| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla A-armar eller Mac Pherson-ben?
|
1 besök senaste veckan (41396 totalt) |
|
Jaja... Skit händer. Det får gå som det går... Krängaren är den grövsta som finns färdig. Den får duga, och kapa bärarmar känns som överkurs. Men det är kul att veta att man kör skit i alla fall :P
Kan du slänga upp en bild bara på höjden 330mm Marken-Nedre bärarmsfäste i balken, så kan jag kolla lite mot verkligheten hur cambern står sig där... Tack för att du gjorde jobbet åt mig... Om du känner för det/vill dela med dig, kan du väl kanske skicka filen med allt ifylld till min mail, så man har för framtida inspritaion... Återigen, tack för hjälpen. |
||
|
Anders Karlsson:
ta den här bilden med dig till garget. + avståndet från marken till yttrekulbulten på undre bärarmen. + spindeltappslutingen
NightMaaN: Nu skall vi akta oss att gå på med för hårda fjädrar pga vikten fram, hmm allt beroende på däcken förståss, utan även ha koll bak. Men det lär behövas en rätt stöddig krängre fram pga den stela bakaxsens höga krängingsmotstånd(högt rc). Sen sänkingen 60mm är en pappersprodukt som måste kollas mer om den funkar i värkligheten. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag har försökt tänka, brandröken ligger tät i Bromma
Varför har Volvo gjort ca dubbelt så långa undre än övre bärarm? Vad ville de uppnå? vad de får är ett rc som vandrar åt ytterhjulshållet och det ger mer jacking på ytterhjulet så länge inte ic sjunker under markplanet då blir det tvärt om. Iof en ska vet jag att camberkompen är helt kass i std höjd, mao blien är tryckt JÄTTE understyrd och dessutom med possetiv statisk camber blir det dunder för Tore Svendom
Mitt saabas är presis tvärt om där vandrar rc åt innerhjulet och det ger mindre jacking på ytterhjulet. Den höjd min bil har nu så ger jackingen lika höjing sänking i mm på ytter och innerhjul trots greppskilnad på ca 80/20 (ytter/innerhjul) _________________ Johan Sjölinder |
||
Nu ska vi se. Marken till yttre kulbult undre bärarm ~245 Marken till inre led undre bärarm ~185 Spindeltappslutning ~7-8 grader Längd övre bärarm ~210 Längd undre bärarm ~345 Mellan inre leder på övre och undre bärarm är det ~250 och ~180 bakre bussningen på övre bärarmen sitter lägre för anti-dive eller nåt. Hjuldimension 225/45 17"...
Spindeltapps lutningen mätte jag lite grovt på en lös spindel, upp med den i skruvstädet och syfta med gradskivan mot en stolpe vid arbetsbänken. Jag är bonnpöjk...
Kan inte garantera att det är samma spindeltapps lutning som på bilen, jag mätte på en Commodorespindel. Kan vara annorlunda mot Rekord. Edit: kom på att jag kunde mätt mot bromsskivan på bilen ju, skit också!
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
jag kan iaf skriva på att sänkningen på c:a 60 gör underverk.. + att jag sedan fick min camber ökad, likaså ändrades castern lite... detta gör totalt sett att bilen blev klart mkt rappare in i böjjarna samt att den inte understyr ut längre som förut... _________________ // Björn "NightMaaN" Johansson |
||
|
citat:
jag kan iaf skriva på att sänkningen på c:a 60 gör underverk.. + att jag sedan fick min camber ökad, likaså ändrades castern lite... detta gör totalt sett att bilen blev klart mkt rappare in i böjjarna samt att den inte understyr ut längre som förut... Just Camber borde minskats med ca 1grd statiskt vid sänking på 60mm. citat: inte understyr ut längre som förut Då kan vi gå på med lite mer krängare fram så vi får en SVAG understyring ut ur böjen. _________________ Johan Sjölinder |
||
CC övre bärarmsinfästningar ~865 CC undre bärarmsinfästningar ~585 Spårvidd ~1430 obs! Reservation för felaktig toe-in. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Mellan yttre kulbultarna är det ~210 mm.
180 mellan vänstra (bakre) nylonbussningen och undre bärarmens inre fäste, 250 mellan högra (främre) nylonbussningen och undre bärarmsfäste. Se bild: Detta är vänster sida av bilen. Hoppas det klarnar lite nu, skitsvårt att förklara i text hur det ser ut. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Mått 865 eller 585 cc mellan övre eller undre bärarmen är fel
Jag gissar att den övre skall vara 795(var 865) Höjdmått mellan övre och undre bärarmarnas infästing 180 & 250(lutar) tog jag 215mm, det ligger i mitten av 180 och 250. Ca vinkelrätt vridingaxen mot yttrekulbulten på övre bärarmen Fösta bilden är som det ser ut helt omoddad. rc hamnar undre markplan pluss att bärarmarna nästan är paralella. Vi får negativ jacking på begge hjulen. vad jag skulle vilja göra är att förlänga cc-måttet mellan yttre kulbultana genom att flytta ner den undre 35mm. Det ger en lite mer rak undre börarm plus just rc och en tämligen lugn. De 2st undre bilderna är moddade vid 0 och 3grd krängning.
