Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gatbils-åkar fråga
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12603 besök totalt

Jag åker bara banträffar med gatbil för:
Att jag inte tror att jag hänger med i tävlingsfart
11%
 11%  [ 14 ]
Att jag mest gillar att lägga ner en massa pengar på bilen och glänsa vid korvkiosken.
3%
 3%  [ 4 ]
Att jag tror att Racing är läskigt, då det ställer krav.
3%
 3%  [ 4 ]
Va ? får man tävla om man vill?
2%
 2%  [ 3 ]
Det är ju så dyrt att tävla !!
79%
 79%  [ 100 ]
Det är roligare att kunna säga att när jag gick igenom min inboard-video så åkte jag ett varv på gelleråsen på 1,24... och transponder tidtagning brukar alltid ha en 7-8 sekunder fel när jag kör.
0%
 0%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 126

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Gatbils-åkar fråga

Vi är några som håller på med "riktig" bilkörning och har filofiserat varför vissa aldrig tar steget vidare till racing.

P.s frågan är lite seriös och lite på skoj

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag skulle kunna svara, been there done that...Egentligen så är jag ganska mätt på
banåka med gatbil, det kan vara kul ibland men ska väl mest liknas vid att ha sex med sig själv.

Eller att likna vid meditation, något som jag kan gå upp i helt och stänga av resten av världen.
Att ta varvtider med gatbil tycker jag är helt ointressant, det är inte därför jag kör.

Jag valde kostnadsalternativet i brist på annat. Jag är nog inte representativ...

Vi får väl se vad vårat TMF-projekt tar vägen...SLC Klass 4 är inte helt otänkbart.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jet skrev:

Vi får väl se vad vårat TMF-projekt tar vägen...SLC Klass 4 är inte helt otänkbart.

Jo, jag har förstått att det faktiskt mot alla odds och framförallt mot vad alla här tror , så står det nu en bil i erat garage...... vilket ju är lite imponerande och ska hyllas thumbs up

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Mitt svar i pollen blev att det är för dyrt...

...sen så är urvalet av tävlingar när man kör en Kadett GSi ganska begränsat. Då jag som student ens ska vara glad att överhuvudtaget kunna ha en bil vill jag kunna köra den lite då o då på sommaren, vilket gör att gatreggad är ett krav, så för mig är banträffar ett sätt att träffa massa trevligt folk _utan_ att riskera att nån går därifrån sur för att nån var före nån annan in i en kurva... allt detta på ett mer ekonomiskt sätt att tävla och med olika bilar där man får bygga och ändra hur sjutton man vill.
Variationen i både bilar och folk blir stor, det är skoj.

Visst vore tävla skoj.. men jag tror inte det är fullt så skoj att bara "spontantävla" då o då, för då blir det verkligen en själv mot alla andra, både i tempo o sånt... men visst vill man testa!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Hittar inget alternativ som stämmer in på mig...
Jag gillar att köra bil. På bana slipper jag förhoppningsvis mötande bilar, lösspringande älgar och minimerar risken att bli av med mitt körkort när jag gasar.

Jag är inte intresserad av att köra massor av varv runt samma bana då variationen blir för liten. En tävlingsbil tenderar att vara obrukbar till annat än att just tävla med, men likväl har man en hel del pengar bundet i något som kan torpederas av en mottävlare i vilket ögonblick som helst.

På gatbilsträffarna är omkörningsreglerna oftast strikta så att folk håller sig till att passera där det kan göras utan risk. I ett race kör folk om där de själva anser att det är lämpligt och i varje race jag sett har det inneburit plåt(plast)skador.

Jag kör inte heller på bana för att jämföra mig med andra så klockan är inte med.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Figgz skrev:
Mitt svar i pollen blev att det är för dyrt...

...sen så är urvalet av tävlingar när man kör en Kadett GSi ganska begränsat. Då jag som student ens ska vara glad att överhuvudtaget kunna ha en bil vill jag kunna köra den lite då o då på sommaren, vilket gör att gatreggad är ett krav, så för mig är banträffar ett sätt att träffa massa trevligt folk _utan_ att riskera att nån går därifrån sur för att nån var före nån annan in i en kurva... allt detta på ett mer ekonomiskt sätt att tävla och med olika bilar där man får bygga och ändra hur sjutton man vill.
Variationen i både bilar och folk blir stor, det är skoj.

Visst vore tävla skoj.. men jag tror inte det är fullt så skoj att bara "spontantävla" då o då, för då blir det verkligen en själv mot alla andra, både i tempo o sånt... men visst vill man testa!

Din bil... kan du säkert åka HMS KM tävlingar med.... Och garanterad SLC700.... där det är en massa likartade bilar..... som just kör för att träffa andra trevliga människor och inte är ute efter att "riskera" liv och bil med dumma grejjer..... du skulle nog bli förvånad om du visste hur lite incidenter det är på sådana tävling... tror nog till och med att det är mindre skadefrekvens är vad gatåkare har....

Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Håller med Figgz. Det är för dyrt helt enkelt. Skulle jag tävla skulle jag knappast ha råd att ha en rolig gatbil (och hur kul det än är att köra bana så är det ju på gatan man rör sig oftast). Gatbilsåka ger på nåt sätt det bästa av två världar. Man kan ha en rolig bil att köra runt med till vardags plus att man då och då kan göra en avstickare till nån banträff och ha lite skoj där.
Visst skulle det vara jättekul att vara ett gäng som hade ett litet team ihop och körde i SLC eller 8 timmars på Sviestad eller vad vet jag men det saknas helt enkelt pengar.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:

Jag kör inte heller på bana för att jämföra mig med andra så klockan är inte med.

Med andra ord , du är en klockren ALTERNATIV 1.....

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Med andra ord , du är en klockren ALTERNATIV 1.....

Jag har ju provat att köra gokart på Racetown nån söndagskväll ibland och då inser man att man har vissa brister i den disciplinen.
Jag är nog för lat för att orka träna spårval och fundera över sånt.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lundin skrev:

Visst skulle det vara jättekul att vara ett gäng som hade ett litet team ihop och körde i SLC eller 8 timmars på Sviestad eller vad vet jag men det saknas helt enkelt pengar.

Kan det verkligen vara anledningen ?

Åka till exempel Östgöta serien så går det att hyra in sig eller dela på ett team och få en kostnad på ca 3000... och räknar man då på gatbilsåka.... så lär det knappast vara billigare även fast man oftast inbillar sig det eftersom man inte tar alla kostnader just vid banan.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Hur får du en banträff att kosta 3000 kronor? Visst sliter det på däck, bromsar och bussningar, men inte så mycket på några pass på en dag.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Hur får du en banträff att kosta 3000 kronor? Visst sliter det på däck, bromsar och bussningar, men inte så mycket på några pass på en dag.

Bilen ska byggas också...

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:

Räkna till alla "modifieringar" som dom flesta gör för att kunna vara med på banträffar och slå ut dom per träff..... stol, 6-punktsbälte, bur, hårdare gummibussningar, R-däck, Race-bromsbelägg, mocka-ratt, förarskor mfl mfl mfl.... så pratar vi nog i överkant 3000 per tillfälle

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
Din bil... kan du säkert åka HMS KM tävlingar med.... Och garanterad SLC700.... där det är en massa likartade bilar..... som just kör för att träffa andra trevliga människor och inte är ute efter att "riskera" liv och bil med dumma grejjer..... du skulle nog bli förvånad om du visste hur lite incidenter det är på sådana tävling... tror nog till och med att det är mindre skadefrekvens är vad gatåkare har....

HMS KM har jag ingen direkt koll på reglementet har jag inte direkt koll på,men de flesta brukar kräva "sportbilar" vilket utesluter en direkt.
SLC 700, visst möjligen.. men just risken att bara för att jag kanske inte är snabbast kan göra att risken att få nån i sidan finns är inte så skoj.

En stor kostnad, förutom startavgift, allt som ett långlopp sliter och sånt, är ju att plötsligt ska allt vara godkänt och sånt. Mao ska buren ändras (och certas), stol bytas, bälte bytas etc etc... bara den kostnaden är väl min totala säsongskostnad (eller två)... det är svårmotiverat när jag ändå har så pass mycket körtid som det är på vanliga banträffar.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det finns många gatbilsåkare som stämmer in på den här bilden, när det gäller kostnader

Förare som mycket väl skulle kunna lägga pengarna på riktig racing...Men de håller
mest till på ett annat forum.

Sedan vet jag många som kör otroligt mycket på bana, för jordnötter...Allt beror
naturligtvis på vad man vill med sitt körande. Min första rallysäsong (utan vinnarambitioner)
kostade unde 10000:-, inklusive bil.

Finspång
Här sen Apr 2004

Fredrik - SLC skrev:
Lundin skrev:

Kan det verkligen vara anledningen ?

Åka till exempel Östgöta serien så går det att hyra in sig eller dela på ett team och få en kostnad på ca 3000... och räknar man då på gatbilsåka.... så lär det knappast vara billigare även fast man oftast inbillar sig det eftersom man inte tar alla kostnader just vid banan.

För mig som är ung är 3000 rätt mycket iaf. Har försäkring, bensin osv osv som måste betalas som alla andra. Har man inget fast jobb heller utan är i lumpen/pluggar så tänker till både en och två ggr innan man bränner 3000 kr, med tanke på vad man kanske måste avstå ifrån för att ha råd.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Figgz skrev:
Fredrik - SLC skrev:

HMS KM har jag ingen direkt koll på reglementet har jag inte direkt koll på,men de flesta brukar kräva "sportbilar" vilket utesluter en direkt.
SLC 700, visst möjligen.. men just risken att bara för att jag kanske inte är snabbast kan göra att risken att få nån i sidan finns är inte så skoj.

En stor kostnad, förutom startavgift, allt som ett långlopp sliter och sånt, är ju att plötsligt ska allt vara godkänt och sånt. Mao ska buren ändras (och certas), stol bytas, bälte bytas etc etc... bara den kostnaden är väl min totala säsongskostnad (eller två)... det är svårmotiverat när jag ändå har så pass mycket körtid som det är på vanliga banträffar.

När man är långsam så är risken minimal för att få någon i sidan.... det är dom som kämpar hårt om ledning som brukar kunna smälla möjligen....

SLC700 är inte långlopp..... så där är det bara SBF säkerhetsreglerna som möjligen fördyrar lite.... men det finns det en anledning till.... Och det är att om olyckan är framme så ska inte konsekvenserna vara större än en bucklig bil....

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Du glömde alternativet:

-Mitt dygn har trots mina envisa protester fortfarande bara 24 timmar.

Mao jag har fasen inte tid att lägga på service av racebil, uppdatering av dito och framförallt sponsorjakt för att kunna rejsa på en för mig givande nivå. Förhoppningsvis blir det bättre om ett par år eller så...

Men har man aldrig provat att tävla så tycker jag alldeles bestämt att man ska prova åtminstone en gång i lånad/hyrd bil eller liknande. thumbs up

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jet skrev:
Min första rallysäsong (utan vinnarambitioner)
kostade unde 10000:-, inklusive bil.

och det går att göra exakt samma sak idag i racing..... men många verkar inte tro det......

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Karl B. skrev:
Du glömde alternativet:

-Mitt dygn har trots mina envisa protester fortfarande bara 24 timmar.

Mao jag har fasen inte tid att lägga på service av racebil, uppdatering av dito och framförallt sponsorjakt för att kunna rejsa på en för mig givande nivå. Förhoppningsvis blir det bättre om ett par år eller så...

Men har man aldrig provat att tävla så tycker jag alldeles bestämt att man ska prova åtminstone en gång i lånad/hyrd bil eller liknande. thumbs up

Du är inte inräknad i frågeställningen .... för du har redan tävlat i en duktigt potent och välbyggd tävlingsbil....

(med dom snyggast egenproducerade kolfiberdetaljer jag sett thumbs up )

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

[quote="Figgz"] SLC 700, visst möjligen.. men just risken att bara för att jag kanske inte är snabbast kan göra att risken att få nån i sidan finns är inte kul [/quote="Figgz"]

Risken att du kvaddar bilen till oigenkännlighet på helt egen hand under en banträff är mångfalt större än att någon skulle lyckas torpedera dig under race med större skador än en buckla eller två...

Gatbils-åkar fråga
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12603 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande