Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 22528 besök totalt |
Nu är bilen avställd och inställd i garaget. Hade stor städning idag så det blev inte mera än att plocka ut batteriet och skruva bort huven.
Några bilder togs iallafall. ![]() -3 på morgonen ute i träskliden ![]() Själva garagsbyggnaden ![]() ![]() Hade väntat mig värre ![]() Den mystiska prylen igen. ![]() Motorn fram ifrån. Det kommer att bli ett par timmar i garaget i vinter. Jag har fått hyrt det av en av mina bästa kompisar, det ligger ca 3 mil hemifrån men det var stört omöjligt att få tag i något vetigt inne i Umeå. Så man får väl se det från den ljusa sidan. När man åker för att skruva får man skruva i fred= få något gjort. Lev och må Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Prylen i motorrummet har jag oxo
I min bil sitter den till extrafläkten som finns bakom instrumentpanelen när man har A/C. Så jag antar att du har A/C i bilen, annars e det skumt... _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||
Jo , jag har A/C i bilen, så troligen måste det vara något typ av styrning till den?
M3 jonas, du kan kolla med din farsa om det är samma bil, jag har röda dörrsidor liggande och mattorna är inte orginal,utan någon eftermarknads sak. Det kan vara samma bil? I så fall kan du höra med honom om lite historia. Mvh Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Nu har skruvningen tagit lite fart och det har gått bra men ett frågetecken
![]() Jag har för mig att elfläkten hade två steg men när jag tittade på min så gick det bra två kablar till den. ![]() Ska det vara så eller är det någon eftermarknads fläkt? Annars så kommer både motorn och lådan att landa vid sidan om bilen till helgen. det mesta är klart för lyft. Bara Bränsle ledningarna och motor och växellåds fästerna kvar. ![]() ![]() Jag har även bestämt mig för att skippa AC, kompressorn var paj, det visste jag vid köpet och när jag skulle ta lös den så var den helt kass. Ett fäste var helt och ett stag hade nött hål på kompressor huset. Ingen större sorg utan man får väl köra med öppen taklucka ![]() Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Det ser inte ut som en originalfläkt, den har kanske packat ihop och blivit ersatt med denna?
Jag har kanske missat det tidigare i tråden, men vad ska du göra med motorn? Såg att du funderade på att renovera lådan men jag kunde inte hitta något om varför motorn åker ur... |
||
Det där är inte en original-elfläkt, den har av någon anledning blivit utbytt, men det spelar ju ingen roll så länge den funkar.
En original elfläkt ser ut såhär Kolla om båda hastigheterna på fläkten funkar: Ta loss anslutningen från tempgivaren i botten på kylaren, vrid på tändningen, kortslut två av stiften i kontakten, i ett av lägena ska fläkten gå på lågfart, i nästa ska den gå på högfart. Säkring #3 är till lågfartsläget, säkring #18 är till högfart. Båda ska vara 30 ampere. Relä k1 är till lågfart, relä k6 är till högfart, så här ser det ut i säkringsboxen: ![]() I elschemat står det att säkring #3 ska vara 15 amp, detta funkade inte på min bil, säkringen gick hela tiden, jag satte dit en 30 amp och sen dess har det funkat. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
Ska kolla om fläkten funkar i två hastigehter men jag tror inte det efter som det bara går två kablar till den.
Motorn skall få en översyn så allt är ok och lite nya packningar så all olja stannar där den skall vara ![]() Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Tja, så där ser bägge mina fläktar ut. Vem vet BMW kanske bytte utförande på fläkten under produktionen?
Vad gäller dubbla hastigheten regleras halvfarten bara mha ett effektmotstånd dvs samma princip som kupéfläkten. Sedan är jag osäker om verkligen alla årsmodeller och utföranden levererades med tvåhastighetsinkoppling av fläkten. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Det var mer än jag visste, men det förklarar ju också att du har lyckats få isär fläkten och kunnat reparera den. När min gamla elfläkt la av och jag försökte få isär den så pajade den och det var bara till att köpa en ny. Jo på min fläkt sitter det ett motstånd på sidan. Går din elfläkt med två hastigheter, Gunnar? _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
Min kan bara gått på fullfart eftersom originalgivaren (i kylaren) är enkel.
Just den här delen av bilens elsystem består av extradraget kablage och relä pga varken jag eller förra ägaren dykt ner i original kablage och jagat rätt på kabelbrotten(a). Dessutom är det bytt till 88:ans termostathus så den givaren används så att fläkten startar tidigare. (Någon gång ska jag städa till detta men det tar jag i min egen biltråd isf.) _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jag tyckte att lacken på ventilkåpan och plemuet inte var riktigt ok, så idag har jag strippat all färg från plemuet och även fixat att vevhus ventilationen sitter fast i plemuet. Tog och borrade och gängade dit en M4 insex så anslutninen inte kan hoppa ur. Funderar på att fräs dit ett o-rings spår också, men det funkar med lite flytande tätnings massa. Nu åter står bara glasblästringen av plemuet innan lack. Fläkten skall jag kolla på lite senare...
![]() ![]() ![]() Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Ang färgen på ventil kåpan och sånt, om du vill att det ska se ut som original så har HD (motor cykeln) ett färg som är identiskt med originalet. Nu kanske det blev lite VM i onödigt vetande!
![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Det har inte blivit allt för mycke skruvning under jul och ny år. Men var i garget i ett par timmar.
Har plockat lös spjällhus, för att byta insugnings packningar. Fixat till oljehus blocket, jag hade ett oljeläckars från där i från. ![]() Tagit lös ventilkåpan för att fixa till lacken. Under ser det bara bra. Var sitter märkningen på kammen? Jag är nyfiken på vad det är för kam. Enligt tidigare ägare och kvitton skall det vara en från Ullared.... ![]() Har beställt färg till ventilkåpan och plumet hos våran lokal HD försäljare som blev lätt förvånad till vad det skulle användas till. Abbe vet du om man skall använda någon grundfärg? Sedan har jag fått ett kapell till bilen i Julklapp ![]() ![]() Det kommer mera senare... //Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
På mina original(?)kammar sitter märkningen mellan nockarna, i "gjutytan". På mina (215 hks) står det 400 och 745 och sedan är det någon triangel. ![]() På dem från Ullared vat jag inte var det står. Det beror väl också lite på vilka som stoppats i? Schrick eller något annat? För något gjuteri finns det väl ändå inte där? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 22528 besök totalt |