| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Ford Focus ST, läckerbit?
|
5638 besök totalt |
|
den är bra mycket snyggare som rallybil http://rally.motorhome.cz/news/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=2458
_________________ aha?? |
||
Inte enligt de uppgifter man kan hitta på nätet, tex http://www.carkeys.co.uk/news/2005/f Jag tycker den verkar läcker, Focusen har väl fått god kritik för körglädjen. Med tanke på att en Mondeo ST 220 med 6:a kostar strax under 300 borde väl en Focus hamna på ca 250? Ford försöker nog lägga sig under Golf GTi priset om de kan. Vikten är säkert högre än vad man kan önska sig men säkert inte värre än konkurrenterna, Fordar brukar ju inte vara såå tunga - de är ju byggda av plast och tunn plåt!
Fiesta ST150 väger 1137 kg enligt artikel i senaste Evo (samma vikt som en Cooper S). _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
|
Tydligen ska det finnas en artikel om den i senaste numret av Autocar och enligt uppgift är den snabbare än Focus RS runt ringen.
|
||
|
De testar ST:n i nya Fifth Gear. Sök på www.mininova.org efter Fifth Gear 8x04 och ni ska hitta avsnittet. Testas mot Mitsubishi Colt.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
|
Hmm, ska jag skapa lite motorförvirring nu??
En volvo med en 2l eller 2,3l fyra i sägs vara en ford motor, en Duratec 20 eller 23. Nu är det ju som så att Fords Duratec är en Mazda motor på MZR design, en vidare utveckling av BP motorn från Mazda. Så 2 liters maskinen i Fiesta ST är en 2 liters Mazda motor.
Ja och den femcylindriga maskinen i nya Focus ST är ju en volvo motor så!! Lokala ford handlareen är inte glad om han påminns att fords motorer härstammar från Mazda! *s* |
||
|
_________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||
Du tänker nog på RS, som hade diffbroms. Detta är nya ST:n, kommer det en RS på denna generation lär den vara betydligt hårigare och säkert också fyrhjulsdriven. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
|
Det kommer komma en rs. Redan förra versionen var tänkt att ha fyrhjulsdrift men de fick inte plats med den för karossformen
Därför är nya focus byggd från början för att kunna ha fyrhjulsdrift. Vi kan nog räkna med minst 250hk i rs, de vill inte vara sämre än r32. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
Ford har själva sagt att dom har tagit WTCC-bilen och bytt hjulupphängningen
|
||
tyvärr rena spekulationer bara. har fått info från informationschefen på ford att det inte är ens beslutad att den ska förberedas för produktion. mina egna ord: lite testande har det varit men det är långt ifrån klart och beslutat att den änns kommer tyvärr. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Angående 4x4: Jag läste en liten artikel om saken i teknikens värld redan för nåt år sen. En prototyp med gamla plåtkostymen hade varit ute på test. När chaufförerna märkte att dom var iakttagna drog dom iväg med FYRA spinnande hjul.
_________________ Christian Rönn |
||
|
det stämmer att det fanns minst en sådan bil i sverige som körde runt... som kuriosa kan jag berätta att den bilen hade så stora kylare att de gick nedanför undre läppen och att den hade samma luft evakuering i huven som sitter på den nya Focus RS WRC 06 bilen som kör i australien denna helg..
bilder fanns på www.fmcs.nu/forum men jag hittade dessa tyvärr inte vid en snabb sökning.. så man vet ju alldrig... men som sagt tidigare i denna tråd. det är inte beslutat om den kommer att tillverkas överhuvudtaget...
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Vaför såå stora bekymmer om motorn kommer från Ford, Volvo, eller Mazda, eller vilken koncerngemensamma plattform som fått bidra till bygget?
Frågan är väl om bilen är bra och/eller rolig eller inte
Sällan jag ser dyliga kommentater om hurvida Opel Speedster är ett helgenrån på Lotus, eller om Opelmotorn är sämre pga rover-snurran bara för att den kommer från en tillverkare med "fel" imgage. Lika sällan ser man någon spy sin galla över att Bizzarini Strada fick nöja sig med en simpel V8 från Chrysler, eller att Matra hade Fords V4 motorer, Lotus 7 kom med en simpel oljeläckande cortina-motor, eller att Abarth baserades på Simca eller Fiat. Att Lancia Delta Integrale har rätt många gemensamma komponenter med bl.a Fiat Ritmo och Regatta. Så vad är egentligen problemet med att tillverkarna precis som i alla tider lånar och plockar komponter mellan varandra?
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Det är inget problem, snarare en förutsättning för att vi som konsumenter skall kunna njuta av frukterna av evolutionen. Det är inte ekonomiskt försvarbart att ständigt utveckla nya komponenter/chassie etc till snarlika produkter när man lika gärna kan gör aett utbyte av delar med ett annat företag. Är man bilnörd och intresserad av roliga bilar så har jag svårt att motstå någon av del bilar du tog upp. Prestigen hos vissa mäniskor är nog det enda problemet. För att återgår till topic så tycker jag ford har tappat spåret lite. Förra versionen Focus RS var helt rätt imho. Jämförelsen med Alfa 147 gta är inte helt dum även om den bilen i många tester har visat sig snabbare än RS modellen, motorn är ju dessutom magisk i GTA:n I automobil 12.05 så anges tjänstevikten till 1392 och viktfördelningen 60.8/39.2 för ST modellen. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
|
Vill man titta på mer bilder av Focus och alla andra Fordmodeller rekomenderas
http://www.forddesktops.com/ där finns nog dom flesta concept bilarna också. En favorit är Fiesta RS synd att den inte kom till produktion. /robban _________________ Robert Gustafsson |
||
Massor med läckra bilder på tuffa Fordar Som nostalgifreak fastnar jag för de tidiga kreationerna. Mina favoriter är: Fiesta Mk 1 i rallyskrud, RS preppad och med Escort MKII breddare, rattad av Ari Vaatanen! Ford Capri Mk1 RS Cologne, både dne ursprungligam ed 15" BBS och den seanre med 15" BBs och mer markerade breddare. Lotus Cortina Mk1 i röd/guld Alan Manns skrud. Av de nyare Fordarna står GT:n i en klass helt för sig själv! Mer "vill ha faktor" än på både Stuttarts och Maranellos kreationer! Så nog tycker jag Focus Conceptet följer ford-traditionen, med rätt sportigt hottade standardbilar rätt bra! Som f.d. servicechef hos en av landets då största Ford-handlare, är jag glad att man fortfarande kan. Annars är det väl få som kan variera kvaliteten så kreativt som old Henrys arvtagare...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Bilder o videos
Ford Focus ST, läckerbit?
|
5638 besök totalt |

