Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Behöver tips angående reg-besiktning av clio v6
2950 besök totalt
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Det är så att en bekant precis importerat en clio v6 (-99) från england. Han har "lite" problem med besikningen nu.

Vet att det finns väldigt kompetenta personer där, om denna topic ligger fel så kan ni flytta den eller säga vart jag skall posta.

Tisdags:

Vi rullade in på besiktningen för utföra en sk, registreringsbesiktning. Allt va fint på bilen utom chassienummret, det finns en platta vid rutan som står VIN nummret, men besiktningsmannen ville inte godkänna den som riktigt chassienr.

Sökt runt hela bilen om annat nummer på chassiet, men finns inte. borde ju vara en sån platta där det står vikt etc också. men ja ej existrerande så att säga. letade över 1.5 timmar efter det i regnet
vi tog reda på vad som krävdes för att stansa ett chassienr själva, o allt uppfylldes för göra det. så det gjordes (17 tecken, a 7mm höga).

Sen åkte in till bilprovningen för göra det sista på en regbesiktning. då hade reanult satt stopp för att de inte visste om den var typgodkänd så de satte stoppflagga just nu för vidare efterforskning. Alså för att eventuellt de trodde att bilen byggdes som tävlingsbil, även om den rullat i sverige, frankrike samt england innan.

Så det söktes i register o liknande på reanult för inväntar svar.

onsdagen:

Totalstopp, reanult hade letat upp på historian på chassienummret. Var en skrotad -00 clio 1.6 som rullade i frankrike under ett år. numera skrotad då. Troligtvis har TWR tagit ett krockat chassie o byggt om till en clio v6. Så bilen i princip skulle inte ens kunna gå att registrera någonstans i europa, men trots detta har den varit det i england.

Någon som har något som helst tips på hur man skulle kunna göra för registrera eller få den rullandes lagligt på vägarna i sverige ?

Pratats om SFRo o besikta som ett amatörbyggt fordon. vet inte om det går.

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Martin -
på nyare bilar så är det ju just så att chassienummret sitter innaför vindrutan - precis som du berättar.

detta borde ju inte vara bytt

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Amatörbyggt fordon kan det knappast bli tal om eftersom det såvitt jag förstår är en bil som i stort sett är i originalskick.

Kan du greja kopia på engelska regbeviset? I England har man mycket mer generösa regler runt det vi kallar "uppbyggt fordon", dvs en bil som byggs av reservdelar. Om bilen varit reggad på det viset, eller liknande, är det ingen som helst hjälp för att kunna regga det i Sverige.

En möjlighet är ett intyg från TWR om hur bilen är byggd (återanvänd kaross där man av misstag använt gammalt chassinummer) men det förutsätter i princip att bilen från början byggts för att vara gatbil, inte tävlingsbil.

En sista möjlighet kan vara att försöka ta den som ett ombyggt fordon med stöd av den engelska identiteten, men det är klart tveksamt i detta fall.

/Gustaf

Citera
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Engelska reg-beviset har svensk bilprovning numera efter den reg-besiktningen vi fick göra.

TWR har gått i konkurens.

Just denna bilen är en av 5st prototyper som TWR byggde, kanske skulle nämna det ovan också.

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

oh, är det en prototyp är det nästan helt säkert en bil som är reggad på undantag i England. Då blir det svårt... Men utan en kopia på regbeviset är det svårt att säga något.

/Gustaf

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Då återstår väl bara flyttgods, men det blir ju lite svårt när besiktningen snott det engelska reggbeviset, det går ju därmed inte att sälja tillbaka till England heller (förlustbegränsning)...

Det finns väl ingen liknande bil typad heller (?) så karossbyte lär inte fungera.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

om det inte går att regga i Sverige så måste man ju kunan få tebsa orginalhandlingarna så man kan sälja den te annat länd iaf ?

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Verkligen tråkigt Såg fram emot att få se utbudet ökat här i landet.
Men det bästa alternativet återstår dock fortfarande, lika bra att löpa linan ut och bygga rejsbil av den thumbs up
Se bild för inspiration!

Fixhult
Här sen Apr 2004

KristianAE86 skrev:
om det inte går att regga i Sverige så måste man ju kunan få tebsa orginalhandlingarna så man kan sälja den te annat länd iaf ?
Inte om de stämplats sönder av ASB. Detta är iaf fallet med Farzuegbrifet i Tyskland som är en orginalhandling (dvs du kan knappast få ett nytt). Hur det är i England vet jag inte.

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

therealpinto skrev:
Amatörbyggt fordon kan det knappast bli tal om eftersom det såvitt jag förstår är en bil som i stort sett är i originalskick.

Men för att vara en bil med chassienummer från en 1,6-00 tycker jag den verkar ganska så seriöst omarbetad om man jämför med utgångsprodukten, inte mycket 1,6-00 kvar av bilen alltså. Eller det kanske inte är riktigt så enkelt?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Barbapappa skrev:
therealpinto skrev:

Men för att vara en bil med chassienummer från en 1,6-00 tycker jag den verkar ganska så seriöst omarbetad om man jämför med utgångsprodukten, inte mycket 1,6-00 kvar av bilen alltså. Eller det kanske inte är riktigt så enkelt?

