Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2982 besök totalt |
Motorregler
Hej! Eftersom en kompis och jag har börjat tänka på att bygga en bil för att testa och utveckla våra motorkunskaper/förarskicklighet har frågan om vilken motor som ska användas stötts och blötts en del. Men när vi skulle kontrollera vad vi hade för några alternativ gick vi på pumpen... Jag har lusläst ERF's sida och skickat mail till någon ansvarig där, men har tyvärr inte fått något svar. Vad gäller igentligen? För närvarande står det i reglerna, fri trimmning dock ej överladdning(M5 3.8?? ![]() Jag hade för mig att det var volym/ventilbegränsningar också. Skulle också vara intressant att veta om det är någon gräns på antal cylindrar Det kanske är så att det håller på att bli regeländringar, vad vet jag. Är det någon som vet så man kan klura lite på olika alternativ. Tack på förhand! Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||
Det kan jag hålla med om men både tekniskt och tävlingsreglementet bör ju läsas innan man bygger bil. Det är så tråkigt att upptäcka att man behöver bygga om ![]() Men sätt igång och bygg nu.....det är roligare ju fler bilar som är med. Mvh Peter _________________ Peter Edgren --------------- Klubb:HMS --------------- Peugeot 205 i ERCup (Vilar) Citroen BX 16v ERCup (Vilar) Passat som dragbil |
||
Jag har för mig att vi läste alla Pdf-er som fanns på Erf.nu. Men kanske missade vi den.
Vi har inte riktigt bestämmt oss vilken bil det ska bli, om det blir något alls. Det sura med att vara student är ju att man inte har en massa pengar över, så därför har vi planerat att bygga av en bil som är bra från böjan. Men visst är man sugen... Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||
Vill man vara med och köra till billigaste peng så skall man nog välja en bil som håller för hård misshandel länge. - Volvo 240. Tyvärr är reservdelsförsörjningen till denna gammla trotjänare inte den bästa och de som kör i serien nu riskerar t.ex. att få tillverka nya bakskärmar själv om de knycklar dem.
Det är lätt att förledas att välja en liten lätt nyare bil med modernt chassie men då går det lättare sönder också. Framhjulsdrift är guld när det regnar men får mycket stryk i torrväder. Många drivknutar mm blir det. Och den som mekar hela dan har ingen chans på pallen... Porshe 944 har visat sig vara ett bra recept. Hyfsat billig bil med bra vrid och starkt chassie. Tämk bara på vilken tank som sitter i. 66 liter inklusive bränsleledningar, fuelrail, filter mm är godkänt. Motorn verkar totalt omöjlig att få upp i 200 hästar men det kan man leva med. ATM vann ju i år... |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2982 besök totalt |