Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4087 besök totalt |
Klonkljud flytande bromsskivor i hastigheter under 40km/h??
Hej allihopa, Igår fick jag äntligen mina sista delar till mina nya frambromsar. Efter att ha monterat dom nya skivorna (Apexi flytande skivor 324x30) tillsammans med Brembo 4kolvs ok och Röda pagid belägg så bar det av på en provkörning. Alltihopa i mina "nya" frambromsar är lätt begagnat och i mycket bra skick (inte en tillstymmelse till kant på skiorna) Så fort jag kör under ca 40-50Km/h så uppstår ett klonkljud ifrån båda skivorna som försvinner om jag bara applicerar ytterst lite broms. Detta är förståss pga att skivorna är av flytande typ men min fråga är om det verkligen skall låta så j*vla mycket? Finns det någon lösning? Kan bultarna + hylsorna som håller ihop skiva och nav vara slitna eller i fel dimension? Håller man i nav så kan skivan röras ca ~1mm upp och ned radiellt och någon tiondel axiellt (uppskattningsvis) Så här ser skivorna ut: Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Re: Klonkljud flytande bromsskivor i hastigheter under 40km/
Normalt sett så ska det inte klonka så mycket när man bara åker i jämn fart. om man bromsar in och släpper pedalen så brukar det skaramla en del. Hur mucket spel har skivorna sidledes på klockan? Kan du röra den i radieriktningen? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
jag kör utan skrikdämpningsplattorna & även utan de mkt
små pressade plåtbitarna som agerar "fjädrar" i kanderna på klossarna.. detta gör att det skramlar väldigt mkt. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
De kan vara slitna i bussningen, men flytande skivor klonkar en del i låg fart. That' it. _________________ Roland Johansson |
||||||
Tack, Vart kan jag köpa nya bussningar om det är dom som är slitna?
Jag har tyvärr ingen indikator klocka i garaget, skall låna en på jobbet och mäta i veckan. Uppskattningsvis så glappar skivorna högst 2 tiondelar i sidled (precis kännbart) men skivorna glappar ca 1mm i radien och det är absolut det som gör klapper/klonkljuden. Man kan snurra hjulet och se hur skivan "kliver över" ifrån att ligga emot en till nästa bult och klonkljudet uppträder i samband med detta. Precis som du säger så klapprar det värst precis efter att man har släppt bromspedalen men även konstant 0-30/40km/h. Ljudet har dock blivit lite bättre efter det att beläggen har slitits in. Klonkljudet blir även hysteriskt när man kör på ojämn väg/potthål mm i låg hastighet 0-45km/h. Det finns ingen antydan till missljud eller vibration vid bromsning eller körning i högre hastigheter 40-110+km/h. Jag skall demontera en skiva i morgon och dela på den för att inspektera bussningarna. Någon som har koll på åtdragningsmomentet på dessa bultar ism ihopmontering? Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Har igentligen inte koll på vad skivorna kostar nya? Jag köpte hela kittet (skivor, brembo ok och pagid belägg) lätt begagnat inkl skivor, ok och belägg i bak. Har dock kollat på kompletta fram kit (skivor, belägg och 4kolvs ok) och dessa kostar ca 30000kr. Kolla med PEAN, dom kan säkert fixa fram skivor till rätt kurs. Hittils inna jag har testat dom på bana så känns både pedalkänsla och bettet bättre. (Innan så hade jag 296x32 hålborrat + fyrkolvs ok + belägg alltihopa nissan orginal) _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Låter som en trevlig uppgradering med andra ord.
![]() Jag vägde lite mellan 296x32mm Nissan-grejor och Brembo-oken med 324mm skivor till min bil, och valde Brembo efter jag läst om problem med flex i Nissan-oken. Så det är kul att det verkar funka bra för dig iaf, om vi bortser från klonkandet då. Skall kika runt lite och se om jag hittar priser på skivorna. Jag är mest lite nyfiken bara då jag inte visste att det fanns skivor från Apexi. |
||||||
Är det 1/10 del i sidled så är det ok där. Men att du troligen har förslitningar i bromskraftriktningen antingen på skivan elle de klackar-bultar den hänger på, det finns några varianter. Beroende på typ så slits dessa olika fort och en del är direkt olämpliga för gatåkning. För kombinerad åkning skulle jag rekomendera fastbultade skivor men som har expansions möjlighet. Det går även att minska sidospelet till klämmpassning, då ligger skivan still och nöter inte på uppängningen konstant. Visserligen förloras "nock-back" en del men iom att expansionen finns kvar så minskas risken för att skivan slår sig betydligt och då gör det inget. Du behöver inte mäta jag förstår hur det ligger till. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Nästa intressanta fråga är om du värmt upp skivorna tillräckligt, ett par flytande (även fasta men mindre och stökigare) ökar ytterdiametern 1,5 -> 2,5mm när värmen kommer. Låter kanske mycket men så är livet. Ofta så har allt spel som kan ge klonk då försvunnit helt _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4087 besök totalt |