Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
problem med Licensen
<<   1, 2
3292 besök totalt
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Re: problem med Licensen

AndersY skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Vet inte om du kan välja 1 klubb för nationella tävlingar och 1 för internationella eventuellt.

Nej, det kan man inte. Eftersom man får bara en licensbricka där alla sportgrenars licens och klasser står på och dom måste alla vara kopplade till enbart en klubb.

Vilket kan vara en klar nackdel.
om man t.ex. vill köra kart på kartingklubbens klubbtävlingar, samt få billigare träningsavgifter så är det nödvändigt att ha licensen i sin kartingklubb och vill man t.ex. tävla i MKR-serien och räkna seriepoängen så är det endast möjligt för de klubbar som är anslutna till MKR-serien.

Men om man samtidigt t.ex. vill köra folkrace, rally, racing, dragracing, etc. i dessa klubbars klubbtävlingar och arrangemang så är man ju rökt. Det är t.ex. inte alla klubbar som ägnar sig åt både dragracing och karting.

och visst suger det.

Felet är RF's. SBF passar inte riktigt in i hur dom har tänkt. Deras regel är ju att tex en fotbollsspelare bara ska kunna tävla för en klubb under fotbollsförbundet. SBF har ju lite fler grenar. Tänk om det funnits ett bollsportsförbund som samlat allt från bangolf, basket till fotboll och polo.

Undrar om det finns något annat SF som samlar så många olika redskap och arenor under samma tak?

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:

Men det finns ju en bra lösning på det........ bara skaffa en hel bunt med licenspapper färdigstämplade från klubbarna för klubb-byten och sen byta varje vecka.... du lär nog få fram en regeländring blixtsnabbt då eftersom klubb-byten i sig inte kostar några pengar för dig... men hanteringen för förbundet kostar varje gång.

Ett klubbyte kostar 310:-. Detta eftersom ett nytt plastkort ska printas, hanteras och skickas.

edit: http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2005_Avgifter.pdf

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Men det finns ju en bra lösning på det........ bara skaffa en hel bunt med licenspapper färdigstämplade från klubbarna för klubb-byten och sen byta varje vecka.... du lär nog få fram en regeländring blixtsnabbt då eftersom klubb-byten i sig inte kostar några pengar för dig... men hanteringen för förbundet kostar varje gång.

Ett klubbyte kostar 310:-. Detta eftersom ett nytt plastkort ska printas, hanteras och skickas.

Åhå, det var nytt för mig.... så var det inte förr....

jaja, dom ju himla fina plastkorten iaf

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

dstr skrev:

Min gissning är att BMS SC inte gjort det för två år sen, och därför fick du ut licensen igen. Man avförs ju inte från en klubb förrens man låtit bli att betala medlemsavgiften för andra gången.

Det kan jag inte svara på, men jag vet att vi (BMW SC) har gjort det i år (deadline i fredags).

Bra att dessa saker kan hanteras via internet i framtiden thumbs up

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Tack för alla info Daniel.

Då lär det INTE bli något klubb-byte för mig i år.

Borde det inte vara BMWSC som skall stå för denna kostnaden för mig
då de ej skickat in listorna som de borde gjort ?

man kan ju iaf tänka så.

enbart på de grunder att jag EJ varit medlem alls i nån klubb på 5 år.

Allstå var jag ju inte med i nån klubb när jag gick med i Motorklubben = att jag inte borde betala någopn klubb-bytes-avgift heller.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:
dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Tack för alla info Daniel.

Då lär det INTE bli något klubb-byte för mig i år.

man kan ju iaf tänka så.

Allstå var jag ju inte med i nån klubb när jag gick med i Motorklubben = att jag inte borde betala någopn klubb-bytes-avgift heller.

OM du har löst ut en licens för en klubb så tillhör du den klubben för evigt eller tills du SKICKAR in en klubb-bytes handling till SBF.... eller tills den klubben AKTIVT sparkar ut dig genom att spärra bort dig (och då kan du inte få någon licens överhuvudtaget)

om du inte gör ett klubb-byte med BMW Klubbens goda minne så kan dom rent teoretiskt om dom vill sätta upp dig på svarta listan för ej betald medlemsavgift för dom förra året och detta år. Vilket gör att du inte kommer få någon licens överhuvudtaget. Eftersom du de facto har löst ut licensen förra året och detta år (som jag förstår det)

Men förmodligen så går det inte så långt utan BMW Klubben inser väl att dom gjort fel som inte skickat ut klubbavgift till dig (för du har väl inte fått någon som du inte betalt?) och därigenom godkänner klubb-bytet utan problem.......

men när du skriver klubb-bytes papperna så skriver du att det gäller för 2006 års licens så slipper du extra-avgiften för klubb-byte men gör du inte det innan årskiftet så lär du få betala det med.

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Se bilaga till G7.3 Licenser:
Innehavaren av någon (av nedanstående licenser) skall äga full kännedom om gällande reglementen samt förbinda sig att följa dessa.

Din uppgift att veta vad som gäller.

Sedan så ser jag inte vad BMW SC har att vinna på att trilskas om du önskar ett klubbyte.
Det är bara att skicka en ifylld blankett till klubben.
För driftingintresserade så finns det säkert mer lämpliga klubbar.
Fredriks förslag om retroaktiv medlemsavgift var intressant...

Älvängen
Här sen Sep 2003

KristianAE86 skrev:

Jag kanske missförstod när jag tog licens i våras, men enligt min uppfattning _måste_ du vara medlem i en klubb som är sbf ansluten för att överhuvudtaget få ha en licens.
en uppfattning till jag fick var att du får ha licensen "vilande" (inte lösa ut) i 3 år, (vagt misstanke om att du fortfarande måste vara med i nån klubb för att du ska få finnas kvar hos sbf som licensinnehavare)

jag kanske svamlar och cyklar jättelångt nu, säg till i så fall...

/karl

EDIT: tror jag rörde till det...

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Karl Birgander skrev:
tror jag rörde till det...

Ja

Men gränsen är 5 år sen sparkas du ut ur SBF datorn, sen brukar dom säga två år vilande är ok men det är mest för att få folk att betala licensen oftare.... för de facto så är gränsen för att bli utraderad ur systemet 5 år. men dom år som du inte löser ut licensen så behöver du ju naturligvis inte lösa ut medlemskap om du inte vill i någon klubb. Och det kan inte klubben säga något om eftersom då finns det inget att spärra......

obs om det inte är så att du även har funktionärslicens för den kommer ju varje år eftersom den inte är avgiftsbelagd från SBF och då måste du ha klubbtillhörighet och därigenom betala klubben varje år... för annars har dom rätt att spärra dig.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Bra svar på allt - TACKAR !

men Fredrik.. ta tebaxs det där om retroaktivt e du snäll - det har jag inte råd med ..

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:

man kan ju iaf tänka så.

Vad skulle bmw-klubben gjort för fel?

Du visar en bild på en licens för 2004. Alltså betalade du den med utskicket som gick ut i november 2003. Man avförs normalt inte från en klubb förrens du missat att betala två årsavgifter.

Säg att ditt medlemsskap inte gick ut kalenderåret 2000, utan under 2001. Lägg så på två år på det, vipps är du på 2003.

Licensen är bunden till en klubb, och ligger vilande i fem år. Efter det kan du ta ny licens i ny klubb.

edit: det finns ju inget egentligt fel som är gjort.

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Karl Birgander skrev:

Jag kanske missförstod när jag tog licens i våras, men enligt min uppfattning _måste_ du vara medlem i en klubb som är sbf ansluten för att överhuvudtaget få ha en licens.
en uppfattning till jag fick var att du får ha licensen "vilande" (inte lösa ut) i 3 år, (vagt misstanke om att du fortfarande måste vara med i nån klubb för att du ska få finnas kvar hos sbf som licensinnehavare)

jag kanske svamlar och cyklar jättelångt nu, säg till i så fall...

/karl

EDIT: tror jag rörde till det...

Du har helt rätt, förutom på 3 år... det är fem år. Och för att förtydliga: för att ha en aktiv licens så måste du vara medlem i en klubb. Är licensen vilande behövs inte det, men associationen till klubben försvinner inte. Det vanligaste scenariot är att föraren väcker sin vilande och betalar in medlemsavgiften till samma klubb igen.

När kristian fick sitt inbetalningskort 2003 för 2004 års licens så lär han inte hunnit komma med på spärrlistan.

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

dstr skrev:
KristianAE86 skrev:

man kan ju iaf tänka så.

Felet är ju ditt.

Vad skulle bmw-klubben gjort för fel?

Du visar en bild på en licens för 2004. Alltså betalade du den med utskicket som gick ut i november 2003. Man avförs normalt inte från en klubb förrens du missat att betala två årsavgifter.

Säg att ditt medlemsskap inte gick ut kalenderåret 2000, utan under 2001. Lägg så på två år på det, vipps är du på 2003.

Licensen är bunden till en klubb, och ligger vilande i fem år. Efter det kan du ta ny licens i ny klubb.

Var inte så ON-OFF ... Kristian har ju faktiskt skrivet efter det och tackat alla för info.... thumbs up

Kristian har gjort samma sak som många före honom och många efter honom kommer att göra... dvs gjort något som han trott varit rätt men inte är det...... Och BMW Klubben har inte lidit någon större skada av det, och det verkar inte som dom (Hobbe iaf) gör någon större grej av det utan kommer gladeligen skriva på klubb-bytes handlingen...... Och Kristian betalar glatt medlemskapet i Expressen klubben och har gjort (så han försöker inte "smita" undan någon avgift egentligen)

Dvs gör ingen höna av en fjäder

P.s Kristian.... lös problemet enkelt med att fixa klubb-bytet snarast så slipper du alla bekymmer. thumbs up

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Var inte så ON-OFF ... Kristian har ju faktiskt skrivet efter det och tackat alla för info.... thumbs up

Kristian har gjort samma sak som många före honom och många efter honom kommer att göra... dvs gjort något som han trott varit rätt men inte är det...... Och BMW Klubben har inte lidit någon större skada av det, och det verkar inte som dom (Hobbe iaf) gör någon större grej av det utan kommer gladeligen skriva på klubb-bytes handlingen...... Och Kristian betalar glatt medlemskapet i Expressen klubben och har gjort (så han försöker inte "smita" undan någon avgift egentligen)

ON-OFF? Jag klickade på citera, sen ringde telefon och sen var det poker på tv, och sen lite annat. Undertiden hann det hända saker i tråden.

Egentligen är det inget fel som gjorts någonstans. Situationen är ju som den är.

Älska varje varv!
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Hobbe skrev:
dstr skrev:

Min gissning är att BMS SC inte gjort det för två år sen, och därför fick du ut licensen igen. Man avförs ju inte från en klubb förrens man låtit bli att betala medlemsavgiften för andra gången.

Det kan jag inte svara på, men jag vet att vi (BMW SC) har gjort det i år (deadline i fredags).

Just vilande licenser var/är väldigt lätt missa. När jag satt som sekreterare så gick jag primärt igenom och kollade att de uttagna licenerna stämde mot betalda medlemsavgifter. Arbetsgången var i princip att de som inte betalt medlemsavgift och tagit ut licens fick sin licens spärrad. Dvs det fanns en ganska rejäl eftersläpning i hanteringen bland att pga att licensen löses ut på hösten och medlemsavgiften generellt betalades på våren.

Förövrigt håller jag med Hobbe om att vi aldrig motsatt oss klubbyte då vi inte haft något att vinna på att vara motsträviga.

Allmänt banåkaforum
problem med Licensen
<<   1, 2
3292 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande