Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Matra Murena 2.2 -83 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8855 totalt) |
OBS! BILEN STULEN!!!!!
Någon som hört eller sett något? Hör av er! Hej tänkte lägga upp en tråd på ett lite ovanligare racingprojekt... En Matra Murena från -83 som ska få ett nytt liv som tävlingsbil. Det är inte så mycket gjort med den till idag, mest "nödvändigt ont" för att allt ska fungera problemfritt. Importerade bilen från Holland våren -05, och har mest pysslat med reparation av elsystemet osv. Lyckades iofs hitta ett orginal Devil system från Matras tävlingstid, som nu sitter på. Planerna för vintern och våren (och en bit in i sommaren misstänker jag) kommer innebära en totalombyggnad av det mesta. Ett av målen (förutom snygg bil) är att få ut en rolig vagn till Roadsport till sommaren om allt går efter planerna! (X)= Fixat! Motor: (X) Total renovering av motorn. (X) Balansering och lättning av samtliga rörliga komponenter. Installera insprutningssystem med externt programerbar ECM. (X) Installera optimerad kamaxel. (X) Installera förstärkta ventilfjädrar. Byte av samtliga kylvätskerör till rostfritt. (X) Nytt effektivare grenrör. (X) Totalrenovering av växellådan och montering av "tightare" växlingslenkage. (X) Byte av koppling till race. Kaross: Byte av kaross till Fleischmann F3. Ny ventilerad motorlucka. (Mittmotor) Ny ventilerad främre huv. Ventilera fämre och bakre skärmar för ökad kylning av bromsarna. Helinigrerad vinge Designa och producera vinyl till karossen. Lacka och "vinyla" bilen Hjul: Gotti 55F fälgar: Fram 7 x 15" + Bak 8 x 15" (X) Byte av främre och bakre bromskivor till Lockheed (X) EBC "pads" runt om. Hoppas vi syns på banorna till sommaren! Bilderna av bilen fortfarande i orginalutförande: (2005-10-30) Uppdaterad 2006-01-11 Nya avgassystemet monterat _________________ Leo Strand Matra Murena |
||||
Fleischmann kitten (Fanns som F1, F2, F3 & F4) tillverkades av en tysk firma med nämnda namn på 80-talet. F3 Karossen som jag planerar lämpar sig väldigt bra för bana, pga sin aerodynamiska utformning. (Ehh.. typiskt 80-tals aero, dvs) Lägger in en bild på en F3 front för jämförelsens skull. Mig veteligen så kommer det bli den enda Murenan i Sverige med F3 kaross... (Skulle jag ha fel så får någon tillrättavisa mig )
_________________ Leo Strand Matra Murena |
||||
Den var snygg!
Hur skiljer sig Murenan från Bagheeran? Är det bara en uppdaterad version som det ser ut att vara eller är det mycket som man inte ser som skiljer? Vad sitter det för motor i en såndär, radfyra bakom föraren har jag fattat men lite mera specifikt Lycka till med bilen hursomhelt. _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Hej, vad kul att det fanns folk som tyckte det här var ett kul projekt!
Jag hade en gul Matra Bagheera -77 (Gen 1) på mitten av 80-talet, men sålde den till förmån för lite snabbare åk... Man kan väl i det hela säga att Murenan är en uppgraderad Bagheera. Likheterna mellan dom finns, så som mittmotor och 3 säten i bredd, och väldigt fransk i sin design. Motorn är större i Murenan (2,2 istället för 1,6), och sedan kan man väl säga att hela konstruktionen är 10 år mordernare i Murenan. Chassit däremot är mycket mer avancerat. En självbärande boxkonstruktion som är varmförzikad. Rosten som var ett sånt problem på Bagheerornas chassie är minimalt på Murenan. (Lägger en bild längre ner) Väghållningen är makalös redan som standard, tack vare att tyngdpunkten ligger så lågt och att den är välbalanserad (Nästan 50/50) Min har iofs fått fjädring och stötdämpare utbytta till styvare justerbara Spax, eftersom tidigare ägare körde den på bana. Motorn just nu är lite "hottad" och lämnar typ 150 hk, men jag ska försöka ta upp den till 220 hk med ny portad topp, kamaxel och insprutning. Lite kort om Murena 2.2 -83 i orginalutförande: Motor: Rad4:a - 2.2 L - OHC - 134hk. Totoalvikt: 1040 kg. Växellåda: 5 vx låda. Självbärande box-chassi (Helt varmförzinkad) Glasfiberkaross. 0-100 ca 8 sekunder. Toppfart 190 kmh. Längd: 4070mm Bredd: 1752mm Höjd: 1220mm _________________ Leo Strand Matra Murena |
||||
Härligt!
Köpte en Bagheera men gav upp, den var för kexig. En Murena är ju perfekt. Kul kuriosa oxå att Matra tog fram världens första moderna familjebuss innan de gick i graven. De producerade Renaults första Espace, som oxå hade varmförzinkat chassi beklätt med plastpaneler. Massor med racepokaler oxå. Respekt!! _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||
Coolt projekt!
Det måste vara en rätt tätstegad låda! Med tanke på att min golf med mindre hästar och sämre aerodynamik faktiskt gör 205 km/h! Iofs med 6800 varv (ingen varvtals reg) på räknaren! Edit: Ledsen för trådkapningen! _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||||
118 hk har murenan orginal ,om det inte är en S då är det 140.(det som skiljer är att S har 2 dubbla förgasare,kam och annan fördelare.
Växllådan kommer från Citroen cx och det finns flera utväxlingar å välja på om man vil skruva lite. Motorn är en Simca 2,2 liter, slitstärk och trimningsvänlig om man har stor plånbok (Citroen tog ut ca 450 hk ur den motorn nar dom använde den i sin grupp B bil på 80 talet) Simca motorn fanns också i Peugeot 505 Turbo 83-89 med motoreffekt på mellan 160-185 hk. Forutom helgalvad chassi är det oxå doppad i zink så dom "kan" inte rosta. Det finns 5 stk reggade Murena i sverige och dom har alla orginal utseende. Mvh Tor _________________ Tor Baadstrand |
||||
Tack för infon! Inte undra på att det inte finns någon Matraklubb i Sverige då! Ska bli kul att få ihop första F3:an i Sverige i alla fall! _________________ Leo Strand Matra Murena |
||||
Åh! ÅH!! Franska plastbaljor med mittmotor är det bästa som finns! Jag har en mapp med inredningsbilder på Bagheeran någonstans på hårddisken - bara för att den är så läcker.
|
||||
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Sett WHP Racing's SAAB konvertering, klart ballt bygge. En annan lösning som är väldigt populär nere i Europa är att installera Alfa Romeo's 3 liters V6or. Det finns färdiga installationskitt att köpa om man vill. Enda nackdelen blir att viktfördelningen förskjuts bakåt annars vore det ett klart coolt altenativ!
Jag ska ta och hotta upp orginalsnurran, eftersom den är väldigt stryktålig + att den har en relativt stor trimpotensial. Med hänsyn till att jag "bara" ska ta ut 220 hk, så tror jag att jag fortfarande får en rätt tillförlitlig motor. (Man vill ju att det ska hålla också ) Slutkontentan blir ju ändå 220 hk / 1040 kg, dvs 4,72 kg/hk - borde ju räcka en bit på vägen. Sen kan man ju alltid minska ytterligare på vikten, om lusten skulle falla på. _________________ Leo Strand Matra Murena |
||||
För alla er som vill förkovra sig i siffror om Murenan; effektförhållande, motortyp, slaglängd, Cv värden, spårvidder mm, mm, så finns en underbar databas att tillgå på "Carfolio.com":
För Matra Murena 2.2S -83 http://www.carfolio.com/specifications/models/id/?id=24706 (Ps. www.carfolio.com har data på tonvis av vanliga (och ovanliga) bilar.) _________________ Leo Strand Matra Murena |
||||
_________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
Det är där jag hittat trimgodiset, tyvärr lite bökiga att ha att göra med då deras engelska kanske inte är den bästa... men och andra sidan så är min franska sämre. (dvs jag kan inte franska) Faktiskt så stod Politecnic för trimmandet av Matras rallybilar på den tiden det begav sig 83-84 Så en hel del av gamla tävlingstrimmen finns fortfarande att få tag på som tur är.
Nupz, vi är 7 om man räknar med hundarna _________________ Leo Strand Matra Murena |
||||
Våra race- och banåkarbilar Matra Murena 2.2 -83 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8855 totalt) |