Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6010 besök totalt |
Det kan rimligen inte stämma, i vart fall inte på Anders enligt hans svar på mitt inlägg ovan. En bekännelse jag måste göra är att jag hade en film med en gul GT3 och en R1 i tanken när jag funderade på min fråga ovan och den fick ju då sin förklaring. Det är väl ungefär som att behöva bli vuxen direkt efter att man lärt sig gå och hoppa över de roliga och vilda ungdomsåren. Det vore säkert bäst för samhället i allmänhet men visst missar man något! En sak som jag efterhand har ändrat inställning till är TopGears reportage. Det har nog både orsakat en hel del jobbiga köer och möjligen missat focus bland de som inspirerats till sina första besök av reportaget. Det borde kanske aldrig ha gjorts. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Det har varit lika illa i flera år (iaf sedan tiden före Top Gear), så jag betvivlar att Top Gear har påverkat situationen speciellt mycket. |
||||||
Det skulle du inte sagt om du varit nere på svensk-helgen! Jag tror faktiskt det var fler brittiska fordon än tyska på plats och de var definitivt överrepresenterade på bärgningsbilarnas flak. Det var många av de brittiska "regulars" som kommenterade saken och skämdes lite för hur deras landsmän körde. Många skyllde på just Top Gear och artiklarna i evo. Låt oss hoppas att Clarkson gör något mer reportage of Isle of Man eller något annat så de åker dit istället! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Ja men då är det ju är det ju vetenskapligt fastställt att det är så. ![]() Som tur är finns det altertnativ till TF och då får man köra om på vilken sidan man vill, ta tid och videofilma, det du! ![]() |
||||||
Dessutom kan man med rätta skryta över sina prestationer, utan att behöva gissa hur mycket Sabine och de andra satsade. ![]() Tidsjämförelse när man kanske är den ende som uppfattade att det var tävling är ju tämligen meningslöst. Om de inte kör fullt när det är tävling får de skylla sig själva. Den som är snabbast när det finns en massa vanlig trafik som t.ex. vältrafikerat TF, banmöte eller ännu värre gatkörning har oftast mer med avsaknad av hjärna och hänsyn till andra att göra, än skicklighet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Ja du minns ungefär rätt, så här var det, skrev det i en annan tråd för ett tag sedan. kopierar därifrån. #Första gulflag ser vi just före kompresitionen i rävgrytet och ligger kloss bakom. När detta släpper just efter vänstern efter kompresitionen tar sabine fart igen och tidig turn in till höger,adenauer forst. Jag tar senare turn in i samma höger och kör om på vänster sida i slutet kurvan. Just i den skarpa vänstern mitt i adenauer forst noterar vi båda oljeflagg, då ligger jag redan före,(på väg in här såg jag först inte oljeflagg) vi glider lungt genom detta, för att sedan totalt lämna henne bakom oss I kön på långa rakan tar det sedan ett tag innan hon kommer ur Galgenkoph.# Johan har ju rätt, inte kör de särskilt fort med ringtaxi bilarna. Hadde de gjort det så hadde jag ju inte kört ifrån de så lät när, jag tänker efter så tog jag inte i så värst mycket heller. Det vågar man inte med min lilla erfarehet av ringen, jag vet med säkerhet att jag kan köra mycket fortare där. Bara man får mer erfarenhet av banan så finns så många partier man kan köra mycket fortare på. Var och varanan kan väl köra om dem o lämna dem bakom sig är jag övertygad om. Då är det mycket mer givande att köra med carerra cup och stcc räcerförare med två st CUP porschar på gälleråsen då är man ju ensam på banan o proffsen här hadde inga förhållningsregler om att de inte får köra under en viss tid o s v som Sabine visst har. Turistkörning får man som jag sa inte dra så stora växlar på. Jäklar vad kul det var att köra Porsches CUP bilar på gelleråsen ![]() ![]() ![]() ![]() Det är så härligt med race bilar dels är de lättare att köra än gatbilar, de kommunicerar så rent....o vikten gör det så mycket mer precisa och knivskarpa,,,, vill ha ![]() ![]() 10 varv var att för lite, jag kunde lätt kört hela dagen, och jag tror alla andra som var där håller med. Lägger upp bilder o kanske en story någon dag. Det togs tider hela dagen ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Ett stort steg i säkerhetstänkandet och förmodligen ett lika stort steg i avkortandet av kön till banan för turistkörning kan vara licenskrav eller en skräddarsydd uppkörning innan tillträde... Är det inte så scuderia jobbar!?
Var själv ner i fjol på "svenskhelgen", men träffade mest Engelsmänn, och upplevde köena... ![]() Det var då damaskerna till styrningen brann upp i kön efter Ganrty... Grrrrrr _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||||
Ja, kom igen nu, har man sagt A får man säga B. ![]() Fredrik Ros tog pole med 01:07.062 i Carrera Cup, om bilarna nu var jämförbara. Snabbare än det i en liknande bil är verkligen inte illa, då Fredrik Ros inte direkt tillhör de långsammare i Sverige. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Annars kan vi nog lätt hyra in dig något lämpligt SLC team på finalen om enochhalv vecka.... så kan du jämföra dig direkt med Ros, Alx, Hubbe mfl ![]() ![]() ![]() Eller ska du åka med någon redan? |
||||||
Erik, du har en poäng! Men jag fattar inte varför det är så ![]() För de som undrar så har jag kört på bana sedan 1992. Jag har på den tiden bara EN gång åkt av banan!!. Det var på knutstorp över krönet 1992/93 tror jag, jag missade den omtalade muren men snurrade långt ut i gräset flera varv. Jag körde bilen hem ![]() På gatan har jag haft två till tre olyckor sedan körkort togs som 18 åring. Ingen av dem var särskilt allvarliga. Den som hände för några år sedan var dock minst sagt spännande samt att kartläsarn hadde del i den ![]() ![]() Med detta vill jag även säga att jag alltså inte ens SNURRAT med bilen på bana under alla de år jag kört på bana, men jag kan lova att jag sett andra snurra en väldig massa under årens lopp. Det är inte för jag inte har tagit i jag inte snurrat, för många år sedan tog man ju i för kung och fosterland när man körde bil, nu har man mognat och kör mycket lugnare. Det ska oxå sägas att jag kör mycket mer med utsikt genom framrutan nu förtiden, för tittade jag mest ut genom sidorutan p g a att jag körde med så mycket sladd överallt. ( dock snurrade jag nästan ett varv på trackbiten med 8års is kalla slicks i regn på challenge för ett tag sedan) I dag såg jag många snurrningar med CUP porscharna, dock stannade alla på vägbanan och allt gick bara bra. En stcc förare snurrade 2 gånger på ett varv. Men jag är helt övertygad om att jag kommer att ha en eller flera incidenter i livet. Den som har inställningen, det händer inte mig kommer att bli mycket överaskad när han sitter i ett räcke någonstans. Jag är väldigt ödmjuk inför detta med avåkningar och trots att jag bara åkt av banan en gång på alla dessa år så vet jag att det kommer att hända någon gång. Men när jag kör bil är jag aldrig orolig att jag kommer att åka av utan litar på min instinkt, jag tänker mest på att däcket kan lossna, explodera eller bussningarna hoppa ur. Kanske oroar jag mig för detta för att just detta har hänt mig. Jag är mekarnas värsta kund, kan fråga 6 gånger om allt sitter hårt efter de mekat med bilen ![]() Var så säkra, jag kommer att åka av för eller senare, det kommer ni med, alla gör det, vissa mer än andra, men alla gör det. Ingen vill ju göra det, jag vill inte absolut inte, konstigt att de finns de som av någon konstig anledning verkar tro att jag inte bryr mig om jag skulle krocka, hur frisk är man om man tror något sådant. De har faktiskt sagt det till mig, du kör som du gör, för dig gör det väl inget om du krockar eller kör av, sök vård är mitt råd till dessa ![]() Det är ju det sista någon av oss vill göra! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Försök att hålla det här on-topic nu, annars får Nisse problem med tråddelandet igen! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Lung o fin alla, jag har inte sagt att jag kört snabbt eller snabbast, jag sa bara att räcerförare inte är några övermänn i mina ögon. Den gula bilen jag körde var visst inställd för hockenheim sa de, vad nu det betyder, ![]() Budskapet var oxå väldigt tydligt smäller man betalar man direkt, vilket har en inte så lite hämmande effekt på alla som körde kan jag lova. Nåja jag är ju en amatör och har knappt kör race bil. Än mindre har jag kört porsche, nu körde vi endast 10 varv och alla tog det väldigt lugnt, vi var glada över att ha fått en chans att köra dessa bilar, ingen ville nog ens vara i närheten av dessa bilars potetial på så kort tid i dem. Jag är långt efter, min bästa tid var 1. 12.07. Jag körde i princip alla varv på 3 an i de två långsammaste kurvorna , då jag ville ha en mer lugn bil med anledning av ovan. Pratade med Niklas karlsson han kör jämt på 2an där, han körde på 1.08 som bäst idag. Lars bertil från skåne som kör en gt2 annars körde på ca 1,10,14. Min vän Peter körde 1,13, 14 Jag känner med lite fler varv skulle jag lätt var nere på 1,10, med försäkring ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Håller med! ![]() Trevlig läsning, men det har inget med ringen att göra och heller inget med ämnet i tråden. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Funderade på det, hur många bromsar och andra detaljer som "brunnit" pga kön. Å andra sidan om man vet om att det är kö kan man ju slå av den sista biten ![]() eller i värsta fall fortsätta köra förbi kön om det är kris. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6010 besök totalt |