Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6213 besök totalt |
Seven med M3-prylar?
Man ser en del byggen med MC-motorer, Alfa-motorer, Escort och t.o.m. V8-motorer. Men om man slaktade en M3 från mobile.de och fick 300 hk, delad bakvagn, ställbar hjulupphängning och 330 mm-skivor med 6-kolvsok osv. Skulle inte det bli en trevlig 7:a?? M3-orna är ju snabba, men om man har mindre än halva vikten?? Eller blir det verkligen bättre med Lada-bakaxel och X-flow-topp från medeltiden? Många sjuor är ju hopplöst slöa. ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Re: Seven med M3-prylar?
Eeeeh... De flesta 7orna byggs nog efter SFRos regler: max 15 kW/100kg... 7-800 kg -> 105-120 kW = 140-160bhp? och dessutom kanske en Sierra eller Lada är typ mycket billigare än en kvaddad M3a, vad vet jag? Kategori nr 2 av bilbyggare är de som bygger för känslan av att ha satt ihop nåt själv som funkar. Och där tror jag inte de letar effekt och väghållning i första läget. Sen om det är en ren tävlingsbil man bygger så slänger man nog lada/sierra-prylarna direkt och går på en Radical-bil. Då kommer man nog bortom gränsen för "hopplöst slöa"... ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
finns väl 2 årsaker : pris och vikt.
en 7'ar med 300hk måste väga runt 1400kg och en M3 är inte billig. edit : Magnus var snabbare _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||
EDIT, annan Magnus var snabbare....
Värstingmotor i en Se7en. Den frågan dyker upp titt som tätt. Bra tanke givetvis att utgå från en M3a men grundproblemet kvarstår dock att få den godkänd som amatörbyggd bil och ska man vara laglig så spelar det ingen roll vilken motor du sätter i, du måste ändå tynga ner bilen för att matcha motorstyrkan. Vilket gör att förhållandet blir konstant om man ska vara laglig mellan effekt och vikt. Väljer man då en på pappret redan potent motor så måste du alltså hitta sätt att (åtminstone tillfälligt) tynga ner bilen för att SFRo ska godkänna den. Det är betydligt lättare att ta en motor som på pappret bara har kanske 100-130 hästar och efter besiktning trimma upp den. Märk väl att detta dock är olagligt. ![]() ![]() V8-byggen striden mot hela konceptet och hur ballt det än må vara så blir det mer Hot Rod än Seven av ett sånt bygge. Stor motor, stora bromsar, stora hjul, kraftigare hjulupphängning etc etc=Sevenliknande bil liten motor små bromsar, små hjul, smidigare hjulupphängning etc etc=Seven enligt Colin Chapman _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Är inte själva iden med en 7 att den ska vara liten och lätt , att ha mycke motor gör inte bilen snabbare alla ggr ( förutom på rakorna )
Lite Ford Falcon VS Mini , över det . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Många sjuor byggs med väldigt tight budget, då blir det en donatorbil som oftast är gratis, en escort, en taunus eller en 240, då blir det stenåldersmotor och stel bakaxel (fyrlinksupphäng) det intressanta är att de bilarna ändå blir förhållandevis snabba när det svänmger.
Andra sjuor byggs med mer roliga delar turbomotorer på 300+ hkr och betydligt mer kompromisslösa delade bakvagnar än vad en M3 har. Men intressant är att en MC motoriserad seven med stel bakaxel och tomvikt på lite drygt 400 kg är snabbare än de övermotoriserade turbomonstren runt en bana, och inte långt efter på strippen. orsaken till att man inte bygger av en M3 är förmodligen att det är för mycket pengar och för lite användbara delar. diffklumpen är säkert bra, men tyvärr så är inte hjullagrens infästning i bärarmarna så enkel att flytta över till vättiga upprights, det är iochförsig inte något större problem än att korta sierraaxlarna som de flästa som bygger med delad axel har. växellådan fungerar säkert lika bra som vilken växellåda som hälst, lite klumpig och tung iochförsig, men folk bygger ju med Volvolådor med.... Motorn är väl ok, men även den är lite otymplig, lite för hög och framförallt så är ju inte heller den särskilt lätt. Styrspindlarna, visst har E30 McPestonframvagn? isåfall går de kanske att använda, men med en massa extra krångel. Styrväxeln fungerar säkert bra. Men å andra sidan så finns det bättre bilar att ta delar från, för betydligt mycket mindre pengar. |
||||
En kille i Klippan har en seven med en trimmad Volvo T5 motor och den är allt annat än slö..
Min har ca140hk och det är fullt tillräckligt, det går åt lite mycket däck bara.. ![]() _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Staffan heter han & finns här på rejsa okså :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Man måste ju provocera lite!
![]() Man har stött på både snabba och långsamma 7:or. Alla är ju snabba i kurvorna men på rakorna är inte 100 förgasarhästar så spännande. Men jag inser att även ett M3-bygge skulle bli en Hot Rod, för långt ifrån Colin Chapmans avsikt. Jag får bygga vidare på Speedstern, se om jag kan få lite M3-ylande i den. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Visst gör han det... har tom åkt i bilen... ![]() _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Jag har själv lekt lite med tanken om den optimala bilen. För mig så skulle det passa bra med Elise/Speedsters chassi och styrning, M3 3.2l motor tillsammans med Miatans växellåda och chassibalans. ![]() Det hade varit mums men samtidigt inser jag att det säkerligen är en ekvation som inte går att lösa... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
![]()
Rakorna är sällan spännande, det är det som är själva grejen med en seven. ![]() |
||||
Vad väger en speedster utan turbo och hur många hästar har den? Är 100 förgasarhästar mindre än 100 insprutninghästar? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Ja, jag tycker man kan hitta donatorbilar på mobile.de för ca 50 000:- som man skulle kunna använda. Det trevliga med BMW:s M-motorer är väl att de är trimmade av proffs, Hi-Perf från start.
_________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Torrsump kanske kan sänka den lite. Kan inte geometrin i den motorn iof, dvs S14 (gamla M3-motorn), men om den höga motorn beror på små ventilvinklar och långa ventiler så är det ju helt 'rätt' och den kanske kan husera under en liten bula på huven. En ner-strokad 2 liters version av S14 EVo2 motorn (ex DTM) skulle man haft ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Tyvärr så bytte jag avdelning på jobbet några månader för sent ![]() det suttit en S14 i min Rush ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Hej Patrik! ![]() 930 kg, 200 hk, 250 Nm.......
Är det inte precis en sådan som sitter i 320is? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6213 besök totalt |