|
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

06 Okt 2005 10:15
porschedriver uppskattar verkligen att du ger feedback på körningar och delar med dig av erfarenheter  ( även om det inte var min film du tittade på  ) - det sparar många timmars träning på att hitta fart och flyt på en bana.
/Joachim
_________________ Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

06 Okt 2005 13:46
| porschedriver skrev: |
1- Håll kvar på vänstersidan i kurvan efter rakan längre, då blir det ett bättre spår.
2- Det finns mer plats att utnyttja av banan i utgången på kurvan efter rakan.
3- I vänstern innan hårnålen ska du ut ända till högersidan vid utgången
4- Ut ut hårnålen ska du ha mer fart, låt bilen drifta till mitten av banan, ta dig sedan till högersidan
5- Vänstern innan kvällsposten kan du drifta ut mer i slutet, till mitten av banan.
6- innan kvällsposten skall du hinna ut hela vägen till vänstersidan, även på utgången skall du ut hela vägen till bankanten.
7De viktigaste punkterna på banan är spårvalet över krönet (NGK), och kurvpartiet på väg ut på rakan. Spårvalet här är svårt at bedömma från videon men det ser ut att gå lite långsamt på väg ut på rakan.
. |
obstinat som jag är så måsta jag få påpeka att jag bara delvis håller med. Har dock inte sett videon just nu utan får förlita mig på minnesbilder (laddar ner på denna maskin just nu, men det matar inte på så fort...)
1) japp, det är min uppfattning oxo att det går lite fortare om man går rejält nära till vänster, bromsar rätt tidigt och går på gas riktigt tidigt. En del trejlbrejkar mycket där, men det är nog rätt svårt att få till utan att tappa utgångsfart
2) Ja, ambulansutfarten är bra att använda lite av, hamnar man inte där så har man kört för sakta. Men spåret sen spelar ju mindre roll, med motorsvaga bilar kan man ju köra lite hur som och ändå hålla fullt utan problem
3) Japp, mycket mer fart Kristian kan man ta med sig genom den kurvan, den är dessutom lite extra bankad på slutet som man kan utnyttja.
4) Svårt att veta hur mkt som är rätt där, svårt att hinna tillbaka till högerkanten i god ordning
5) Samma som 4) (fast vänsterkanten)
6) Se 4 och 5. Hela detta partiet känns som en kompromiss, det man vinner på ett ställe förloras på ett annat. Jag är inte säker på att Christians kompromisslösa beskrivning är den rätta. Jag tror, utan att ha ngra data som stödjer mig; att hålla igen på utdrivningen efter hårnålen så att man får ett bra spår med god fart genom vänstern men ändå relativt lätt når vänsterkanten innan kvällsposten så att även kvällposten går fort och man får med sig god fart ner till Lito är att föredra.
7) Håller inte med om att NGK är spceillt viktig, jag har försökt mig på en enkel analys av banan m h a gymnasiematte och fullgaspartiet efter NGK är så kort i tid att det gör NGK relativt oviktigt. Absolut viktigast är utgången på rakan, den vänstern och ryggen och sen svaga högern ut på rakan är minsann utmanande och som sagt, mycket viktig. Vidare är utgången från startkurvan, RonniePettersonkurvan näst viktigast för ett är ett rätt långt fullgasparti fram till det att man bromsar för NGK (om det går så fort att bromsning behövs), annars är det ännu viktigare eftersom fullgaspartiet blir ännu längre om man kan hålla fullt över NGK (eller Micro som det heter nu...)
_________________ Pär Hylander
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

07 Okt 2005 08:59
| Pär Hylander skrev: | | porschedriver skrev: |
1- Håll kvar på vänstersidan i kurvan efter rakan längre, då blir det ett bättre spår.
2- Det finns mer plats att utnyttja av banan i utgången på kurvan efter rakan.
3- I vänstern innan hårnålen ska du ut ända till högersidan vid utgången
4- Ut ut hårnålen ska du ha mer fart, låt bilen drifta till mitten av banan, ta dig sedan till högersidan
5- Vänstern innan kvällsposten kan du drifta ut mer i slutet, till mitten av banan.
6- innan kvällsposten skall du hinna ut hela vägen till vänstersidan, även på utgången skall du ut hela vägen till bankanten.
7De viktigaste punkterna på banan är spårvalet över krönet (NGK), och kurvpartiet på väg ut på rakan. Spårvalet här är svårt at bedömma från videon men det ser ut att gå lite långsamt på väg ut på rakan.
. |
obstinat som jag är så måsta jag få påpeka att jag bara delvis håller med. Har dock inte sett videon just nu utan får förlita mig på minnesbilder (laddar ner på denna maskin just nu, men det matar inte på så fort...)
1) japp, det är min uppfattning oxo att det går lite fortare om man går rejält nära till vänster, bromsar rätt tidigt och går på gas riktigt tidigt. En del trejlbrejkar mycket där, men det är nog rätt svårt att få till utan att tappa utgångsfart
2) Ja, ambulansutfarten är bra att använda lite av, hamnar man inte där så har man kört för sakta. Men spåret sen spelar ju mindre roll, med motorsvaga bilar kan man ju köra lite hur som och ändå hålla fullt utan problem
3) Japp, mycket mer fart Kristian kan man ta med sig genom den kurvan, den är dessutom lite extra bankad på slutet som man kan utnyttja.
4) Svårt att veta hur mkt som är rätt där, svårt att hinna tillbaka till högerkanten i god ordning
5) Samma som 4) (fast vänsterkanten)
6) Se 4 och 5. Hela detta partiet känns som en kompromiss, det man vinner på ett ställe förloras på ett annat. Jag är inte säker på att Christians kompromisslösa beskrivning är den rätta. Jag tror, utan att ha ngra data som stödjer mig; att hålla igen på utdrivningen efter hårnålen så att man får ett bra spår med god fart genom vänstern men ändå relativt lätt når vänsterkanten innan kvällsposten så att även kvällposten går fort och man får med sig god fart ner till Lito är att föredra.
7) Håller inte med om att NGK är spceillt viktig, jag har försökt mig på en enkel analys av banan m h a gymnasiematte och fullgaspartiet efter NGK är så kort i tid att det gör NGK relativt oviktigt. Absolut viktigast är utgången på rakan, den vänstern och ryggen och sen svaga högern ut på rakan är minsann utmanande och som sagt, mycket viktig. Vidare är utgången från startkurvan, RonniePettersonkurvan näst viktigast för ett är ett rätt långt fullgasparti fram till det att man bromsar för NGK (om det går så fort att bromsning behövs), annars är det ännu viktigare eftersom fullgaspartiet blir ännu längre om man kan hålla fullt över NGK (eller Micro som det heter nu...) |
Pär har helt rätt i att man kan ta alternativa spår i partiet efter hårnålen. Den viktigaste kurvan att ha hög hastighet i detta parti är nog kvällsposten vilket kräver att man kommer ända ut i vänsterkanten. Vad jag menade med min beskrivning (4)var enbart en justering av Kristians spår och hur han inte nyttjar hela banan trots att det går med hans spårval. samt att han inte postitionerar sig rätt efter hårnålen utan stryker högerkanten hela vägen. (titta på filemrna från hårnålenposteringen). Hela detta partiet är en enda stor kompromiss och jag förespråkar absolut inte några ytterkant-apex-ytterkantspår här. I princip skall man ligga i kontinuerliga svängar i hela partiet från hårnålen till kvällsposten.
Sedan håller jag inte med Pär om att NGK inte är så viktig. Visst är utgången ur såghuskurvan mycket viktig med det efterföljande höghastighetspartiet. Rätt hanterat över NGK gör att man i princip hela sträckan från såghuskurvan till vänstern innan hårnålen till en högfartssträcka. Har man lite pulver i bilen behöver man inte ens bromsa innan NGK(eller mycket väghållning, t.ex. formelbil). Den sista vänstern i detta parti är även ett bra omkörningsställe så fart här är ofta kritiskt. Med andra ord så beror det rätt mycket på biltypen.
En annan aspekt är att det är en kurva där det är tufft att hålla hög fart utan att det går åt h_e. Detta gör att många fegkör och förlorar mycket tid.
odelat viktigast är dock partiet ut på rakan.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Trådstartare

07 Okt 2005 11:27
Mkt bra förklaringar av Pär & Christian - Tackar.
Här kommer mina reflektioner på dessa förklaringar.
...................................
..........................................
I princip skall man ligga i kontinuerliga svängar i hela partiet från hårnålen till kvällsposten. |
Det du ser på filmen är FULL GAS i tvåan / trean tills bromsljusen tänds.. bilen går inte så fort att det behövs = tar ju längre tid isf.
Sedan håller jag inte med Pär om att NGK inte är så viktig. Visst är utgången ur såghuskurvan mycket viktig med det efterföljande höghastighetspartiet. Rätt hanterat över NGK gör att man i princip hela sträckan från såghuskurvan till vänstern innan hårnålen till en högfartssträcka. Har man lite pulver i bilen behöver man inte ens bromsa innan NGK(eller mycket väghållning, t.ex. formelbil).
|
Över NGK så håller jag fullt i trean - släppte lite de 15-20 första varven - men sedan var det full, även på det fuktiga
Den sista vänstern i detta parti är även ett bra omkörningsställe så fart här är ofta kritiskt. Med andra ord så beror det rätt mycket på biltypen.
|
Min favoritkurva på Knutan
kristian
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

07 Okt 2005 11:45
| KristianAE86 skrev: | Mkt bra förklaringar av Pär & Christian - Tackar.
Här kommer mina reflektioner på dessa förklaringar.
...................................
..........................................
I princip skall man ligga i kontinuerliga svängar i hela partiet från hårnålen till kvällsposten. |
Det du ser på filmen är FULL GAS i tvåan / trean tills bromsljusen tänds.. bilen går inte så fort att det behövs = tar ju längre tid isf.
Sedan håller jag inte med Pär om att NGK inte är så viktig. Visst är utgången ur såghuskurvan mycket viktig med det efterföljande höghastighetspartiet. Rätt hanterat över NGK gör att man i princip hela sträckan från såghuskurvan till vänstern innan hårnålen till en högfartssträcka. Har man lite pulver i bilen behöver man inte ens bromsa innan NGK(eller mycket väghållning, t.ex. formelbil).
|
Över NGK så håller jag fullt i trean - släppte lite de 15-20 första varven - men sedan var det full, även på det fuktiga
Den sista vänstern i detta parti är även ett bra omkörningsställe så fart här är ofta kritiskt. Med andra ord så beror det rätt mycket på biltypen.
|
Min favoritkurva på Knutan
kristian |
Du kan börja gasa tidigare ut ur hårnålen med annat spårval samt så syns det att du bromsar innan kvällsposten vilket innebär att du kommer vinna på att komma helt ut till vänsterkanten innan kvällsposten.
Gör du detta så kommer du hamna mer mot att ligga i sväng hela tiden.
Nu har du ju iofs inte mycket pulver i bilen, men då blir det nästan viktigare att ha med sig farten i ett bra spårval.
Man märker t.ex. mycket skillnad på hur man kör med 150hk/960kg 944 (1:11.4) och 320hk1360kg 993a 1:11.0. Med 944an blir det mycket kritiskt att ha med sig fart. t.ex. gör en miss i partiet ut mot rakan med 944an att man tappar sekunder!
Det kan tänkas att det alltid kommer gå att hålla fullt över NGK med din relativt motorsvaga bil, men du kommer märka att om du får till såghus/ronnie petterson rätt så kommer du ha mycket högre fart på väg upp mot NGK (som Per påpekade)
Man kan säga att NGK inte blir viktig föränn man kör riktigt snabbt i såghuskurvan (Nöjd nu Pär ? )
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

07 Okt 2005 14:38
Vilken är Kvällspostenkurvan och Såghuskurvan?
_________________ David Olsson
Lotus Elise SC
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

07 Okt 2005 16:05
|
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

07 Okt 2005 20:09
Kanske var det redan någon som berört ämnet tidigare i tråden, men vad jag vet är alla former av tidtagning etc totalt förbjuden på alla gatbilsträffar, det är ju ett av kraven som försäkrningsbolagen ställer för att det överhuvudtaget ska finnas någon som helst möjlighet till ersättning vid ev olycka.
I alla fall gäller detta på alla SBF-sanktionerade arrangemang. Om detta kan man tycka precis vad man vill, men det är i alla fall så det är.....
Vill man köra på tider under lagliga förhållanden och skylta med det offentligt får man helt enkelt börja tävla, eller åtminstonde köra på racebilsträningar...
_________________ / Martin Spetz
Racern:
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

07 Okt 2005 20:31
Senast ändrad av Niklas Falk, 07 Okt 2005 20:34, ändrad totalt 1 gång
| Bistec skrev: | .... det är ju ett av kraven som försäkrningsbolagen ställer för att det överhuvudtaget ska finnas någon som helst möjlighet till ersättning vid ev olycka.
I alla fall gäller detta på alla SBF-sanktionerade arrangemang. Om detta kan man tycka precis vad man vill, men det är i alla fall så det är..... |
Nu rör du väl ihop det (hoppas jag)?
SBF-arrangemang har samma skydd oavsett om det är träning, tävling eller prova på (om det inte skapats en ny försäkring helt nyligen). Försäkringen är väldigt basic och gäller endast tredje man.
om det finns beskrivet att det inte får ske tidstagning med PR-licens så är det nåt jag missat (aldrig kört med PR-licens)
För privatträffar på tävlingsområde finns det kanske försäkringsbolag som inte skrivit bort skyddet än (men nån klurig formulering om "icke tävlingslika förhållanden" eller liknande) men jag gissar att de är mycket få, speciellt eftersom det finns lagstöd för att det endast är Motortävlingsförsäkring som gäller. Jag gissar att den utredning som gjordes av BMWSC fortfarande är valid.
http://www.bmwsc.com/files/bmwsc_policy_gatbilar.pdf
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

07 Okt 2005 20:32
| Bistec skrev: | Kanske var det redan någon som berört ämnet tidigare i tråden, men vad jag vet är alla former av tidtagning etc totalt förbjuden på alla gatbilsträffar, det är ju ett av kraven som försäkrningsbolagen ställer för att det överhuvudtaget ska finnas någon som helst möjlighet till ersättning vid ev olycka.
I alla fall gäller detta på alla SBF-sanktionerade arrangemang. Om detta kan man tycka precis vad man vill, men det är i alla fall så det är.....
|
Detta är det som gäller (oftast)... men står det uttryckligen någonstans?
_________________ /Kristian Elisson
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

07 Okt 2005 20:43
Äh, vilken jättemiss | RA 7.1 skrev: | RA 7.1 Träningskörning/testkörning
Med tränings/testkörning avses provkörning med en eller flera bilar, dock max 10 bilar på banan
samtidigt. Standard- och formelbilar får aldrig köras samtidigt på banan. (officiell tidtagning eller
varvräkning får ej förekomma).
1. Anmälan om tränings/testdagar ska göras till SDF senast 2 veckor före
tränings/testtillfället. Anmälan kan avse flera testdagar under året.
2. Arrangören utser en tävlingsledare med lägst licens klass B som ska ansvara för
verksamheten/testkörningen.
3. Följande materiel ska finnas disponibelt:
Signalflaggor, oljeuppsamlingsmedel, kvastar, skyfflar och hinkar för bansanering.
Erforderligt antal brandsläckare och sjukvårdsväska samt tillgång till telefon.
4. Föraren ska inneha för året gällande racinglicens.
5. De villkor som framgår av banägarens hyreskontrakt vid uthyrning ifråga ska gälla. | Nu är ju frågan om en laptimer tolkas som "officiell" tidtagning?
Tider från video plockade efteråt kan väl knappast räknas (tidkoder på foton kan ju också används).
Träffar utan film eller kort blir ju inte så roligt...
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

07 Okt 2005 20:50
| NiklasFalk skrev: |
Nu är ju frågan om en laptimer tolkas som "officiell" tidtagning?
Tider från video plockade efteråt kan väl knappast räknas (tidkoder på foton kan ju också används).
|
officiell tidtagning är en sak... dit räknar iaf inte jag mobiltelefoner, tidtagarur etc. Laptimers ligger i gråzonen. Men det är SBFs krav, vad skriver försäkringsbolagen?
Närbesläktad OT
Har de seriösa klubbarna bara 10 bilar på banan samtidigt?
_________________ /Kristian Elisson
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

07 Okt 2005 20:57
| Kristian Larsson skrev: | | NiklasFalk skrev: |
Nu är ju frågan om en laptimer tolkas som "officiell" tidtagning?
|
officiell tidtagning är en sak... dit räknar iaf inte jag mobiltelefoner, tidtagarur etc. Laptimers ligger i gråzonen. Men det är SBFs krav, vad skriver försäkringsbolagen?
Närbesläktad OT
Har de seriösa klubbarna bara 10 bilar på banan samtidigt? | Personligen förväntar jag mig inte en nickel från försäkringsbolaget när jag rullat igenom grindarna. På ett SBFarrangemang ser jag ingen som helst anledning för en trafikförsäkring (eller annan del av vanlig bilförsäkring) att gälla. Varför ska de ge ersättning när det finns en annan försäkring som täcker... (licensen ger ju dessutom en liten förarförsäkring)
På Kullen i sommras med GTI och OSC (? Opel iaf) så kördes med endast 10 ekipage för oss med licens medan de med PR-licens kunde köra med hälften av banlicensen (som är betydligt fler än 10). Fråga Nisse om detaljerna.
|
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

07 Okt 2005 21:04
| NiklasFalk skrev: |
På Kullen i sommras med GTI och OSC (? Opel iaf) så kördes med endast 10 ekipage för oss med licens medan de med PR-licens kunde köra med hälften av banlicensen (som är betydligt fler än 10). Fråga Nisse om detaljerna. |
Borde det inte varit tvärtom, fler bilar på banan när de med licens är ute och färre när de med PR-licens kör? Eller har jag fått något om bakfoten nu?
_________________ Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

07 Okt 2005 21:16
| Joakim Winkler skrev: | | NiklasFalk skrev: |
På Kullen i sommras med GTI och OSC (? Opel iaf) så kördes med endast 10 ekipage för oss med licens medan de med PR-licens kunde köra med hälften av banlicensen (som är betydligt fler än 10). Fråga Nisse om detaljerna. | Borde det inte varit tvärtom, fler bilar på banan när de med licens är ute och färre när de med PR-licens kör? Eller har jag fått något om bakfoten nu? | Det kan man tycka men jag tror det är olika delar av olika reglementen som styr de två aktiviteterna. Banlicensen för Kinnekulle tror jag tillåter 36 ekipage eller nåt (kan vara tokfel). Men Nisse får svara för hur de gjorde på Kullen, jag sprider nog bara sjundehandsinformation.
| G 3.8 Prova bilsport skrev: |
Syfte
Avsikten med "Prova bilsport" är att på ett enkelt sätt kunna arrangera och delta i
rekryteringsverksamheten inom bilsporten. Verksamhet på permanenta banor, tillfälliga banor eller
mindre del av tävling kan arrangeras som "Prova bilsport".
Genomförande
Generellt gäller:
* Ansvarig ledare ska finnas och anges i anmälan till SDF.
* Företrädesregler tillämpas inte.
* Erforderliga myndighetstillstånd ska inhämtas.
* Enkel anmälan ska göras i god tid till respektive SDF. Distriktsförbunden bestämmer själva vad
som är "i god tid" inom respektive distrikt. SDF utfärdar kostnadsfritt tillstånd för körövningarna.
* Bana och/eller körprov ska godkännas av licensierad funktionär med lämpliga meriter för detta.
Godkännande funktionär anges i anmälan till SDF. SDF äger rätt att utse annan person, än den
föreslagna, till godkännande funktionär.
* Extrema bilar får inte användas.
* officiell tidtagning får INTE ske. Inte heller får officiella resultatlistor upprättas.
* Eventuella kompletterande sportgrensregler finns i respektive sportgrensreglemente.
Generalklausul
SBF och respektive sportgrensutskott förbehåller sig rätten att med omedelbar verkan införa
kompletterande regler om det visar sig att grundtanken med "Prova bilsport" förfelas. | observera att "SDF" är directcitat
Back on track: Jag anser inte att Kristian gjort fel i att analysera sin körning mha tiden om detta inte direkt strider i det han fick ta del av på förarsammanträdet.
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Trådstartare
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

07 Okt 2005 22:55
| KristianAE86 skrev: | | NiklasFalk skrev: |
-----------------------------------
Back on track: Jag anser inte att Kristian gjort fel i att analysera sin körning med att ta tiden om detta inte direkt strider i det han fick ta del av på förarsammanträdet. |
NU verkar jag ha missat något tyvärr
Vad menar du Niklas ?
Det "KAN INTE" strida emot reglerna ju - överhuvudtaget - då jag som sagt, tagit tiderna efteråt. & inte på plats. | Att "göra fel" och att bryta mot regler behöver ju inte vara samma sak. Även om reglerna tillåter mer saker kan man på förarsammanträdet komma överens om att göra inskränkningar.
I de fallen kan man ju "göra fel" genom att bryta överenskommelsen trots att man håller sig inom regelverket. Din analys i efteskott tycker jag inte är nåt fel (jag har själv loggat en hel banträff med videokamera på mållinjen).
Att placera upp en sändare till en laptimer fast man kommit överens om att inte ta tid är ju lite dumt. Träffarrangören kan ju ha en tanke med att slippa tidtagning (med instant feedback), det behöver inte vara ett slentriant uttalande för att man tror att nån försäkring gäller.
om man skall förbjuda analysering av tider i efterskott måste man ju förbjuda all monitorering (foto+video) av träffen och det är det ingen som vill. Dessutom har jag själv märkt att det är tidsresultat på plats som kan skapa press och hets vilket är det man vanligen vill undvika.
|
F.S
Småland
Här sen Feb 2003

30 Mar 2006 15:23
Sitter här å läser gamla trådar  här är en gammal film när jag kör en BMW M3 E30 runt knutan på ca 1,11-1,12 tider ..tyvärr mycket trafik men det går ganska bra ändå...Bilen var då med originalmotor(195hk) + allt var original förutom stötdämpare & fjädrar & avgassystem.
http://www.gottby.com/linked/rejsa.nu/20040425_knutstorp_bmw.wmv
_________________ Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
|
|