Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (9404 totalt) |
Att köra kontinuerligt med 9volt ficklampsbatteri har jag också funderat på. Och batteriets inre restans hjälper ju till så spänningen under drift torde sjunka betydligt. enklast är väl att mäta strömmen och se vad den hamnar på.
om man räknar på ett worst case: 16 ohm spridare med 9 volt över sig = I (ström)= 0,5625A ( det klarar inte ett 9v batteri) eller 9**2 / 16 = 5W 5W är inget bekymmer att kyla med bränslet. Dessutom kommer effekten i pratiken snarare bara upp gissningvis hälften skulle jag gissa då batteries spänning kommer sjunka betydligt vid belastning. Ansluter du ett bilbatteri på 12volt kommer däremot effekten hamna kring 9w, då kan det börja lukta bränt. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
ok.. då förstår jag! Men om man har gamla k-jet spridare... är dom också elstyrda?
Mina verkar det inte gå några sladdar eller nått till mina iaf! eller går dom i "slangarna"? Frågar man inget får man inget veta! ![]() ![]() _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Med visst förbehåll:
K-jet är ett s.k mekanisk sprut. Spridarna är tryckstyrda och (tror jag) och öppna hela tiden, och trycket styrs av en vakumdosa som känner av insugningstrycket + spjällt + temperatur. Det finns ingen elektrisk anslutning till sådana spridare. Sådana spridare bör väl kunna bli skitna också och det funkar säkert lika bra att göra rent i en ultraljudstvätt. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
trycket styrs inte av nån vakumdosa på k-jet. det som kan ha vakumanslutning är styrtrycksreglustorn, som reglerar trycket på bränslet som finns ovanför kolven i mänghuvudet. denna är förvärmd (en bimetal fjäder verkar mot ett membran) detta för att kallstarts uppfettning men det som påverkar insprutningstrycket är e.g systemtrycket. mao högre system tryck högre spridare tryck.. vi kann sltså inte bara ställ inspruningstryck spridarna öppnar bara på tryck, brukar var runt 3bar eller strax över beroende på spridare.. dessa spridare brukar f.ö ha riktigt fin spridare bild vid rätt tryck, men om mna börjar höjja trycket så flödar förvisso spridare riktigt bra men spridarbilden blir katastrfalt dålig.. man kan oftast med gott resultat tvätta k-jet spridare beroende på vad det är för typ av beläggningar som gör att det är dålig sprutbil.. men det blir ju svårt hålla dem öppna.. å andra sida ksotar de inte så jätte mkt ny heller vilket man kanske ska beakta.. oj va långt det blev ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (9404 totalt) |