Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4136 besök totalt |
Jag är ju ganska så partisk?????
Det går upplysningsvis att köra förhållandevis snålt med RX-8, dock gäller det att förstå hur man ska göra. Snålkörning a la wankel skiljer sig tydligen mot dito i en otto-motor. Rx-8 är säkerligen en mycket bra bil men motorns styrprogram är tydligen något som väckt en del förundran och missnöje. Oj, jag kan vara kritisk mot något jag älskar, woaw! Uppdaterad programvara kommer tydligen hyfsat regelbundet och verkar göra bilen allt mer rolig fortlöpande, sen pratar ägarna om hur mycket roligare det blir när motorn är seriöst inkörd och släpper. Tydligen blir det ännu roligare då. Fast det finns ett par RX-8 entusiaster på wankelregistrets forum som har mycket god koll på vad som är bra och vad som är dåligt. De risar likaväl som de rosar, läs deras synpunkter! www.wankelregistret.se Deras del av forumet: http://www.blennowsbil.se/swr/viewfo osså har en av dessa herrar monterat ett Gräddigt turbokit på sin bil helt nyligen, injustering pågår. Film ifrån en tidig provtur här: http://www.savefile.com/files2.php?f Jag lovar att inte bli sur om du väljer MINI, man ska nog vara lite speciell för att intressera sig seriöst för wankel. Fråga dig själv: Är JAG speciell? ![]() _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Håller med! och lite småstylad blir den ändå fräckare! // magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||
|
||
RX-8 såklart, som tidigare sagt mer sportbil och sedan är ju wankel roligt och speciallt att åka, bara varvpotenialen i en sådan motor ger ju en rysningar, sedan med turbo så blir det mumma...
Som föregående talare Felhjulsdrift i Mini, man tröttnar rätt fort om man vill åka bana med en felhjulsdriven bil... Min åsikt iallfall _________________ Pär Moberg |
||
Lite i senaste laget
![]() Ägt den ena och provat den andra.. RX8:an gav inget större habegär.. Skulle hellre smiska minin på en kurvig landsväg än Mazdan. RX8 Chassi ![]() Bakhjulsdrift ![]() Motorn ![]() MINI: Styrning: ![]() Chassi: ![]() Körglädje ![]() Motor orginal: ![]() Motor Kelleners: ![]() ![]() ![]() Visst den driver fram men är roligare att köra än majoriteten av de bakhjulsdrivna bilar som finns... Men köp den du trivs bäst med ![]() |
||
Råttan drar ju mycket bensin och olja, tyvärr...
Nya versionen verkar lovande. Såg på Best Motoring när de testade den. Chassit är ännu bättre nu. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
Nej, nästan ingenting ![]() _________________ Anders Dauner |
||
Tack för alla synpunkter, det blev en... "trumvirvel"
RX-8 Ransakade mig självt o visst... MINI är skitskoj men skulle saknat bakhjulsdrift, den högvarviga motorn, den korta vx-spaken som går rakt ned i lådan, den låga tygdpunkten - kort sagt den riktiga sportbilskänslan! MINI är skoj, men den känns mer som en trimmad "vanlig" bil. RX-8 känns speciell. _________________ Jan Å |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4136 besök totalt |