Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regeländringar i Fyndbörsen
5394 besök totalt
Micke M
Jämtland
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Är det nån som har några förslag på regeländringar i Fyndbörsen till nästa säsong och till 2007-2009?
Tycker det är viktigt att så många som möjligt skickar i väg sina synpunkter. Så det inte blir så mycket stoj nästa säsong...

Här kommer några förslag som jag skickat till Emanuelsson

Först alla smådetaljer på listan somalla förarna att skrev på i Falkenberg, sedan att alla bör ha ett säkerhetstanklock.
Sedan tycker jag att GR N reglementet bör gälla när det gäller belysning, dvs att det är valfritt och att även sk Stylinglysen tillåts. Det var några små synpunkter när det gäller saker som inte gör att det går fortare...
Fortsatt GR N reglemente när det gäller motor och låda.

Sedan, för att förnya bilparken, bör det tittas över kg kontra effekt, det måste väl vara så att nyare bilar bör tillåtas, t.ex en nyare Clio eller Peugeot med ca 170-180 hkr. Med dagens reglemente blir dessa för tunga att tävla med. Eller så behålles dagens system och sätt en maxvikt t.ex 1250 kg för dom starkare bilarna. Det blir t.ex på en Peugeot på 180 hkr original, får då en vikt på 1250 kg istället för 1350 kg som reglerna är i dag. Då tror jag att vi får in flera nyare bilar av GTI modell + många andra. Det går även att sätta en maxgräns på original HK men det kanske inte behövs då reglementet ska vara GR N.
och att det kommer att byggas på nyare bilar än i dag, som de flesta är i från 80-talet.....Det är inte så publikdragande.....

MVH
Mikael MAgnusson
0730-915 637

Karlskoga
Här sen Nov 2004

Re: Regeländringar i Fyndbörsen

Micke M skrev:
Sedan, för att förnya bilparken, bör det tittas över kg kontra effekt, det måste väl vara så att nyare bilar bör tillåtas, t.ex en nyare Clio eller Peugeot med ca 170-180 hkr. Med dagens reglemente blir dessa för tunga att tävla med. Eller så behålles dagens system och sätt en maxvikt t.ex 1250 kg för dom starkare bilarna. Det blir t.ex på en Peugeot på 180 hkr original, får då en vikt på 1250 kg istället för 1350 kg som reglerna är i dag. Då tror jag att vi får in flera nyare bilar av GTI modell + många andra. Det går även att sätta en maxgräns på original HK men det kanske inte behövs då reglementet ska vara GR N.
och att det kommer att byggas på nyare bilar än i dag, som de flesta är i från 80-talet.....Det är inte så publikdragande.....

Hoppas att de flesta skickat in sina synpunkter till Eric.

Jo Mikael, att förnya bilarna är en viktigt inom de närmaste åren och framförallt inför 2007 och framåt då vi går in i en ny regelperiod.
Det som borde göras är att göra en analys av vilka bilar/motorer/effekt som är mest troligt att förare vill åka med i Fyndbörsen. Jag har gjort en mycket kort koll på de bilar som idag GrpN homologiseras och det jag tycker mej se är att det är övervägande delen 1600 cc motorer med runt 110hk sedan verkar det vara ett glapp upp till ett antal mer motorstarka bilarna som har som du nämner runt 180hk. Går vi upp i vikt/effektförhållande så blir bilarna med starka motorer för tunga samtidigt som gör vi inte det så blir nyare bilar med mer krockbalkar osv med svagare motorer för tunga i förhållande till effekten.

Som sagt var så var inte detta särskilt vetenskapligt men det som är helt klart är att det finns bilar från 110hk uppmot 180hk som skulle kunna passa in i klassen vilket är en utmaning i sig. Lägger man sedan till att förnya bilparken inte kommer att ske över en natt så måste det samtidigt ses till att vi kan behålla den befintliga bilparken.

/Leif

Katrineholm
Här sen Dec 2003

Jag kanske "kapar" tråden nu...

...men jag tycker verkligen man borde satsa på att skaffa en rullande landsväg, och sätta ett vikt/effekt-förhållande efter verklig effekt (istället för ngt som står på papper och inte stämmer). Efter varje race ska alla kollas.
Motorreglementet kan då nästan vara fritt, eftersom man straffas av att vikta upp bilen.

Sen gör man två klasser, en som liknar fyndbörsen och en som är snäppet vassare än dagens klass 2. Den större klassen ska ha lite friare reglemente kring hjulupphängingar, karosseri m.m

Det blir billigare för de tävlande, ett bättre reglemente, mer rättvist, tätare race och lättare för hobbyåkare att "prova på". Fler bilar kan användas, och samtidigt vara konkurenskraftiga. Massor av långloppsbilar borde funka utmärkt.

Det finns folk som säger att med ett sånt reglemente kommer folk bygga elektronik som gör att man bara kör bilen med halv effekt i rullen, men fullt ute på banan.
Men se er omkring i ssk-depån, jag tror man skulle upptäcka om ngn gjorde det. Dessutomär det rent fusk och inte olika reglementstydningar som nu florerar hos de flesta.

Det är vad jag tycker (inför 2007 alltså).

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Micke M
Jämtland
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re: Regeländringar i Fyndbörsen

Jag har gjort en mycket kort koll på de bilar som idag GrpN homologiseras och det jag tycker mej se är att det är övervägande delen 1600 cc motorer med runt 110hk sedan verkar det vara ett glapp upp till ett antal mer motorstarka bilarna som har som du nämner runt 180hk. Går vi upp i vikt/effektförhållande så blir bilarna med starka motorer för tunga samtidigt som gör vi inte det så blir nyare bilar med mer krockbalkar osv med svagare motorer för tunga i förhållande till effekten.

Som sagt var så var inte detta särskilt vetenskapligt men det som är helt klart är att det finns bilar från 110hk uppmot 180hk som skulle kunna passa in i klassen vilket är en utmaning i sig. Lägger man sedan till att förnya bilparken inte kommer att ske över en natt så måste det samtidigt ses till att vi kan behålla den befintliga bilparken.

/Leif[/quote]

Hej Leif

Det jag har tittat på är de bilar som i dag klassas i t.ex rally GR N och där är det mest 2.0 liters bilar, typ Seat, Peugeot, Golf m.fl...och där finns det en hel del modeller med ca 5-10 år på nacken och det är dessa som jag tror kan bli intressanta för en sådan klass som Fyndbörsen. Nyare bilar som Fiesta och senaste Clion blir på tok för dyr att bygga för dom flesta, men vi ska ändå inte stänga ute dessa bilar utan vi måste tänka framåt också och följa utvecklingen...och för dom som inte vill satsa så mycket kanske den nya iden om POP-race blir ett bra ekonomiskt alternativ.....

Fixhult
Här sen Apr 2004

ege skrev:
Det finns folk som säger att med ett sånt reglemente kommer folk bygga elektronik som gör att man bara kör bilen med halv effekt i rullen, men fullt ute på banan.
om man verkligen vill så går det att kontrollera effekt kontinuerligt under kval och tävling också. Det går ju att mäta acceleration+hastighet och därmed få ut effekten. Om detta skall loggas, skickas till tornet eller styra ett tomtebloss på taket kan väl diskuteras men om man verkligen vill gå den vägen så går det.

Restiktorer (dimensioner som motsvarav 50kg steg i vikt?) är väl en annan väg (om det är "effektsmusslande" som är problemet)?

Men detta är ju inte min klass så bry er inte om mitt svammel i onödan.

Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005

Mot bakgrund att EGE skrev att det förekommer olika tolkningar av reglementet så har jag frågor:
1. Är det tillåtet att byta kamaxlar till icke original typ Dr. Schrich,Kent eller Cat cams om dessa har värden inom toleranser angivna i klassningshandlingen?
I art.254 bestämelse gr.N står: Slitna eller skadade delar får endast ersättas med originaldel, identisk lika den del som skall ersättas!
2. Är bearbetning av kanaler i topplock tillåtna om dom efter bearbetning hamnar inom angiven plustolerans i klassningshandlingen samt att man isamband med detta slipar ner i kanalerna utstickande del av ventilstyrningarna?
Kan inte finna undantag för detta i art.254!
3. Insprutningssystem skall vara original men innehållet i boxen är fri! Luftmängdmätare i funktion måste bibehållas. in- och utgångsgivare till boxen skall vara original. Detta tolkar jag som att inga extra givare får förekomma ej heller permanent uttag för mappning.Med original box menas då oxså att man tex inte får ta en box från BMW 325 och sätta den i en BMW320?
Som jag tolkar reglementet ang. motorer så är det enbart tillåtet att byta slitna delar mot nya originaldelar och utföra renovering typ sotning och inslipning av ventiler?
Eller har jag missat något undantag som tillåter bearbetning och byte till pirattillverkade kammar?

För egen del så har jag inte upplevt att vi blivit frånåkta p.g.a. att övriga medtävlande haft hög motoreffekt eller visa versa.

Är dock intresserad av hur man ser på dessa tolkningar om jag någon gång efter att nuvarande projekt avslutats skulle få beställning på att bygga ytterligare en Fyndbörsen bil.

Att detta med regler överhuvudtaget debatteras har nog sin bakgrund i att en del förare vill vara storebror, förmyndare och besiktningsman och därmed skapa anarki, men det borde SSKs styrelse kunna stävja och få bort så det inte upprepas att den som egentligen vann cupen 2005 blir 3a.

Vi hade en liknande situation för en fem-sex år sedan då en förare gick runt i depån och noterade att två bilar hade icke orginal yttre backspeglar och den ena hade dessutom fel stötfångare för årsmodellen på sin bil. Denna gången blev tekniker och dåvarande ordförande Bosse Petersson muntligen informerade. Vid kommande förarmöte påtalde Bosse Petersson att han inte ville ha något kärringskvaller utan uppmanade alla invändare att följa den gång som reglerna föreskriver. Det båda förarna var mycket uppkäftiga och fortsatte med sina backspeglar ingen blev diskad.

Balans och sunt förnuft är bra att ha ibland.

karlskoga
Här sen Apr 2004

håller med dig Rolf
och man borde vara mer intreserad för riktigt fusk som jag ser det
alltså motorvolym,kamaxlar,utväxlingar,mm och inte bakljus tanklock mm

angående det papper vissa förare skrev på i falkenberg så har jag hört
att vi ska ha tuta i bilen till nästa år i så fall krävs det nog en hel del mer som ska ändras om man ska dra allt till sin spets tex får man byta till en racing ratt annan växelknopp mm ni förstår nog vad jag menar.

Men det är inte sagt att det är till nackdel kanske dags att göra en riktig uppränsning så det blir
lika för alla, för det här med att andvända frugans bil och slänga i bur i den håller inte direkt i dag
om man inte vill agera rundningsmärke.

skulle vara intresant med ett stenhårt grn reglemente utan några som helst undantag
för då minskar nog risken med tolkning hit och dit
men då får nog antagligen 100% av startfältet bygga om sina bilar.

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jag köpte en bil och kom dit och körde.

Hade ingen aning om att det förekom mer eller mindre uttalade misstankar om fusk. Jag har gått igenom bilen rätt ordentligt, men måste medge att jag inte mätt kamprofiler, förbränningssvolym osv. Så länge jag inte kör som folk är det kanske OK? Men sen?

Jag tycker det är liite av moment 22 här som är initierat av SSK. Kanske det har härskat en viss slapphet tidigare, men bilarna är byggda efter det och det kanske inte är helt enkelt eller billigt att bygga tillbaka efter den nya hårdare regimen, om det nu är upp till diskussion om vad som är tillåtet eller inte. Jag kanske inte har råd med det och samtidigt blir min bil rätt värdelös om det föreligger tveksamheter om den uppfyller reglementet.

Min uppfattning är att regelrytteriet ger ett rätt yrvaket intryck.

Praxis och tradition väger hyfsat tungt och man vänder inte på kuttingen över en säsong!

Jag har uppskattat utmaningen som förare i SSK Kl 1 och den har utvecklat mig över förväntan. Jag har över en säsong gått från att vara en hyfsat duktig banträff-förare som kör i komfort-zonen till att fatta vad det innebär att vara en bra sprint-racer. Jag gillar vad det innebär, även om jag inte fyller kostymen ännu.

Men jag trodde ändå det var klubbracing jag gav mig in i.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005

regeltolkning Fyndbörsen

Pär Det är klart en risk att köpa eller hyra en bil som någon annan har byggt . Men först och främst så tycker jag du ska få bekräftat om man endast får byta motordelar med originaldelar som är identiska med dom som satt i motorn från fabrik. Om det skulle vara så att detta gäller så är det ju ganska lätt att kolla märkningen på delarna. Det är enligt hörsägen vanligt att 205 erna har högkompresionskolvar från Mekonomen detta är kankske tveksamt om reglerna skall tolkas som jag gör men som sagt kolla först vad som gäller !?

trollhättan
Här sen Jan 2005

Betr. Olika tolkningar av Gr.N reglementet

Samma frågor som jag ställde i mitt inlägg 051015 har jag ställt till Erik Emanuelsson och har nu fått hans solklara svar: Det som står i art 254 gäller utan undantag d.v.s. lika originaldelar skall användas!! och ingen portning eller borttagning av gjutskägg är tillåten.

Så nästa säsong kanske Gotthard bör kolla märkningen på kamaxlar när han gör sin skjutmåttskontroll av
lyfthöjden. Det kanske kunde vara ide att demontera ett och annat insugningsrör också och mäta insugningsportar. Det finns nämnligen inga toppar som är gjutna till max. plusmått från fabrik. Detta är ioch försig en självklarhet för den som kan lite om gjutteknik.

Med hälsningar från f.d. motoringenjör och gjuterichef, numer pensionär med racing som hobby

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Hmmm, mitt inlägg tidigare kanske kan uppfattas lite onödigt kategoriskt och defensivt. Kanske mycket därför att jag missade att få med slutklämmen. Nämligen:

om det sker en skärpning av kontrollerna nu, skulle det inte vara rimligt att använda möjligheten att ge anmärkning i vagnboken i så stor utsträckning som möjligt? Tex i fall som inte ger ngn uppenbar fördel i varvtid eller som inte är uppenbart osäkra? Detta borde väl ge tillräcklig självsanering till en början?

Sen när ribban är lagd, antar jag att det inte är ngt problem att skruva åt.

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nu såg jag att ändringarna för 2006 var uppe på www.sskracing.com .

Citera
Micke M
Jämtland
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Nu såg jag att ändringarna för 2006 var uppe på www.sskracing.com .

Tycker också att reglerna för användandet av sk. lexuslysen borde tillåtas både fram och bak.....ser bra ut och baklysen syns bättre än original......

5394 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande