Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 45133 besök totalt |
Har inte haft så mycket tid över, har problem med sprutet som tappar gnistan ibland så det har det har inte blivit mycket gjort.
Mesta tiden har gått åt till den här bilen som invigdes på klubbtävlingen idag. ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Nu går den ganska bra, bara lite jobb med mappningen kvar innan den är så bra som det går. Var dock och gjorde en lite hårdare provkörning som resulterade i rensad tvåas växel, sprucken växellåda och troligsvis en trasig drivknut också.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Kul att motorn fungerar. Trist med lådraset.
Ut och filma lite mer nu! ![]() Mvh Peter, ditt största fan. _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
Först idag har jag tagit ner lådan men har dessvärre inte fått min ersättningslåda ännu. Drivaxeln på vänster sida är också bytt, har inte tagit isär den men yttre knuten känns inte frisk.
Såhär ser lådan ut på undersidan, ingen stor spricka men nog för att oljan ska rinna ur. ![]() ![]() Det här är en del av dreven som ramlade ut när jag lossade på oljepluggen. ![]() Lägger jag i tvåan så går det att snurra på axlarna utan motstånd det är precis att man märker att det nuddar ibland så tvåans drev är helt rensade. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Idag har jag plockat isär lådan. Glömde såklart kameran hemma men såhär ser tvåans drev ut iallafall, där kuggarna sitter på bottenstocken är det nästan lika runt som axeln.
![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Det här är vad som är kvar av bottenstocken.
![]() orsaken till varför lådan har spruckigt, någon lös kugg har kommit mellan kåpan och fyrans drev där den inte ska rymmas egentligen. ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jag provade en start på tvåan och höll lite för lågt varv så motorn sjönk mot ca 2000rpm då tog jag om på kopplingen och då rasslade det bara till. Tvåan är det drev som sitter i mitten på axlarna längst ifrån lagrena så troligtvis har det pressat isär bottenstocken och någon kugg har gått av sedan har det rensat dreven. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jahapp, nu ser det ut så här när man kom hem efter jobbet >
![]() Har inte varit och utmanat ödet ännu, sommarhjul (fälgarna till vinterdäcken är utlånade till en kamrat 12mil bort), hård diffbroms, en småjobbig koppling att starta med och alldeles för hetsig motor kan bli en rätt så intressant kombination ![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jahapp, nu har även jag fallit för grupptrycket och införskaffat en insugsljudsförstärkare i exlusivt material. Har inte varit en alltför stor förespråkare av dessa saker men jag kanske lackar den svart så jag inte får för många blingblong poäng
![]() Hoppas nu bara att det redan läckra insugsljudet blir ännu bättre, dock ser inloppet lite klent ut med dom erfarenheter av dylik box på rallycrossbilen man har så bromsbänken får nog visa om den ska vara kvar. ![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Den är ändå 100mm men vi hade 120mm på rallycrossmotorn och då ville det suga ihop burken under belastning.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Inte så säkert. Sitter ju ingen burk nu så skillnaden borde inte bli himmelsvid. Morrar rätt skönt med bara trattar och filter. :-) Dessutom småsjukt avgasljud. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Blev så sugen att se om ljudet skulle bli bättre så jag satte dit insuget ikväll. Jäklar i min låda vad trångt det var, det är nog inte meningen att det ska sitta i en "icke" M bil. Inte nog med att jag har satt dit lite extra kärl till vevhusventilationen så fick kolkanistern och lite vattenventiler flytta på sig för att få dit det, det ser lite hafsigt ut med alla slangar men jag orkade inte få ordning på dom.
Före: ![]() Efter: ![]() Ljudet blev lite lägre vid tomvarvning men det finns tendenser till att den kan råma på bra, nu hoppas jag bara att det blir någon plusgrad så jag åka ut och belasta den lite. Lite tomvarvning med trattarna och med boxen Mmmm som i M Power ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Ser ut att vara lika lite med plats som i M-bilen...
Ja, man svär en del innna man får bort/dit det. > ![]() ![]() Snyggt är det dock. ![]() |
||
Sent omsider kommer här lite powerdrifting från Kemora, tyvärr tog batteriet i kameran slut så det blev bara uppvärmingen. http://fredrik-tiger.no-ip.com/film/ Har du fått in någon film till datorn ännu Johan? Är sugen på att höra hur den låter. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Skicka ett pm till brorsan (hegge), det är han som har kameran! jag+kamera+dator=dålig kombination ![]() Men det lät gött när jag kollade på tv:n vill jag lova!! _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||
Kul projekt.
Hur tycker du att Tiltonkopplingen funkar? Åker med likadan själv och den är inte helt lätt att komma överens med tycker jag. Speciellt inte då jag inte lagt så mycket tid på mappning av de riktigt låga varven. Hur kommer det sig att lådan rasar på en sugmotorbil? Dessa lådor tål väl en hel del, många turboåkare med massor av vridmoment åker väl med dem med lyckade resultat?! _________________ Jonas Edling |
||
Tycker inte den är så svår nu, kräver lite känslig högerfot bara ![]() Angående lådan så måste den ha varit dålig från början när jag köpte den begagnad. Annars så blir det en rejäl påfrestning med sugmotor och en sån hård koppling när den har sugit fast och man sparkar om på kopplingen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 45133 besök totalt |