Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Pulver eller skum? | 1 besök senaste veckan (8847 totalt) |
Den som klarar att släcka elden , såklart
Skum är ok ibland men pulver oftast effektivare (fast riktigt jäklig att få bort). Men som sagt det beror helt på vad som börjat brinna och vad som får branden att fortsätta .... Vi som jobbar med brandbekämpning inom motorsport använder Skumsläckare och pulver och kolsyre för att ha alternativ vid olika typer av bränder. Fast våra skumsläckare är på 200 liter och trycksatta för att kunna sprida en stor mängd lättvatten-skum på snabb tid. |
||
|
||
Kolsyra är bäst på att kyla ner snabbt och därför ta bort värmeantändningen , typ vid Turbobränder där turbon fortsätter att antända olja eller bensin.
Skum och Pulver har samma egenskap , dvs främst att ta bort syret ur branden genom att täcka över den. Skum har även en viss kylande effekt. Men pulver täcker bättre när man har mindre släckmedel till förfogande medans skum är bättre när man har gott om släckmedel ... ie brandbilar. |
||
Vad är det släckmedel i dom släckarna som är fast monterade i bilen, har fått för mig att det är skum i dom?
/Andreas |
||
Ingenting att diskutera ens, aldrig pulver.
Köp skum eller Fias 'tunga vatten' Pulvret förstör lack, och motor/låda inuti. Och tro inte att skummet inte hittar in i motorn etc... Är total isärrivning av motor, låda, servostyrning, generator etc som gäller. Har släckt en mindre brand under min huv med en pulver en gång, nästa gång får det brinna vidare Inom en och en halv timme tvättades bilen grundligt, först med avfettning och sedan schampo. Lacken polerades och vaxades nån dag senare. Tog runt ett år så började det rosta mitt på taket etc... Kolvringar fastnade o kolvarna... _________________ Roland Johansson |
||
Jag har blivit nedsprutad med en pulversläckare en gång, var inte heller någon höjdare. Jag stod mellan det som brann och en idiotkompis som kom springande med släckaren och lyckades trycka av den flera meter innan han var framme och utan att tala om för mig att det brann ett par meter bakom ryggen på mig. Det var bara en filt som jag hängt som sprutskydd över ett traktorfönster som brann, så det var ingen jättefara. Jag stod koncentrerad och skar med rondellen när allt helt plötsligt blev alldeles vitt och jag drog ned en massa skit i lungorna som gjorde att jag inte kunde andas på ett bra tag - klar panikkänsla. Rekommenderar att hålla andan när ni sprutar med pulversläckare... Rondell, traktor och allt annan klarade sig dock utan problem.
Frågan är väl om skummet i en liten släckare räcker till för att släcka en rejäl brand med. Där är nog pulvret bra mycket mer effektivt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Pulver ska INTE avfettas bort.... tryckluft, dammsugare , dammtrasor tills det inte går längre först då använder man något annat. Men för en hobbyåkare som vill ha med sig brandsläckaren ombord för att kunna släcka sin egen brand , typ 2 Kg brandsläckare är Pulver det bästa alternativet. Som garagebrandsläckare är en STOR kolsyresläckare OCH en STOR skumsläckare att föredra. Fast bäst för fast montering i bil är Halon men det förbjöds ju (vet faktiskt inte om det kommit någon Lighthalon variant som är godkänd numera i EU) |
||
)
Miljöförstörande har jag för mig att det är..... Fast vet av egen erfarenhet att det är inget bra att kavla upp overallen och låta armen ligga bredvid kopplingen som gick sönder.... kallt som F*n blev det när strålen gick direkt på armen och naturligtvis hände det här typ 5 minuter innan vi skulle starta en rallysträcka.... typ det vart j*kligt bråttom ut och sen fick vi improvisera fram en isskrapare (och det är inte det enklaste när man åker rally i Juli ) men tur nog så är man ju snusare.... |
||
Jag har en 4-kilos Halonsläckare. Den är lite stor för min bil tyvärr. Bytes gärna mot ett par 2-kilos Halonsläckare.
Beepbeep. Har du några Halonsläckare till salu? BTW. Två vecker efter en "firedrill" med mor (det hade brunnit i proppskåpet) så skickade hon in en felriktad pulversläckare i skafferiet efter en mindre brödrostbrand. Hon sa att det var en del och städa... _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Halon förbjöds för ca. tio år sedan. I dag går det varken att köpa eller att efterfylla sådana system. Anledningen till att det förbjöds, var att det tunnade ut ozonskiktet. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Sparade trådar/FAQ Pulver eller skum? | 1 besök senaste veckan (8847 totalt) |