| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att svetsa eller inte svetsa...
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8218 totalt) |
|
Med regulator och tub är kanske 6500:- inget överpris men inte heller något direkt fynd.
Mer strömstyrka är "alltid" bättre. 150A (trefas) räcker gott till karossplåt och enklare konstruktioner uppåt 2-3 mm om man fogbereder ordentligt. Men till bur är det marginellt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
|
Finns den kvar till helgen kanske det blir den då. Antar att 180A funkar betydligt bättre för bursvetsning?
För övrigt kollade jag hur det såg ut med elen i garaget. Om trefas har en kontakt med fem "pinnar" så finns det en sån(behöver bara hitta 20m förlängningssladd).
|
||||||||||
om jag inte minns fel så är min "lättviktsbur" från Guss i 45x2,5 mm i huvudbågen. Det borde då funka med enfas eller? (kommer inte ihåg vad kompisen använde) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||||
|
180A är inte direkt överdimensionerat heller till burbygge, men visst ska det gå, i alla fall om det är en trefasare. Många enfassvetsar tycker jag har svårt att orka med när det är rejäla dimensioner - så jag vill inte rekommendera dem.
Trefas har fem pinnar, jajamen. Clas ohlson har trefaskabel till sansade pengar, säkert även Jula etc. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
150 A varianten har jag, köpt från Jula och den är enfas, det räcker inte till burrör om du vill ha ordentlig genombränning, på gränsen till hålsmälta rör. Ta hellre en EASB Smashweld, funkar bättre och fixar långa sömmar utan att bli så varm i handtaget. _________________ Kör cheva numer. |
||||||||||
|
180A, gärna mer, verkar vara det som gäller, så det blir att leta begagnat iaf. En sak jag undrar är om lite äldre svetsar är värda att kolla på? Det verkar ju finnas en del gamla saker med rätt hög strömstyrka som inte kostar farligt mycket. Är det stor risk att man åker dit på något skrot som inte funkar?
|
||||||||||
|
Gamla proffssvetsar (som ESAB Smashweld, gamla Kemppi) kan vara jättebra köp. Speciellt stora, otympliga saker som inte får plats i ett villagarage - de är ofta billigare eftersom "ingen" vill ha dem.
Men du bör nog välja en svets som du kan provköra (ta gärna med en kunnig kompis), för risken finns att dyra saker gått sönder. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Man ser ju till att den är ny servad när man köper den...
Är det sen en Esab eller Kempi är det inga problem att få tag på reservdelar _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||||
Storleken begränsas lite av att den inte får vara för bred för att kunna manövreras runt lite. Jag vill ju inte lämna otrevliga spår i bilarna runtomkring, och jag klämmer gärna in den i min lilla "parkeringsruta" så den inte hamnar i vägen för någon. Men på bild ser iaf inte dom flesta svetsar så värst breda ut, även om dom kan vara höga som kylskåp. Provkörning kan tyvär bli lite svårt. Min kompis som kan svetsa har den ena armen gipsad och den andra ihopskruvad med en metallskena, efter en liten MC-olycka. Han kan iof använda armarna hjälpligt, så jag skall fråga om han klarar att provsvetsa lite. |
||||||||||
ESAB Smashweld (180 och 250) den är inte specielt stor den. Är ungefär 4 dm bred, 7 dm hög och 8 dm lång. Vill man ha en stor esab svets finns "Esab compact" som inte är specielt liten trots att den heter compact. Andra större esab svetsar är ESAB LDA (lite för gammal modell tycker jag), ESAB ARISTo (tyvärr inte billig men har mig/tig/pinne) |
||||||||||
|
Efter att ha läst lite mer om svetsar här på rejsa har jag märkt att pinnsvets verkar rätt poppis till lite mer krävande saker, som burrör. Anledningen tycks vara att fogarna blir hållbarare och att det är lättare att se om en fog är dålig. Det leder ju genast till frågan; varför inte en sån istället för MIG? Är det svårare för en nybörjare, eller funkar den sämre till andra saker?
Jag har annars bestämt mig för att svetsen kan få kosta lite mer, om det skulle behövas(t.ex. Om jag inte hittar något bra begagnat). Dom pinnsvetsar jag sett verkar vara billigare än MIG-svetsarna, så en till sak jag funderar på är om både en pinnsvets och MIG kan rymmas i en budget på max 10kkr? Det känns förvisso som att satsa jäkligt seriöst på svetsandet när man aldrig svetsat tidigare, men som jag ser det kommer det ju fler bilprojekt i framtiden och att kunna svetsa känns ju ovärderligt. För att inte tala om hur skoj det verkar.
|
||||||||||
|
Pinnsvets är kanon!
Men det ställer rätt stora krav på dig som svetsare.. Speciellt rör och rör som formar en bur ska man nog inte börja med... Att svetsa pinne är en konstform. Det är lätt när du kan det, men du kan alltid bli bättre. Visst kan du köpa en svets och lära dig den hårda vägen. Men det kommer ta tid. Köp hem nåt paket med 2,5 mm OK 48.00 och lägg sträng på sträng. Övning ger färdighet. Det bästa är dock om du har tillgång till någon som kan hjälpa dig. Det kommer gå så oerhört mycket lättare då. Många tycker att det är lättare att lära sig med rostfria pinnar likt 61.30 eller 63.30 så det kan vara ett tips att börja med såna. Svetsa vanliga plattjärn eller grövre stålplåt. Rikta in dig på att hantera 48.00 hjälpligt för det är det som gäller sen. Jämfört med MIG/MAG så är det klart längre inlärningstid att lära sig svetsa med pinne. En vettig svets om du ska köpa nytt är en Esab Caddy av något slag. Lägger du drygt 5000 kronor inkl moms så har du 90-100 Ampere vid 100% intermittens, plus att du har möjlighet att köpa till en TIG-brännare plus gasflaska till maskinen. Jag har en Caddy 150 hemma, köpte den på Jula, kostade drygt 5000 kr. På jobbet har jag en CaddyArc 150. Vanliga OK 48.00/48.05 orkar dom med upp till 3.25 om man måste. 2.5 mm går som en klocka. Dom håller, år efter år. Kanongrejer. Har du specifika frågor så fråga på. Jag jobbar dagligen med detta och förhoppningsvis har jag väl lärt mig nånting genom åren..
Jag arbetar nästan uteslutande med ESABs sortiment, därför är detta inlägg lite färgat av det.. Air Liquide, Lincoln osv har likvärdiga produkter. Castolin har specialgrejerna när det handlar om gjutjärn och aluminium osv. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
MIG är alltså klart mer nybörjarvänligt. Då är det nog det som gäller i första hand, sen om jag har lite pengar och tid över kan jag ju klämma in en pinnsvets i budgeten och öva. Sen är det väl bara att se om jag hinner få upp godkänd skicklighet tills det är dags för bursvetsandet.
En fördel med pinnsvets är att jag har en polare som kan det rätt hyffsat. Nu var det ett tag sedan han jobbade med det, och han var säkert inte så märkvärdigt duktig, men han kan nog hjälpa mig en hel del iaf. Sen är ju återigen frågan hur långt en såndär Caddy, eller motsvarande, räcker? Burrör, rostfritt, alu m.m? Det jag tänker på främst är att ha något som räcker även långt fram i tiden. Ps. Är Esab's THE-180 något att ha?
|
||||||||||
En Caddy avsedd för två-fas räcker till 3.25 OK 48.00 men då går det på gränsen. 3.2 48.00 är avsedd för 90-140 ampere har jag för mig så vertikalt och under upp är inga problem men ska du köra kälfog osv så bör du köra med 2.5 mm istället. Det märker man under arbetets gång om inte annat. Burrör är inga problem med en Caddy. Rostfritt kräver mindre ström än svartstål, med andra ord inga problem. Alu, hmm ja det är inga problem för svetsen, mer för dig som håller i handtaget.. Att svetsa aluminium med pinne kräver massor av dig som svetsare. Inget för nybörjaren.. En THE-180 funkar kanon. Vi har bland annat en 240 på jobbet och den gör sitt jobb utan protest. Men den är stor och tung. Du tar den inte med dig överallt plus att den kräver tre-fas. En Caddy tar du i ena handen var du än går. Väger 7-8 kg tippar jag på. Det som är kinkigt med en Caddy är att du måste se till att ha en grov skarvkabel, helst apparatsladden direkt i uttaget. En kabelvinda är bara att glömma, det blir som ett enda stort motstånd av hela vindan. Med sladden helt utdraget går det dock oftast bra. En Caddy som lever i garagemiljö lever troligen alldeles för länge. Du kommer vilja köpa nåt nytt men samtidigt inte för den du har fungerar så bra.
_________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
"3.25 OK 48.00... 2.5mm... Osv"
Du måste nog snacka svenska om jag skall hänga med.
Antar att det är olika typer av pinnar, men sen? Annars verkar ju en Caddy, eller något motsvarande, som ett bra val. Begagnat ryms det i budgeten också. Jag snackade lite med min kompis om olika svetsar och stället där han jobbade förut har visst köpt in någon ny svets, som han trodde var "typ någon plasma eller liknande". Låter tokdyrt, men det skulle iaf vara lätt att använda och ge riktigt starka fogar. Någon som vågar gissa vad jag snackar om för typ av svets? |
||||||||||
|
OK 48.00 en pinne som är i särklass vanligast, tillverkas av ESAB.
Ger ett segt gods som inte spricker så lätt. Den är hyffsat lättsvetsad och svetsar i alla lägen. I stort sett behöver du ingen annan pinne om du inte ska svetsa rostfritt eller har specifika krav på svetsgodset. När man pratar elektroder (pinnar) så är det diametern på kärnan man anger som dimension. En 2,5 mm pinne består alltså av en 2,5 mm tjock tråd som är belagd med ett hölje. Detta hölje ger en skyddande slagg när man svetsar. Slaggen knackas bort efter att svetsen kylts av en del. Desto grövre pinne desto mer ström krävs för att få en bra fog. Det finns olika versioner av 48.00 också. 48.05 är väl den mer förekommande. Den svetsar lite bredare vilket gör att den inte passar lika bra till tex under-upp svetsning. (Tycker jag iaf) En del tycker 48.05 är lättare att svetsa med, jag gör ingen skillnad med dom två. Sen har du rostfritt. Kräver i regel lägre ström. 61.30 är vanligt rostfritt, mycket lättsvetsad pinne. Den går inte att fastna med. (Det kanske går men då får man anstränga sig) 63.30 samma sak där men syrafast gods. 67.15 eldfast/eldhärdigt gods. Klart mer svårsvetsad och svårare att återtända. Vilka lägen som olika pinnar klarar beror på dimension och typ av pinne. Står angivet på paketet till sammans med riktvärde på strömstyrkan. olika svetslägen kräver olika strömstyrka. Vertikalt och under-upp kräver minst ström. Plasmasvets använder man mig veterligen bara till titan och liknande legeringar när kraven är lite större än vad man kan få fram i ett garage. Jag har aldrig varit kontakt med en sån maskin så jag kan egentligen inte uttala mig om det. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
Tack! Nu är jag med igen!
Jag har försökt hitta intressanta annonser på begagnade svetsar, men det är inte helt lätt. Finns inte mycket här i närheten verkar det som, och så roligt är det ju inte att åka land och rike runt. Kanske finns det bättre annonsmarknader än Blocket för sånt här? |
||||||||||
|
Någon som vill ge ett utlåtande om en sånhär svets - bra eller anus?
http://www.lincolnelectric.cz/z_inve Nu tänkte jag främst som pinnsvets, men den verkar ju funka till MIG också.
|
||||||||||
|
Lyfter den här tråden med en liten fråga..
Jag har för länge sen insett mitt misstag i att köpa den billiga flusstrådssvetsen på clas i sjön, och klurat och velat fram och tillbaka om hur jag ska göra nu. Jag gillar det smidiga formatet på lillsvetsen, men den sprätter och ryker mest, så jag funderade en stund på att gaskonvertera den, men strömmen räcker ändå inte till att göra nåt vettigt med. Köpa en beggad billig svets stör som en tvättmaskin känns inte som nåt för mig då jag vill kunna vara någorlunda mobil, och utbudet på smidiga men hyfsat kraftiga bagagnade svetsar ser inte roligt ut. MEN! Idag blev jag tipsad om den här: http://www.kemppi.com/internet/kit.n och jag blev genast störtförtjust i den. Är det någon som har någon erfarenhet av den? Enligt utsago ska den inte kosta mer än runt 5000 spänn heller, och det gör den inte direkt mindre attraktiv. Edit: En liten rättelse.. ungefär 6500 +moms för bara svetsen var det rätta priset. Landar på ungefär 11000 totalt för mig vilket är lite för mycket just nu för hobbysvetsandet. Men jag fick provköra den och hade jag verkligen behov av att svetsa väldigt mycket så skulle jag inte tveka en sekund. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Att svetsa eller inte svetsa...
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8218 totalt) |
