Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Att gena under kval och rejs
1538 besök totalt
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Hejsan!

Det är nog flera av oss som lagt märke till att vi tolkar banorna olika. Vissa kör uteslutnade på asfalten, vissa dundrar över curbsen, vissa lite mer än andra. Vem som gör eller har gjort vad spelar ingen roll. Nu tänkte jag att vi skulle reda ut detta för resten av säsongen.

Mitt förslag är att

-I ex. en. högerkurva så skall de högra hjulen inte befinna sig på höger sida om curbsen. Gör de det så är det att gena. Detta är väldigt lätt för alla att följa, det går inte att tolka på olika sätt.

- När man kommer in i en kurva fel och genar för att man åker av,hur gör man då? Tjänar man en placering på sin avåkning så låter man den omkörda passera snarast möjligt.

- Det är alltså inte att fuska att köra "dåligt". Men att uppenbarligen gena för att kapa några sekunder per varv är fusk. Det är alltså väldigt mycket upp till var och en att köra med sitt, förhoppningsvis, goda samvete. Ingen vill ju var Polis och gnälla.

- Vad gör man om man observerar att någon genar då? På enklast möjliga sätt så påminner man sina medtävlande om reglerna. Detta självklart utan att vara otrevlig.

Vad tycker ni, är detta godtagbara regler?

Westfield SE
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Programmet har ju en egen övervakning av det, det är dock *mycket* generös. Men skulle man gena mer än programmet tillåter så får man en Stop&Go.

Enklast vore ju att låta programmet avgöra, men då blir det som sagts lite väl mycket rallycross av det.

Malmby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Programet är extremt generöst. Du kan köra över gräsmattorna i vissa kurvor, utan att ens försöka hålla dig på banan, tjäna massor med tid och fart.

Det skulle inte fungera om varven inte räknades när man genar, eftersom man då inte göra några ärliga förarmissar.

Westfield SE
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Senast igår så var där en deltagare som genade väldigt friskt över gräset i chikanen. Dock så gjorde han det bara när han inte var inom synhåll sas.. Kollade på replayen efteråt...

Så länge man har en "sida" kvar på asfalten så är det OK, dvs man får plantera innerhjulen innanförkurbsen (alt. ytterhjulen, men det brukar straffa sig )

BMW i4 M50
Citera
SpeedyGT

Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Programmet har ju en egen övervakning av det, det är dock *mycket* generös. Men skulle man gena mer än programmet tillåter så får man en Stop&Go.

Enklast vore ju att låta programmet avgöra, men då blir det som sagts lite väl mycket rallycross av det.

Kan man inte något sätt styra hur generöst programmet skall vara.
Man brukar ju kunna editera det mesta?!

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:

Så länge man har en "sida" kvar på asfalten så är det OK, dvs man får plantera innerhjulen innanförkurbsen (alt. ytterhjulen, men det brukar straffa sig )

Precis, var väl så vi sa innan säsong 1 startade, så länge man har två hjul kvar på banan är det ok.

Johan, skulle vara kul att kika på reprisen om du orkar skicka den?

/Andreas

SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

*host*

...var det inte en av de senare banorna i N-GT cupen som hade ett alternativspår så man kunde komma rakt ut på start/mål-rakan och skippa chikanen precis innan - vilket innebar en rackarns snurr ut på rakan - man bestraffades, men fick med sig bra knuff ut på nästa varv...

Följde efter en av de vassare herrarna (inga namn nämnda) fram till den punkten, där det kördes det spåret, medan jag tog den långa vägen och hade 70-80 knyck lägre fart med mig ut på rakan...

Min personliga reaktion är inget man skall sätta i print.

Där började intresset för denna raceserie att falna, tyvärr...

/J

Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

Min personliga åsikt är att du sällan tjänar på att gena jättemycket. Om man har mer en 2 hjul utanför asfalten går det oftast långsammre hur du än gör och kan omjöligen ha full kontroll. Men som utgångspunkt tycker jag vi kör med att man ska ha 2 hjul på banan. Om nån anklagar någon för att gena ofta och mycket under ett race tycker jag personen i fråga kan kolla genom replayen och ta lite screenshots som visar geningen och sen får tävlingledningen bestämma sig för hur det blir. Har ju själv lyckats bli diskad för att jag gena för mycket i en annan onlineliga men det var i f1 2002 och det är inge kul så jag skärpte mig efter det.

SecretAgentMan: På imola som jag tror du menar körde jag den vägen du påpekar endast under nått kvalvarv och nått träningsvarv och visst gick det fortare under kvalet men om du gör det i racet förlorar man massvis med tid på grund av stop and go straffet som man får.

Kalmar
Här sen Jan 2003

Harkel hrm

Jag känner mig lite träffad här måste jag säga.
Jag genar lite i chikanen, men som några har nämt så trodde jag också att man fick gena (lite) dvs att alltid ha minst ett hjul par på banan(jag försökte iaf att ha mist ett hjul par på banan. Jag vet inte om jag har genat mer än vad jag säger nu (har inte titta på någon replay så kan igentligen inte säga så mycket) men jag strävade iaf efter att minst ha ett hjul par på banan.

Har för mig att en liknande diskussion kom uppe efter att vi hade kört SPA rejset i NGT serien, då många av oss genade i Eau Rouge och då kom vi väl fram till att man måste minst ha ett hul par på banan, eller har jag fel?

Laholm
Här sen Nov 2002

Andreas A skrev:

/Andreas

Den finns i "resultat-tråden" för Server #2 thumbs up

BMW i4 M50
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Andreas A skrev:

/Andreas

Den finns i "resultat-tråden" för Server #2 thumbs up

Nu har jag suttit o kikat o visst genar någon mer än de andra men vad blev mest arg över var på mig själv. Jag tänker på det som händer vid 660s, kan ni som har tillgång till reprisen kika på incidenten?

I själva racet tolkade jag det aldrig som att jag var på oscar, visst det kändes nära men han var redan uppe i att häva en sladd.

Nu när jag kollar reprisen så fick allt lite dåligt samvete, är som sagt svårt att avgöra, hade hur som helst inte en tanke på att jag ens varit i kontakt.

mvh
Andreas

Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Personligen tycker jag att gena är något man gör över gräsmattan i parken när man skall handla korv. På räserbanan tycker jag att målet borde vara att köra på asfalten.

Två hjul kvar på banan blir i mitt tycke väldigt tolkningsvänligt. Att hålla sig på rätt sida om curbsen gäller väl även i verklig racing. Eller...

Skall vi göra en poll och se vad majoriteten tycker, så att alla vet vad som gäller i fortsättningen?

Westfield SE
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Micael Johannssen skrev:
Två hjul kvar på banan blir i mitt tycke väldigt tolkningsvänligt. Att hålla sig på rätt sida om curbsen gäller väl även i verklig racing. Eller...

Mig veterligen så är det den 'vanliga' tolkningen i verklig racing. Finns ju en banmarkering (det vita sträcket i bankanten) som avgränsar vad som är bana och vad som inte är bana.

BMW i4 M50
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Ett hjulpar på asfalten tycker jag verkar rimligt!

Har nog syndat en del jag oxo, ivf på imola i chikanen på baksidan

OT:
I en relativt hårt fjädrar och stötdämpad bil utan flashiga dämpare med separat högfartsdämpning (typ min 924:a) så blir det *väldigt* skakigt med båda hjulparen på kurbsen. Jag fick praktisera det på vänster sida vid tunneln på Knustorp i söndags, efter starten vid ett av våra träningsrejs då det blev lite trångt

OT2:
Vad heter det på svenska?
- kurbs
- kerbs
- curbs
- cerbs
- kantsten?
- lr nått annat?

Laholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

OT:
I en relativt hårt fjädrar och stötdämpad bil utan flashiga dämpare med separat högfartsdämpning (typ min 924:a) så blir det *väldigt* skakigt med båda hjulparen på kurbsen. Jag fick praktisera det på vänster sida vid tunneln på Knustorp i söndags, efter starten vid ett av våra träningsrejs då det blev lite trångt

OT: Gör som jag, kör med hela bilen på andra sidan om de kurbsen i den svängen (jag kallar det rallycross-spåret, publikfriande, men inte effektivt )

BMW i4 M50
Citera
Ove Mörk
Skara
Här sen Jan 2003

Utdrag ur de nya reglerna:
"- Tycker man någon "fuskar" så anmäler man det till tävlingslednigen. Vi tittar på repriserna och delar ut straff om det behövs. "

Håller med om att man ska köra PÅ banan och inte vid sidan, även om jag också gjort det när idealspåret ligger nära gräskanten.
Men jag har en lite fundering:
Hur exakta är repriserna? Jag har inte tittat så mycket på dem, men nu när jag kollade på ett av mina snabbaste varv på Road Atlanta så visar det att jag är ute i gräset på insidan av full-fartshögern tre kurvor före start och mål-rakan.
De gånger jag haft ett eller två hjul därute när jag tränat har jag obönhörligen snurrat rejält...
Jag tvivlar på att jag kört så. Och om det inte stämmer i den kurvan, hur ska jag vara säker på att den visar rätt i alla de andra?

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Finns väll en inställning där man ställer in hur ofta datorn uppdaterar positionen på bilen i replayen... kan ju vara bra o ha det på max om man ska dela ut straff osv. När jag har kollat på replays så har det slagit mig att bilen rör sig "konstigt" ibland så att säga onaturligt...

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jo jag håller med om att repriserna kan vara lite hackiga. Men om man är host så brukar man få rätt fina och mjuka repriser. Då ser man rätt lätt om det är hack i sidled eller "medontuppsåtkörning".

Nu hoppas jag innerligt att vi inte skall behöva hamna i den situationen att svartflagg skall behövas delas ut. Det vore verkligen trist tycker jag. Nu vet alla reglerna och jag tror och hoppas att alla kommer försöka följa dem.

/Micke

Westfield SE
Citera
Racingsimulatorer
1538 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande