Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4136 besök totalt |
"S" works eller RX-8?? hjälp att bestämma mig fö
Har nu äntligen hittat TVÅ bilar som uppfyller mina krav + snabb leverans. Ska välja o ska troligen slå till imorgon * Cooper S works 2005, 500mil, Curry/Chili-paket, läder, xenon, 17", taklucka, larm, klima mm (1.5 års garanti kvar) * RX-8 2004, 2300mil (2 års garanti kvar) 10k mer för RX-8'an. Skitsvårt att välja mellan dessa. MINI + Känsligare styrning o grymt snabb instyrning i kurvor + motor med drag hela vägen från botten + lättare o smidigare + drar mindre + flexibel med fällbart baksäte RX-8 + bättre känsla i vx-spak (kort o går rakt ned i lådan utan länkarmar) + lägre byggd/lägre tyngdpunkt + varvar över 9000 varv + driver på rätt hjul + rymligare bak/större bagage (ok, rätt oviktigt men ungarna växer ju) Båda har motor med karraktär o gott ljud, dock diametralt olika... Ska bestämma mig innan 13 imorgon - HJÄLP mottages _________________ Jan Å |
||||
|
||||
Då kan jag bara ge dig mina egna HÖGST PERSONLIGA ÅSIKTER.......
RX8 = någorlunda sportbil. Cooper S (oavsett trimningsgrad) Works = tantbil, hårfrisörskebil. |
||||
Har stött o blött mitt "kul-bilsinköp" i evigheter känns det som o övervägt de flesta alternativ. Ja, jag behöver tyvärr 4 säten... ![]() Är dessa under 911/Elise-nivån som enl mig försakar minst avseende de egenskaper jag håller högt; "mer chassi än motor", välbalanserade o kvicka reaktioner. Bra styrkänsla. Hyfsat lätta. Fast om Lotus kommer med en förlängd Elise med 4 platser så vet jag vad nästa bil blir efter MINI/Mazda ![]() Ang Miata, riktiga sportbilar har TAK ![]() _________________ Jan Å |
||||
Varför inte en Honda då.... betydligt mera sportbil än en Mini ?
Men RX8an är ju inte något som jag förknippar med vad du skriver här:
|
||||
Nej, riktiga sportbilar har bakhjulsdrift ju! Men duktigt kul är MINI ändå... _________________ Jan Å |
||||
Andra förslag på 4 sätes kul bil mottages tacksamt så här i elfte timmen. Honda har bara CTR o den är lite blek bredvid en Works tycker jag. _________________ Jan Å |
||||
Nissan 350Z är ju den som mest klarar av att ta vidare Porsche 928 ans arv...... när nu den bara finns som begagnat.... fast den är fortfarande i en klass för sig när det gäller 4-sitsiga
![]() ![]() |
||||
Alfa 156 GTA har tak, fyra platser och skönsjungande motor ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
och faktiskt riktigt snygg ![]() |
||||
Ja Alhambran. Blöjor o barnvagnar är det slut på nu så en V50 räcker för familjebehoven. Jag skjutsar dock ungarna till skolan mm så baksäte behövs på nya bilen. _________________ Jan Å |
||||
Nu har jag inte kört RX-8:an (inte Mini heller för den delen) så jag kanske inte borde uttala mig. Men visst borde man väl kunna förknippa den med de sakerna. Med "bara" 230hk så är det ju verkligen så att det är mer chassi än motor i den bilen om man ska tro tidningarna. Välbalanserad borde den ju också vara med 50/50-fördelning, korta överhäng och nästan all vikt mellan hjulaxlarna och det är ju framförallt balansen den fått väldigt bra kritik för. Den är ju förstås ganska mycket tyngre än en Mini men inte så mycket tyngre än en Boxster S och den är ju lättare än en 911 (997). Men vilken du ska köpa, kan jag inte ge dig något råd om. Jag har som sagt inte kört någon. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Har kört en del 928 GTS, underbar bil men du har rätt Fredrik - tyvärr för gammal. (på flera sätt)
Samma gäller 968. Tråkigt att det är så dåligt med bakhjulsdrivna bilar nuförtiden med 4 säten o sportiga ambitioner; Alfa o alla andra i GTI-klassen är framhjulsdrivna. _________________ Jan Å |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4136 besök totalt |