Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
280mm 4x100 skivor passande BMW E30, sen flytta ut oken!?
<<   1, 2, 3   >>
10182 besök totalt
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Jag vill minnas att jag har sett en sats med 280 mm skivor och spacers till originaloken hos något företag i england. Undrar om det inte var rallydesign... Ganska vettiga pengar faktiskt.
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
BMWTobbe skrev:
Jag vill minnas att jag har sett en sats med 280 mm skivor och spacers till originaloken hos något företag i england. Undrar om det inte var rallydesign... Ganska vettiga pengar faktiskt.

Låter intressant! Det får jag kolla upp!

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Renault Clio (II) Sport har 280mm skivor med 4*100. Kan ju vara bra att titta på iaf.

De passar perfekt på min bil. Frågan är bara vad man ska använda för ok. Tror att det går utmärkt att köra 4 kolvs ok till mina Compomotive Mo 7*15. Men man vill ju gärna ha 2 uppsättningar fälgar.
orginaloken tror jag får svårt att klara en skiva som är 4mm tjockare
Måste ju tydligen också byta ok för att kunna besiktiga som ombyggt fordon

Frågan är egentligen vad som behövs på en 900kg bil med förhoppningsvis drygt 150 hk.
260mm skiva borde ju räcka tycker man iaf...

Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005

Nisse977 skrev:
Jag har spanat lite på ritningarna nu, och kommit fram till att de där Corrado skivorna borde passa om man ökar centrumhålet från 65 till 66mm och så får man nog svarva upp den lite i hålutrymmet på baksidan...

Det skiljer och lite i offset.. men det kan man ju ändå kompensera när man tillverkar adapterplattor...

Jag har två såna skivor liggandes. Blev över när jag exprimenterade med mina bromsar. Kan överlåtas mot en symbolisk summa. Är i begagnade men i bra skick....

Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Vad tror ni om Mini Cooper S:ens skivor?...oxå 4x100 bultindelning. Works Kitet har 294X22mm skivor och kostar 895kr/st på BMW...dock har jag inte info om centrumhålet eller offset på skivan...

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Det låter ju onekligen också intressant

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

har för mig jag kollade på cooper s skivor men offseten var nog fel. Kolla upp det för säkerhets skull.

Prioritetslista:
1. Offset
2. Nav
3. Bultcirkel

Bultcirkeln går ofta borra om. Hålen kan till och med ta i varandra lite eftersom skivan ska sitta med friktion inte skruvarna.

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

BMWTobbe skrev:

oooops....hittar du detta färdiga kit så meddela mig omgående är du snäll....var rubbet alltså bolt on med dom grejerna...!?

Racern:
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Bistec skrev:
BMWTobbe skrev:

oooops....hittar du detta färdiga kit så meddela mig omgående är du snäll....var rubbet alltså bolt on med dom grejerna...!?

Jupp, ska kolla lite hemma så lovar jag meddela
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Bistec skrev:
BMWTobbe skrev:

Yep, det var RallyDesign.

Kitet hette HSBD004 och bara skivan BD1/285 och var 285 mm. Hittar det inte på deras hemsida nu, men skicka ett mail eller nåt.

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Peter Sandström skrev:
Nisse977 skrev:
Jag har spanat lite på ritningarna nu, och kommit fram till att de där Corrado skivorna borde passa om man ökar centrumhålet från 65 till 66mm och så får man nog svarva upp den lite i hålutrymmet på baksidan...

Det skiljer och lite i offset.. men det kan man ju ändå kompensera när man tillverkar adapterplattor...

Jag har två såna skivor liggandes. Blev över när jag exprimenterade med mina bromsar. Kan överlåtas mot en symbolisk summa. Är i begagnade men i bra skick....

Japp då har man köpt Peter Sandstöms 280mm skivor! Ska bli skitkul att fixa till dem att passa min BMW! Jag hör av mig med resultaten senare. Ska väl börja med att göra centumhålet större och slitsa till dem lite... Undrar om 6 slitsar ser bra ut.... ska leka lite i Inventor för att se... hmm...

Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005

pockar upp tråden igen...

undrar om nån har gjort adapterplattor som passar till en 325 E30 med brembo 4-kolvsok..

skulle gärna uppskatta bilder+info om hur den ska utformas, aterialval, mått etc..

för överigt kan jag bidra med denna länk http://www.schmiedmann.com/index2.htm.. där har dem 286x22mm skivor till E30, borrade och slitzade, och ska en ligt dem passa med orig. Ok utan mod.

O=O===ll=ll===O=O
Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005

ursäkta stavningen.. datorn vill inte lyda, o inte fingrarna heller ....

ska bla stå materialval etc

O=O===ll=ll===O=O
Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005

O=O===ll=ll===O=O
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Dessa skivorna är inte i större dimension än original, de håller 260 mm precis som original.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Bistec skrev:
Viktor Cz. skrev:
På min Golf Mk1 -83 kör jag med VW Corrado skivor fram. De är 280mm och har bultmönter 4/100

Det innebär alltså att hjulbultarna ska passa "bolt on" väl !? Men, den lille skruven som håller skivan på plats i sitt exakta läge lär väl knappast passa....!? Hur löser man det tro !?

Finns för övrigt för 770 kr på Mekonomen.....

Den lille skruven skiter man ofta i, fyller ingen större funktion.
På många äldre volvosar är det integrerat en styrpinne i skruven som gör att du bara kan sätta dit orginalfälgar, och bara på ett av fem sätt oxå.. så den ratchas bort fort! (hur skiver man slang på rationalisera?)
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hallå där!

Jag har inte hunnit med att meka så mycket med skivorna än... Har väl pulat lite med en katalysator som jag köpt av Bistec. Ska rensa den och svetsa i rör eller något annat.

Här är några bilder på skivorna i alla fall.

Först: Som de är tänkta att se ut när de är färdiga.. Har caddat lite med Inventor

Så här såg de ut när jag köpt dem(billigt):

Sen lite blästring:

Sen på med lite 650graders grenrörsfärg:

Ska svarva lite i dom sen med... så det blir väl till att slänga på lite mer färg en sista gång när allt är klart

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ska du ha färg på anläggningsytan???

NL
Tranås
Här sen Feb 2005

Klart man ska ha färg på anläggningsytorna.

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Ska du ha färg på anläggningsytan???

Hehe! Självklart ska jag ha färg på slitytorna! Det kommer ju att hålla, och inte kleta i beläggen...........

Nä jag ska plana till slitytorna när jag ändå har uppe dem i svarven sen.. Ska ändra centrumhålet +1mm och lite annat jox.

Så i slutändan är det tänkt att de ska se ut som Cadritningen visar på översta bilen.

Citera
Skruva banåkabil
280mm 4x100 skivor passande BMW E30, sen flytta ut oken!?
<<   1, 2, 3   >>
10182 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande