Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-10-08 Trackday Mittsverigebanan
<<   1, 2, 3
10667 besök totalt
fatcar
Sundsvall
Här sen Jul 2005

Re: 2005-10-08 Trackday Mittsverigebanan

Tobbe... skrev:
fatcar skrev:
Jag delar uppfattningen att det var dålig fäste på morgontimmarna, med tanke på tempraturer nära 0 undernatten och dimma så funkade det riktigt bra ändå. Mina tider de första passen var runt 1:08 senare på dagen när nästa dimmbank hade lättat var jag tillbaka på mina normala tider 1:05 men det ultimata fästet med mina R-däck infann sig inte, det är nog rätt att man skulle behöva längre kör pass för det.
Med tanke på att jag är en av de där så kallade instruktörena så kan jag säga för min egen del så känns det inte bra att kliva in och köra i en helt okänd bil med ägaren bredvid och hitta rätt med tanke på olika bromsar, framhjul, bakhjul, eller fyrhjulsdrift även om jag kan idealspår med min sorts bil tror jag att det är mer eller mindre omöjligt att hitta rätt på några få varv.
Jag tackar för de synpunkter som kommit fram på forumet och hopps att jag kan var med och förbättra min del runt framtida träffar.
Håkan Solander 964RS

och jag kan säga (som en av dom som skjutsat instruktörer-jag gjorde det dock inte denna dag) att det skiljer väldigt mycket på fram/bak/fyrhjulsdrift i en del av banans kurvor/partier. Jag tillsammans med en kille till hyrde banan vid tre tillfällen förra året, och i några av kurvorna är det väldigt stor skillnad mellan "instruktörsspår" och "mitt spår"! Inget ont om instruktörer-ni gör ett skitbra jobb! Men med era förslag som utfångspunkt kan man hitta "nya" spår som (än så länge) visar sig snabbare.
Jag tänker i sörsta hand på "2ndra" kurvan, den långa högern som kan ha både två och tre apex beroende på turn in... Jag trodde att det var jag som var säregen, men när jag pratade med "Adam928" så såg jag sambandet-sen, eller ännu hellre extra sen turn in leder till myyyycket bättre harmoni-och 15-20km/h högre utgångshastighet ut ur kurvan! Jag har även kört Chrysler Neon i "banutförande" på denna bana, och med den passade det bättre med tidig turn in-vilket med min slutledningsförmåga får mig att tro att bilar som är mer understyrda passar bättre med sen turn in, och billar med mera neutral/överstyrning passar med tidig turnin......?
Kul var dagen iaf när jag fick bilen att gå hyfsat, dock med 4hg(!) förlust på laddtrycket. > Allt ska vara iordning till nästa gång, och då djävlar....

Jag känner att det är dags att förtydliga mig, åka med och instruera deltagarna i bankörningens grunder i deras egna bilar som dom förhoppningsvis känner hyggligt är inget problem, men kliva in och köra deras bil, säkert, fort och rätt på några få varv känns inte aktuellt i mitt fall.
Syftet att kona upp banan är att nybörjare ska ha lite hjälpmedel att hålla sig till. Konernas placering är att i grunden hitta ett spår som är säkert, snabbt och en medelväg till förhållandet till deltagarnas bilar. Att som mer erfaren deltagare hitta och prov egna idealspår är väll en del av en naturig utveckling för att kunna förkovra sig. thumbs up Jag hoppas att få tillfälle att åka med och höra dina argument till idealspåret ni (du och Adam) har valt, det är förhoppningsvis det jag ska ha i framtiden. Jag kan inte låta bli och fälla några funderingar kring det, även om sluthastigheten i kurvan är högre är det nog inte helt klart att hela partiet är snabbare för det, med det undrar jag, var ingångshastigheten också högre?

Håkan Solander 964RS

Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

[quote="fatcar"]
Tobbe... skrev:

Jag kan inte låta bli och fälla några funderingar kring det, även om sluthastigheten i kurvan är högre är det nog inte helt klart att hela partiet är snabbare för det, med det undrar jag, var ingångshastigheten också högre?

Håkan Solander 964RS

Nej, ingångshastigheten är klart lägre, det är det ingen tvekan om. Men improviserad tidtagning för två år sen-med "vanliga" däck Pirelli P7000 gav det en skillnad på lite dryga sekunden(!)på varvet i enbart den kurvan, mätt på fyra varv. Å andra sidan säger ju inte det sådär jättemycket, spåren är ju ändå inte 100% konsekventa, plus att det är mätt med klocka hos åskådare
Vilket leder till att det i verkligheten med alla felmöjligheter inräknade lika gärna skulle kunna vara att det gick lika fort, eller tom långsammare...
Men det känns ju som att det går reafort, och det är skitkul-så än så länge nöjer jag mig med det

Jag hade show däremot för en kille som stod som åskådare häromåret, i just den kurvan med "vanliga" däck och tidig turn in gick det att få till ruskig överstyrning, det spann såpass mycket från alla fyra så man fick till en effektfull dimridå i området Efteråt kom kommentaren: Fan, du skulle börja tävla, vilken koll på bilen du har, köra med sladd sådär kan inte vara lätt! han skulle bara veta hålla ner gasen ock knycka till i ratten är ju trots allt ganska lätt

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jag tyckte att spårvalet enligt de utplacerade konerna stämde rätt bra för mig som har en motorsvag bil och därför försöker eftersträva att inte tappa fart i onödan. Konan i apex i E4kurvan var till stor hjälp thumbs up då jag annars brukar ha svårt att hitta en bra linje genom denna, det är lätt hänt att tveka ett par gånger i ingången eftersom det inte finns så mycket riktmärken där och då blir det lätt lite rallycrosssladdar där

Värt att notera är att jag fick justera körningen något på sista passet när jag skjutsade en passagere på xxx kilo, då fick jag senarelägga turn-in någon meter för att kunna hålla linjen utan att behöva brotta in bilen med vänsterbroms, kanske något att ta till sig vid senare tillfällen när man kör solo.

Det var kul att se sin egen bil på rörlig film, jag tycke mig kunna höra den i bakgrunden lite nu och då . Det hade varit intressant att få se mig själv köra genom en hel kurva.

Här sen Apr 2004

tvåtaktsmicke skrev:

Värt att notera är att jag fick justera körningen något på sista passet när jag skjutsade en passagere på xxx kilo, då fick jag senarelägga turn-in någon meter för att kunna hålla linjen utan att behöva brotta in bilen med vänsterbroms.

äh mina 105kg borde vara försumbara
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005

Halloj!

Schysst video ni hade tagit. Efter att ha kollat på filmen så ville jag bara sätta mig i bilen å åka till räserbanan .

Det hade också varit skoj att se en film från någon bil som kört runt banan.

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

fatcar skrev:
Tobbe... skrev:
fatcar skrev:
Jag delar uppfattningen att det var dålig fäste på morgontimmarna, med tanke på tempraturer nära 0 undernatten och dimma så funkade det riktigt bra ändå. Mina tider de första passen var runt 1:08 senare på dagen när nästa dimmbank hade lättat var jag tillbaka på mina normala tider 1:05 men det ultimata fästet med mina R-däck infann sig inte, det är nog rätt att man skulle behöva längre kör pass för det.
Med tanke på att jag är en av de där så kallade instruktörena så kan jag säga för min egen del så känns det inte bra att kliva in och köra i en helt okänd bil med ägaren bredvid och hitta rätt med tanke på olika bromsar, framhjul, bakhjul, eller fyrhjulsdrift även om jag kan idealspår med min sorts bil tror jag att det är mer eller mindre omöjligt att hitta rätt på några få varv.
Jag tackar för de synpunkter som kommit fram på forumet och hopps att jag kan var med och förbättra min del runt framtida träffar.
Håkan Solander 964RS

och jag kan säga (som en av dom som skjutsat instruktörer-jag gjorde det dock inte denna dag) att det skiljer väldigt mycket på fram/bak/fyrhjulsdrift i en del av banans kurvor/partier. Jag tillsammans med en kille till hyrde banan vid tre tillfällen förra året, och i några av kurvorna är det väldigt stor skillnad mellan "instruktörsspår" och "mitt spår"! Inget ont om instruktörer-ni gör ett skitbra jobb! Men med era förslag som utfångspunkt kan man hitta "nya" spår som (än så länge) visar sig snabbare.
Jag tänker i sörsta hand på "2ndra" kurvan, den långa högern som kan ha både två och tre apex beroende på turn in... Jag trodde att det var jag som var säregen, men när jag pratade med "Adam928" så såg jag sambandet-sen, eller ännu hellre extra sen turn in leder till myyyycket bättre harmoni-och 15-20km/h högre utgångshastighet ut ur kurvan! Jag har även kört Chrysler Neon i "banutförande" på denna bana, och med den passade det bättre med tidig turn in-vilket med min slutledningsförmåga får mig att tro att bilar som är mer understyrda passar bättre med sen turn in, och billar med mera neutral/överstyrning passar med tidig turnin......?
Kul var dagen iaf när jag fick bilen att gå hyfsat, dock med 4hg(!) förlust på laddtrycket. > Allt ska vara iordning till nästa gång, och då djävlar....

Jag känner att det är dags att förtydliga mig, åka med och instruera deltagarna i bankörningens grunder i deras egna bilar som dom förhoppningsvis känner hyggligt är inget problem, men kliva in och köra deras bil, säkert, fort och rätt på några få varv känns inte aktuellt i mitt fall.
Syftet att kona upp banan är att nybörjare ska ha lite hjälpmedel att hålla sig till. Konernas placering är att i grunden hitta ett spår som är säkert, snabbt och en medelväg till förhållandet till deltagarnas bilar. Att som mer erfaren deltagare hitta och prov egna idealspår är väll en del av en naturig utveckling för att kunna förkovra sig. thumbs up Jag hoppas att få tillfälle att åka med och höra dina argument till idealspåret ni (du och Adam) har valt, det är förhoppningsvis det jag ska ha i framtiden. Jag kan inte låta bli och fälla några funderingar kring det, även om sluthastigheten i kurvan är högre är det nog inte helt klart att hela partiet är snabbare för det, med det undrar jag, var ingångshastigheten också högre?

Håkan Solander 964RS

Håller med om att det handlar om ett riktmärke och ingen superväg som passar alla bilarna. Tänkte aldrig på om det var så men konorna bör ju stå så att den största radien uppnås i kurvan och det kan mycket väl ha varit så Sen är det ju bil och körstil som avgör vad idealspåret blir.

Det som jag upplevde (och stephan å tobbe tror jag då vi pratade lite om det) i just depåkurvan (dumt namn.. nån som hittat nån depå där? .. kurva 2) var att det iom aningens understyrning helt enkelt slutade med att man fick slut på bana innan turn-out och därför fick svänga in mycket långsammare. Sluthastigheten var nog sämre också iom att man knappt höll sig på banan.

Svängde jag däremot in lite senare så hade jag längre fart in och fick på nått sätt ett mer harmoniskt spår. Jag offrade så att säga den första apexen till förmån för den andra och fick på så sätt nosen rakt mot turn-out ist för in mot skogen och kunde på så sätt accelerera strax efter första apex och ut mot turn out. På så sätt hade jag en högre uthastighet och en högre topphastighet i slutet på rakan (innan E4-kurvan).

I rent illustrativt syfte kan man spana in triken i filmen vid 0:05:20 och jämföra hans spår med HCR-Volvo 460n som kommer efter.. Triken kör konspåret och HighCoast-bilen svänger in något senare.
http://media.savarturbo.se/mats/midlanda051008.avi

Gula linjen ska föreställa konspåret medans den röda är spåret med den sena insvängningen. Så här mycket skillnad var det nog inte emellan de två men jag överdrev lite i bilden för att trycka på skillnaderna. Den sträckade gula linjen illustrerar det spåret man fick om det understyrde

Jag kan tänka mig att eftersom 911an är något mer "följsam" i baken Så kan man köra lite knixxigare på en del ställen utan att det understyr lika mycket.

Hmm.. denna diskussionen hade för övrigt varit mumma i Mittsverige-spårvalstråden

Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

fatcar skrev:

Har provat detta vid några tillfällen i bilar ägda av folk jag känner och kan nog säga att jag tycker Fatcar har poäng. Det kan vara bra för att visa hur man menar och så men tänk om man kör sönder något..

Däremot kan man säkert visa i sin egen bil... fast då har man å andra sidan ändrat de förutsättningarna så pass att man kanske kör annorlunda ändå.

Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

Lite bilder
Blev inte så hemskt många men här är dom ialf..

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Ingen som har fler bilder / filmer på en röd-gul Pegga?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eftersnack
2005-10-08 Trackday Mittsverigebanan
<<   1, 2, 3
10667 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande