Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (6098 totalt)
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Varvtider är bra om man vill mäta sina egna förbättringar, för spekulationer, gissningar och jämförande med andra när det inte är fråga om tävling känns lite larvigt.

Som mitt PS i mitt förra inlägg...

SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

...är det bara jag som undrar lite om det är varvtider, penismätning och skrytfaktorn som är det viktiga med bankörning...?

Jag själv är ute efter att ha kul och få gasa av mig, jag har inte råd att ligga över gränsen, och tar ut marginalerna - och är kraftigt av åsikten att hävdar man annat kanske man skulle pyssla med racing på riktigt, då likasinnade är ute på banan.

Just riskmomentet är det som skiljer racing mot privat lekkörning, eller hur?

/J - gillar inte lalls varvtidsstjötet, det passar bättre i andra sammanhang (challenge, SS, etc).

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Kristian Larsson skrev:
Anders Jeppsson skrev:
KristianAE86 skrev:

jag vet med mig att det gick bra mkt fortare på det fuktiga passet .
Sånt känner jag som förare med bra kännedom om min egen bil.

Varför inte bara skaffa en transponder så du inte behöver gissa längre?

Det känns lite som att jag skulle sitta och tycka att pontiacen går 1.12 på knutan, "inte för att jag mätt det, men den borde ju göra det..."

Vad ska man med transponder till när man bara kör banträffar? Ingen tidtagningsutrustning som är aktiv då

ok, men någon form av vettig tidtagningsutrustning måste man ju kunna ordna? Tom ett tidtagningsur bredvid ratten känns ju bättre än att gissa...
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
ok, men någon form av vettig tidtagningsutrustning måste man ju kunna ordna? Tom ett tidtagningsur bredvid ratten känns ju bättre än att gissa...

de flesta gatbilsarr. tillåter inte tidtagning.

Göteborg
Här sen Nov 2002

SecretAgentMan skrev:

(nerkortat)

...kanske man skulle pyssla med racing på riktigt, då likasinnade är ute på banan.

Det är ju det jag gör.

Personligen ser jag inte nån vits med att asa runt på en bana om man inte tar tid, hur ser man annars om man förbättrar sig? Sen är väl klart att man inte skall ta tid om man kör försäkrade bilar på bana, men då kanske man skulle ställa sig frågan: Varför kör jag inte racing istället?

BMW 330i -05
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Håller med!

Vartid är i princip ett ointressant mått.
Temperatur, banans kondition vid tillfället (väta, gummi, etc) luftfuktighet m.m. påverkar ås pass mycket att det kan spela på tiondelarna, därför är alla jämförelser över tiden rätt akademiska.

Varvitder är för mig bara intressant i två avseednen:
1. Tränignstid fär placeringen på griden (gäller främst spritnrace i långlopp splar gridplacerignen mindre roll)
2. Vid test av olika set up är varvtiden intressant för att få kvitto på om man är på rätt väg.

om jag ska se någon trend från ett år till ett annat på en bana msåte det skilja mer än en halv till en sekund för att jag ska tro på en förändring. Detta givet att mina subjektiva intryck av banans beskaffenhet säger att det är hyfsat lika jömfört med tidigare (och hur ofta är det så?)

Roligast på Knutstorp har jag bakom ratten på min gamla två-taktare, då går det på 1:22.1:23 ungefär.
I långloppsbilarna med dieselmotor tror jag vi ligger på 1:10 eller något sådant (där är varviterna totalt iontressanta) Vet inte exakt för placeringen i racen känns viktigare än varvtidsfetichismen för mig.
Roligare att veta att jag vann klassen än om jag åkte på 1:06 eller 1:23 med dne ena eller andra bilen.

I regel är de mjuka varven på så hoga växlar som möjligt de snabbaste och mest effektiva, har svårt att tro att någon åker fortare när han går ner på tvåan mer än i 5000-7000 åker jag gärna på 3:an även genom hårnålen. Tvåan tar jag bara till om jag klantat mig i bromspunkt eller spårval.
Det är nog annars inte så ovanligt att man som mera ovan förare tycker det går fortare bara för det varvar låter och sladdar.

Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:

(nerkortat - igen )
men då kanske man skulle ställa sig frågan: Varför kör jag inte racing istället?

...för att det finns inga andra direkt "lagliga" möjligheter att gasa av sig en smula och känna på bilen (även om det kan diskuteras hur lagliga alla dessa icke-sbp-sanktionerade klubbarrangemang är)?

Jag uppskattar absolut en stund på en bana, men ser inget intresse i att ge mig in i racing på riktigt, tid, budget och intresse saknas - men min hobby - Silverpilen - är kul att bruka lite hårdare när det ges möjlighet till detta..

Tidkörning är skitkul med (konbanor är galet kul, SS är det roligaste jag gjort), men inte bland andra på en banträff.

/J

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Bosse L skrev:

................
................
................

I regel är de mjuka varven på så hoga växlar som möjligt de snabbaste och mest effektiva, har svårt att tro att någon åker fortare när han går ner på tvåan mer än i 5000-7000 åker jag gärna på 3:an även genom hårnålen. Tvåan tar jag bara till om jag klantat mig i bromspunkt eller spårval.
Det är nog annars inte så ovanligt att man som mera ovan förare tycker det går fortare bara för det varvar låter och sladdar.

Bosse -

om du kört min bil med den nuvarande motorn, så hade du märkt att detta INTE stämmer.

Jag har mindre vrid i min motor än en "Honda"

Vrid är ju allt - sägs det !

Att köra min bil ett snabbt varv på Knutstorp & använda sig utav trean i hårnålen eller efter rakan -
Är samma som att dra bort två tändhattar på en BMW 6: & tro att de kommer gå fortare.

Dålig jämförelse - men det stämmer bra påmin bil/motor.

Den varvar högt, ja - men den varvar okså SAKTA

MVH/
.......K

abd

Här sen Feb 2003

KristianAE86 skrev:

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
abd skrev:
KristianAE86 skrev:

Inget konstigt med det.

Motorn varvar 8500 varv.

men om du jämför med en Honda 1600cc V-tec snurra så varvar min motor upp mkt saktare -

fattar du - Trots liknande borr/slag.

k

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SecretAgentMan skrev:

...är det bara jag som undrar lite om det är varvtider, penismätning och skrytfaktorn som är det viktiga med bankörning...?

För en del är det säkert det...
Att jag gillar att ta tid är att jag vill ha svart på vitt om jag utvecklas eller inte. För mig är det relativt oviktigt om jag kör på 1.10 eller 1.20 så länge jag ligger i närheten av vad som är rimligt att få ur bilen. Det viktiga för mig är att om jag körde 1.20 sist så vill jag köra 1.19.5 nästa gång. Utan riktig tidtagning blir det lätt gissningar som: "Med rätt däck, v-power i tanken och utan den där onödiga omkörningen skulle jag lätt kapat tre sekunder".

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kristian Larsson skrev:

............................
.......................................................

Utan riktig tidtagning blir det lätt gissningar som: "Med rätt däck, v-power i tanken och utan den där onödiga omkörningen skulle jag lätt kapat tre sekunder".

Har du aldrig haft den känslan att du verkligen KAN köra bättre/snabbare med samma bil då?

Detta var även första gången på Knutstorp med denna bilen (många varv förut med andra bilar/hojar)

Det vet man inom sig - tycker jag mig känna iaf.

En ny bil på gammal bana ger ju inte supertider efter 30-40 varv...

sätt sedan på r-däck i rätt storlek & tryck & ha fri lejd - så går det fortare .

Men jag kanske borde bevisa det istället för att bara skriva det *

vem har en laptimer i min närhet ?'

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:

Hyllinge MS har transpondrar ;-)

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

KristianAE86 skrev:

Har du aldrig haft den känslan att du verkligen KAN köra bättre/snabbare med samma bil då?

Varje gång jag sitter i en bil på bana har jag den tanken, jag har ännu inte kört det fulländade varvet
Målet är att bli snabbare och snabbare. Jag är ingen talang, men jag har kul thumbs up
Med riktiga varvtider har jag ett kvitto som talar om hur det gått för mig och jag slipper gissa.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
KristianAE86 skrev:

Hyllinge MS har transpondrar ;-)

hmm... så du menar att jag skall ta mig dit den 16/10 då & försöka få min bil besiktigad för race ?

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

SecretAgentMan skrev:

För mig är det absolut så att varvtiden är viktig! Jag kör för att utvecklas som förare och för att utveckla bilen. Detta kommer i sin tur att ge mig bättre resultat som tävlingsförare i framtiden. Den dagen jag slutar utvecklas kommer jag att tröttna, det vet jag redan nu. Att tävla ligger i blodet för mig, även om tävlingsmänniskan i mig har mattats något med åren. Värre var det för tio år sedan när man var på toppen av sin idrottskarriär..

stockholm
Här sen Maj 2004

Det är faktiskt ett ganske vanligt beteende att jämföra sig med andra och sig själv skulle jag säga.
I det vanliga livet menar jag, tänk efter och var ärlig mot dig själv, så nog kommer du på att du jämför och blir jämförd en hel del. Hadde vi inte gjort det hadde vi inte utvecklats överhuvudtaget, o då menar jag inte på banan utan i ett mycket större samanhang som påverkar hela vår värld vi lever i.

Det känns ganska naturligt att även göra det på bana, oavsett om man tävlar på riktigt eller inte. thumbs up för tider i alla tider

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

RS6 skrev:
Det är faktiskt ett ganske vanligt beteende att jämföra sig med andra och sig själv skulle jag säga.
I det vanliga livet menar jag, tänk efter och var ärlig mot dig själv, så nog kommer du på att du jämför och blir jämförd en hel del. Hadde vi inte gjort det hadde vi inte utvecklats överhuvudtaget, o då menar jag inte på banan utan i ett mycket större samanhang som påverkar hela vår värld vi lever i.

Det känns ganska naturligt att även göra det på bana, oavsett om man tävlar på riktigt eller inte. thumbs up för tider i alla tider

thumbs up
Håller med om det du skrev i "förhållningssätt körning på ringen". Vart bor du, vad jobbar du med...

Jönköping
Här sen Sep 2004

Har skrivit det förut och skriver det igen, ha en videokamera i bilen och filma, titta sedan i lugn och ro hemma på filmen och ta tiderna i soffan eller framför datorn, skapar mindre stress och efter ett par varv så glömmer man att videokameran överhuvudtaget snurrar utan koncentrerar sig bara på det som är absolut väsentligt dvs köra bil. För mig har det blivit en rutin att bara slå på kameran när jag rullar ut och sen kör jag så optimalt som jag kan utefter min förmåga utan att fippla med tidtagarur och annat.

Dessutom har du möjliheten att bedömma på varje varv varför det gick som det gick om och om igen. Dvs det eviga "ältet". Du har ett perfekt analysmatrial för framtida förbättringar.

Kontentan är att tid är absolut viktigt då det är en parameter som avgör om jag utvecklats som förare eller inte allt annat undantaget.

Jag tycker att det är spännande att tidsdiskutioner allt oftare dyker upp på Rejsa....

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Jag körde på 59 sekunder, men stod i sanfållan i 4 varv och blev 18 bil av 19.
men jag VAR snabbast! Viktigt med vartider? njae....

Kontentan för min del i detta ämne är:
I race är vartid ointressant. Placering i mål är det som räknas.
På kval ÄR det varvtid, det som jag mäts på. (oavsett mitt personliga ointresse för klockan)
Däremot är som sagt vartiderna intressant när man utvecklar bilen eller sig själv.
När man ändrar parametrar i bilen eller sitt eget körsätt är klockan nyttig för att avgöra om det går åt rätt holl eller ej. (klcokan är pålitligare än känslan när nya parametrar ska utvärderas)

Jag tillhör de (möjligen udda) figurer som inte bryr mig om vartider när jag sitter i bilen.
Då fokuserar jag på min körning. I SLC brukar teamet fråga mig om jag vill ha varvtiderna i radion.
Mitt svar är alltid nej. Däremot vill jag ha dirketiv om öka eller slå av i långlopp.
I spritnrace ser jag med blotta ögat hur jag presterar i förhållande till mina medtävlare.

Tycker idén med video för senare analys är klockren!

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

För min del handlar det mer om att hitta rätt spår och rätt körteknik, då kommer de snabba varvtiderna av sig själv. Sedan kommer man ju någonstans hamna på förarens och bilens maxprestanda.

För Kristians del så skulle jag vilja säga att det finns mycket att hämta i spårvalet (Knutstorp är ökänt svårt att hitta idealspåret på), baserat på vad man ser på videon.

I huvudsak handlar det om att utnyttja hela banan. Följande små tips som man kan se på videon (det är svårt att se om apex hamnar rätt på högersidan pga kameraplacering):
- Håll kvar på vänstersidan i kurvan efter rakan längre, då blir det ett bättre spår.
- Det finns mer plats att utnyttja av banan i utgången på kurvan efter rakan.
- I vänstern innan hårnålen ska du ut ända till högersidan vid utgången
- Ut ut hårnålen ska du ha mer fart, låt bilen drifta till mitten av banan, ta dig sedan till högersidan
- Vänstern innan kvällsposten kan du drifta ut mer i slutet, till mitten av banan.
- innan kvällsposten skall du hinna ut hela vägen till vänstersidan, även på utgången skall du ut hela vägen till bankanten.

Bara här har du säkert 2 sekunder att hämta rakt av.

De viktigaste punkterna på banan är spårvalet över krönet (NGK), och kurvpartiet på väg ut på rakan. Spårvalet här är svårt at bedömma från videon men det ser ut att gå lite långsamt på väg ut på rakan.

Hoppas att dessa synpunkter kan hjälpa till att komma ner i den varvtid du känner du ska ligga på.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Bilder o videos
Film: Hur står sig 1min 16, 56 på Knutan mot andra ?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (6098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande