Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
skaffa billig bankörningsbil (BMW 320 kanske?)
<<   1, 2
2711 besök totalt
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

NiklasFalk skrev:
Raceträning får man inte i garaget (eller när man jobbar övertid för att betala pryttlar) som vanligt.
Köpa färdigt kan svida (större kostnad på en gång) men oj vad trevligt det är att bli positivt överraskad av obefintliga investeringskostnader (om alla vettig optimering redan är gjord). Man kan ju tyvärr inte skylla så mycket på materialet iofs...

om du har tänkt dig en gatreggad bil som kan tas sig till banorna för egen maskin (de första åren iaf) så blir ju utbudet av färdiga bilar mycket mindre. Börja med ett svajjigt chassi och få körtid. Bromsar, däck och nödvändig säkerhetsutrustning räcker långt.

thumbs up

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jag har ju tänkt att börja lite nätt med en bil som kan vara gatreggad samtidigt.
Eftersom budgeten är snål när man pluggar så ser jag det som en träningsperiod men man vill ju ändå inte vara med i en klass om man är hopplöst sist hela tiden.
Racing är alltid kul men ska man tävla vill man gärna ha någon likvärdig motståndare för att få ut det lilla extra.

Har börjat kika mer på 318 och 325 nu och det skiljer inte jättemycket i pris, man får kanske lägga 5k till på en 325:a men det kan det nog vara värt.

Tänkte egentligen spara ihop pengar till en lite sportigare gatbil och ha till bankörning någon enstaka gång på klubbträffar men blev av med körkortet förra helgen och det gjorde att man tänker om lite... känns knappt lönt att ha en snabb bil på gatan om man ändå ska bli stoppad av polisen

Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

enda jag kan säga är att köp en 325'a för en 320, ja man får varva sönder den stackarn och det händer inte så mycket...

en 325'a har mer bang for the buck.. samt skivor bak!!

en sak som jag inte visste som gjorde att jag tog en 320 isf en 323'a.. men det är ju lätt att vara efterklok..

i värsta fall kan man ju ta länkarmar mm ifrån en 325'a och montera skivbromsar bak oxå..

BMW Abuser
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Ska du köpa E30 rekomenderar jag antingen 318is eller 325i beroende på karaktär. Själv åker jag 325i men frågar du majoriteten här på rejsa får du nog svaret att 318is är det rätta valet.
320i är nog tyvärr det sämsta av två världar. Visst går den gott, jämnt och fint men är trött jämfört med en 325:a. Med en 318is slipper du några kilon över framaxeln och får en rapp 4:a istället med samma (om inte bättre) rakt-fram-prestanda.

Min åsikt är: satsa på väghållning, vettiga bromsbelägg och vätska men strunta i motormodifieringar. Det är dyrt att trimma och sänker driftsäkerheten. Det finns betydligt mer tid att hitta om du satsar på väghållning istället för hästkrafter. Det är så jag lagt upp mina planer för rejsandet men om det är rätt eller ej återstår att se. Lycka till!

NS: 38 varv
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Det har varit många bra och vettiga tips i denna tråd. Håller med om att bantid skall prioriteras därefter väghållning/bromsar (förutom säkerhet då ) .

Jag röstar också på en 325 för BMW cup men jag undrar om du inte kan tänka dig en Honda CRX ED9 125hk. Den bilen är klockren för Roadsport C . Ok, den är ju inte bakhjulsdriven men med tanke på att du redan är hondapilot så...

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Samson skrev:
Ska du köpa E30 rekomenderar jag antingen 318is eller 325i beroende på karaktär. Själv åker jag 325i men frågar du majoriteten här på rejsa får du nog svaret att 318is är det rätta valet.
320i är nog tyvärr det sämsta av två världar. Visst går den gott, jämnt och fint men är trött jämfört med en 325:a. Med en 318is slipper du några kilon över framaxeln och får en rapp 4:a istället med samma (om inte bättre) rakt-fram-prestanda.

Min åsikt är: satsa på väghållning, vettiga bromsbelägg och vätska men strunta i motormodifieringar. Det är dyrt att trimma och sänker driftsäkerheten. Det finns betydligt mer tid att hitta om du satsar på väghållning istället för hästkrafter. Det är så jag lagt upp mina planer för rejsandet men om det är rätt eller ej återstår att se. Lycka till!

Sen kan det vara problem med att hitta rätt bil av 318is eller 325 , så för mig blev det en 320 med rätt utrustning , motor biten blir en senare fråga ( byta maskin )

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jag får tacka så mycket för alla tips.
Ska ge det en rejäl funderare och se vad som händer.

Samson: Blev lite förvånad över att du skrev att 318 var lika snabb rakt fram som 325. Menar du då om man lättar 318 eller?

Blir det någon billig banbil så blir det förmodligen en bmw e30 iaf och väghållningen, bromsar och träning kommer vara prioritering nummer 1.

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

david-o skrev:

Samson: Blev lite förvånad över att du skrev att 318 var lika snabb rakt fram som 325. Menar du då om man lättar 318 eller?

han menar om jag förstått det rätt en jämförelse mellan 318is (märk väl dessa två bokstäver, de är heliga på rejsa.nu ) och 320.
sök på 318is här så kommer du få läsa länge och kanske bli frälst!

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Ett alternativ som jag tycker du skall se lite åt är en bakhjulsdriven Ascona, alternativt manta.

BMW'n har fördelen att du får köra BMW Cup, oplarna har fördelen att det finns många beggade rallybilar att köpa för överkommliga pengar, då har man redan bur och en del annat fixat.

--VVTS--
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Karl Birgander skrev:
david-o skrev:

han menar om jag förstått det rätt en jämförelse mellan 318is (märk väl dessa två bokstäver, de är heliga på rejsa.nu ) och 320.
sök på 318is här så kommer du få läsa länge och kanske bli frälst!

Jepp, prestandajämförelsen var mellan 318is och 320. Men bara för att en standard 325:a är något snabbare rakt fram än en 318is är det inte alls säkert att den är snabbare sett över ett varv. Men sången i sexan är svårslagen...

NS: 38 varv
Citera
Allmänt banåkaforum
skaffa billig bankörningsbil (BMW 320 kanske?)
<<   1, 2
2711 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande