Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 111, 112, 113   >>
15 besök idag (653843 totalt)
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

therealpinto skrev:
Hej

Kort svar är att bilen bör gå som ombyggt fordon. Impala -66 fanns som mest med en 427 på 287 kW enligt mina papper, vilket betyder att man bör kunna tillåta samma effekt i denna bil (390 hk ungefär) förutsatt att bromsar etc. minst motsvarar prylarna Impalan hade - och det gör de nog. En smallblock med kompressor kanske kan bromsas till 390 hk utan att det är alltför orimligt?

Jo motorn är "bara" en 350 så 390 hästar med en gammal roots är ju inte alls orimmligt!
Men det är inget problem med att motorn är överladdad då?

Citat:

Svetsade styrstag gillar jag inte (gör om, gör rätt), detsamma gäller svets i rattstången. Justerbar bromstrycksregulator är okej om den är låst och monterad så att den inte kan justeras under färd.

Nej jag misstänkte nästan att det var ett problem
Bara att göra som du säger, om och rätt!
ok, så regulatorn måste vara låst oxå.. det är ju inget problem heller!
Borde väl räcka med att plocka bort ratten och tillverka nån plåtdetalj som gör att axeln inte kan vridas?

Citat:

Det största problemet med den här typen av bilar som ofta är byggda för nattliga aktiviteter utan avancerade svängar är ofta att de har väghållning som inte matchar effekten. Man kan behöva byta dämpare och fjädrar för att få till acceptabla egenskaper. Ofta har man också bakdäck som är mycket bredare än framdäcken (med diffbroms vill vi inte se mer än 50 mm skillnad i bredd) så det får man också åtgärda ibland.

Väghållnignen ja, just i den här bilen är den faktiskt helt acceptabel, förmodligen inte sämre än orginal.
Dämpare runtom är ganska nya då dom ändå är rätt viktiga för fästets skull, bilen känns inte alls orolig i farter runt 200.
Däcken bör inte bli nått bekymmer, bakaxeln är inte kortad så har man bara likadana fälgar runtom är inte spårvidden ändrad nått
Dock så körs bilen mest på 10" slicks, men dom är ju ändå bara runt 255 breda, hjulhusen bak är iaf orginal
Men, det kan ju vara bra att försöka besikta med lite bredare bakdäck så man får in i papperna att det ska vara det! (iaf ungefär så brett man kan ha utan att ändra spårvidden som du säger)
Framdäcken däremot är typ jättesmala i dagsläget, men det är ju oxå en bagatell att ändra på.

Citat:

Ägaren kan ju ringa mig och gärna komma förbi med bilen så vi kan kika på vad som behöver åtgärdas.

/Gustaf

Jag ska hälsa han det!
Vet inte om det är så enkelt att komma förbi med bilen men, det går ju om det behövs!
Du får väl titta på den när du gör 2:a besiktningen av min bil...
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det brukar räcka att ta bort ratten och ha något låsbleck på regulatorn.

När det gäller däck ska man också tänka på att det ska vara samma typ (radial/diagonal) runtom.

Vi vet ju var vi finns så det går nog att hitta något tillfälle att studera bilen.

/Gustaf

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

therealpinto skrev:
Det brukar räcka att ta bort ratten och ha något låsbleck på regulatorn.

När det gäller däck ska man också tänka på att det ska vara samma typ (radial/diagonal) runtom.

Vi vet ju var vi finns så det går nog att hitta något tillfälle att studera bilen.

/Gustaf

Jo besvärligare behöver det väl inte va!

A just det, i dagsläget är det ju e/t drag som sitter på bilen.
Men däck och fälgar är ju busenkelt att ordna så det stämmer, känns som att han har annat som är jobbigare att tänka på i vinter

Men men, ville mest kolla läget lite på ett ungefär om vad du tror!

Tack så mycket för svaren, ägaren hör av sig till dig senare!
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005

Har sutit och läst hela denna tråden och inte blivit riktigt klok.

Jag har en audi TT Quattro -00 225hp orginal.

Det som har modifierats är
# nya ställbara dämpare runt om (coilovers)
# Nya bromsar runt om. 6-kolvs ok fram och 4-kolvs ok bak+ "å jätte stora skivor runt om.
# Är det godkänt att köra med hydraulisk handbroms ?
# Nytt pedalställ med bromsvåg.
# fullbur typ en 10-punkts bur. Man kan typ säga att denna buren är en bärande del kanske ? eller måste buren då vara svetsad i karossen ? räcker inte med en bultad bur ?
# röramschassi framtill som är svetsad i karossen med nya bärarmar.
# motorn är sänkt och bakflyttad några cm.
# Röramschassi baktill med nya bärarmar och helt ny konstruktion med dubbla A-armar.
# Flyttad bensintank
#Torrsumpstank i skuffen
#Ny inredning.
#Motorn är juh med trimmad, kraftigt men hur kan man göra i detta fallet ? blir detta ett amatörbyggt fordon och hur funkar det med effekten då ? räcker ett bromspapper på effekten ? vad innebär den där dispansen för avgas nåting som kostade 7000:- ??

Det som inte är gjort som man kan säga är väl då att det inte finns något svetsat rörams chassi mellan det främre röramspartiet och det bakre rörmas partiet, men kan man inte se buren som detta ??

Vad gäller angående min besintank som jag har i skuffen ! denna bilen är juh typ helt öppen coupe inuti. VAd för någon sorts tank kan jag då ha ? en FIA godkänd eller det räcker inte ?

Jag vill mest veta hur mycket till jag behöver bygga om för att få den regnings godkänd.

MVH
oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är alltid svårt att ge säkra svar när man inte har bilen framför sig. Men med rörram fram och bak, nya bärarmar/hjulupphängningar runt om, nya bromsar...ja, då är amatörbyggt fordon nära.

För att en bur ska räknas som helt bärande ska original stomme vara borttagen eller ändrad så att den inte längre har någon bärande funktion. Du ska alltså ta bort/bygga om original golv, trösklar, kardantunnel och "torpedväggar", normalt sett.

Har du detaljerade bilder på bilen är det lättare för mig att avgöra saken.

Några svar på frågorna (förutsatt att bilen kan reggas som amatörbyggt fordon)

# nya ställbara dämpare runt om (coilovers) OK
# Nya bromsar runt om. 6-kolvs ok fram och 4-kolvs ok bak+ "å jätte stora skivor runt om.OK
# Är det godkänt att köra med hydraulisk handbroms ? OK
# Nytt pedalställ med bromsvåg. OK
# fullbur typ en 10-punkts bur. Man kan typ säga att denna buren är en bärande del kanske ? eller måste buren då vara svetsad i karossen ? räcker inte med en bultad bur ?Buren som sådan är OK om den inte är extremt ivägen och så länge den är lämpligt vadderad.
# röramschassi framtill som är svetsad i karossen med nya bärarmar.OK, om konstruktion och materialval är lämpliga
# motorn är sänkt och bakflyttad några cm. OK
# Röramschassi baktill med nya bärarmar och helt ny konstruktion med dubbla A-armar. OK, om konstruktion och materialval är lämpliga
# Flyttad bensintankOK
#Torrsumpstank i skuffenOK
#Ny inredning.OK, så länge den inte har vassa kanter
#Motorn är juh med trimmad, kraftigt men hur kan man göra i detta fallet ? blir detta ett amatörbyggt fordon och hur funkar det med effekten då ? räcker ett bromspapper på effekten ? vad innebär den där dispansen för avgas nåting som kostade 7000:- ??Som amatörbyggt fordon får du ha en ändrad motor, just nu är dispensavgiften borta. Max 15kW/100kg tjänstevikt, dock, bromspapper kan krävas.

När det gäller tank, så måste den vara krockprovad om den är av plast, så enklast är att bygga en egen metalltank.

/Gustaf

Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005

Tackar för bra svar. Har några frågor till

Så här ligger det till nu. Buren i bilen såldes ikväll till en polare. Så nu kommer en typ WRC bur att byggas i bilen som skall knyta ihop min rörams konstruktion i bakpartiet och i det främre partiet ! sen har jag tänkt att kapa ur hela reservhjulsbaljan för att jag behöver den platsen under bilen, vilket då innebär att golvet ändras juh. Finns det någon regel på hur grov plåt man skall använda vid golv konstruktioner ? är det olika om man typ räknar golvet som bärande och om man har buren som bärande för då bårde man juh kunna ha mycket tunnare plåt ? Torpedväggen är redan lite modifirerad, men måste den flyttas för att räknas som modifierad ? Måste man bygga om trösklarna med och kardan tunneln ?

Kanske dumt att sitta här och fråga om allt detta. Lättare kanske att be nån från eran förening komma ut och titta på bilen och berätta vad jag måste bygga om för att han skall kunna godkänna den eller har jag fel ? för det är väl typ så ni gör ? Vad kostar det att be en kille komma och titta på bilen ? såg att där fanns nån i malmö trakten och jag har typ 10 mil dit.

Sen angående motorn. Kan ni säga någoting om motorn igentligen har en 600hp snurra och är idiot trimmad men under besiktningen så är allt ned ställt så att den klarar 15kw / 100kg ? och då förstås att det finns bromspapper på att den inte ger mer än tillåten effekt.

Angående bränsletank. Är det okaj att bygga en gene tank i aluminium ? har hört att det skall vara minst 3mm godstjoklek då ? sen angående tankpå fyllningen är det typ tillåtet att man typ har den i en sidoruta där bak och leder in sopan med en godkänd slang för bensin ? Behövs det ingen skiljevägg mellan soippa tanken och förar miljön ?

Tackar så mycket.

MVH
oscar Larsson

POWERed by
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Med en riktig helbur som verkligen knyter an i hjulupphängningarna ligger du bra till.

Det är nog klokt att låta någon från SFRo kolla på bygget innan du går vidare. Ring närmsta person och prata med direkt med honom.

När det gäller motorn så kan både Bilprovningen och SFRo vägra att släppa igenom en motor som uppenbart har mer effekt än vad som är tillåtet (och mer än chassiet klarar). Men med seriösa bromspapper och sansade dimensioner på turbo etc. så...

Tank i aluminium är okej, 2-3 mm räcker. Brandvägg är klokt att ha... Påfyllningen ska vara utanför kupén, i övrigt okej så länge den är säkert utförd.

/Gustaf

Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005

therealpinto skrev:
Med en riktig helbur som verkligen knyter an i hjulupphängningarna ligger du bra till.

Det är nog klokt att låta någon från SFRo kolla på bygget innan du går vidare. Ring närmsta person och prata med direkt med honom.

När det gäller motorn så kan både Bilprovningen och SFRo vägra att släppa igenom en motor som uppenbart har mer effekt än vad som är tillåtet (och mer än chassiet klarar). Men med seriösa bromspapper och sansade dimensioner på turbo etc. så...

Tank i aluminium är okej, 2-3 mm räcker. Brandvägg är klokt att ha... Påfyllningen ska vara utanför kupén, i övrigt okej så länge den är säkert utförd.

/Gustaf

okaj. Men det är vel igentligen bromspappret som är avgörande ? om jag sen har en 600hp snurra som bara laddar 0.4kg och inte ger mer effekt än 250hp så är det väl okaj ? man har juh sett amatörbyggda fordon med stora V8 motorer och kompressor som ger bort mot en 1000hp ! hur funkar det för dom ?

MVH
oscar Larsson

POWERed by
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Generellt sett kan man säga att kommer du in med en cheva 305 som orginal har ~150 hkr och på den har "uppenbart stora förendringar" exempelvis andra (alu) toppar och två herrejusses lastbilsturbo, och påstår att den är på 195 hkr så kommer både SFRo och bilprovningen att genomskåda dig, och ditt bromspapper. Även om den för närvarande är nerstäld på turbotryck och varvstoppen ligger på 3500 ocg faktiskt inte lämnar mer än 175 hkr just då. och då spelar det ju ingen roll vad som står på bromsintyget

om du däremot kommer in med samma motor, fast med orgiltoppar(exteriört), och ett litet behändigt turboagg som ser ut att räcka strax över 200 hk och säger den är på 195 hkr så verkar det mer rimmligt.

Att du sedan efter besiktningen byter grejjer är ju ditt problem, om polisen eller försäkringsbolaget bråkar.

--VVTS--
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Undrar lite vilka möjligheter jag har med min bil.
Är en Renault 5 GTE -88
I dagsläget har jag en Volvo 480 turbomotor i den som ger 120hk. Motorn kommer också ifrån en 88:a och är försedd med kat orginal.
Grejen är den att bilen har sålts med en annan motor som oxå lämnar 120hk. Dock aldrig i Sverige.
Bilen är regbesiktigad med bur, bortplockat baksäte mm.
Motorn och lådan är bytt. Sitter andra stötdämpare/fjädrar runt om.
Topplagringarna kommer troligen att bytas i vinter.
Styrväxeln har jag också klara planer på att byta.

Vad jag kan förstå är det bromsarna som behöver uppgraderas för att det ska vara möjligt att regga bilen som ombyggt fordon.
Går det att montera framskivor bak? Är samma diameter men ventilerade och tjockare.
Behöver man byta på bägge axlarna eller räcker det med fram?
Skulle vara trevligt att även i fortsättningen kunna använda orginal 13" fälgar för att ha r-däcken på.
Är lite problematiskt att byta bromsok bak då de har inbyggd handbroms...
Antar att motorn måste vara i 100% orginalskick eller? Detta är ju inte genomförbart om man ska vara noggrann då det inte går att använda orginal intercooler, avgassystem mm.

Sen räcker orginalbromsarna bra till för den aktuella effekten. Mattas endast något när man har standardbelägg. Exakt samma bromsar sitter på Gt turbomodellen som har 120hk och är identisk i övrigt. Dock har den aldrig sålts i Sverige. Ett intyg att bilen klarar 120 hk kan man nog kunna glömma att få ifrån Renault i sverige.

När jag regbesiktigade bilen sa de att det var gränsfall till ombyggt fordon. Detta var med orginalmotorn och orginalstolar mm. Jag har fått uppfattningen att det är Bilprovningen som avgör om det är ett ombyggt fordon eller inte och inte SFRo?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Har bilen (R5:an) kat från början?

I så fall behövs avgasintyg från Volvo (auktoriserad verkstad) på bytet...

För att det ska vara ombyggt fordon ska du ha bytt motor/låda/slutväxel och hela bromssystemet. Hela bromssystemet är just det, skivor/ok fram, skivor/ok bak och huvudcylinder. Framskivor bak går bra, inga problem.

Att byta bromsok bak borde inte vara några större problem eftersom det är rätt gott om bilar som har p-broms i oken. Alternativet är annars hydraulisk p-broms.

Att standardbromsarna klarar 120 hk har i sammanhanget ingen riktig betydelse, tyvärr kanske.

Personen rom gjorde din regbes har nog inte riktig koll på vad som krävs för ett ombyggt fordon. Däremot kan man väl säga att klassningen står ofta ASB för, SFRo nekar sällan någon att besikta om Bilprovningen vill att fordonet ska gå som ombyggt fordon fast det kanske är gränsfall. Om det blir debatt i saken, så är det slutligen Vägverket som avgör.

/Gustaf

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

therealpinto skrev:
Har bilen (R5:an) kat från början?
I så fall behövs avgasintyg från Volvo (auktoriserad verkstad) på bytet...

R5:an har kat ifrån början. Är ett sådant intyg svårt att få? Volvo 480 är ju såld i Sverige med kat så jag tycker inte att det borde vara några problem. Är det problem känns det ju enklare att få dem att skriva ut ett intyg där det står att bilen klarar 120hk.

therealpinto skrev:

För att det ska vara ombyggt fordon ska du ha bytt motor/låda/slutväxel och hela bromssystemet. Hela bromssystemet är just det, skivor/ok fram, skivor/ok bak och huvudcylinder. Framskivor bak går bra, inga problem.
Att byta bromsok bak borde inte vara några större problem eftersom det är rätt gott om bilar som har p-broms i oken. Alternativet är annars hydraulisk p-broms.

Känns bara så dumt att byta ok bak då de grejerna som sitter där garanterat klarar sitt jobb även med betydligt mer effekt. Fram kan det karnske vara ide att byta bromsar. Även fast jag tror att man klarar sig utmärkt med bättre belägg. Iaf med nuvarande motoreffekt.

therealpinto skrev:

Personen som gjorde din regbes har nog inte riktig koll på vad som krävs för ett ombyggt fordon. Däremot kan man väl säga att klassningen står ofta ASB för, SFRo nekar sällan någon att besikta om Bilprovningen vill att fordonet ska gå som ombyggt fordon fast det kanske är gränsfall. Om det blir debatt i saken, så är det slutligen Vägverket som avgör.
/Gustaf

Tråkigt att han inte verkade ha riktig koll. Skulle ju hamna i ett rätt kul läge om han vägrade att regbesiktiga de förändringarna jag hade gjort. Medans SFRo inte anser att de inte är tillräckliga för att det ska bli ett ombyggt fordon. Undra vad de säger om man skulle åka dit med bilen i nuvarande skick
Vart kan man hitta de regler som gäller? Antar att det är vägverkets då de verkar vara dessa som fäller avgörandet.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ja, det brukar vara svårt att få ut avgasintyget som krävs. Effektintyg brukar vara ännu svårare om nu det kan vara någon tröst...

Men, i ditt fall (bil av 1988 års modell) så räcker det med att avgasintyget kommer från en verkstad med god kännedom om bilarna (Volvoverkstad i detta fall). Så ta kontakt med en vänligt sinnad verkstad så ordnar det sig förhoppningsvis.

Jag har nog skrivit om orsaken till att du måste byta hela bromssystemet förut, men repetition är bra. Ombyggt fordon är en möjlighet som ger ett antal lättnader i kraven på fordonet. Denna möjlighet vill Vägverket bara till fordon som verkligen är seriöst och ordentligt ombyggt, så ombyggt att prestandan (fart, broms, väghållning etc.) ändrats väsentligt i förhållande till original.

Gällande regler finns hos Vägverket, www.vv.se, leta dig fram till VVFS 2003:22 så har du lite att läsa. ;-)

/Gustaf

Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Biltemas bränsleledning i koppar verkar helt ok för priset. Är denna godkänd i ett ombyggt fordon?
Samma med bromsrör i koppar, är det tillåtet?

Opel Manta -74
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ja, på båda frågorna fast speciellt till bromsrör rekommenderar jag hellre kopparnickel som är mer resistent mot vibrationsutmattning.

Med rena kopparrör blir klamringen mycket viktig.

/Gustaf

Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Jag har letat efter en Fiat X1/9. Jag har hittat ett avstannat bygge (-73) till salu, men det finns en hake. Karossen kommer från en krockad, skrotad och senare riktad bil. Alltså finns varken några papper på bilen eller något chassienummer. Kan man regga en sådan bil som amatörbyggt fordon? Karrossen borde ju gå att jämnställa med en färdigsvetsad se7en-ram. Båda måste ju kompletteras med motor, hjulupphängning, bromsar mm. Vore ju väldigt smidigt, fast å andra sidan vore det konstigt om man fick göra så. Eller?

Buell XB12S -08
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Du kan bara regga en "skrotad" (eller på annat sätt utan identitet) kaross som amatörbygge om karossen/bilen byggs om i sådan grad att den ändå skulle klassas som amatörbygge.

Det betyder att du kan utgå från den karossen men du kan inte stoppa in original motor, låda och hjulupphängningar. Allt det måste ändras så mycket att fordonet verkligen är amatörbyggt, dvs du måste bygga om i stort sett alla vitala komponenter.

Men tänker man sig ett annat motorpaket (Opel 16v, Tipo 16v eller liknande) och nya hjulupphängningar (egna bärarmar i nya infästningspunkter i karossen) med andra bromsar så bör det vara möjligt.

Skillnaden jämfört med en färdigsvetsad Sevenram är bland annat att en befintlig kaross är just en serietillverkad kaross och bygger man en sådan med originallika komponenter blir det vad myndigheterna kallar uppbyggt fordon (replika byggd på produktiondelar skulle man kunna säga) och ett sådan är inte praktiskt möjligt att regga.

/Gustaf

Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

oj här går det undan med svaren! Tack så mycket, nu vet jag. Får väl se lite hur det blir. Tänkte väl på sikt byta upp mig lite. Originalspisen ger ca 80hk för lte...

Buell XB12S -08
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jag antar att frågorna är besvarade tidigare i tråden, men jag är lat och frågar igen.

1. Vad är det som gör att hjulupphängningarna anses ombyggda?

1.1 Kan man behålla spindlarna? Bromsutrustningen?
1.2 Kan man behålla fjädringsprincipen och bygga nya bärarmar?
1.3 Kan man byta från tex torsionsfjödrin till c/o och det räknas som tillräcklig ombyggnad?
1.4 Är det byte av ledpunkter till karossen som räknas?

2. Drivlinan, ombyggd...

2.1 Får man tex behållla växellådan och byta motor?

3. Kaross, m.m....

3.1 Får ett amatörbyggt fordon ha en karossform som påminner om ett serietillverkat?
3.2 Kan ett amatörbyggt fordon ha pressat plåtchassi?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

1. Ombyggd är i princip hjulupphängningen så fort man ändrar något i den (nya länkarmar, andra spindlar, coiloverkonvertering) men "ändrade hjulupphängningar" finns inte i VVS definitioner - där talar man om "fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts" vilket betyder att hela upphängningen ska vara utbytt.

Typexemplen är 30-talsbilar där man monterar individuella upphängningar runt om. På en nyare bil blir det knepigare med ett exempel skulle kunna vara en BMW e30 med fjäderben, bärarmar och ev. framvagnsbalk från e28 samt hela bakvagnen från e28.

2. Definitionen är "motor med kraftöverföring utbytts" så man kan inte behålla växellådan.

3.1 Javisst.
3.2 Jadå. Du kan ju montera motorn bak i en Peugeot 205, till exempel, och då räknas bilen som amatörbyggd. Utgår man från en produktionskaross är det stora förändringar av det slaget som krävs för att den ska kunna räknas som amatörbyggd.

/Gustaf

Citera
tptp
filipstad
Här sen Okt 2005

hejsan går det att få en peugeot 205 gti besiktigad med mi 16 motor? vilken årsmodel ? ozh vad behöver man göra för att få den godkänd?

Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 111, 112, 113   >>
15 besök idag (653843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande