Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5653 besök totalt |
Opel i superstage
Är det ingen som blev impad av Opel speedster i superstage? Det ska ju vara en snabb bana passande motorstarka bilar, och ta på bromsarna också. 1.21,29 tycker jag låter som att den är snabbare än vilken superbil som helst. Man får ta till me Radical för att slå den, fast dom åkte på vanliga däck. Ok, den hade Saab motor.... Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
|
||||||
Re: Opel i superstage
Saab motor? Det är väl samma motor som används inom av de flesta GM märken, dvs det är lika mycket rätt att säga att Saab har Chevroletmotor i grund och botten? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Nej, mannen hade bytt till en Saab motor från den som satt i orginal. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
När jag pratade med Anders på Gelleråsen så skulle man nog kunna sammanfatta det hela med att han var rätt nöjd.... ![]() Men han hade missat att beläggen var helt slut så han var lite irreterad över att han inte själv hann å testa banan.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
oki, trodde du menade en mer standard Speedster ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Bilen har en mycket fin undersida med tunnelform och lätt diffussor, vilket bidrager till resultatet. Lite extra effekt och man är i ELITEN bland superbilar. Och då finns det saker att förbättra...
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Vad jag har förstått så är motorn från en 93 SS dvs av samma typ som sitter i andra bilar inom familjen bla Opels nyare bilar. Grym bil ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Motorn är en GM motor som Saab har utvecklat vidare som dom vill ha den..
Sen är Anders bilen relativt original förutom motorn.. Speedstern har potensial till 1.18 tider är jag helt övertygad om.. ( vid vidare modifieringar ) Downforce, låg vikt, relativt hög effekt och stor anläggningsyta mot asfalten ger snabba tider. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Tjena!
Den Septemberdagen skall sent glömmas, fattar fortfarande inte riktigt att lilla vita är så snabb.... Jag och Kvarna åkte ner till Emmaboda en sen Septemberdag När vi kom till hotellet sent på natten så var det enormt dimmigt med en Speedster på släpet som såg riktigt blöt ut. Vi sov gott och gled till banan. Det var fortfarande dimmigt och riktigt blött när vi kom fram vid niotiden. Gullabo, Cruus och Johan Eriksson mötte upp och utrustningen riggades. Jag passade på att köra dragbilen ett antal repor (9000 aero) för att lära mig banan. Nu började solen strila fram mellan molnen och jag tog Badstern ut på lite uppvärmning, jösses vad halkigt det var när asfalten var blöt och kall! Banan var riktigt kul och jag såg fram emot att få åka på tid senare. När banan torkat upp hyffsat åkte Gullabo ut och kände på bilen, han kom tillbaka och så ställde vi dämpare fixade med däckstryck osv.... Första repan kördes på ca 1.25 och han kom tillbaka med ett önskemål om lösare dämpare vi fixade detta och sen kördes första snabba repan, Johan tog tiden 36 sec vid vändningen och sa "det här kommer att gå fort".... När han korsade fotocellerna och vi såg tiden 1.21.29 så trodde vi först det var fel men insåg sen att han kört ruggigt fort. Kan tillägga att vi nu stod och skuttade och levererade det ena glädjetjutet efter det andra. Gullabo kom tillbaka och sa att bilen understyrde rejält men att allt annat funkat kanon med perfekt balans och en mycket körbar motor inte ens bromsarna klagade han på..... Jag kände på däcken och de fick aldrig upp normal driftstemp de var riktigt kalla man ska inte köra med hårda R-däck på kalla höstdagar. Nästa repa blev 1.21.53 tror jag och sista 1.22 någonting. Mer han vi inte med då nån klant (jag) glömt kolla frambeläggen innan avfärd och metall mot metall bromsar inget vidare.... Sammanfattningsvis kan sägas att ingen är mer nöjd än mig just nu och detta gör det lite lättare att fortsätta utvecklingen till nästa säsong.. Kolla Bilsport 23 för all annan info massor är gjort med bilen för att få mer downforce bättre hjulvinklar osv osv titta även in på www.badster.se om ni vill Ha`re Anders W _________________ Anders Westberg |
||||||
har man straxt under 300hk i 940kg bil, så går det undan.
uppgraderade stötdämpare och tillfixade hjulvinklar gör denna bil ruggigt snabb ![]() ![]() motorn i hans bil är en L850 som modifierats. i grunden samma motor som L61 (sitter cheva/pontiac J-body) och Z22se (som sitter i de flesta nya oplar) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
I Bilsport Superstage har man klar nytta av att ha mycket effekt. Iofs är den tiden satt på nya asfalten hur mycket det nu påverkar.
En grymt bra tid är det helt klart. Sen kan folk få säga att sugmotorvarianten av Speedstern är snabbare hur mycket de vill. 50 hk extra skojjar man inte bort i en bana som Superstage. Vore kul att se en vanlig mot turbomodellen i superstage med likadana däck och hjulvinklar. Mycket bra ide att köpa en Speedster och byta motor i den. En lätt bil med så mycket effekt samt bra hjulupphängningar samt breda r-däck är snabb! Dessutom slipper man gjutjärnsblocket som Speedster turbo är förpestad med. Finns bra trimtips till orginalmotorn här annars ![]() http://www.gm.com/company/gmtunersou _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
En stor poäng med den är att den är synnerligen banvänlig redan i originalutförande tycker jag. Vilket understryks av det faktum att kanske upp emot en fjärdedel av de svenska speedstrarna luftas på bana då och då.
grattis anders! ![]() Edit: och Andreas ![]() _________________ Vincent Wong |
||||||
Speedstern är rätt bra original, visst.
Men att det är VÄLDIGT stor skillnad mellan anders bil och en originalare illustreras ju av BADSTERNs 1.21 och Bistings gröna på 1.35 (båda med R-däck). Med 300 hk och -3,5° camber och ställbara ben blir den en killer. Mera krängningshämmare fram skulle väl gynna balansen? Men bilen har en väldig potential, helt klart! _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||
Det tuffa är att det är en rutinerad förare som kör alla bilar. Naturligtvis kan int alla billar passa Gullabo som handsken, men det ska nog inte handla om så stora tidsskillnader förarmässigt.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Det finns fler bilar med mycket effekt, stora bromsar, ombyggda av "tuners" som deltagit. Eftersom banan är snabb så behövs effekt o bromsar för en bra tid, men då denvaran finns även hos andra bilar så är det något annat dom saknar, medan speedstern har kapacitet att utnyttja bromsar och effekt utan att tappa greppet. Banan är snabb och bilen kan dra nytta av sin fina undersida till både svängar och bromsning. Den har låg vikt och är bra balancerad. Den har ändå inte så mycket effekt att man häpnar. Hjulupphängningens geomertin är inget överdåd utan som vilken superbil som helst. Men dom har satt in stöten där den gör nytta. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Det är inte riktigt hela sanningen. Vad man har nytta av är mycket effekt som levereras när man trycker på gasen utan för mycket turbofördröjning. Men vad som verkligen räknas efter vad man ser på tider verkar vara 4wd. Finns bilar med 4 wd som åkt SS duktigt fort som på en vanlig racerbana skulle bli frånkörda av bilar med sämre SS tid. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5653 besök totalt |