Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka R-däck och "oil surge"? | << 1, 2, 3 >> 15270 besök totalt |
Eller det billigare alternativet för oss glada amatörer med Accusump enligt tidigare i tråden _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||||
Tack för alla svar och all info. Ska beakta det och sätta i bafflar innan det blir ngn vidare utveckling. Om det går, nyare motorer kan väl vara packade på konstiga sätt, antar jag. Jag tror det är alu-tråg oxå.
Kan tänka mig att en av de saker som är tråkigare än att ha dåligt grepp är att ha bra grepp och inte kunna/våga utnyttja det. Godiset på drygt en armlängds avstånd s.a.s. En annan sak som är mer akut tråkigt är ju förstås att rasa motorn. Det där med varningslampor, klart att det är bättre än ingenting, men kan det inte leda till väldigt irrationellt beteende på banan? Bäst att ha den rätt kalibrerad isåfall så den inte falsklarmar. Bara en fundering. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
På vår ladugårdsvägg har vi ett bafflat tråg plus lampa, men genom att lära sig den hårda vägen (minst en motor i flisor) har vi kommit fram till att trycket inte är helt vansinnigt avgörande bara pumpen har olja hela tiden så spelar det inte så himla stor roll om du har 2.5 eller 4.5 bar. Dessutom är det ju så att om pumpen suger luft så sjunker inte oljetrycket...det försvinner helt och då kan du ha givare som varnar vid vilket tryck som helst det skiter sig ändå Något som är nästan ändå viktigare är oljetempen, med mätare och dessutom lampa kan man förhoppningsvis märka om något läcker eller om det är knas på något annat för då stiger nästan ofelbart oljetempen. Kan med lite tur spara in en hel del dyra motorskador... _________________ Karl Brag |
||||||
Var ni och testade på Mantorp i går ??............hur gick det?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
En bra grej att ha........är också en plåt under vevaxeln.....som hindrar vevaxeln att dra med sig oljan ur tråget på höga varv.
olja som flyger omkring i tråget och träffas av vevaxeln är stenhård...och kan ställa till stora skador. Svårt att formulera mej idag........fattar ni..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Glasklart Dessutom blir veven en dyr form av visp. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Aha! Det var nyttig info, tack! Jag har oljetempmätare original samt bafflat oljetråg så nu känns det mycket tryggare Gäller bara att försöka programmera in att kolla av instrumenten varje gång man går ut på rakan... _________________ ///Anders Åberg BMWCS/SC |
||||||
En liten tanke, om man nu har en tryckackumulator(accpump) så borde väll oljetrycksgivaren för den stora varningslampan sitta före backventilen.
cat7even: Citat: som bafflat fast stöddigare och dett vart jag klokare av ?????? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Sändarna som jag skrev om ovan finns att köpa med olika växlingspunkter, dock troligen inte så högt som 3 bar. Ditt oljetryck varierar antagligen med både temp och varvtal, lägst är det vid hög temp och lågt varvtal. Stor chans att du har under 3 bar vid dom tillfällena, kanske även ner mot 1-1,5 bar. _________________ Pär Hylander |
||||||
Baffel (bafflat tråg svengelska) = väggar och/eller tak (som butterfly påpekar)i tråget med hål i som gör att oljan stannar kvar runt pickupen. Oloan rinner in men pressas ej bort av centri(petal-fugal)kraften
(jag trodde någon skrivit fel tidigare i tråden " Bufflat" Sorry) exempel på kortad vidgad sumphttp://www.cantonracingproducts. http://www.billetfab.com/pans.htm http://www.excessivemotorsports.com/ _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Karusellen lutar väl? Då kan man nog komma upp i över 1 G med gatdäck, men det är inte sidoacceleration då utan total acceleration (Dvs, nedåt-utåt-G som det så fint (inte) heter) ;-) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
länk bafflad sump http://dspace.dial.pipex.com/ian.crocker/sumps/baffle.html
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Ungefär så här: Något lurt med tändningen...helt förbannat otroligt, Volvoburken har ju fasen tändsystem modell hedenhös. Bytte allt vi kunde på plats, men skrotet lät kanon utan belastning men så fort du belastade lite så gick den typ Tänkte lösa bekymmret med byt ut allt principen... _________________ Karl Brag |
||||||
Det är vid sådanna tillfällen som det är bra att ha min kompanjon med sej.......då kan man gå och fika.......och får inte han ordning på skiten, då åker man hem.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nja........bafflar och tak i tråget är en sak.......som man måste ha........men det jag menade att man också ska ha..är en kupad plåt som sitter mtcket nära veven, med gälar på tvären mot rotationsriktningen....som snabbt får bort all olja från veven. Jo va svamligt det blev........är det någon som fattar.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Har sett bilder på en sån plåt i Spoilernytt (Bilsport). Mats Appelgren byggde en dräpar-V8 för gatan. Stänkplåten under veven satt monterad ramlagerbultarna, med några brickor mellan för att få lite spel mellan vevslängarna och plåten.
Angåeende Karusellen så har jag haft ca 110 km/h genom den med omega-klunsen. 1580 kg, gatdäck och medioker förare (jag ). Hade säkert gått att köra fortare. Hade heller inga problem med dåligt oljetryck, tråget är bafflat original. Ett arv från DTM kanske? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Lite bankad är den nog, inte så mycket, gissningsvis <5°. Helt korrekt om sidoacc! _________________ Pär Hylander |
||||||
Däck för banåka R-däck och "oil surge"? | << 1, 2, 3 >> 15270 besök totalt |