| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Ny ratt: Rallye GT Force Feedback Pro
|
2140 besök totalt |
|
Det har kommit en ny ratt på marknaden. Det har ju länge varit brist på bra rattar i mellanprissegmentet. Det är ju egentligen bara den svarta MOMon man har haft att välja på! Thrustmaster Rallye GT Force Feedback Pro * Kullagrad rattstång och med remdriven Force Feedback * 5 analoga axlar som går att använda samtidigt (varav 2 är analoga paddlar) * Många detaljer av metall. Man kommer kunna koppla ihop två pedalställ. Man får då koppling och "handbroms" då. Perfekt för alla rallyfans. Ratten går på 1049 kr här: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=3120 Ni kan läsa mer här hur ratten ser ut: http://europe.thrustmaster.com/eng/d _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
|
Den verkar ju intressant, min gamla svarta Logitech racing sjunger på sista versen.
Jag beställde just en, skall bli spännande att se om den är något att ha. _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
|
Ser trevlig ut, kanske dax att uppdatera sig
.
Ratten jag har nu börjar falla i sär... En tidigare Thrustmaster som tyvärr hade lite för mycket delar i plast. Dock så är känslan helt kanon i den tycker jag. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
|
Hrmf, jag som precis beställde en Logitech Driving Force Pro. Den går eventuellt att avbeställa (leveranstid).
Vad göra? Jag antar att ingen ännu har testat den nya Thrustmaster-ratten eftersom den är så ny? _________________ Henrik Andersson |
|
testade faktiskt inte dem, jag kände bara lite på ratten när någon annan körde, ska återkomma som sagt, vet ju inte ens säkert att det var en sån men den såg ut så iaf (i min vaga minnesbild) att det är en TM är jag helt säker på
_________________ Martin Öberg
|
|
Ser ju nästan exakt ut som en Logitech Driving Force Pro till det yttre. Frågan är ju vad man ska ha analoga paddlar till? Kan ju iofs vara bra att ha som kopplings "pedal" eller handbroms. Jag är ialf nöjd med min DFP
_________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
|
Har du fått den än? hehe
För er som är duktiga på franska så finns här en test (och en massa bilder förstås): http://www.tomshardware.fr/articleje _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
|
Jag har inte hunnit testa så mycket som jag vill. Mina första intryck:
+ Själva ratten och rattstången känns gedigen Pedalerna har bra motstånd i fjädringen. Många knappar, bla analoga paddlar och digitala paddlar tyst - Växelspaken är lite för liten och sladdrig Paddlarna sitter väldigt nära ratten, jag som inte gillar växla med paddlar tycker mest att de är ivägen. Ratt-diametern skulle skulle gärna fått vara lite större. FFB har jag inte fått att fungerar ordentligt i GTL. Knapparna bottnar inte på ett distinkt sätt. De två knapparna under växelspaken är "samma" som två på ratten, konstigt... Knapparnas position passar inte mig, vanesak... Jag har en svart Momo Racing, jag är inte vansinningt förtjust i den men tycker nog att det är en bättre ratt trots att den varit av halvdålig kvalité. Jag skulle nog gå på en Loitech ratt istället för denna. Som jag skrev tidigare har jag inte kört mer än några minuter med den ännu, så jag skall ge den lite mer tid innan jag säger för mycket. _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
|
_________________ Roland Johansson [SRM]Rolle www.racingmates.se Missa inte SRMs Tisdagsrejs varje tisdag Probably the friendliest team in the world |
|
Nu har jag hunnit köra ett par timmar med ratten. Omdömme, den är ok. Det tog lite tid att vänja sig.
Det jag gillar minst är att själva ratten är lite liten, bromsen skulle gärna fått ha lite längre slag, paddlarna sitter för nära ratten. Växelspaken har klena fjädrar, det är lätt att växla ofrivilligt om man kommer åt spaken. Bra är, antalet knappar, känns rätt gedigen, två analoga paddlar för tex handbroms och koppling, bra motstånd i pedalfjädrarna, hyffsat tyst, inte lika kugghjulsaktig när man vrider ratten som momo racingen. Jag har bara kört GTL med denna ratt, där finns inte några förgjorda ffb inställningar för just denna ratt... Så jag törs inte bedömma själva ffb mot momo racing ratten. Jag skulle fortfarande rekomendera Logitechs senaste framför denna ratt. _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
![]() |
Racingsimulatorer
|
2140 besök totalt |