Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Inställning till körningen på Ringen
<<   1, 2, 3, 4   >>
6010 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Anders Jonsson skrev:
Peeter skrev:
Men jag tror ingen av oss gör aggresiva omkörningar för att få en bra BTG-tid!!!


Låt oss hoppas att du har rätt, men jag tror det är lite optimistiskt att tro att vi Rejsa-folk är så mycket "bättre" än de "andra".

Peeter skrev:

Jag tror det här med attityden till omkörningar eg är en viktigare fråga att diskutera än fenomenet tidtagning.


Som framgår av rubriken så var det just inställning och attityd som jag ville diskutera och visst kan det vara så att det inte är själva tidtagningen i sig som är problemet utan det beteende som det kan leda till.

Många sansade personer här säger "jag tar tid, men det påverkar inte mitt beteende" och vi får väl lita till att det är så. Likväl är jag övertygad om att det finns många som påverkas till ett felaktigt beteende på grund av fokusen på varvtider. Om man lyssnar av snacket på många Internet-forum och pratet på parkeringen vid Ringen så är det allför många som ser detta som ett "race" där tiden och vem man körde om hur är det viktiga. Den typen av snack kan jag förstå men jag tror inte det leder till något gott.

Nåväl, inte mycket mer att diskutera kanske. Jag tror nog vi förstår varandra rätt väl och det vore ju tråkigt om alla hade samma inställning i alla frågor!

Det är olyckligt när Top Gear skickar dit Clarkson, som skall försöka pressa sig under en viss tid, när han bevisligen inte hittar runt banan. thumbs down
Den typen av tidtagning har jag aldrig stött på tidigare och hoppas slippa se i framtiden också!

Jag vet inte vad ni andra har för inställning och attityd till körningen på ringen?
Själv åker jag dit för att lära mig att köra fort och förhoppningsvis snyggt utan att köra över gränsen för min förmåga.
Detta för dock med sig att jag kommer ikapp många bilar, motorcyklar och turistbussar och dessa vill jag passera så snart det bara går på ett hyffsat säkert sätt.
För att på så sätt kunna koncentrera mig på att ta nästa kurva i det tempo som jag vill köra i och inte i det tempo fordonet framför mig väljer.
Det kan dock vara svårt att göra en 100% rätt avvägning i alla lägen, om man skall köra om just här och nu.
Många visar tydligt, genom att blinka höger och hålla åt höger, att de släpper förbi den bakomvarande. thumbs up
Men så finns det en del som tyvärr aldrig hjälper till vid omkörningar. thumbs down
Då är det svårt att veta om det beror på att de inte sett den bakomvarande eller om de helt enkelt förväntar sig att bli omkörda utan att de själva ger något tecken och hjälper till.
Ibland kan jag ligga nästan ett halvt varv efter någon som inte tydligt går åt sidan och hjälper till.
Givetvis är jag försiktigare när jag kör om den senare kategorin av förare, men det finns ju alltid en osäkerhetsfaktor i dessa fall.
Då gäller det att försöka ge sig själv och den andra föraren sådana marginaler att man kan reda ut en situation där det visar sig att den andre föraren inte alls tänkt släppa förbi den bakomvarande.
Det har hänt några ggr att jag fått ta gräset till hjälp för att reda ut sådana incidenter.
Men är man bara beredd på det, så går det oftast bra.
Den inställning som jag har till min körning och min körstil, kan säkert uppfattas som aggresiv av en del.
Min körstil är sådan och den har ingenting med tidtagningen att göra.

Jag erkänner att jag även körde om två st till höger under senaste resan, fast jag eg hade intentionen att enbart köra om till vänster.
Ett exempel var uppe vid Hohe Acht, där en bil klart och tydligt blinkade vänster, saktade ner och gick ut ända ut till vänsterkanten och lämnade därmed ideallinjen helt öppen åt mig.
Jag vet att det var fel av mig att köra om honom på höger sida.
Men när jag kom laddandes uppför backen mot Hohe Acht och hann ifatt den klart långsammare bilen, som så tydligt går åt sidan och blinkar vänster, då är det lätt att falla för frestelsen att köra om till höger och få ett bra flyt genom högerböjen och ladda fullt ner mot Wipperman.
Inte för att få en bra tid, utan för att få ett bra flyt i åkningen och ärligt talat hade det varit farligare att tvärbromsa och försöka lägga sig bakom honom istället.
Vi gjorde båda fel! Hade han istället blinkat höger, så hade jag lättat aningen på gasen och kört om honom till vänster och allt hade varit frid och fröjd.

Tycker dock att du, Anders, har en poäng i att man kanske inte bör skryta och prata så mycket om sina tider.
Skall försöka tänka på det och bättra mig på den punkten.
Däremot kommer jag troligen att fortsätta att klocka alla mina varv.
För tro det eller ej, det påverkar inte min körning negativt.
Jag kör alltid som en biltjuv...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Gaute,

Du skrev så mycket här ovan och mycket var tydligen (?) riktat direkt mot mig. Min avsikt var inte att denna diskussion skulle utvecklas till något ordkrig oss emellan. Det är mycket jag skulle vilja kommentera av det du skriver men jag tror inte det leder någon vart. Jag vill dock poängtera några saker.

1. Jag har aldrig hävdat att jag själv skulle vara felfri.

2. Jag tycker du har fel när du resonerar i termer "att alla är vi olika och därför har vi alla olika inställning till TF och det är OK". Min uppfattnig är att om man skall deltaga i turistkörningen måste man acceptera de grundläggande reglerna och sysnsättet att detta INTE är racing.

3. Vem har sagt att vi skulle vara ointresserade av tidtagning? Intresset kan ju mycket väl finnas där men man kan inse det olämpliga i att utöva det vid vissa tillfällen. Grannens fru är en riktig pingla, men jag inser att det är lämpligt att hålla tassarna borta!

4. När det gäller dubbelmoral och omkörningar kan jag bara konstantera att uppenbarligen var jag en av de tre (?) som råkade ut för din otålighet.

Vi har olika uppfattningar om inställningen till turistkörningen - så är det och inget vi skriver här tycks ju ända på den saken. Vi får stöta och blöta den här frågan över en pilsner tror jag!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003
Inlägg: 239



....

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Mycket läs- och tänkvärt i den här tråden. Bara en kort fråga: Har det varit förbjudet med omkörningar till höger sedan "urminnes" tider eller är det ett relativt nytt påfund?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Micke Holmström skrev:
Mycket läs- och tänkvärt i den här tråden. Bara en kort fråga: Har det varit förbjudet med omkörningar till höger sedan "urminnes" tider eller är det ett relativt nytt påfund?


Det är gängse Tyska trafiklagar som gäller på TF. Men som Peeter sa, och där håller jag med, ibland kan det faktiskt vara säkrare med en omkörning till höger, vad än lagen säger. En så kallad agressiv(bestämd )omkörning kan oxå vara att föredra mot att tvekande försöka ta sig förbi.

Vad som gäller under scuderian vet jag inte, tror dock det är det samma?
om än är det godtyckligt där i vart fall i vår svenskgrupp. Ungefär var det såhär=ja eftersom vi alla känner igen varandra så har vi bara observerat varandra så kan vi nog köra om både till höger och vänster. Detta gällde främst under slalomtävlingen vill jag påpeka.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Mycket läs- och tänkvärt i den här tråden. Bara en kort fråga: Har det varit förbjudet med omkörningar till höger sedan "urminnes" tider eller är det ett relativt nytt påfund?


Ja i princip har det alltid varit så i och med att turistkörningen lyder under tyska trafiklagarna och så alltid gjort mig veterligen.

På Scuderia kursen har det åtminstone sedan 1994 varit skrivit i deras instruktioner att det är omkörning till vänster som gäller.

I praktiken var det nog så att för 20 år sedan var det så få som körde på Ringen att problemet inte var så stort, det var helt enkelt färre omkörningar.

Efterlevnaden av regeln har blivit markant mycket bättre. Jag tror det är mycket tack vare alla Internet-forum som budskapet gått fram, både de engelsktalande och de tyska. Idag gäller regelen strikt och den övervakas. Det finns massor av exempel på folk som har fått packa och åka hem efter en omkörning till höger.

För egen del körde jag mina första varv i början av 90-talet. På den tiden handlade det ju mest om att bli omkörd och det svischade förbi Kadetter, Escorter och Golfar både till höger och vänster.

Med tiden blev man dock mera varm i kläderna och jag skall villigt erkänna att 97/98 såg det hela som ett "race". Det gällde att köra om tysk dj-vlarna så det visste sin plats, för att inte tala om MC-idioterna, värre än Egyptens gräshoppor, de skulle kväsas genom att sticka in nosen så fort man kom åt.

Tog tid gjorde jag självfallet och diskuterade varvtider mer än gärna, inte minst på nätet. T ex när Ringers var nytt så startade jag en databas där alla kunde lägga in sina varvtider - allt för att vi skulle kunna skryta och jämföra! Tillsammans med Joerund och Espen utarbetade vi ett system för att kunna mäta varvtider i sektioner från videoupptagningarna. Det var skoj som bara den!

Jag minns att jag hade en diskussion på Ringers med en av de lokala killarna, Mike Frison, om just det här med varvtider. Han var en trevlig prick, jag förstod dock inte varför han var så emot det där med tidtagning - han som tävlade och allt.

Med tiden kom jag att förstå.

Det skulle ta alltför lång tid att förklara vad jag förtod men i korthet så kan jag säga att jag tro mig ha insett turistkörningens speciella karraktär.

Jag vill inte låta mästrande och min Ringen-erfarenhet är bara knappt 15 år, men många av er här har bara kört någon säsong. Jag är övertygad om att några av er - inte alla - med tiden kommer att omvärdera er inställning till hela grejen.

Vi får bara hoppas att TF är öppet så länge att ni får chansen...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Anders Jonsson skrev:
Gaute,

Du skrev så mycket här ovan och mycket var tydligen (?) riktat direkt mot mig. Min avsikt var inte att denna diskussion skulle utvecklas till något ordkrig oss emellan. Det är mycket jag skulle vilja kommentera av det du skriver men jag tror inte det leder någon vart. Jag vill dock poängtera några saker.

1. Jag har aldrig hävdat att jag själv skulle vara felfri.

2. Jag tycker du har fel när du resonerar i termer "att alla är vi olika och därför har vi alla olika inställning till TF och det är OK". Min uppfattnig är att om man skall deltaga i turistkörningen måste man acceptera de grundläggande reglerna och sysnsättet att detta INTE är racing.

3. Vem har sagt att vi skulle vara ointresserade av tidtagning? Intresset kan ju mycket väl finnas där men man kan inse det olämpliga i att utöva det vid vissa tillfällen. Grannens fru är en riktig pingla, men jag inser att det är lämpligt att hålla tassarna borta!

4. När det gäller dubbelmoral och omkörningar kan jag bara konstantera att uppenbarligen var jag en av de tre (?) som råkade ut för din otålighet.

Vi har olika uppfattningar om inställningen till turistkörningen - så är det och inget vi skriver här tycks ju ända på den saken. Vi får stöta och blöta den här frågan över en pilsner tror jag!


Ehhh är jag fortfarande bjuden Jag är med när helst det passar, vi kan även vara hos mig, lite mer centralt om vi ska på puben sedan, annars är det ju trevligt på landet hos Anders oxå.

En del var till dig, men det kan du ta vet jag . Annars var det allmänt till alla och en var.

Likväl som följande i ditt inlägg var till mig kännde jag=(I den tråden tyckte jag att några verkade alltför fokuserade på varvtider och hastigheter för att riktigt passa in i konceptet som turistkörningen på Ringen faktiskt är.) När jag blev nämnd endast som några och inte Göte(gaute) blev jag
Nä, det är inte konstigare än att vi inte tycker lika här, konceptet betyder en sak för dig en annan för mig, men i det stora hela betyder det nog samma för oss alla.

Bara för att jag råkar hänga av Sabine rejält så tar jag inte TF för tävling(race)
Se där skryt säger vissa, fakta säger jag, o fakta är inte skryt

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



RS6 skrev:
Bara för att jag råkar hänga av Sabine rejält så tar jag inte TF för tävling(race)
Se där skryt säger vissa, fakta säger jag, o fakta är inte skryt


Hej igen Gaute!

Tvivlar inte en sekund att du hängde av Sabine under TF. Du är mycket snabb! Dock - och särskilt med tanke på denna tråds titel - tror du att du skulle hänga av Sabine när det är race (och inte under TF)?

Utan att ha någon inside information skulle jag kunna tänka mig att Sabine ser rätt olika på körning under TF respektive race (och att Sabine kör med ett annat tempo under race!!!). Är det månne någon som snackat med henne om detta?

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Morty skrev:
RS6 skrev:
Bara för att jag råkar hänga av Sabine rejält så tar jag inte TF för tävling(race)
Se där skryt säger vissa, fakta säger jag, o fakta är inte skryt


Hej igen Gaute!

Tvivlar inte en sekund att du hängde av Sabine under TF. Du är mycket snabb! Dock - och särskilt med tanke på denna tråds titel - tror du att du skulle hänga av Sabine när det är race (och inte under TF)?

Utan att ha någon inside information skulle jag kunna tänka mig att Sabine ser rätt olika på körning under TF respektive race (och att Sabine kör med ett annat tempo under race!!!). Är det månne någon som snackat med henne om detta?

I de snabba patiet som Swedenkrytz körde jag mycket snabbare, nåja hon kör gat-däck o full bil men när vi väl var förbi så lämnade vi henne och hon syntes inte till i backspegeln alls, självklart kollade jag i backspegeln när vi stod i kön på långa rakan och hon kom efter ett tag men långt i från direkt.
Man får ta det för vad det är, att köra om någon på turistkörningen är just inget annat än det! Det är ju långt i från race. Det är kul, att prata om o s v men jag är för närvarande i denna värld för att dra några stora växlar av det. Samma sak när jag körde om hennes kollega Claudi Hurtgen med RS6an 2003. Men det jag kan säga är att båda gångerna har jag väldigt lätt legat just i baken på dem längeeee och de vägrar att flytta sig ska man om får man köra om, man blir inte framsläppt av en racerförare. Jag vill inte spekulera men en CSL med r-däck är en bit snabbare än en M5a.

Det jag vet är att jag körde 4sekunder snabbare än WRC Tomas Rådström på Gotland ring, det gick så långt att jag mer eller mindre blev kallad lögnare då jag nämnde detta. Folk till höger och vänster sa på forumet, det går inte att köra 4 sekunder fortare än rådström, särskilt inte då Rådström körde en RS6 Plus och jag en vanlig RS6, sades det vill jag minnas.
Jag råkade ha film på ett av varven då jag körde 3 sekunder snabbare som lades upp här, efter det var det helt tyst.
Även Fredrik Ekblom körde jag lite fortare än då vi samtidigt körde Anderstorp, han i en RS6 Plus jag i min vanliga. Vi var jämna förutom att, som Ekblom själv sade, och jag fick citera honom sa han(det är andra gången jag gör det nu), Fan Gaute du kör i från mig just i högern efter depå rakan på sladd. Jag sa då, det är just därför Både Thed och Ekblom som åkte med mig en hel del och jag med dom, sade det jag tar ut max av RS6an på Anderstorp och att det inte gick att köra fortare med RS6an än jag gjorde, vilket var kul att höra.

När jag ändå berättar, kan jag väl oxå berätta vad som hände på ringen. När Rickard Göransson skulle ut med Loaded så frågade jag om jag inte kunde hänga på med min CSL, folk bredvid som hörde detta fnissade lite lätt Jag sa då lite ursäktande att jag inte trodde jag skulle hänga med, men ändå ville se det som gick. Rickard sa häng på om du kan. Sagt och gjort ut ur bommarna jag är just efter från start. Jag var just i baken på honom från start hela vägen till Bergwerk, då jag fick soppa torsk och släppte av upp kesselchen. Jag var själv i bilen Rikard och Johan var i loaded och de såg vekligen hur jag försvann i kesselschen så de förstod att något hände eftersom jag legat just i baken hela vägen dit. Johan sa nu har du vunnit Rikards respekt, Rickard sa på sin sköna dialekt...jäklar vad du kör Gaute. Jag kan säga att efter detta så kom Loaded fram till att bilen skulle mappas om, den gick inte som den skulle, samt att den var allt för hårt satt i bak vilket var väldigt obehagligt samt hämande ner rävgrytet(jag låg ju kloss bak så jag såg vekligen hur orolig bilen var ner där.) Nåja bilen hadde ju inte minder hästar än min Det är samma här jag drar inga stora växlar här och säger att jag är snabbare än den och den, jag vet min plats Men jag berättar alltid som det var.

Rickard och jag körde en hel del efter de fixat bilen oxå, då på GP slingan . När veckan var slut och hela det sköna Loaded gänget med Anders i spetsen drog, blev det rätt tråkigt faktiskt, till alla ni andra kom såklart.

Innan Rikard G åkte frågade jag honom hur han tyckte jag körde....han var tyst ett tag sedan sa han bara... aggressivt.
Thed Björk ringde faktiskt innan han åkte till USA och undrade om jag inte kunde hjälpa honom med lite som han hadde på G, kul att man har förtroendet då det faktiskt gäller bilkörning

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Roliga historier! Skulle du ut och köra Porsche Cup också? Du får berätta (någon annanstans kanske!) om det!

Jag är väl bara en fegis, men vad gäller inställning till TF på Ringen ligger mina åsikter nog mer i linje med herr Jonsson. Tycker i och för sig att folk borde vara bättre på att titta i backspegeln/släppa förbi på Ringen. Det var ju rena rama kaoset under svenskhelgen. Samtidigt finns det andra forum för mer aggresiv körning på Ringen än TF (läs: VLN eller andra tävlingar).

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag har aldrig lyckats komma på Gaute med en lögn om detaljer kring hans bilkörning.
Det närmaste jag kommit var nog när han sa att han tittade på att antingen köpa en CSL eller en GT3.
Det där med GT3:an trodde jag ju aldrig på egentligen

Själv kommer jag aldrig glömma när Gaute körde om Ring-Taxin med sin RS6:a. (tyvärr hade han mixtrat med videon så det kom ju inte med. (han ska hålla sig till körning i fortsättningen och låta mig sköta videon ) Det var inte Sabine som körde, utan den andra kvinnliga racerföraren. RS6:an gick på r-däck och en person i.

När vi sedan stod och diskuterade med en reporter från Aftonbladet vilken bil vi skulle åka i kommer en viss person från en viss märkesklubb (ej rejsa.nu medlem) fram och säger "ska du åka riktigt fort ska du åka Porsche."
Varpå Gaute säger att han precis kört om Ring-Taxin så tillräckligt fort går det nog.
-Viss person: "Då kan den inte kört så snabbt."
Vad säger man?

Jag vet inte, men racerförare i Ring-Taxin har jag aldrig sett hålla igen. Knappt ens under gulflagg.
och själva konceptet för en Ring-Taxi-resa är väl att det ska gå undan?

Nåja, det resulterade i den här nerkortade artikeln:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,630819,00.html

För att återknyta till ämnet lite: visst är det farlig att köra bil och ännu farligare att köra på Ringen.
och ju "farligare" man kör, ju snabbare och ju mer risker man tar på Ringen dessto högre är ju risken att en olycka sker. I Gautes fall kommer folk säkert att stå i rad och säga "vad var det jag sa" om olyckan skulle vara framme. Visst, shit happens men alla har vi olika körstil. Dock finns det som påpekats regler att hålla sig. Men alltid när det finns regler finns det tolkare av reglerna, fråga bara Skattemyndigheten

För ett par veckor sedan när jag var nere hos Ruf och RT12:an skulle toppfartstestas sa reportern att de hade slutat toppfartstesta bilarna. Det var helt enkelt för farligt och det jag kan förstå. De nådde 350 km/h innan de slog av (under acceleration) för att motorvägen helt enkelt inte var lämpad för högre hastighet.
Bilar är farliga och borde förbjudas

När skulle vi ta den där ölen?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Erik B skrev:
Jag vet inte, men racerförare i Ring-Taxin har jag aldrig sett hålla igen. Knappt ens under gulflagg.
och själva konceptet för en Ring-Taxi-resa är väl att det ska gå undan?


