Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1969 Rambygge nr2 på G | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (68020 totalt) |
Efter lite påtryckningar från en god vän så lägger jag upp en lite tråd om mitt projekt.
Jag har hållit på med Europan i 12år och mycke annat har kommit imellan där av att jag inte kommit så långt som jag borde. Som sagt det är en Lotus Europa S2 från 1969. Väger ca 700kg Motorn som sitter i för tillfället är en Renault 16TS (HEMI) (ca 1600cc). Fördelare med fast tändkurva gjord av Arne Berg Förgasarna är dubbla Dellorto 40or från en Alfa?, insug är gamla Gordini grejor. Denna motor kommer så småning om bytas mot en R17TS med en Arne Berg Topp med hans beryktade trippel tändning, 48mm insugsventil, 44mm avgasventil och 306 graders kam. Uppskattad effekt på knappa 1600cc 150 -170hk!!! Vi får väl se??? Stog på näsan med MC:n förra året och fick 3 veckors semester pga brytet nyckelben och skulderblad då passade jag på att snickra ihop ett 4-1 extraktor grenrör model tarmvred. Primär rören är 38mm invändigt 600mm långa, sekundär röret efter kollectorn är 44mm, total längd inklusive ljuddämpare är 1120mm. Växellådan är snart bytt mot en renault 395 5 växlad R17TS låda Länkage är snart färdigt i rostfria rör med Länkhuven överallt. Sedan är det allmän uppsnyggning som behövs. Ska klä om inredningen med klädseln som legat i ett skåp i snart 6år. Färdig tidpunkt kommer jag inte ha för den blir nog aldrig färdig. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
När du gör växellänkaget, skulle du kunna göra två likadana då !?
Jag funderar nämligen också på att byta till den lådan när det ä dags att sätta ihop europan. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Nej jag har ingen lust att göra ett till men jag hjälper dig gärna om du har frågor.
Jag har dessutom ett par problem med mitt som måste lösas. Det bidde en liten tanke vurpa så man får inte i alla växlar 3an och 4an funkar men sedan är det stopp. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Kul att vi blir fler med Europor här på rejsa!
Förklara gärna mera, då jag inte tycker min har riktigt rätt tändning. Menar du fast tändning? Utan varvtalsberoende ändring av tändningen? Hur ställer du in den? Jag ställer min statiskt på 14 grader som jag blivit tillsagd av tidigare ägare, men tycker att jag får för dålig tändförställning på högvarv. Motorn går bara bättre ju mer man ökar tändningen. Nåt måste vara knas, kanske har jag en fast fördelare?? Eller en trasig... _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Hej.
Min fördelare har ingen vacumförställning. Den har bara vikter som har Arne har ändrat enligt eget huvud. Men det funkar och det funkar bra. Jag har inte gämfört med en orginal men jag tror han har ändrat på hålet som vikterna vrider sig runt. Arne Berg har massor av roliga trim till R16 motorn. Kolla med honom, men han behöver den gamla i inbyte, jag har för mig att jag betalade ca 500 kr för min fördelare. Mvh Hasse _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Min motor kommer från Arne, men jag tvivlar på min fördelares förställning. Får nog kolla med honom och kanske lämna in min för kontroll/modifiering. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Efter 4år pallbocks rejsande har Europan äntligen landat på egna ben.
Kände att det var dags med en uppdatering. Det som hänt på dessa fyra år är iof inte speciellt mycket, men bakvagnen har blivigt renoverad nya lager, nya bromsrör, slangar mm det som tog längst tid var att få tag på de speciella lager som sitter i hubbarna bak. Ett års väntetid! Jag försöker även konvertera bilen från anglosax till europe genom att ta bort så mycke tumskruvar jag kan och ersätta med metriska skruvar. Skissar på nytt växellänkage, det lutar åt virestyrt. Det fina jag gjorde i rostfritt och med 8 ledlager funkade inge vidare, det tog i lite här och var. Får se om virestyrning funkar bättre. Mvh Hasse _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Du byter till mycket M7 antar jag för att komma i harmoni med den franska motorn? Bra jobbat, ha så roligt! Jag ruvar på ett VW Golf spakställ och ett par 2.5 m teleflexkablar jag tänkte sänka ner i min ramtunnel. Ska bli kul att se vad du hittar på. _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
Puh, det är för mycket att göra på den. Får se om jag får Europan körbar innan vintern, då är jag nöjd. /Hasse _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
M7, basker och rödvin säger jag bara. M8 funkar bra i 5/16 hålen. Jag fick tag på ett spakställ till en Saab 93 som jag håller på att bygga om i Caden, 50% klart. Hur går det med din Tysk/ Engelska konvertering? /Hasse _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Jag kanske skulle gräva fram alla metriska skruvar jag bytte tillbaka till originalskruv på min bil? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Jag tyckte det var alldeles för jobbigt med UNF och UNC blandat. Det är ju liksom ingen ordning var och hur de används.
Samt att det är så himlans dyrt med tum om man bara behöver en eller två. Mvh Hasse _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Här kommer en säkert efterlängtad uppdatering med bilder.
Skarven mellan grenröret och ljuddämparen är tillfällig (gaffatejp) Lite bromsrenovering, nya rör och slangar. Växellänkaget som skall bytar mot vire. Grenrörsbilder, det är lite tigth Kul med bilder, dom är lite blandade. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Speciellt om hålet är i kasserat material från englands första försök med pantburkar (bakspindlarna). Mjukt och självkonverterande... Mitt Tyskkonverterande går precis så långsamt som min tråd berättar, dvs inte alls. Borde bygga tråd om min svarta som fått all tid sedan april. Men innan det ska jag på Duccesemester! _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
Duccesemester låter trevligt, måste tyvärr göra mig av med min egen Bimota. En elefant tår kommer fällas. Helicoils är en underbar uppfinning. Har förbrukat några stycken, funkar på min Bimota, som har spridit skruvar och annat över hela sverige. Berättade väl att när du var på studiebesök i garaget, att jag har blivigt av med garaget. Det är nu mer löst, från och med mitten oktober. Mer info kommer. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Kul å se att det går framåt med en europa i landet, mitt projekt står tyvärr också helt still pga min andra lotus som behövde en motor renovering och nu pga Ducce köp..
Märkligt att så många lotusägare fastnar för ducati.. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1969 Rambygge nr2 på G | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (68020 totalt) |