Det skulle kunna gå om de som är involverade i besiktningen inte vet att bilen togs in som hel bil. Tror dock att det krävs riktiga papper på den. Dvs inte skrotad...

Fast i praktiken är det stor skillnad. För man kan köpa en seven ifrån england i delar och montera ihop den här i sverige. Då är det ett amatörbyggt fordon. Fastän allt finns med. Det är i mina ögon inte ett amatörbyggt fordon. Snarare amatörmonterat fordon...
Tar man hem en hel bil och tar isär den och sedan sätter ihop den igen så är det inte ett amatörbyggt fordon.

Men om man köper en clio 1.6 kaross och en clio v6. Sedan modifierar man clio 1.6 karossen och flyttar över rubbet ifråm Clio v6:an. Då borde det vara okej att besiktiga som amatörbyggt fordon. Problemet här är väl karossens identitet.

Å andra sidan kan man ju se det såhär. Det finns ju numera inget som tyder på att bilen faktiskt är tillverkad i det utförandet. Den är ju en skrotad clio 1.6. Så det är väl bara att se nöjd ut över att ha byggt ihop en Clio V6 replica utav diverse delar.

I övrigt tycker jag att vi har lite kul regler här i Sverige. Med en nyare bil får man inte ändra någonting. Som tur är finns det ombyggt fordon/amatörbyggt fordon men där måste man ha byggt om ganska mycket för att få besiktiga bilen som det.
Finns ett rätt stort glapp däremellan. Fast det är ju inte SFRo:s fel utan vägverkets.

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

om bilen har varit registrerad i England , så måste alla chassi nr stå på det registrerings pappret

och mig veteligen , så måste bilprovningen godkänna bilen .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Tack för allas komentarer o tankar!

krister Andersson skrev:
om bilen har varit registrerad i England , så måste alla chassi nr stå på det registrerings pappret

Japp det chassienummret är det som är samma som den krockade 1.6 clion. Då säkert samma kaross som är modifierad också.

Tex, Framvagnen med FWD spindlar sittet tex kvar på denna. kanske är så på serietillverkade clio v6 också, men en smart lösning tyckte jag

Denna är det om någon undrar:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23402

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Har man lite rymligt samvete kan man förstås hävda att man (någon) byggt en Clio V6-replika på en 1.6. Eftersom man flyttar motorn till mittmonterad är det i och för sig tillräckligt för att bilen ska räknas som amatörbygge. Men "egentligen" så är bilen då en replika på en bilmodell som är serietillverkad, byggd av samma delar som den serietillverkade (och helfordonsgodkända?) och ska då "egentligen" räknas som uppbyggt fordon. Men som amatörbyggt fordon krävs ingen grundidentitet...

Jämförelsen med byggsatser haltar eftersom VV i olika lägen uttryckligen sagt att byggsatser där byggaren själv skaffar väsentliga komponenter och genomför det stora jobb som ändå ligger bakom monteringen, ska räknas som amatörbygge.

Att bilen är reggad i England behöver som sagt inte betyda något alls. För att det ska ha någon betydelse, ska den vara en bil i originalskick, serietillverkad och reggad som sådan. Allt som reggas via SVA motsvarande ombyggt/amatörbyggt fordon (Q-plates till exempel) faller utanför lättnaderna för import från EU-land. Jämför tyska bilar som ändrats med ändringarna införda i briefet.

/Gustaf

Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

krister Andersson skrev:

Så trodde jag också det låg till .

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lågseriebilar går inte alltid att ta in, Jag var på väg att ta in en Marcos från 1991 med V8a och det gick inte att ta in den, inte på lagliga vanliga vägar. man måste ha ett Certificate of Conformity vilket inte Marcos utfärdade vid den tiden. Äldre Marcosar går att få in på sin ålder och nyare likaså, men en icke katalysatorrenad 1991a var inte helt enkel att få in.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hur länge kan man låna en bil av en Engelsk ägare och köra i Sverige (under förutsättning att den MOTas och skattas mm i England)?
Lagligt sett knappast nån längre tid men bevisbördan blir lite knepig antar jag.
Sen måste man känna nån som kan stå som ägare samt åka på en Brittisk semester om året.

Ett inlägg i högen av olagliga förslag.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

NiklasFalk skrev:
Hur länge kan man låna en bil av en Engelsk ägare och köra i Sverige (under förutsättning att den MOTas och skattas mm i England)?
Lagligt sett knappast nån längre tid men bevisbördan blir lite knepig antar jag.
Sen måste man känna nån som kan stå som ägare samt åka på en Brittisk semester om året.

Ett inlägg i högen av olagliga förslag.

Det är väl just Brittisk lag som förhindrar icke engelska medborgare att köra engelskreggade fordon utanför England ?

Allmänt banåkaforum
2950 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande