Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12603 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Angående de med kraftigt moddade gatjaps så är det inte säkert att de skulle tycka att det vore roligare med tävlingsåka ifall de inte är så bra på att köra, för det ger nog inga större creds i deras ev. beundrarskara, om det nu är det som är deras drivkraft. En nackdel med tävlandet är ju just tävlandet, om man inte gillar det. I långlopp tycker jag dock inte att det är så farligt, eftersom det inte enbart är snabbheten på bana som avgör. Nu gillar ju jag att se vilka tider jag gör och har inte tillräckligt mycket ego för att gråta över att jag inte är snabbast, även om det hade varit roligt. I karting finns ju då alternativet att enbart åka på träningarna och gör man likadant i racing så har jag svårt att se att det skulle bli dyrare än banträffar. Bor man t.ex. i Karlskoga, köper en hyfsad tävlingsbil med lite reservdelar för 25 000:- och kör på onsdagsträningarna så har jag svårt att se vad det är som skulle vara dyrare än en gatbil? Visst, den egna skyddsutrustning kostar kanske 10 000:-, men utslaget på många år så är det inga jättepengar. Dessutom får man ju faktiskt något för pengarna också - inte alltid fel med lite säkerhetsutrustning. Problemet är väl att om man inte bor nära en bana så går det bort lite mycket tid att åka för en kvällsträning och det verkar inte finnas så många träningsdagar på helgerna. En ide vore kanske att ha ett pass med tävlingsbilar vid bandagarna där man tillåter lite "hårdare" tag och tidtagning, samt inga riktigt långsamma ekipage. Jag har aldrig kört på någon bandag och lär väl aldrig göra heller, men jag har sett en del och tycker att det ibland kan vara väldigt stora skillnader i hastighet mellan bilarna, där en del kör väldigt sakta. Inget fel i det, men det kan ju ge en del jobbiga förvirringar. Det är ju i regel mycket roligare att köra en tävlingsbil som är mer kompromisslös än en gatbil, om gatbilen inte skall vara allt för obekväm. Angående att se ned på trackdaysåkare så är det väl en del tråkningar för att få fler att ta klivet över, så att man har fler att köra emot, men själv tycker jag nog att det är lite underligt med detta varvtidsjämförande vid banträffar när man ändå inte riktigt vet om alla satsat lika hårt. Jag anar en viss tävlingslust, men ibland kanske även en viss rädsla för att man skall "avslöjas" när någon annan tar tid och där alla satsar lika hårt? Det finns även en och annan skitsnackare i den här branschen... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nu läser du som en ingenjör igen ![]() inte 1500:- per lopp ![]() ![]() klass1 12 timmars körtid (1x3tim + 1x8tim + 1tim träning) på en helg á 1500:- = 18000:-? klass2 samma upplägg = 27000:- klass3 samma upplägg = 45000:- är inte dessa siffror ganska bra uppskattade? jag kan iaf gå i god för klass2 siffrorna och med den erfarenhet jag har av dom andra, så är dom nog inte allt för långt från sanningen (hoppas jag ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kan kanske gå beroende på bil, upplägg runtikring med mekar, mat osv osv. Har man lite "rätt kontakter" på däck osv så visst i en billig bil. Men min ringa erfarenhet säger att det drar iväg nga slantar till... Finns nog de Kl.1-team med Kl.2-kostnad eller tom mer... Beror på hur man räknar oxå. Men oki, jag köper din kalkyl som en fingervisning. Och jo, jag läste per timme. ![]() Men att det sedan kostar detta för gubben med "hjälm i hand" skulle jag inte hålla med om. Du är troligen för snäll som vanligt. ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej, men som en mall för rörliga kostnader stämmer väl dudes uppskattning hyfsat? om man inte räknar kostnaden för själva bilen då, samt allt jobb. Kommer man med hjälmen i näven skall man väl betala nåt för allt det slitet också, samt bilkostnaden.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jupp. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jag kan fixa så att det kostar 5000:-/tim för en klass2-bil ![]() Visst kan det bli hur dyrt som helst, men det jag ville visa var att det kan köras hyggligt snabbt för en liten budget. och ja! Jag är snäll mot dom som kör med mig ![]() Men å andra sidan låter jag inte vem som helst kör heller ![]() ![]() Nästa år kommer det en rolig och ovanlig laguppställning i #69 ![]() ![]() Jag tar strax över 3000:-/tim (+ moms för företag och fakturerat som event ![]() dock får alla som ska köra hjälpa till (på det sett som man kan) med logistiken runt tävlingen ![]() sen bör man ha en liten krashbudget i bakfickan ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad är det för serie och hur får man kontakt med någon som har en rolig bil där man kan hyra in sig för dessa pengar? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
http://www.msls.info är seriens hemsida. Forumet är inte så jätteaktivt men några kontakter borde man kunna hitta ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nio-timmars serien är en annan serie till samma kostnadsbild med ungefär likadana bilar och kostnader.... fast dom åker på fler banor än Sviesta enbart. http://www.9-timmars.com/ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kan någon förmedla en kontakt som sagt låter det intressant av vad jag läst hitills av dessa 3000:- race.
En annan stor anledning att inte tävla i riktig racing är ju hur svårt det är att hitta sponsorer. Byggar man en riktigt fet gatbil med det uppmärksamhetsvärde det innebär är det ungefär 100 ggr lättare att få ihop en budget till en sån satsning jmfr tävlingsbil/budget. Jag har erfarenhet av bägge delarna. När jag körde rally blev det en notis vid vinst, en fräck gatbil har stora möjligheter att synas en hel del i olika tidningar och det är det enda en sponsor bryr sig om - att synas. En sån maskin kan lätt bli för fin att rastas på riktigt. Men visst vill alla tävla, ekonomin är hindret i 9 fall av 10? Här har ni en annan ultrakul begivenhet om man vill ha roligaste helgen på året http://www.gatebil.no/ _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Precis så... Man vill ha en liten marginal om/när ngt ryker sönder. Så då var vi överens. ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re: Bilsportmässan?
Jag som trodde du ville vara med och dela på vinsten? ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
priset på speedstern är varierande beroende på betalningsförmåga och attityd mot teamchefen ![]() för dom som åkt billigast i den har det kostat ca 500:-/tim ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du vet att jag är både snäll och har kass med pengar. ![]() Tror detta upplägg är ganska vanligt i flera team faktiskt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re: Gatbils-åkar fråga
Ja, t.e.x. SalusAnsvar.
Ja, jättedumt. ![]() Det är nästan lite löjeväckande att vi i den här tråden har två falagner som båda påstår att den andre har fel. ![]() Jag delar Lars kommentarer. Det är dyrare att köra race. Att sedan vissa forum-deltagare, ingen nämnd (läs: Fredrik) vill få oss som inte kör race att börja är ju en annan sak. ![]() Det är inte bara dyrare att köra race, det tar mycket mer tid också. Både i avseendet att du bokat upp dig för en hel säsong men också i förberedelser. Det tar en kompromisslös tid dessutom.
Jag kan inte slå med en slägga än mindre en hålla i en svets. Därför blir ovan "bagatelliseringar" nästan mer skruvade än de kontanta uppgifterna. Tack för de förresten Anders B. En timme med budget SLC kostar ung. som en hel dag på Gelleråsen för mig. Kontenta: Det kan ju vara som så att man har svårt att hinna med vardagen, dagislämning, jobb, handla mat, städa, tvätta, diska, etc. etc. Att då "bränna" 5-6 helger/år ifrån familj är en omöjlighet. Iaf för egen del så skrev jag i mitt första inlägg att det kanske inte nödvändigtvis är pengarna som sätter gränsen. Är den här tråden egentligen till för att ni som lurar er själva vill hitta något annat att fokusera er på? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anders Y: Jag har ju föv gjort ett seriöst (tack vare dig
![]() Kanske kan jag dock bli teamchef om några år. Lillgrabben uppvisar betydande förmågor med trampbilen. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re: Gatbils-åkar fråga
Min kompis sade vid något tillfälle, att det gäller att skaffa sig en lämplig familj om man vill hålla på med motorsport. Han har inte en lämplig familj, så hans grabbar kan glömma det där med motorsport/gokart. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re: Gatbils-åkar fråga
Man får hoppas att de står vid sina villkor, personligen skulle det bara bli 2000 dyrare per säsong att byta till SaluAnsvar, om jag nu skulle köra bana med gatbilen igen. Att ta tävlingsbilen med fullbur känns bättre och jag hoppas att det inte blir helskrotning på länge, drivlinan och det mesta av chassit bör i så fall gå att plocka över i en ny kaross. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re: Gatbils-åkar fråga
För att det inte skall bli jättedumt även här så berättar jag att jag skrev ett brev till bolaget och beskrev hur jag brukade bilen på bana. De skrev då ett brev tillbaka där de citerade mig och meddelade att försäkringen gällde samt att motorskadeförsäkringen också gällde upptill 10kmil på min importbil! _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12603 besök totalt |