Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (9404 totalt) |
Ringde dom igår ![]() Dom gjorde inte såna jobb sa dom när jag frågade om dom gjorde rent spridare till personbilar. Hmm, dom kanske missuppfattade, får åka förbi imorrn o kolla, bor nästan där. Så här ser spridarna ut, ingen anledning bara gillar att posta bilder: ![]() _________________ Niklas Walkin - |
||
Det finns en bosch-verkstad i Näsbypark/Täby som utförde renovering av mina spridare för ca 5år sedan iallafall, jag betalade ca250kr/spridare.
Firman ligger på samma väg som VAG verkstad/återförsäljare ca 100m längre fram på vä sida. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||
Eller också köper man en egen, insparat på första rengörningen.
http://www.kjell.com/content/templat _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
DÅ får man de inte flödestestade och papper på att de är ok... =/ Men tack för tipset =)
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||
Har du provat detta själv? Flödestesta kan man ju göra ganska enkelt med ett mätglas och ett stoppur ![]() Mvh Peter _________________ Peter Edgren --------------- Klubb:HMS --------------- Peugeot 205 i ERCup (Vilar) Citroen BX 16v ERCup (Vilar) Passat som dragbil |
||
du menar servicepunkten? höglidsvägen ligger de på.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Peter: Jag köpte en sådan för ca 3 månaders sedan. Har kört både spridare, smycken och annat smått i den. frun blir också nöjd ;-)
På dom spridarna som jag provat med har rengörningen funkat lika bra som det brukar när man lämnar in dom. För riktigt skitna spridare misstänker jag man bör komplettera så man kan köra trycksätta dom och köra någon sprit igenom. skall bygga ihop något sådant framöver. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Det tror jag inte, men har märkt att färgen på vissa ställen släpper ![]() _________________ ![]() |
||
Sitter färgen löst så kommer den att släppa, det är ju meningen att den skall rengöras..
Jag brukar köra spridarna i T-röd i ca 2x3 minuter. kanske någon annan vätska skulle funka bättre men det är ju en mekanisk rengörning så det skall väl egentligen funka lika bra med vatten. Kändes dock fel att stoppa spridarna i vatten... Och T-röd brukar man ju rengöra bromsrör med så... /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Kan man med en gammal regulator och soppapump samt någon slags pulsgenerator köra spridaren med rengöringsvätskan så man får ut skiten ur spridaren också? Någon som fått ihop en bra(billig) lösning... pulsgeneratorn ser jag som det stora problemet
![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Jag var inne på samma sak för ett tag sedan utan att ha gjort något ännu, någon regulator behövs nog knappast, ifall det är 3 eller 5bar kvittar vid rengörningen.
Istället för en pulsgenerator så tror jag en vanlig 9v likspännings trafo skulle funka bra, den ger en sågtandsliknande signal som nog kommer funka att öppa spridarna med 100ggr/sek. (likriktad 50hz) Jag har mina testspridare på utlåning hos en Megasquirtbekant, jag skall försöka få iggn dom, då kan jag återrapportera om min el-expriment :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Borde man inte kunna ta en parrafin spruta och koppla själva sprutmunstycket till sprideran?
Eller måste man ha elektronik också? ja vet ju inte riktigt hur en spridare funkar men om nån orkar förklara vore de kanon! _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
En modern spridare är en el-styrd ventil. koppla 12 v över den så öppnar den. Man ansluter trycksatt bränsle på vanligtvis 3bar.
En vanligt 9volts batteri funkar bra att testa ifall en spridare fungerar, man hör då ett ljudligt klick när den öppnar. Det säger dock inget om ifall spridaren är smutsig. Det kan man dock prova genom att ha trycksatt bränsle anslutet. det skall då bli en fin rund spray , droppar det delvis är spridaren smutsig eller trasig. Man bör inte köra ett spridare någon längre tid utan att ha ett bränsle flödande genom den, då bränslet fungerar som kylning. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Men så länge som man har bränsle vågar man köra med konstant spänning på den då? Tanken med pulserna var ju att simulera spridaren i drift då har den ju lite tid att svalna också. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Tror inte det är något stort problem. Om den öppnar bra med ett 9V-batteri så går det inte åt så mycket effekt. 9V-batteriet har rätt stor inre impedans så om spridaren hade förbrukat mycket ström så hade spänningen blivit för låg. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (9404 totalt) |