Nja, nog tar Sabine det lugnt under gulflagg. Jag var med Gaute i hans CSL när han körde ifrån Ring-Taxin och om jag ska vara riktigt ärlig så var det under en väldigt förvirrande gulflagg-situation som Gaute passerade Sabine. Att Sabine blev så långt efter tror jag beror lite på just fövirringen som rådde mellan Fuchsröhre och Adenauer Forst. Därmed inte sagt att Gaute inte körde fortare än Sabine. Det gjorde han verkligen. Han fick hålla igen rejält och tom bromsa i Schwedenkreuz för att inte köra in i M5:an.

Innan någon kommer med pekpinnar om att köra om under gulflagg osv vill jag bara förklara lite hur det såg ut på platsen. När vi kommer ner mot Fuchsröhre blinkar den gula varningslampan som indikerar att någonting hänt längre fram. Nere i kompressionen står en (får jag förmoda) glad flaggvakt och vevar lite lojt med en gul flagga. Brevid honom står hög med koner uppställda runt något som vi tolkar som ett oljespill. När konerna är passerade gasar både Gaute och Sabine på bara för att mötas av nästa flaggvakt som står med oljeflagg i handen innan vänstern i Adenauer Forst. När det oljespillet är passerat kör Gaute om Sabine. Det visade sig dock att det inte var slut på hinder längs banan för i högern ut ur AF står en BMW och en MC parkerade lite prydligt ute i gräset. Det är möjligt att Sabine uppfattade situationen på ett helt annat sätt och därför tog det lite lugnare.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Lite lustigt, när vi diskuterar detta kommer en liknande tråd igång på Ringers.

Jag väljer att citera Ben som jag tycker sammanfattar just det där med tidtagning på ett bra sätt:

There's no point
in timing laps unless you care about the time, and if you care, the
act of timing means there must be at least some small amount of
pressure to take the 'go for it' decision over the 'hold back'
decision.

More generally, I can't really see the point in TF sessions. Every lap
is different, you get held up at different places for different
lengths of time. The variables will always be greater than any small
difference in your own abilities from one lap to the next.


Beteräffande pilsner - jag gör en ny tråd.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Den som på allvar tror att Ring-taxin laddar fullt bör tänka om.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Den som på allvar tror att Ring-taxin laddar fullt bör tänka om.


om det var menat åt mig så har jag full koll på att de inte kör fullt. Men de kör ju inte precis långsamt och släpper ju inte förbi om de inte verkligen måste. Jag har ju legat bakom Sabine med dig som förare som du kanske minns och med Gaute i RS6:an också. Har du en hyfsat jämnsnabb bil måste du pressa dig förbi, eller så körde de helt annorlunda när jag satt med än de brukar. Eller inte
De ber ju inte precis om ursäkt för sin existens så att säga, men det är ju klart att HvS kan köra ett varv snabbare vilken dag som helst. Och så är det ju rätt mycket mer en upplevelse som levereras och inte en rekordtid i passagerarstolen (men på nåt sätt är låg tid = större upplevelse ändå sammanlänkat av någon anledning)

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Erik B skrev:
johann skrev:
Den som på allvar tror att Ring-taxin laddar fullt bör tänka om.


om det var menat åt mig så har jag full koll på att de inte kör fullt. Men de kör ju inte precis långsamt och släpper ju inte förbi om de inte verkligen måste. Jag har ju legat bakom Sabine med dig som förare som du kanske minns och med Gaute i RS6:an också. Har du en hyfsat jämnsnabb bil måste du pressa dig förbi, eller så körde de helt annorlunda när jag satt med än de brukar. Eller inte
De ber ju inte precis om ursäkt för sin existens så att säga, men det är ju klart att HvS kan köra ett varv snabbare vilken dag som helst. Och så är det ju rätt mycket mer en upplevelse som levereras och inte en rekordtid i passagerarstolen (men på nåt sätt är låg tid = större upplevelse ändå sammanlänkat av någon anledning)


Det var menat till alla som tror att Ring-taxi-förarna kör fullt.

Jag vet hur det kan tolkas som likhetstecken med att köra fullt resp. inte gärna släppa förbi, men jag antar att de tycker en snabb förare borde kunna ta sig om han/hon vill köra fortare.

Som exempel på hur snabba Claudia och Sabine, så kör Claudi runt hela ringen på ca. 7.30 med en WTCC-320i med 280 hk och Sabine har vunnit 24h och VLN vid flera tillfällen. Med Ring-taxin får de inte köra snabbare än 8.30 BTG (iaf med E39:an), dessutom brukar de hålla hastighetsbegränsningen i Breidscheid.

Så måttet snabbare än Ring-taxin, kan man använda det som ngt annat än en referens i jämförelse med andra turiståkare?
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Det är klart att man vill ha en tid när man kör på en räserbana - speciellt Nurburgring - även om man vet att den inte 100% stämmer med verkligheten iom att man inte kör fullt varv. Det är samma sak på Porscheklubbens träffar, där får man inte heller ta tid men det görs det ju hur som helst och alla vet om det. Det där säger en del om vad gemene man tycker om reglerna tror jag.

Är det någon som har svart på vitt att detta verkligen har skapat olyckor elr är det inställningen att alla regler är till för att följas, speciellt trafikregler, som är allenarådande hos förbudsivrarna?

Fö vill jag nog säga att den verkliga risken med Ringen har att göra med motorkapaciteten på bilen man kör. Ju svagare motor den har dessto mera laddning av föraren och ju mindre marginaler finns det kvar, aldrig har jag haft så många tillbud som i en hyr BMW 316.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



johann skrev:
Erik B skrev:
johann skrev:
Den som på allvar tror att Ring-taxin laddar fullt bör tänka om.


om det var menat åt mig så har jag full koll på att de inte kör fullt. Men de kör ju inte precis långsamt och släpper ju inte förbi om de inte verkligen måste. Jag har ju legat bakom Sabine med dig som förare som du kanske minns och med Gaute i RS6:an också. Har du en hyfsat jämnsnabb bil måste du pressa dig förbi, eller så körde de helt annorlunda när jag satt med än de brukar. Eller inte
De ber ju inte precis om ursäkt för sin existens så att säga, men det är ju klart att HvS kan köra ett varv snabbare vilken dag som helst. Och så är det ju rätt mycket mer en upplevelse som levereras och inte en rekordtid i passagerarstolen (men på nåt sätt är låg tid = större upplevelse ändå sammanlänkat av någon anledning)


Det var menat till alla som tror att Ring-taxi-förarna kör fullt.

Jag vet hur det kan tolkas som likhetstecken med att köra fullt resp. inte gärna släppa förbi, men jag antar att de tycker en snabb förare borde kunna ta sig om han/hon vill köra fortare.

Som exempel på hur snabba Claudia och Sabine, så kör Claudi runt hela ringen på ca. 7.30 med en WTCC-320i med 280 hk och Sabine har vunnit 24h och VLN vid flera tillfällen. Med Ring-taxin får de inte köra snabbare än 8.30 BTG (iaf med E39:an), dessutom brukar de hålla hastighetsbegränsningen i Breidscheid.

Så måttet snabbare än Ring-taxin, kan man använda det som ngt annat än en referens i jämförelse med andra turiståkare?


Jag kan inte annat än att hålla med Johann vad avser Ringtaxitempot. I vissa partier kör de så att man får åka 110% bakom för att hänga på - snabba partierna - medans det totalt sett på ett helt varv inte går helt jättefort, skulle tro de åker 30 sek långsammare per varv än de kan med tom bil? Gäller vad jag sett med E39 M5orna.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Jag vet hur det kan tolkas som likhetstecken med att köra fullt resp. inte gärna släppa förbi, men jag antar att de tycker en snabb förare borde kunna ta sig om han/hon vill köra fortare.


Jag suttit i bilar som varit snabbare än Ring-Taxin och den enda möjligheten att komma om har varit att göra en olaglig omkörning, för de släpper inte förbi så att man kan köra om "lagligt." Gott om plats är det ju sällan. (Med det menar jag inte att en omkörning verkligen skedde, bara att bakomvarande bil nosat tillräckligt många gånger i rumpan för att RT borde gå åt sidan. Förnuft och säkerhetstänkande säger mig det iaf)

Vilket för tankarna till race speciellt om de har den åsikten (vilket jag starkt misstänker) att snabbare förare tar sig förbi ändå. Och visst går det, men då får man som en förare sa "kasta sig förbi på insidan."

Måttet 'snabbare än Ring-Taxin' är nog ett bra mått på någonstans mellan 8.30-9.00 BTG i de flesta fall, det har det iaf varit för mig både förut och nu. Och eftersom vi alla vet att M5:orna är snabbare än så körda i sport auto kan de ju inte hålla fullt Snabbt, men med marginal.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Qvarnis skrev:
Jag kan inte annat än att hålla med Johann vad avser Ringtaxitempot. I vissa partier kör de så att man får åka 110% bakom för att hänga på - snabba partierna - medans det totalt sett på ett helt varv inte går helt jättefort, skulle tro de åker 30 sek långsammare per varv än de kan med tom bil?


Jag gör en kvalificerad gissning: I vissa kurvor ställer de upp bilen för show = långsamt medan i andra kurvor (gärna i utgångar inför långa rakor) ser de till att ha maximal utgångshasighet och därmed sticker iväg.

Känner också igen det där jo-jo beteendet när man följer RT. Ibland hamnar man i häcken och jublar över utsikten (=drifting), ibland försvinner de bara och man undrar vad som hände. Gissar på att det beror på att de, som sagt, byter tempo och att man luras att 'slumra till' ibland.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Anders Jonsson skrev:
Lite lustigt, när vi diskuterar detta kommer en liknande tråd igång på Ringers.

Jag väljer att citera Ben som jag tycker sammanfattar just det där med tidtagning på ett bra sätt:

[i]There's no point
in timing laps unless you care about the time, and if you care, the
act of timing means there must be at least some small amount of
pressure to take the 'go for it' decision over the 'hold back'
decision.



Det kanske stämmer att det finns en grupp förare som tillhör gruppen 'hold back'.
För mig är det dock helt ofattbart hur man kan behärska sig, när man kör på en så underbar bana och att då kunna hålla igen!?!

För mig är det 'go for it' kategorin som gäller och det har ingenting med tidtagning att göra.
Ser jag en bil eller hoj framför mig så försöker jag jaga ikapp den.
Inte för att få en bättre tid utan snarare för att det är så barnsligt kul.
Det är möjligen den attityden, som i så fall är farlig!?!
Så mycket har jag dock lärt mig, att hinner någon ikapp mig bakifrån så beror det bara på en sak.
Jag är långsammare och släpper förbi honom/henne, så att vi båda kan fortsätta i det tempo som vi själva vill. Har jag tur, så lär jag mig något av den snabbare föraren på köpet.

Sådan är min inställning och attityd till körningen på ringen.

Jag håller inte med Mr Lovejoy i det han skriver, att det skulle vara tidtagning som placerar en i "hold back"- eller "go for it"-kategorin.
Jag tror tyvärr man är född i den ena eller andra kategorin.

EDIT: Vill dock tillägga att medan man lär sig hitta runt banan, så bör man givetvis behärska sig och köra "hold back"(även om man eg tillhör 'go for it' gänget i själen). Det är svårt, men när man väl lärt sig banan och då kan gå över till 'go for it', så har man igen det tiofallt.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nürburgring
Inställning till körningen på Ringen
<<   1, 2, 3, 4   >>
6010 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande