| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
David Piper in Sweden.
|
10787 besök totalt |
|
Av en händelse stupade jag över lite David Piper-obilia på nätet, en ljudupptagning av "David Pipers M650 races past (Montlhery 95)", klicka på bilden för ljudet:
Detta är hämtat från http://www.matrasport.dk/ (antagligen inte DP på just den bilden) Man kan ju konstatera att Matra kunde bygga racerbilar med både vackert utseende och ljud! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Matra
Tack Pär. Jag besökte Österikes GP 1972. På den tiden gick vi in och ut i bandepån som det behagade oss. Jag har en hel del bilder jag tog vid nämnda event. Bl.a den här. Jag och min kompis olle fick se när Niki Lauda gjorde en provkörning i Chris Amon`s Matra. Jag har varit musiker (Pop o Rock) i stort sett hela mitt liv. MEN...jag undrar om jag inte fick min TINITUS när de drog igång Matra-motorn.
My God....det var något helt otroligt.
_________________ Staffan Berggren |
||||
|
Apropå att Niki Lauda provkörde en Matra när han hade styrning för March, var det vanligt att man gjorde så i samband med tävlingshelger på den tiden?
Tänk om Schumacher skulle få för sig att prova en McLaren bara så där?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
En bra fråga. Jag misstänker att Niki i alla fall måste ha fått tillstånd av Robin Herd. Vad jag kommer ihåg...så verkade förarna umgås på ett helt annat sätt än vad vi ser idag. Förare besökte de andra stallen i depån och stod och konverserade med varandra. och...bara det att vi kunde gå in i depån obehindrat och faktiskt verkligen titta på bilarna på nära håll. otänkbart idag. Bifogar en bild jag tog på Ronnie och Henri Pescarolo.
||||
|
Davids olycka på Le Mans 1970.
Jag tvekar att posta den här bilden. Men de flesta av er kanske redan har sett den. Att David "bara" förlorade en fot...är ofattbart när man kan se att hans 917 har delats...precis framför förarstolen. Här är ett stycke ur en intervju av Andre Loubser från 1987 om olyckan 1970. Den är på Engelska...och jag ger mig inte på en översättning. In February, 1987 I interviewed David Piper for my book on the history of the Kyalami circuit at his house in Windlesham, Surrey. David and co-drivers competed in the Kyalami Nine Hour and the Springbok Series from 1961 to 1969 and won the Nine Hour six times, five times in Ferraris and the last time in a Porsche 917. Imagine writing a book on Wimbledon and not including John McEnroe! David told me about his accident at Le Mans in 1970 when doing film sequences for Steve McQueen's film 'Le Mans'. Coming through White House corner a rear tyre deflated and the Porsche was totalled. The car broke in half and all that kept the two halves together was his right foot trapped under the throttle. He remembers lying in a ditch with brake fluid dripping on the open wound and two nuns bending over him to assist him. Back in England the foot was amputated above the ankle. One day in hospital with his racing career apparently over old Piper was feeling a bit sorry for himself. In walked Ferrari engineer and works driver, Mike Parkes, with legless Battle of Britian ace, Douglas Bader. Bader glared at Piper, undid his belt and dropped his trousers. He said, 'Look at me, old chap, you have nothing to worry about!' David said with a grin that he suddenly came right BIG TIME! Some years later he discovered that he could drive a racing car again which lead to the ISP series. He stomps his plastic foot on the throttle and then brakes with the left foot. At Le Mans last June in the classic race before the 24 Hour he got his 917 to over 200 mph down the Mulsanne straight. In December he turned 73 and I really can't figure out how he does it. Bader and Piper & #8211; Bulldog breed as they say!
Det är Steve McQueen som står och tittar på förödelsen _________________ Staffan Berggren |
||||
|
Davids Garage
Ett par bilder från Davids garage. Legenden säger att Piero Drogo aldrig lyfte pennan från papperet när han skissade P3/4. Underbara linjer...OCH...vem vill inte krypa ner i den här cockpiten?
||||
|
David's bilar.
Jag frågade en annan vän jag har i England...som också är mycket god vän med David...vilka bilar David har. Svaret är: 2st....Ferrari P1 1st....Ferrari P2 1st....Ferrari P4 #0900 1st....Ferrari 250 LM 2st....Porsche 917 #010 och #???
1st....Ford F3L (P68) Jag postar några bilder till. David har just lyft bakdelen på sin P4.
David i sin Ford F3L
David visar upp en instrumentpanel han tillverkar till Ferrari P4
||||
Bosse...det är antagligen en "skröna". Vad som är imponerande...är att Enzo Ferrari själv...uppmärksammade David's framgångar med sin Ferrari 412P (P3/4) #0854. Så...Enzo erbjöd David konstruktionsritningarna till chassiet av P4:an och...tillät David att bygga "ett" exemplar...och gav David chassie-nummer #0900.
Angående den gröna färgen på David's bilar...så var han tydligen sponsrad av BP...och även när sponsor-avtalet gick ut...så beslöt David att behålla den gröna färgen. Inte helt fel...eller hur!!!??? I alla fall jag reagerar direkt på den färgen och tänker...David Piper.
||||
|
Re: Tappat humör
Lennart. Det är tydligen så att David har bara #0900 och #010 i sitt garage. (eftersom det är de bilar han oftast tar med sig till tävlingar). De andra bilarna är av säkerhets-skäl placerade på annat håll. (Vad tror du en äkta Ferrari 250 LM är värd)? Däremot har han en massa gamla karossdelar i sin trädgård...därav antar jag...titeln på Liz Pipers bok.
Skall bli intressant läsning. _________________ Staffan Berggren |
||||
|
Ja tittar man på dina bilder med Pipers bilar av idag kan man nog betrakta storyn om Pipers förmåga att förändra bilarna finnish som en "skröna".
Vet dock att jag själv läste denna "skröna" i Illustrerad Motorsport eller möjligen Bilsport (inna Fabas tog över) någon gång slutet 60-tal, tidigt 70-tal. Kan rent av varit den gode Strömberg eller Eriksson på IMS som fäktade den pennan, eller Blundsen. Minns jag rätt var det en inte fullt så snygg 917 som illustrerade notisen. Hur som helst idag finns det inget som helst fog för den, men lite kul även som skröna är den allt.
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Bosse. Jag pratar med Tony Adamowicz då och då. Tony körde för David i början på 70-talet. Han har berättat för mig...att på den tiden kunde man ha nya sponsorer från tävling till tävling...och då kunde tiden vara knapp till att lacka om bilarna...på med nya dekaler o.s.v. Se Tonys mycket intressanta hemsida: http://www.a2zracer.com/ Jag vet att David också knackade ut skärmkanterna fram på #0854 för att få plats för lite bredare hjul. Inte så snyggt kanske...men ändamålsenligt.
||||
|
Det är nog en rätt trolig orsak till skrönan om finnishen på Pipers bilar.
Mitt bildminne säger mig att 917-bilen som illustrerade det hela då, var fullkletat med wynnsdekaler. kan det stämma? Hur som helst, tolka absolut inte mitt resonemang som att jag tycker David har risiga bilar, dina bilder visar med all tydlighet på motsatsen. (tyckte det bara var en lite smårolig kommentar, redan då) Du verkar ha en hel del trevliga vänner i racervärlden
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Bosse. När jag upptäckte Tonys hemsida...såg jag att den var gjord av Gary Wheeler...som jag redan hade kontakt med tidigare i en annan bilfråga. (Gary Wheeler är också en fantastisk man...som kanske kommer upp senare). Jag såg också att jag kunde maila Tony direkt från sidan. Jag skrev bara ett mail till honom och presenterade mig...och talade om att jag har vänner som känner David Piper väl. Tony hörde av sig till mig ...och frågade om jag möjligen visste var jag kunde finna bilder av den Porsche 917 han körde för David 1971 at Kyalami. Att använda på sin hemsida. Den var "Lucky Strike" sponsrad. I flera månader lade jag ut mina krokar efter bilder....innan jag fick napp. En snubbe i Förenade Arabemiraten hade ett par bilder som jag förmedlade till Tony.
Tony är en mycket trevlig man Han föreläser och har förarkurser...o.S.V. Tony Adamowicz at Kyalami 1971
Tony Adamowicz recently
||||
Sörpan....Det glädjer mig att du gillar tråden. Tänk om djungeltrumman kunde fungera ...så vi får se fler bilder av David's tävlande i Sverige. För...naturligtvis finns det massor av bilder...som ligger och skräpar i någons byrålåda. _________________ Staffan Berggren |
||||
|
Tog mig äntligen tid att titta på Tony Adamowicz hemsida, fantastiska bilder och fantastiska berättelser, 1100 hk i en Indy-bil utan downforce!
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
och...om du tittar riktigt noga så finns det en kort video...(utan ljud). Men det strul Tony råkade ut för under sina "qualifying laps"???? >
Han förtjänade bättre. _________________ Staffan Berggren |
||||
![]() |
Bilder o videos
David Piper in Sweden.
|
10787 besök totalt |