Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2711 besök totalt |
![]() _________________ A Eklöw |
||||
Jag har ju tänkt att börja lite nätt med en bil som kan vara gatreggad samtidigt.
Eftersom budgeten är snål när man pluggar så ser jag det som en träningsperiod men man vill ju ändå inte vara med i en klass om man är hopplöst sist hela tiden. Racing är alltid kul men ska man tävla vill man gärna ha någon likvärdig motståndare för att få ut det lilla extra. Har börjat kika mer på 318 och 325 nu och det skiljer inte jättemycket i pris, man får kanske lägga 5k till på en 325:a men det kan det nog vara värt. Tänkte egentligen spara ihop pengar till en lite sportigare gatbil och ha till bankörning någon enstaka gång på klubbträffar men blev av med körkortet förra helgen och det gjorde att man tänker om lite... känns knappt lönt att ha en snabb bil på gatan om man ändå ska bli stoppad av polisen ![]() _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
enda jag kan säga är att köp en 325'a för en 320, ja man får varva sönder den stackarn och det händer inte så mycket...
![]() ![]() en 325'a har mer bang for the buck.. samt skivor bak!! en sak som jag inte visste som gjorde att jag tog en 320 isf en 323'a.. men det är ju lätt att vara efterklok.. i värsta fall kan man ju ta länkarmar mm ifrån en 325'a och montera skivbromsar bak oxå.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Ska du köpa E30 rekomenderar jag antingen 318is eller 325i beroende på karaktär. Själv åker jag 325i men frågar du majoriteten här på rejsa får du nog svaret att 318is är det rätta valet.
320i är nog tyvärr det sämsta av två världar. Visst går den gott, jämnt och fint men är trött jämfört med en 325:a. Med en 318is slipper du några kilon över framaxeln och får en rapp 4:a istället med samma (om inte bättre) rakt-fram-prestanda. Min åsikt är: satsa på väghållning, vettiga bromsbelägg och vätska men strunta i motormodifieringar. Det är dyrt att trimma och sänker driftsäkerheten. Det finns betydligt mer tid att hitta om du satsar på väghållning istället för hästkrafter. Det är så jag lagt upp mina planer för rejsandet men om det är rätt eller ej återstår att se. Lycka till! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Det har varit många bra och vettiga tips i denna tråd. Håller med om att bantid skall prioriteras därefter väghållning/bromsar (förutom säkerhet då
![]() ![]() Jag röstar också på en 325 för BMW cup men jag undrar om du inte kan tänka dig en Honda CRX ED9 125hk. Den bilen är klockren för Roadsport C ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Sen kan det vara problem med att hitta rätt bil av 318is eller 325 , så för mig blev det en 320 med rätt utrustning , motor biten blir en senare fråga ( byta maskin ) _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Jag får tacka så mycket för alla tips.
Ska ge det en rejäl funderare och se vad som händer. Samson: Blev lite förvånad över att du skrev att 318 var lika snabb rakt fram som 325. Menar du då om man lättar 318 eller? Blir det någon billig banbil så blir det förmodligen en bmw e30 iaf och väghållningen, bromsar och träning kommer vara prioritering nummer 1. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
han menar om jag förstått det rätt en jämförelse mellan 318is (märk väl dessa två bokstäver, de är heliga på rejsa.nu ![]() sök på 318is här så kommer du få läsa länge och kanske bli frälst! ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Ett alternativ som jag tycker du skall se lite åt är en bakhjulsdriven Ascona, alternativt manta.
BMW'n har fördelen att du får köra BMW Cup, oplarna har fördelen att det finns många beggade rallybilar att köpa för överkommliga pengar, då har man redan bur och en del annat fixat. |
||||
Jepp, prestandajämförelsen var mellan 318is och 320. Men bara för att en standard 325:a är något snabbare rakt fram än en 318is är det inte alls säkert att den är snabbare sett över ett varv. Men sången i sexan är svårslagen... ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2711 besök totalt |