Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
605 besök totalt |
Börja köra?!
Hej! Är ny både på forumet och racingsvängen. Dock, gillar jag båda väldigt mycket. Jag har länge hållt på med "levande" hästkrafter men vill nu även börja köra bil. Min fråga är nu då. Vad ska jag göra??? Min pojkän (som de flesta andras här) racear så klart men jag skulle vilja ha lite tips från er. Vad ska jag läsa, hur ska jag börja etc. Det hela kompliceras ju av att jag (ve och fasa) inte ens har någon bil!! Men att köra fort det gillar jag ![]() ![]() ![]() Så jag mottar gärna alla tips och idéer som ni kan tänkas ha för att jag ska få igång en framtida racing karriär (hmmm.....det försvåras ju ytterliggare av att jag är ganska pank :-)) Tack för mig och tack för hjälpen! _________________ Maria Rohman |
Tjena Mini Mia!
Snacka om att kasta sig in i hetluften direkt! Team crew på SLC och Zandvoort 500! Det ger ju lite tuff benchmarking när du nu tänker börja köra själv. En bra början är att åka på banmöten där rutinerade instruktörer kan hjälpa till att ge dig en bra start. Dock krävs bil, egen eller lånad, för att köra. Det finns såklart arrangörer som säljer körutbildning på bana och där de står för bilarna, t ex Promenta Driving på Gälleråsen, Motor Events på Mantorp och förstås Rajamäki på Anderstorp. Det kostar dock en del pengar och inget man kan hålla på med kontinuerligt. Att prova på någon gång är däremot att rekommendera - skitkul! Man får köra racepreppade bilar, t o m formelbilar, under kontrollerade former. Nästa säsong är det tänkbart att Motorklubben eventuellt förlägger sina Track Days i samband med SLC's racehelger. (Ingenting är dock klart än.) I så fall finns ju möjlighet för dig att kombinera egen körträning med instruktion och team crew-arbete under SLC-racet. Full gas! ![]() Ulli _________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
Hej Ulli!
Tack för svaret. Ja nu vet jag ju vad som sker bakom kulisserna och det är ju en början i alla fall. Har en fd inneboende som har en bubbla som han kör på banmöten med i Göteborg och han har sagt att jag gärna får använda den om jag vill vara med vilket är toppen. Dock, så får jag nog införskaffa en bilkudde då han är 2 m lång ![]() Får försöka överväga det där med en bil.... Kanske kan skaffa en ihop med pojkvännen ![]() Ha det gott! Mia _________________ Maria Rohman |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
605 besök totalt |