Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3506 besök totalt |
Tankanläggning
Nu inför vi Tankbok för Tankaläggningar liknande Vagnboken. Denna bok införs utan kostnad för teamen och är till för att underlätta hanteringen i Bes. Men det krävs två Foton ett med hela anläggningen och ett med tankventil/erna. det vore bra om ni kan ordna detta iför nästa tävling. Denna bok gäller för alla Långloppserier så om ni vill prova någon annan serie så behövs ingen ny utfärdas. Mvh Björn tekniker i ERF _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
Re: Tankanläggning
?? Vad är det det för bok ? något ni har hittat på själva i ERF? eller något som kommer från SBF? Eftersom jag har inte hört något om ett sådant påhitt och att det ska gälla för ALLA långloppserier.... Men det är iofs inte någon dålig idé men det kan ju vara bra isåfall att prata igenom det med alla serier och få samma regler och bedömning isåfall...... |
||
Hej Fredrik
Det började med att jag gjorde en förfrågan till Per Scoultz om jag fick införa detta i ERF varvid jag sände ett ex. av dom jag knopat ihop på egen hand till honom men han och Tekniska komiten tyckte det var en bra ide så den har blivit upptryckt centralt på Förbundet. Utgångspunkten var att vi fick igenom andra tankventiler än FIA godkända och där står i reglementet att dom skall märkas "GT 1,21". Tanken är att alla långlopps serier som använder tankanläggningar kör med dessa böcker men som du kanske vet så har Per avlidit så därför kom vidare kontakter med övriga serier inte ut. Men den kommer hoppas jag. om du vill kan jag gärna hjälpa er i SLC med införandet men tanken är att respektive Bes. i serien sköter detta. Men jag finns ju förhoppningsvis med även på edra tävlingar (om vi får ihop bilen igen). Men jag mjukstartar med den på vår nästa tävling i ERF. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
Tack Björn för tankboken.
Mycket bra initiativ. Förhoppningsvis medför detta att vi kan köra med billigare tankventiler något år till. Det är bra för återväxten. Annars är risken att det blir så dyrt att bygga ny bil att många avstår. Vi körde ju inte så långt på Sturup så jag satt och studerade tankningar ett tag. Två eller tre team tankade då med lösa jeepdunkar. Det tog cirka tre ggr så lång tid men för ett nytt team som vill känna på långlopp går det ju bra. Kommer vi alltid kunna tanka så (med jeepdunkar)? |
||
Hej Svalle Tanken med tankboken var att säkra upp det mot att få fortsätta att använda dom ventilerna som vi idag använder efter jag med flera igenom drev en regeländring som tillät dom. Och summan av den här sesången ( stavar man det så ?) har ju vad jag vet bara positiva siffror vad som rör läckage från icke FIA ventiler. Jeepdunkarnas vara eller inte kan man ju diskutera men det är mera siffande av ångorna med det iallafall. OCH DET ÄR KUL ATT FÅ LITE POSITIV KRITIK NÅGON GÅNG OCKSÅ, ANNARS ÄR MAN JU MEST IVÄGEN. Mvh Björn _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
Hej !
Hade full show att hålla ordning på alla jeepdunkar under detta premiärår, har därför dålig koll på vilka tankutrustningar teamen använder sig av. Kan någon ge tips på någon BILLIG och väl fungerande ventil så vore vi väldigt tacksamma. Tack på förhand ! Peter K team ALT racing |
||
Hej Peter Det finns bl.a. en ventil som Mannteknik tillhanda håller till ett mycket bra pris som fungerar mycket bra sedan finns det en hydraulventil som en del team använder men där är det viktigt att man får rätt packnings typ för en vanlig hydraulkoppling har packning av ett gummi som inte tål bensin. Den heter Tema och den finns hos de flesta hydraul firmor har dock lite dåligt flöde. Det finns flera fabrikat men dessa är dom som jag har fått bäst respons från vid mina efterforskningar som jag gjorde inför regeländringen som tillät andra ventiler än Fia. Mvh Björne Reg bes., Tankboks utfärdare, Mek i SLC team med mera _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
Alltså hörnu här.
Du må vara envis och dum ibland Björn. Men i det stora hela så har vi dig att tacka för mycket. Jag skulle själv inte vilja ha din sits. En diplomatkurs hade kanske inte skadat dig men det finns så många andra som är tvära så. Du är ju ändå den bäste serietekniker vi har. Tack för i år. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3506 besök totalt |