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Måttet mellan övre bärarmsinfästningarna är säkert fel. Det är ganska svårt att mäta när det är innerskärmar och motorblock ivägen...
Ska dubbelkolla det måttet så det blir riktigt. Undre kulbulten var det också. Där kan det vara Rekord-spindlarna som spökar. Ska mäta på mina Commodore-spindlar och se om det är längre CC mellan kulbultarna där. Isåfall kan jag byta direkt, bara bromsoken passar. Ska undersökas. Tack för att du gör dig besväret, Johan! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
citat:
Tack för att du gör dig besväret, Johan! Inge problem. Varje gång jag labbar med nya värden(bil) lär jag mig något nytt. Bättre labba med något riktigt än fiktiva bil, ger liksom mer när grunkorna har verklighetetanknyting. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Shysst! Då har du inget emot att labba lite till?
Har mätt mellan övre bärarmsinfästningarna igen och kommit fram till nånstans mellan 740-750 mm. Väldigt bökigt att komma åt med måttbandet där, massa prylar ivägen.
Mätte lite på Commodore-spindeln också, den har 15 mm längre mellan "öronen" där kulbulten ska sitta. Då blir CC mellan yttre kulbultarna 225 mm. Men det verkar som om nedre örat sitter lika långt ifrån navtappen som på Rekord-spindeln, 80 mm på båda. Då borde ju övre bärarmens yttre kulbult hamna högre upp istället för tvärtom. Eller tänker jag tokigt?
Just det, nu har jag fabriksuppgifter på camber och caster , om det kan vara till nån hjälp. Caster obelastad +2 till +4 Caster belastad +3,30 till +5,30 Camber obelastad 0 till -1 Camber belastad 0 till -1 _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Ta 2st plankor, ställ dessa horisontelt på varje sida på bilen.
Se till att de står på samma avstånd från någon vättig punkt. Nu är det bara att mäta från plankan på begge sidor till bärarmsinfästingen och avståndet mellan plankorna. Bara en ide. citat: Har mätt mellan övre bärarmsinfästningarna igen och kommit fram till nånstans mellan 740-750 mm. Det blir kostigt fortfarnde
Kollmät ALLT igen för säkerhets skull. citat: Mätte lite på Commodore-spindeln också, den har 15 mm längre mellan "öronen" där kulbulten ska sitta. Då blir CC mellan yttre kulbultarna 225 mm. Men det verkar som om nedre örat sitter lika långt ifrån navtappen som på Rekord-spindeln, 80 mm på båda. Då borde ju övre bärarmens yttre kulbult hamna högre upp istället för tvärtom. Eller tänker jag tokigt? Du tänker rätt. Pga att blien är SÄNK mycket blir viklarna på bäramrna lustig/fel. Skall du modda cc-måttet utgå frår rekordspinlarna. tar vi tex min harv så ligger yttre kulbulten ca 155mm från marken och innre ca 140, då är bilen sänk ca 50mm. (alla fästpunkter std) Vi måste på något vis försöka få undre bärarman lite planre/rakare pluss att avståndet mellan bärarmsinfästingra och ytter cc mellan yttre kulbultarna är för litet. Genom att öka cc-måttet mellan yttre kulbultarna neråt så gör vi 2st flugor på smällen. (undrar vad derar pappor säger )
obs nu de förslag jag kommer med är förbättringar så bilen kommer funka som den är. Allså ingen katastråf, men bra är det inte. Bättre att du får ut Åpen än att börja modda framvagn om det inte är lätt. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
ok, ska testa planktricket och se om jag kan mäta rätt den här gången...
Jag kan ju testa att skruva upp coil-oversen så högt det går så borde det ju bli lite bättre. Ger nog ett par cm iaf. Men då ser den ju inte lika fet ut...
Knepigt att lösa undre kulbulten, sitter ju pressad i bärarmen. Hade den varit skruvad kunde man ju schimsat eller nåt. Nya bärarmar får bli nästa vinter, nu har jag iaf lite koll på läget. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
citat:
Knepigt att lösa undre kulbulten, sitter ju pressad i bärarmen. Hade den varit skruvad kunde man ju schimsat eller nåt. Tänk nu inte krokigt, du skall förlänga avståndet MELLAN kulorna. Japp luktar som nästa vinterjobb. nej åk med bilen låg. _________________ Johan Sjölinder |
||
Att flytta ner RC bak på en 140 är inte så svårt, flytta ner panharstaget en bit. Vill man vara mer seriös bygger man om till wattlänkage, gjärna ett liggande sådant. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla A-armar eller Mac Pherson-ben?
|
1 besök senaste veckan (41396 totalt) |