå. Jag har även gått mot röd gubbe. Detta kommer med all säkerhet hända igen under livets gång, de kanske även hänt dig?
Jag har kört så mycket bil att jag inte känner särskilt mycket iver eller adrenalin när jag kör bil på ringen eller andra banor. Kanske ska du istället rikta in dig på de personer som känner så istället för att rikta in dig på de som tar tid. Kanske är det så att de som för fram bilen med adrenalin och iver är de som är en större fara för sig själv och andra? Men detta blir ju väldigt svårt, för att det går ju inte att se på bilen framför.

Man kan faktiskt köra runt ex hela GP slingan på stora långa uppställ på regn våt bana utan att känna iver och adrenalin, har gjort det själv. Men det kan ju se lite annorlunda ut för de som själv inte kör så eller aldrig gjort det. Då kan det kanske se rent livsfarligt ut vilket det inte är. Tvärt om är det bättre att kunna köra så än att inte kunna det, man kan lättare sortera ut en överkörning om man kan det.

Genast säger då en del att så får man inte köra på bana. Jag kan väl hålla med, men att köra så från gång till annan tycker jag är ok, vilket inte är ofta.(här tycker alla oxå olika, det kan man inte komma ifrån)
Är det bättre att ofrivilligt få en sladd som man inte kan häva på bana? Är det bättre? Man är en större fara för andra på banan om man inte kan köra så från gång till annan för att känna var man har bilen. Hadde alla i trafiken fått möjlighet att testa sig fram på bana, sina egna och bilens gränser, ja då hadde vi med säkerhet haft mindre olyckor i trafiken. Vad är en aggresiv omkörning? det du ser som en sådan kanske jag ser som en säker.

Visst ska vi vara rädda om ringen, men glöm inte att det finns de som kör väldigt lungt och fint och aldrig tar tid men som trots det är 10 gånger farligare än jag och alla andra som tar tid. Det har inte med det att göra, det ena utesluter inte det andra.
Alla på ringen är en fara för sig själv och andra, vem som helst kan få däcks explosion, vem som helst kan köra sönder något på bilen så att den ej går att hantera, med följd att många blir lidande.

Tänk alla som filmar på ringen, man kan ju undra vad du tycker om det, tar de tid eller filmar de bara? Vad ska man egentligen säga om alla biltilvekare som monterar tidtagar ur i bilarna. Jag undrar vad Porsche som utvecklar sina bilar på ringen säger till sina kunder?

Konstigt att så många av er inte är ett dugg intreserade av tider. Porsches marknadsundersökare har kommit fram till att de flesta av deras kunder trots allt är intresserade, annars hadde det inte funnits möjlighet att få tidtagarur som tillval. Sedan ska vi inte glömma mörkertalet, alla de som trots allt är väldigt väl medvetna om tiden men som inte vågar stå för det av någon konstig anledning. Jag kan tro att det är en del, tänk vilken fara de utsätter oss för, å tänk denna fara vet vi inte ens om att de utsätter oss för då vi inte vet att de i all hemlighet tar tid!

Trots min kanske något syrliga ton så accepterar jag dina åsikter Anders, vi är alla olika!

Anders Y skrev följande#####################################################

Själv är jag starkt tidsberoende, trots medioker förmåga, men jämför mig mest med mig själv. Det senare mest för att jag just är medioker, annars skulle jag säkert främst jämföra mig med andra.

####################################################################

Anders Y jag är 100% säker att du inte är ensam att känna så. Jag VET att många känner som du men de VÅGAR inte stå för det, istället för att säga som du så kör det med det mera korrekta JAG TAR INTE TID, DET INTRESSERAR MIG INTE ÖVERHUVUDTAGET(gäller ju inte alla såklart)!

Själv kör jag gärna www.challenge.nu för att jag inte är rädd för att komma sist samt att jag gillar att jämföra mig med andra och mig själv. Jag vet att det inte är tävling på ringens turistkörning när jag kör där.

PS. Christian Eick, du uttrycker dig väl i skrift, och det du skriver är bra thumbs up , jag tror jag kör bätte än jag skriver thumbs down DS

Mvh/Gaute

Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Peeter skrev:
Men jag tror ingen av oss gör aggresiva omkörningar för att få en bra BTG-tid!!!

Låt oss hoppas att du har rätt, men jag tror det är lite optimistiskt att tro att vi Rejsa-folk är så mycket "bättre" än de "andra".

Peeter skrev:

Jag tror det här med attityden till omkörningar eg är en viktigare fråga att diskutera än fenomenet tidtagning.

Som framgår av rubriken så var det just inställning och attityd som jag ville diskutera och visst kan det vara så att det inte är själva tidtagningen i sig som är problemet utan det beteende som det kan leda till.

Många sansade personer här säger "jag tar tid, men det påverkar inte mitt beteende" och vi får väl lita till att det är så. Likväl är jag övertygad om att det finns många som påverkas till ett felaktigt beteende på grund av fokusen på varvtider. Om man lyssnar av snacket på många Internet-forum och pratet på parkeringen vid Ringen så är det allför många som ser detta som ett "race" där tiden och vem man körde om hur är det viktiga. Den typen av snack kan jag förstå men jag tror inte det leder till något gott.

Nåväl, inte mycket mer att diskutera kanske. Jag tror nog vi förstår varandra rätt väl och det vore ju tråkigt om alla hade samma inställning i alla frågor!

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Peeter skrev:

Det tvivlar jag starkt på, men visst har det säkert hänt på Ringen. Har åkt med en hel del människor på Ringen och aldrig råkat ut för det.

Själv har jag inte tagit tid, men jag har ingen emot det.

Det är som att lyfta vikter på gymmet. Klart man vill veta vad man lyfter, hur ska man annars veta om man blivit starkare om man inte tävlar mot sig själv?

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Anders Jonsson skrev:
Nåväl, inte mycket mer att diskutera kanske. Jag tror nog vi förstår varandra rätt väl och det vore ju tråkigt om alla hade samma inställning i alla frågor!

Vill tillägga att det var ett mycket berömvärt initiativ att starta tråden, den här typen av diskussion är alltid högaktuell och viktig att föra! thumbs up

Anekdot: I april i år var jag nere med en kompis i en BMW 525d Touring hyrbil och på ett av varven satte han efter mitt klartecken igång stoppuret då vi var nyfikna på var vi skulle hamna tidsmässigt med ett dylikt fordon. Efter trafikfri körning från start kom vi ifatt en danskreggad Alfa 155 i Schwedenkreuz vars förare inte visade några som helst tecken på att ha uppmärksammat oss. Istället för att bli irriterade satt vi sedan ända till efter Bergwerk och följde spänt framfarten och det var mycket intressant att se Alfans krängningar, slängningar och spårval etc. Efter varvet parkerade vi i depån och gick runt och tittade på bilar för att efter en halvtimme konstatera att stoppuret fortfarande gick! Jag kan alltså upplysa er om att BTG + slutbiten + parkering + studerande av övriga bilar tar 30:22,7 min! Med en BMW 525d Touring förstås, med en GT3 går det säkerligen fortare...

stockholm
Här sen Maj 2004

obbedoen skrev:
Anders,om jag förstår dig rätt, så sätter du = tecken mellan tidtagning o agressivt beteende.Det håller jag ej med om i så fall.Självklart finns det personer som kör mer agressivt när dom tar tid,lika självklart som att det finns de som blir mer agressiva av att köra med tex r-däck o en kompis i passagerar stolen.

Det måste väl ändå va beteendet i traffiken som avgör om man e farlig eller ej.Vart ska man annars dra gränsen?Du menar att tidtagning ej hör hemma på turiskörning.Då karske inte r-däck heller hör hemma på turistkörningen?Eller bilar med mer än 250 i toppfart?

Utav de ca 170 varv ja kört på Ringens turistkörning har jag säkert tagit tid ca 100 varv av dessa.Jag tycker Maz utryckte det bra:"förhållandet mellan tiden och hur det kändes på banan" tycker jag är mycket intrresant.Jag tycker det låter trångsynt o säga att nån som tar tid inte kan köra avslappnat o säkert.

om man skyter eller inte över btg tider har väl inte så mycket med att göra hur man beter sig på ringen!Lite skryt o skrävel hör ju till,det viktiga är väl att man kör efter sin förmåga, o på ett sätt som man själv o andra uppfattar som säkert o hänsynsfullt.

thumbs up

1, 2, 3, 4   >>
6010 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande