Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-10-01 Knutstorp
<<   1, 2, 3
10852 besök totalt
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det var skoj att se alla Hondor, men den bil som var brutalast var ju den blå 242:n utan tvekan..
Vad sitter det för spis i den? 6:a med turbo eller?

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Krille_hlm skrev:
Det var skoj att se alla Hondor, men den bil som var brutalast var ju den blå 242:n utan tvekan..
Vad sitter det för spis i den? 6:a med turbo eller?

MVH


Mmm
S80 T6 motor med monsterturbo & nån form av V8 bakaxel...

Patrik kan säkert svara till det bättre

krille.. du skulle stannat tills kvällen när Jag & volvoföraren fick frågan

VILL NI UT & SLADDA LITE !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Audioten
Göteborgsområdet
Här sen Sep 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Krille_hlm skrev:
Det var skoj att se alla Hondor, men den bil som var brutalast var ju den blå 242:n utan tvekan..
Vad sitter det för spis i den? 6:a med turbo eller?

MVH


Här har ni Monstret, grymt ljud i den maskinen.
Ett imponerande bygge, tack för uppvisningen.

Bildkollage på den omtalade MonsterVolvon.

_________________
Johan Weinö
Audi A3 TQ Sportback -06 (såld)
Porsche Boxster S -08 (såld)
KTM 690 Duke -08 (såld)
BMW S1000RR -11
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Lagt upp bilderna oxså! http://www.seventwentyfour.org klicka på Motor sedan hittar ni! /Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Kristian, jo lite vet jag väl. . .

NG S80 T6-maskin med den lätta veven och uppfräst vevhusventilation och kolvoljekylning original,
försedd omegakolvar, SPM H-profilstakar, Pacman-portad topp, kammar från Nisse Hedlund.

Autronic SM2 1,93 motorstyrning, MSD DIS-4 tändning med separata Volvospolar, 1000cc MSD spridare, Holset HX55 lastbilsturbo. PPF wastegate.
Laddtryck 1,4bar från 4200rpm upp till 8000rpm, har testat 1,8bar som mest. I trakterna kring 600hk och 750-800Nm bör den ge som den står.
3,½" rostfritt kort avgassystem med utblåset på sidan står för välljudet, en dämpare hindrar det något.

Toyota Supra mk3 växellåda, tvåskivig o240mm sinterkoppling av egen konstruktion, ordentligt lättat svänghjul, jättedildo i aluminium till växelspak (made by me) .
Chrysler 8,3/4" bakaxel med det starka "489-huset" som sitter på bla Chrysler Fury 69-75 försedd med Auburn kondiff 4,10:1 i utväxling.
Stålöverfallen till diffklumpen kommer från Mark Williams, gjutna original har en tendens att spricka vid hög belastning.
Upphängd i egenkonstruerad 4-länk omställbar för bana/stripp, bara att flytta övre stagen och byta fjädrar (100N/mm på bana).
Stötdämparna är piggyback motocrossdämpare från Suzuki RM 250-03. Bakaxeln är ombyggd med ytterändar från 240 så att original hjullager, handbroms etc. passar,
den är även förstärkt enligt konstens alla regler. 30-splines drivaxlar måttbeställda från Moser. Wattlänk med prOpellern ledad i karossen, inte i diffklumpen.

Framvagnen består av egenkonstruerade bärarmar upphängd i uniballs, ombyggda justerbara coilovers och distanser som flyttar ner stötdämpare
samt styr- och bärarmar till rätt vinkel. Spindellederna är av egen konstruktion, uniballs används som styrleder och är injusterade för minimal bumpsteer.
Stötdämparna är än så länge halvsunkiga De Carbon 240 Turbo/GLT kortade 15mm för att få rätt utfjädring.
Fjädrarna är 120N/mm. Justerbara Arne-camberplates med kärvande ledlager, ska byggas om.
Kort styrväxel utan servo.

Frambromsarna kommer från Koenigsegg CC8S, skivorna är 340x32mm och är nästan bolt on på 240 , oken är sexkolvs från AP. Originalbromsar bak än så länge. Egenkonstruerad bromsvåg, inget bromsservo. Ingen reduceringsventil till bakbromsarna, men linelock och bromstrycksmätare finns till bakre kretsen för effektivare instagening på strippen.

På gata/bana används Yokohama AVS Sport 255/40-17 bak och 225/40-17 fram, på strippen används 11,5" M/T ET STREET.
Hade varit intressant att testa med R-däck på bana.

Detta är bara ett litet axplock av allt som är gjort på bilen, allt som är högglanspolerat bär jag skulden till.
Det mesta som går att tillverka själv är tillverkat själv.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Patrik_Johansson skrev:

Frambromsarna kommer från Koenigsegg CC8S,



Bokstavligt talat från en sådan (den krocktestade?) eller från samma leverantör?

Jag har för övrigt samma typ av bromskylsslang som nämnda bil, fast lite större dimension

_________________
Pär Hylander
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Pär Hylander skrev:
Patrik_Johansson skrev:

Frambromsarna kommer från Koenigsegg CC8S,



Bokstavligt talat från en sådan (den krocktestade?) eller från samma leverantör?

Jag har för övrigt samma typ av bromskylsslang som nämnda bil, fast lite större dimension


Bokstavligt talat ja och nej, inte från någon krocktestad bil.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Kanske dags att han lägger upp sin bil här på forumet, både kompisen och jag tyckte att den låg fint på banan när det svängde..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Krille_hlm skrev:
Kanske dags att han lägger upp sin bil här på forumet, både kompisen och jag tyckte att den låg fint på banan när det svängde..


Inte är ni väl intresserade av gamla slöa Volvosar som dessutom emellenåt kör rattlåsracing här på Rejsa?

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Jag får väl oxå passa på att tacka för en trevlig dag på Knutan, kul o köra bland lite Honda bilar thumbs up

Porschen (den 944 med dekaler) har nog gjort sitt i år känns det som, men vi får se.......

Annars en trevlig dag, synd bara på vädret sen på eftermiddagen......

Nån som fick den fotad förresten??????

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Kommer här!









Funderar själv på något liknande, SAAB:en börjar bli lite tung! Ge mig några bra argument som jag kan använda när jag skall börja förhandla! /Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Va trevligt, tackar för dom......

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
m@s
Göteborg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 7



Tack alla rejsa-rävar för en skitrolig dag på banan!
...alla tips å råd som bidrog stort till den fina stämningen å framförallt hänsyn som visades på banan, sjyst!

Tack HPC å PCS för ett jättelyckat arr! thumbs up

Inte ens en gång fick jag vinka med den svarta flaggan, starkt! ...enda gången den dammades av vad jag vet var när "Monster-volvon" tog ut svängarna ngt mycket i slutet av dagen. (d va d nästan värt, då underhållningen var 100%)



...fins en del bilder på www.wdc.se/knutstorp oxå, som Johan har fixat ihop

_________________
Mats Nagraba
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Patrik_Johansson skrev:
Krille_hlm skrev:
Kanske dags att han lägger upp sin bil här på forumet, både kompisen och jag tyckte att den låg fint på banan när det svängde..


Inte är ni väl intresserade av gamla slöa Volvosar som dessutom emellenåt kör rattlåsracing här på Rejsa?


Gammla och slöa YEH RIGHT

_________________

--VVTS--
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Jag kan meddela att Marcos 240 har blivit bromsad nu, resultatet: 656hk, 720Nm.

Naturligtvis smids det nya planer för fullt för att få ur mer effekt. . .

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3488



Är det Marco Garvers bil? Det förklarar ju Koeniggsegg bromsarna... han jobbar väl på "eggfabriken", Där skulle man också vilja jobba... (undras om dom behöver en duktig konstruktör?)

Marco har ju ett par fina byggen bakom sig, Mania Spydern och Xsaran

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
carreracup
Ystad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 284



och sen har ju han jobbat som bilbyggare på Panoz....

_________________
Niclas Thorvaldsson
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Ja, han har hittat på mycket genom åren Marco, men just nu är han produktionschef på Koenigsegg.

Men även Marco tog sitt förnuft tillfånga till sist och insåg att det är Volvo 240 som gäller!

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Eftersnack
2005-10-01 Knutstorp
<<   1, 2, 3
10852 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande