| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bakvagn BMW Z3
|
7623 besök totalt |
|
Bakvagn BMW Z3
Hej! Har en relativt komplex fråga som kan sammanfattas enkelt. Jag har min Z3 coupé garageracer. Den är orginal förärad en bakvagn som härstammar från 60talet med en tvärbalk och två "bananer" till bärarmar. Även om man kan förbättra geometrin med allehanda "plåsterlösningar" är ju konstruktionen inte direkt optimal. Eftersom jag ändå skall smälla i en bur i bilen under vintern lurar jag på att kapa ut golvet bak, bygga rörramschassi och stoppa dit en ny bakvagn. Jag har ett par stycken på lager nu, å den som ligger närmast till hands att hamna i bilen är en BMW E39 bakvagn, likt den på bilden Klickbar länk.
Finns det kommentarer kring denna? Verkar ju vara en fin konstruktion, med stabil subframe helt i alu! BMW har vad jag vet inte byggt några fabriksracers på E39'an!? Är det för att det är en tung bil i "fel" segment, eller finns det andra orsaker tro? Har även E36M bakvagnar
Men E39'an känns helt klart "lyxigare" och är absolut lättare. Vad tror ni experter, vad blir bäst?? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
huva va fin bakvagn! vart mycket sugen på en sådan i serran om ett eller två år... bygga om golvet, inf för diffhuset och drivaxlar måste nog ske då...
en mycket bra funtat bakvagn och ser ut att vara väldigt lätt med. i framtiden kanske man kan bygga rör länkarmar fullt justerbara oxå. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Re: Bakvagn BMW Z3
Var inte BMW med i V8star på nåt sätt?
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
|
Re: Bakvagn BMW Z3
Nej, faktiskt inte. Den bilen är helt nybyggd (av Zakspeed) och har aldrig tävlat i V8-star. VLN öppnade upp reglementet och tillät nyabyggda V8-star inför årets säsong. Mao blev det fritt att bygga nya bilar med valfri kaross (allt under skalet är i alla fall samma på alla bilar). En V8-star har fö ingenting med standardbilen/förlagan att göra (bortsett från div lysen och emblem). Det var en enhetsserie där bilarna bestod av en rörhög med en kaross som skulle likna en standardbil. Under skalet hade alla bilar samma motor, växellåda, bromsar, hjulupphängningar osv. _________________ Anders Dauner |
||
|
V8Star är väl mig veterligen rena siluettbilar där man satt paneler på ett gemensamt chassi.
EDIT: Hade jag inte skrivit så långt härefter hade jag inte låtit som ett eko...
Ngn 5-serieräser från BMW själva har vi väl inte sett till sedan 528 Grp.A i början av 80-talet. Helt enkelt en för stor tävlingsbil för de reglementen som råder idag. Angående bakvagnarna ser E39:ans enklare ut att montera. Vilken som sedan blir bäst kan man inte säga utan igående analys av först just bakvagnen och sedan "bäst närdå"...lite snabbt uttryckt. Det finns inga "bästa inställning", bara en bästa kompromiss och då rä den enbart gällande exakt "då" och exakt för "det tillfället/ändamålet". Skittrist svar, jag vet, men ganska sant... En sak vågar jag dock påstå: Att lika kul och underhållande som med originalbakvagnen lär det inte bli, men troligen lite mer lättkört och stabil kännsla. Gäller "bara" att få baken att lira med framvagnen sen oxå. Prova du inte får vi aldrig veta.
Men gör nu detta så rätt det går och lika genomtänkt som bilen i övrigt verkar vara så kommer det säkert lösa sig kalas. |
||
|
E39-bitarna ser onekligen mycket trevliga ut. Men betrakta de olika långa övre länkarna och fundera över hur de påverkar fjädringsgeometrierna. Uppenbarligen genererar de viss medstyrning vid infjädring (jag antar att de kortare armarna är de främre), vilket säkert ger kursstabilitet på Autobahn. Men vill man ha det på en racerbil?
Hur ser de undre länkarmarna ut? |
||
|
Hej på er!
Givetvis kan man nog inte säga att ditt eller datt är "bäst, men det är ju kul att dryfta lite tankar. Det lutar starkt åt E39 bakvagnen av rent praktiska skäl, väldigt enkel med de fyra infästningarna, samt att man kan haka på coilovers med gott samvete, eftersom det finns som orginal. Då blir det iofs till att förstärka upp fjäderbenstornet i karossen. vilket nog är det lätta i denna operation. Å det du nämner Andreas om att den livliga bakvagnen kommer "dö" är ju vad jag önskar
Med för mycket effekt, upphöjt i tre. känns denna bakvagn ganska olustig och yvig. därför vill jag gärna ha en "död" bakvagn
Rikard, jag skall se om jag kan lägga den på vågen under helgen. Ang medstyrning, jo det är säkert en sådan geometri. M5 har andra artikelnummer på nedre bärarm samt den korta övre länkarmen. Antagligen mindre medstyrning. Någon som vet med säkerhet??? Hur som helst, om man blir riktigt ambitiös är ju denna bakvagn en bra stomme för att bygga egna bär/länkarmar med uniballs. Mitt stora personliga dilemma är att om jag gör denna operation är min bil inte längre en bil som man kan sälja på normala premisser, utan bilen måste hitta till en lika galen männska
Inte för att jag tänkt att sälja, men vad skulle ni tycka om en dylik bil skulle dyka upp på säljes? Iskall eller lättsåld? om operationen fullföljs så kan jag ju även börja sälja av alla orginaldelar, som jag sparat eftersom de ändå inte medför något mervärde, när karossen ändå inte är "helbilsgodkänd" längre. Jobbigt läge..... Tillbaks till bakvagnen
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Förstod att du ville ha en lite mer stabilare bakvagn.
Men efter att ha testat Jannes bil är man ju helt såld...jag som var det redan innan sedan 02-tiden eller så... Helt underbart...galen...konstruktion med för mkt effekt...vilket det är original redan. Ska man sen ha 6-700hk lär den vara "intressant".
Så jag är fullt med på att du vill byta för lite bättre körbarhet...får vi hoppas. |
||
Personer med intresse för galna saker finns det men alla har inte förmågan att skapa. |
||
Jag var ute och körde med enbart 1.2bars maxladd och redan då var den "okörbar"
He...te vad det drar iväg
Höll på att köra av vägen, bokstavligt talat! Fladder!! Insåg ganska snabbt att en bur kommer vara trevligt, å ett par nya motorfästen måste i. omkonstruktion behövs. Körde utan huv och när laddtrycket kom vreeeeed sig motorn upp halvägs upp på höger framskärm. Vill inte se hur den uppför sig med riktiga däck och 2.5bars laddtryck utan att ha byggt om det misstaget.
Niklas>> om jag säljer kommer bilen vara klar. Vem vet, den kanske kommer gå att välja med tre olika drivlinor
Eller helt utan... Men som sagt just nu är det helt inktuellt att sälja, jag skall ju börja köra med den nu. By the way: Hur kan man regga bilen efter att byggt om hela bakvagnen? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Här kommer lite bilder på bakvagnen. (allihop är klickbara)
Isärplockad, visst glänser den fint om aluminium
Nästan så man blir sugen att polera upp alltihop till spegelglans. Själva subframen Upphängningen Bagaget naket Någon som har bra tips på hur man skall kapa ur slugast? Även ett telefonnummer till någon som har en M5 E39 slutväxel som dörrstopp
Jag har ju lite andra diffar och bakvagnar att byta med om det är någon som är sugen
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
När jag stoppade i Sierrabakvagnen i Caprin så kapade jag försiktigt, bara där det tog i, lite här, lite där, lite mer där, mer här osv. Det ger mer originalplåt kvar men är enormt tidsödande och skulle jag göra om det igen, så skulle jag helt enkelt kapa ur hela golvet där bakvagnen ska sitta och bygga nytt. Då kommer man åt ordentligt hela tiden, det går nog betydligt fortare.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Det beror helt på hur mycket du ändrar men så länge du har kvar original bärande plåt i större delen av bilen är det svårt. Ombyggt fordon funkar för alla ändringar utom motorn, i princip - men får du loss ett avgasintyg på den från Saab, så är det inte hopplöst. Tony-Avesta lyckades ju få Saab att skriva intyg för hans Sierra med Saabmotor så helt hopplöst är det kanske inte om man har bra kontakter.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Lite enkla riktlinjer: http://www.sfro.com/lathund.bil.html Sen finns ju bygggandboken att läsa och besiktningsmännen att fråga. http://www.sfro.com/sfro.karta.2005. Kapa bort så mycket onödig plåt som möjligt men behåll balkar som har mer bärande roll. Är så mycket smidigare att komma åt o få dit grejerna då. När allt är på plats är det en baggis o bygga nytt golv eller kanske till och med få dit en del av eller hela orginalgolvet igen. //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
||
Så att bygga om hejvilt å besikta som ombyggt fordon (förutsatt att det är korrekt gjort), så länge jag rullar in med orginalmotorn? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bakvagn BMW Z3
|
7623 besök totalt |