Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Önskar lite bilråd..
1, 2   >>
2621 besök totalt
RasmusF
Skåne / Kristianstad
Här sen Okt 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Önskar lite bilråd..

Hejsan! Nybörjare på detta forumet och på bankörning. Men har letat genom äldre och nya trådar och hittar inget som svara på mina frågor så jag tar mig friheten att starta en egen. Är grymt bilintresserad och lever verkligen för min hobby. Har planerat bilköp hela sommarn och kommer köpa ny bil i vinter/vår. Vet att denna hobbyn kräver 2 saker. Tid och pengar. Så jag (som er) får välja bort mycket saker för att ha hobbyn.
Sparar pengar för tillfälligt och kör en fartfientlig volvo 740gl och lever på euroshoppers mat
Har 2 alternativ framför mig.

Budget: ca 40-45 000

1. ) Köpa en bil för 30k och sedan lägga ut 10k på bilen. Kommer i så fall ha denna bilen som sommar/vinterbil och lite testa lite konbana. Funderar kring astra gsi, calibra.. Kraven på denna bilen är inte stora. Bara att den ska dra lite bensin(kör 2000mil+ per år). Är inte rädd för framhjulsdrift, bara om den är rolig att svänga med.

2. ) Köpa en billig bruksbil (850glt) och sedan behålla min volvo 740 och bygga om den till banbil.

Så vad tycker ni? Råd och erfarenheter? =)

MVH

Rasmus

P.S Grattis Magnus på en bra sida och forum!
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



Bilråd var det ja.....

Mitt råd är att ha 2 bilar. 1 till bana och en till vanlig trafik. En bil som ska klara både och blir en kompromiss som inte funkar riktigt bra varken på bana eller väg. Vad gäller bilmärke så finns det
massor att välja mellan. En 740 på bana är dock i mina ögon väl klumpig och stor. Prio ett är låg
vikt och bra väghållning.

Mvh Peter.

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns för lite rejsgrejer till 740 för att den ska vara intressant, 240 är i sånt fall ett bättre val.
Eller någon mindre bil, typ 318is som är en sk normrejsbil på forumet.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
RasmusF
Skåne / Kristianstad
Här sen Okt 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Haha.. Okej.. Hade varit bra med BMW för har 20% på alla reservdelar, har en bekant som jobbar på bmw. Men har aldrig gillat bmw som bil eller märke. Men kanske tid att tänka om?
Några andra förslag?
Hur mycket tycker ni är "lagom" att köpa 318is för?
Fördelen med 740 är att jag kan bilen ut och in.. Men är egentligen inte 740 för lätt i gumpen?

MVH

Rasmus
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



RasmusF skrev:
.. Men är egentligen inte 740 för lätt i gumpen?

MVH

Rasmus


En 740 är inte FÖR LÄTT någonstans.

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
RasmusF
Skåne / Kristianstad
Här sen Okt 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Pedgren skrev:
RasmusF skrev:
.. Men är egentligen inte 740 för lätt i gumpen?

MVH

Rasmus


En 740 är inte FÖR LÄTT någonstans.


Mobbing
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Klart du ska ha 740 som banbil. Om du redan äger den och kan den ut och in är det väl inget att bråka om. På med lite biffigare dämpare och fjädrar, ut med inredning och gasa på.

_________________
/Anders C
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3281



Mitt främsta råd är att ha något som är du har råd att köra med, alltså köra ordentligt.
318is låter väl rätt bra som bådeoch bil. 740 vetefan, vi har en 740 i familjen, och det är nog det sista jag skulle ta ut på banan..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



I VOC går väl både 240, 740 och 940 hyftat bra både på bana och i skogen.
Dett trots att man inget får göra några större förändringar på dem i VOC.
Borde nog att gå att få till en banbil av en sådan som duger till de första lärospånen.
Kanske rent av snegla lite på VOC med 740:an ifall du senare blir smittad av bacillen "racing på riktigt"
Appropå vikten så är väl en nyare Porsche eller BMW M3 många kilo tyngre än en gammal Volvo 740.
De bilarna får sällan på rejsa kritik för sin lokomotivliknande vikt, så allt är väl relativt eller?

Själv är jag helt såld på fwd när det gäller gatbilar och hade nog helst valt en sådan.
Astra GSI, Gollf 2 eller 3, Seat Ibiza GTI, Suzuki Swift eller något ditåt är väl rätt ok.
kanske en gammal Seat Cup eller Suzuki cup från rallysvägen kan vara en ide (men jag har dåligt koll på om de ryms i din budgetram) Öht tror jag att halvgamla rallyjärn är rätt prisvärda bilar att snida om lite lätt till banträff och slalomåka. med tanke på bur, stolar, diffbromsar etc så brukar priset för numera icke konkurrenskraftig rallybil vara "good buck for the money"

Inställningen till BMW bjuder ju på lite humor, men jag är nog böjd att delvis instämma. 02 och E30 M3 är underbara, men mycket av det nyare från Bayern känns inte så sexigt preics. På rejsa är BMW vanligare än "sossecintainers" speciellt 318 IS, som ju tydligen är ett måste i dessa kretsar . Helt klart en trevlig BMW, men vanligare på banträff än en 745 utanför konsum gör att intresset svalnar lite tyckjer jag.
(men jag har alltid varit lite svag för de mera udda bilarna)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3281



jo, det är väl mäjligt att få en 740 att gå undan, och vikten ligger väl ungefär som en modern golf ...
Men körkänslan är riktigt kass, i.a.f enligt mitt tycke, och att man sitter som i en buss. Men 318is verkar ju ha bussvinkel på ratten den med ...Men hållbarheten är riktigt imponerande på gammelvolvosarna, i.a.f det jag sett.
Kadett GSI eller någon golf 2 GTI verkar ju också rätt förnuftiga val. eller ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Behåll 740n som bruksbil och lägg stålarna på en helt egen bil för rejsing. Behöver nog inte kosta multum. Att man går på ett annat märke gör nog inte så mycket. Kan du meka bra med en 740 så kan du nog meka med en massa andra bilar efter lite tillvänjning (kanske t o m en Cittra ). Jag kan komma med billiga förslag men eftersom jag tenderar att gilla saker som få andra gör så kanske jag borde låta bli...

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



VW Corrado! thumbs up

_________________
Citera
RasmusF
Skåne / Kristianstad
Här sen Okt 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Tack för alla råden.

Volvo 740 är ju tunga som sagt, men är mer orolig att baken flyger ut så lätt. Som sagt väger inte mycket där. Men när vi snackar om vikt så låg ju Martin Lundkvist stripp740 på 1 297 kg raceklar. Men då var ju denna också rätt rensad om man säger så.

Är väldigt sugen på astra gsi men finns inte många till salu, som jag hittat iaf. Kadett GSI är ju ett bra val också. Verkar som en av de bästa FWD budgetbilarna. Har någon förslag till chassi?

VR6 är väl för tunga fram? om jag inte är helt ute och cyklar?

och vill inte behålla min 740 som vardagsbil. Den är trött som få och drar mer eller mindre en liter milen, och det är inte uppskattat med dagens bensinpris =)

MVH

Rasmus
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Köp en billig bruksbil o leta reda på en färdig 240 VOC bil thumbs up !

Eller så köper du bara en VOC .
Vet att det för några år sedan var en kille i VOC som körde med sin bil till o från banan med en husvagn efter bilen thumbs up ! Vid race monterade han bara bort draget o när han skulle hem åkte det dit igen.

Tror oxå att det var han som uppfann driftingen !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Citroen Xantia Activa turbo. På med r-däcken och rejsa!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Naqref skrev:
Citroen Xantia Activa turbo. På med r-däcken och rejsa!



Underbart förslag, men rymms de i budgeten.


Annars kan en gammal rallybrukad Ascona/kadett vara ett billigt alternativ, har man en lite modernare motor i nära orginalutförande tror jag man får många bantimmar i förhållande till skruvtimmarna. Och de är ett bra ekonomiskt alternativ med. en lättare bil drar mindre av allt, bromsbelägg, däck, bensin, mm.



Beggade rallybilar brukar dessutom vara utrustade med bur, ett klart pluss.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Va i helv

köp en röd alfa 75TS vetja, sen byter du förnamn till Pontus så kan vi bli tvillingar

Nej men ärligt talat, vilket roligt sammanträffande, var i skåne bor du?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag har oxå haft lite funderinger på en Activa. Hur är hållbarheten o mekvänligheten på dom?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6706



Astra GSi funkar ypperligt som både bruks/bus... men vill du ha en billigare, mer praktisk och annars väldigt lik bil (uppträdandemässigt) så rekommenderar jag Opel Vectra GT16v. Samma motor som Astra GSi 16v, lite större bil (jättebra till vardags), låg bränsleförbrukning (0.61 körde på sist med 17":are och allt vid långkörning, dock var det lägsta uppmätta jag haft hittils ).
På banan skäms bilen inte för sig, bromsarna uppgraderas lätt med Calibra/Vectra Turbo eller SAAB 900-9/3 (samma grejer typ). På OSC:s banträffar har vi en kille som alltid är med och rastar sin Vectra GT16v och den går inte dåligt.

Bästa fördelen mot Astra GSi med... halva priset

Själv leker jag ju med Kadett, men det är ingen bil jag skulle vilka köra 2000 mil per år med... Vectran däremot är en milslukare!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
RasmusF
Skåne / Kristianstad
Här sen Okt 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Va i helv

köp en röd alfa 75TS vetja, sen byter du förnamn till Pontus så kan vi bli tvillingar

Nej men ärligt talat, vilket roligt sammanträffande, var i skåne bor du?


Haha, det var det värsta.. Är ju inte det vanligaste efternamnet =)
Bor i Kristianstad men mesta av släkten kommer från tyringe/hässleholm..
Citera
RasmusF
Skåne / Kristianstad
Här sen Okt 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Jo.. Har 2 frågor till..

Golf VR6 är för tung där fram eller ? och har en kompis som säljer en mini =) Sett att det finns några här som kör.. Vet att det är ingen perfekt första bil men kostar reservdelar jättemycket?
Går motorerna sönder direkt eller de håller?

Tack så mycket för alla svar och försök på övertalningar ..
Citera
Allmänt banåkaforum
Önskar lite bilråd..
1, 2   >>
2621 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande