Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10667 besök totalt |
Väldigt skoj och allt var väldigt trevligt (inte någon som försökte bitas, brukar vara nervös för det när det bara är nya ansikten överallt). Första gången på bana och det var bara roligare och roligare ju mer jag tänker på det, många intryck att smälta om man säger så. Helt övertygad att jag skulle åka av uppe i E4-kurvan på sista passet, och inte fick man bättre grepp av att krama ratten hårdare heller ;-) Skulle nog testat att svänga lite till och kanske släppt lite på gasen.
Så det blir till att försöka skruva lite på bilen innan våren och se om man inte kan komma tillbaka och se om man kanske kan åka lite fortare nästa säsong. _________________ Jimmy Carlsson |
||||
Trevligt att träffas och hoppas du kommer igen. komenter gärna hur upplägget kändes som premiär åkare, har själv en tanke på att en banpromenad varvet runt kanske skulle vara en bra grej innan körningen där man kan i lugn och ro snacka spårval kruvor och annat med intruktörer och andra banåkare. |
||||
[quote="super7"]
Hej tack själv för åkturen men jag måste erkänna att jag började bli lite åk rädd på slutet när vi jagade micke ![]() _________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
||||
Jag tycker att det rullade på ganska bra under dagen efter det att den första förvirringen lagt sig angående körordning och "klass"indelning.
Undrar vad Anders kör med för olja i sin SaabSport, det luktade riktigt rejsigt om den. ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Rejsigt? Jag tyckte att det luktade Rotax 600 ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Tror snarare det är nån typ av Go-cart olja... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Hej allihop, jag som nybörjare tyckte det var en skitkul dag.
Upplägget med instruktör som åkte med första varven fungerar bra för mig. Men att gå runt banan först, då tror jag det kan bli korvstoppning för en nybörjare. Däremot kan det vara en bra ide när man har kört några rundor.. Är det någon vänlig själ som har åkbilder på Jaggan och även Alfa GTV och kan lägga upp ? _________________ Göran Häggkvist |
||||
Håller med jaglover om att det nog blir lite mycket i början att gå runt banan, och innan man vet riktigt vad det handlar om är det svårt att förstå och ta till sig spårval och bromspunkter. Kan tänka mig att det kanske är bättre att i så fall åka några varv med instruktör först, sedan ett pass själv för att känna på det hela, och därefter kanske åka med instruktör igen med genomgång av varje kurva efteråt på tavla/papper där bromspunkter/turn in osv diskuteras och förklaras vad man gjorde för fel, vad man skall tänka på och hur det påverkar kurvtagningen.
Annars som sagt, en toppendag! Tack alla som gjode det möjligt. Och jodå, vi syns nog igen. ![]() _________________ Jimmy Carlsson |
||||
Det var ju premiär även för mig. Gav blodad tand kan man ju säga.
Tycker också upplägget funkade bra. Perfekt med första varven tillsammans med instruktör och suveränt med koner utsatta. Trevligt folk och avslappnad stämning gjorde inte saken sämre. Kul att testa Alfan för första gången på bana! Nästa gång går det snabbare ![]() _________________ Marcus Persson |
||||
Nått som kan vara nyttigt är att få åka i sin egen bil med en instruktör... ![]() om man nu inte är åkrädd ![]() Dom kan ju spårvalen betydligt bättre.... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Håller med om det och har själv testat det |
||||
|
||||
Är det fler än jag som tyckte att fästet var lite sämre än vanligt? Troligen hade detta att göra med det svala vädret, det tog ett par tre varv innan däcken blev riktigt pålitliga. På morgonen blev det några riktiga tjuvsläpp
![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Jag kan ju inte jämföra med tidigare men jag tyckte det var rätt halt från början, men tydligen körde jag ngt fortare redan andra passet än senare under dagen. Men det kan iofs ha med min formsvacka att göra. Men som du säger, Micke, uppåt tre varv tog det innan det bet. Tiominuterspass var nog lite i underkant med r-däck.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hej
Jag tycker att Mattias gör ett bra jobb som informerar om körningar på mittbanan och kombinationen med speeds program var bra. Nu får vi vänta till nästa sommar och hoppas på många trevliga träffar på banan. För övrigt så var min 2 t saab ganska trött och verkade ha fått en förkylning med hosta och dåligt flås och inte hjälpde det att spetsa bräslet med lite RC soppa heller. Anders W |
||||
2005-10-08 Trackday Mittsverigebanan
Jag delar uppfattningen att det var dålig fäste på morgontimmarna, med tanke på tempraturer nära 0 undernatten och dimma så funkade det riktigt bra ändå. Mina tider de första passen var runt 1:08 senare på dagen när nästa dimmbank hade lättat var jag tillbaka på mina normala tider 1:05 men det ultimata fästet med mina R-däck infann sig inte, det är nog rätt att man skulle behöva längre kör pass för det. Med tanke på att jag är en av de där så kallade instruktörena så kan jag säga för min egen del så känns det inte bra att kliva in och köra i en helt okänd bil med ägaren bredvid och hitta rätt med tanke på olika bromsar, framhjul, bakhjul, eller fyrhjulsdrift även om jag kan idealspår med min sorts bil tror jag att det är mer eller mindre omöjligt att hitta rätt på några få varv. Jag tackar för de synpunkter som kommit fram på forumet och hopps att jag kan var med och förbättra min del runt framtida träffar. ![]() Håkan Solander 964RS _________________ Håkan Solander |
||||
Fyller på med lite bilder från dagen också
![]() Micke och Niklas (han med det stora flinet efter åkturen ![]() ![]() Anders Weglins fräcka saab..fräänt ![]() Dimman börjar avta när en del av alla förare gör sig redo för start. ![]() Jakt på rakan nedför ![]() Tvåtakts Micke i full fart ![]() Micke försöker sätta nytt personbästa..full fart ! ![]() Lotus europa ,fick tråkigt nog lite problem med läkande grenrör ![]() Fräck cheva pickup som kom förbi för att titta på ![]() Porshe i full fart i skarp kurva ![]() Anton & Niklas testar super 7:an ![]() Vi testade att montera min videokamera på triken med en extern mick , tyvärr så blev ljudet kasst men jag skall se om jag kan höjja det så vi kan visa lite film från triken runt banan. ![]() Här går det hett till (notera avgasröret) ![]() Lite anrolunda syn bland alla europér . en gamal oldsmobil ser man inte var dag runt en racebana. ![]() Audi med bra krut i rovan (Tobias Perssons Audi S2) ![]() Ännu en Porsche på platts en trevlig dag på banan ,hoppas på flera sådana tillfällen ![]() _________________ Mats Alfredsson Camaro iroc-z 1989 Laserblå volvo 940 ![]() |
||||
Faktiskt är just denna bilen en otroligt vanlig syn just på denna bana ![]() Fina bilder ![]() |
||||
En liten film snabbt ihopklippt , dock blåser det rätt bra men det är bättre än ingenting . filmade även från mickes trike men med en extern mick och det blev skit med ljudet tyvärr . Får ta och filma från triken en annan gång .
http://media.savarturbo.se/mats/midl 60mb tid 6 minuter problem med codecen testa videolan förslagsvisst _________________ Mats Alfredsson Camaro iroc-z 1989 Laserblå volvo 940 ![]() |
||||
Re: 2005-10-08 Trackday Mittsverigebanan
och jag kan säga (som en av dom som skjutsat instruktörer-jag gjorde det dock inte denna dag) att det skiljer väldigt mycket på fram/bak/fyrhjulsdrift i en del av banans kurvor/partier. Jag tillsammans med en kille till hyrde banan vid tre tillfällen förra året, och i några av kurvorna är det väldigt stor skillnad mellan "instruktörsspår" och "mitt spår"! Inget ont om instruktörer-ni gör ett skitbra jobb! Men med era förslag som utfångspunkt kan man hitta "nya" spår som (än så länge) visar sig snabbare. Jag tänker i sörsta hand på "2ndra" kurvan, den långa högern som kan ha både två och tre apex beroende på turn in... Jag trodde att det var jag som var säregen, men när jag pratade med "Adam928" så såg jag sambandet-sen, eller ännu hellre extra sen turn in leder till myyyycket bättre harmoni-och 15-20km/h högre utgångshastighet ut ur kurvan! ![]() Kul var dagen iaf när jag fick bilen att gå hyfsat, dock med 4hg(!) förlust på laddtrycket. > ![]() ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10667 besök totalt |