Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Registreringsfråga
774 besök totalt
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Registreringsfråga

Jag har ett objekt på gång som gett mig lite frågor som jag hoppas på hjälp med.

Bilen är intullad men ej registrerad. Den har gått i ett grannland och samtliga papper ska finnas enligt uppgift. Bilen saknar en del såsom inredning, motor och växellåda. Det rör sig om en bil som är mer än 30 år gammal.

om denna ska registreras in, vad krävs då vad gäller motor växellåda? Har det varit automat, måste den reggas med automat? Behöver det vara en originalmotor eller kan man släppa i en betydligt nyare spis? Eller kan man regga den utan drivlina? Bur och stol/stolar ska in i den, ska det göras före eller efter reggning?

Vad kostar en registrering?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Den helt "säkra vägen" är att först regga bilen helt i originalskick. Det funkar "alltid" med så gamla bilar (årsmodell 1975 eller äldre).

Det ska dock vara möjligt att bygga om bilen (inom ramen för ombyggt fordon) och direkt regga den som ombyggt fordon. Men jag vet av erfarenhet att Bilprovningen kan strula när man gör så. I så fall bygger du om allt som ska byggas om, innan du reggar bilen.

/Gustaf

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
therealpinto skrev:
Den helt "säkra vägen" är att först regga bilen helt i originalskick. Det funkar "alltid" med så gamla bilar (årsmodell 1975 eller äldre).

Det ska dock vara möjligt att bygga om bilen (inom ramen för ombyggt fordon) och direkt regga den som ombyggt fordon. Men jag vet av erfarenhet att Bilprovningen kan strula när man gör så. I så fall bygger du om allt som ska byggas om, innan du reggar bilen.

/Gustaf

okey, tack för inputen...

Men fler frågor: kan man hävda att en bil är original trots man har fel drivlina? Jag vill inte köpa 2 st drivlinor... De andra ombyggnaderna kan jag ju vänta med...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, man brukar inte kunna hävda att en bil är original om den har fel drivlina. Bilprovningen har en förmåga att vara lite grinig just om bilen är ändrad när den importeras, men det beror också på hur mycket som ändrats, och vad som satt där original. En Mustang som haft 289 men uppgraderats till motsvarande 302-utförande är sällan så svårt (om det är en bil som är runt 30 år), men om det sitter helt främmande bitar i den brukar det vara värre.

Det kan vara lättare att svara om du skriver vad det är för bil, och vilka ändringar som planeras...

/Gustaf

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Det här är ännu ett teoretiskt projekt men iaf.

Det är en gammelford som har haft automat. Jag har ingen drivlina nu, men jag funderar i att leta rätt i en komplett mustang drivlina från sent 90-tal att stoppa i (har några spår så det slutgiltiga valet är inte gjort än). Det kommer synas då det skiljer ca 35-40 år på prylarna och att jag är ute efter alu-block och i första hand med ford emblem (inte för att det spelar nån roll för mig...)

Det som ska ändras till den är körbar är bakaxel, hjulupphängning fram och bak, motor, växellåda och bromsar. Sen tillkommer bur, stolar, bälten och sånt inne i kupén...

Hmm, börjar själv inse att det kan bli problems...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det låter ju som att det bör bli "ombyggt fordon". Det ska som sagt gå att regga så direkt och jag tror att det är betydligt enklare i en gammal bil. Det viktiga är att du har regpapper etc. på den från ursprungslandet som den varit reggad i.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
Registreringsfråga
774 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande