Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 GTR E36 | 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 >> 26 besök senaste veckan (376961 totalt) |
Tänkte jag skulle presentera mitt nya projekt i min redan starkt begränsade fritid.
Det blir en "lätt" modifierad BMW M3 Coupé årsmodell -95 som kommer att användas i flera vitt skilda motorsporter. Mest kommer det nog att bli racing special sprintar och backtävlingar då jag har närmast till dom. Men jag tänkte även ställa upp i KMK's klubbtävling i rallycross klass supernationell samt om det nu skulle bli kvar något av budgeten så tänkte jag göra något inhopp i BMW cup klass special. Jag har inte hunnit göra så mycket på karossen sedan jag köpte den av Johan Dahl utan bara rensat den invändigt och plockat bort hjulupphängningarna. Det som ska göras är först och främst buren som måste fixas till så den blir godkänd sedan skall underredsmassan bort, hjulupphängningar, el och bränslesystem skall fixas. Största tiden är dock avsatt till framtagandet av gjutformar till skärmbreddarna i GTR stil. Motorn är nästan inkörd och färdigmappad så den monteringen kommer inte ta så mycket tid. Motor BMW S50B33 3,3liter Block: Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande. Carillo stålstakar Linehonat block Borrad 87mm S54 vev, balanserad, offset slipad. Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager. Torrsump. Topp: Steg 3 portad av Unitek&ST 314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST Arrow Precision solida ventiltryckare Bortplockad Vanos Ställbara kamdrev Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade Hårdare ventilfjädrar Champion tändstift Insug: Putsade spjällhus Öppna trattar av egen design, ITG filter Siemens Deka 630cc spridare Avgas: Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat. Motorstyrning: Link G4 Extreme Transmission: Bakmonterad Sellholm MPG 5 växlad sekvensiell växellåda Specialgjort svänghjul, 4kg Tilton treskivig 184mm koppling, 4kg M3E36 3.2 (210) diff med 3,23:1 i utväxling samt Traction Master kolfiberdiffbroms Varvstopp 8800 rpm Kaross M3 coupe med egen tillverkade skärmar i GTR stuk, huv och baklucka och eventuellt tak i glasfiber. Färgen blir Jägermeister orange med inslag av BMW Motorsport blå. Chassi Öhlins 3vägs framfjäderben och Öhlins trevägs bakfjäderben, rörbärarmar efter egen design. Spårvidden breddad 150mm. Fälgar & Däck Har ett gäng 7,5 och 8"x17" fälgar, däcken är Dunlop Direzza, Dunlop slicks eller AVON rallycross slicks. Till isen blir det 15" med Michelin MX stommar och 23mm långnabb. Såhär ser bilen ut just nu En snabb Photoshop bild men ungefär såhär är det tänkt att den ska se ut när den är färdig En låda med elskrot M3E36 växellåda M3E36 bakdiff samt M3 spindlar Framtida förarmiljö Buren är inte godkänd i dagsläget men skall fixas till Lite reservdelar _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
Jag "råkades" få ett svänghjul och en tryckplatta så det var inte svårare än så Bara att köpa tre lameller. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
Intressant projekt
antar att det ställs lite olika krav på bilen i dom olika tänkta användningsområdena, både vad gäller markfrigång och sättning hur tänker du lösa det? ställbara dämpare, coilovers och byta fjädrar eller på annat sätt? lycka till _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||||||||
Jag hade inte tänkt köra den överdrivet lågt så höjdmässigt kommer det nog att fungera (eventuellt får jag höja den till velodromen på rallycrossen i Kalix så den inte bottnar). Dämparna som skall användas är ställbara och sättningen som används borde klara användningsområdena. Fjädrarna kommer att bytas till mjukare för rallycrossen samt dom backar som har lite grus. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
Men ibland ser det bara mysko ut (som om sakerna svävar fritt). |
||||||||||
Dom kommer att göras i glasfiber men kan även gjutas med kolfiberyta, i mån av tid kan det bli försäljning.
Det stämmer, suddade ut bakgrunden för att slippa städa i garaget
Är det isen som lockar?
Det är lite väl långt så det får räcka med en orange compact där istället (har nog med att skruva på den, ska jag även skruva på min och köra blir det lite jobbigt ) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
Jag som trodde det fanns någon klurig teknisk förklaring, men det var ju mycket enklare än så. |
||||||||||
Har lite svårt att bestämma färgsättningen såhär i planeringsstadiet. Grunden skall vara Jägermeisterorange då det är teamfärgen.
Men jag kan inte bestämma mig om den skall vara helt orange eller med någon färgbrytning och då helst med ett enkelt mönster att lacka då det nog kommer gå åt en och annan skärm. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
Btw lite tråd-kapning
Det kommer en äkta BMW Motorsport byggd GTR kaross till SLC nästa år med 5.0 V8a maskin. Kaross nr 08 som aldrig har tävlats med innan. |
||||||||||
Med äkta kaross menar du då hela GTR-kitet eller bara karossen? |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 GTR E36 | 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 >> 26 besök senaste veckan (376961 totalt) |