Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Har du fräscha idéer för en dag på banan? Vad saknar du?
1, 2   >>
2873 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Vi tänkte anordna ett par banträffar nästa år och är på jakt efter nya idéer.

Fundera en stund, eller skriv det du spontant kommer på, vad du saknat eller vad som kan göras bättre för att få till den optimala banträffen.

Exempel:
Bättre mottagning med instruktioner när du kommer?
Bättre mat? Gästkock? (mot kostnad givetvis)
Kaffe och bullar?
Försäljning och demonstation av rejsprylar och t.ex. däck på plats?
Föreläsning i något rejsigt ämne?
Instruktörer som åker med och visar hur du ska köra?
Kortare provkörning av nya bilar på allmän väg medans du väntar på ditt pass?

Sitter du på en sådan position i ditt företag att du tycker det vore kul att 'sponsra' eller stödja en bandag hör gärna av dig via pm. Vi gör det för att det är skoj och kan deltagare, arrangör och sponsor gå vinnande efter dagen är det precis vad vi tänkt oss. Helst utan att skicka en massa fakturor emellan varandra.

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Bra initiativ thumbs up
har funderat ett tag på om det inte borde finnas en tråd på rejsa med typ en "handbok / checklista för dig som anordnar banträff" med alla punkter som man skall gå igenom vid förargenomgång, färdiga dokument att ladda ner för bilbesiktning osv osv.

Allt som du har föreslagit är thumbs up

Måste säga att grillning efteråt är otroligt trevligt, som på Sturup sist (Tack Habbe!) men det kan vara trevligt om man har bord också så att man kan sitta ner. Sedan är ju det mesta en kostnadsfråga men om företag kan vara med och sponsra och samtidigt sälja lite prylar är det ju bara bra. Mekonomen / Micro /RedBull kanske?

bara från en väldigt grön amatör, det finns säkert många andra som har bra tips. Men bra initiativ thumbs up

// Andreas

HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

I Sverige eller utomlands?

Kombinerade trackweekends på tex SPA + Ringen + Hockenheim är ju spännande...
Eller varför inte Anderstorp + Falkenberg över en långweekend?
Kanske bjuda in några tuners och generalagenter för lite provkörningar av oss som är bilentusiaster..
Instruktörer är något som jag skulle uppskatta, som kan visa spårval, bromspunkter och annat bra att tänka på som man inte tänker på själv när skallen kokar innanför hjälmen...

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Re: Har du fräscha idéer för en dag på banan? Vad saknar du?

Försäljning och demonstation av rejsprylar och t.ex. däck på plats? - Hade gärna sett det och gärna till lite rabbaterade priser.

Föreläsning i något rejsigt ämne? - Kan också vara kul men det kanske skulle passa lite bättre en kväll, vid bankörning är man kanske lite väl laddad för att sitta och lyssna på en föreläsare.

Instruktörer som åker med och visar hur du ska köra? - Absolut, detta borde vara obligatoriskt nästan och skulle finnas att erbjuda alla som inte kört banan tidigare. Behöver inte vara någon utbildad person utan det räcker med någon som har goda kunskaper om banan och kört där många gånger tidigare.
Fick t.ex. hjälp av bengt metz på sturup och jag fick även åka med Hubbe och det var guld värt eftersom jag inte köt där tidigare.

Kortare provkörning av nya bilar på allmän väg medans du väntar på ditt pass? - Låter jättekul fast det krävs nog lite kontakter för att få någon firma att ställa upp på det.

Över lag tyckte jag dina ideer var jättebra och hade kunnat åka långt för att få vara med om något med dehär punkterna på programmet.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Två saker:

1: Möjlighet att väga bilen, om möjligt på alla fyra hjulen individuellt.

2: Personer som kan hjälpa till med en kombinerad säkerhets och funktionskontroll av bilen. Kanske inte som en besiktning utan mer för att ge tips på förbättringar och för att kunna svara på allmänna frågor om bilen.

Täby
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
Två saker:

1: Möjlighet att väga bilen, om möjligt på alla fyra hjulen individuellt.

Ett tips här är att Attitude har utrustning som möjligen kan hyras/lånas.

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Instruktörer känns givet.

Men något jag skulle vilja ha är info om banan, med spårval, farozoner och faciliteter runt omkring hemskickat innan träffen. Väl på plats brukar huvudet bli fyllt av tusen andra saker, och mottagningsförmågan är därmed inte på topp.

Cornerweight, fjädrings och hjulinställningar på plats vore inte heller helt fel.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har en fix idé om att jag vill prova att köra alla banor åt fel håll...

Ska man vara lite seriös tycker jag att man kika på varför folk kommer. De är där för att köra bil på bana samt träffa likasinnade.
Rullande landsvägar, vågar, bullermätare etc känns som något man kan lägga tid på mellan träffarna.

Instruktörer är bra, gärna i olika nivåer. Vanliga "gråa" banåkare som kan åka med nybörjare och berätta lite om spårval samt styra upp det körtekniska något. Samt någon etablerad (och välkänd) förare som kan åka med de erfarna och komma med de lite mer specifika tipsen samt agera dragplåster.

Även "tekniska instruktörer" i depån som någon föreslog är en god idé thumbs up

Någon form av catering är bra. Jag personligen gillar god mat men jag tycker att det bör finnas ett billigt alternativ.

Någon riktigt duktig fotograf som vandrar runt banan och förevigar det där snygga uppstället man fick i parisen etc. Jag tror att det skulle vara uppskattat och även kunna generera lite inkomster. Vem vill inte ha proffsbilder på sig själv och sin ögonsten i full karriär?

Sen har jag min käpphäst om säkerheten. Jag vill att banträffar ska ha racestuk på posteringar, räddning, bärgning osv. Det är skönt att ha om (när!) något händer, men det ger även ett seriöst och bra intryck av arrangemanget de gånger allt är lugnt.

Mölndal
Här sen Feb 2004

Att känna sig välkommen är ju alltid viktigt. Har aldrig tänkt på det men, det skulle nog inte skada att alla anmälda fick varsin namnbricka eller dylikt. Ger ju en mer "mysig" känsla över träffen

Mat mat mat!! Alla racerbanor har mer eller mindre värdelös mat (läs väldigt enkel mat).
Jag skulle gladeligen betala lite extra för att bli mätt och belåten med god och nyttig mat.

Sedan tycker jag att det är extra kul när någon kändisracerförare eller liknande är huvudinstruktör.
Det ger en extra touch på träffen och gör att man inte glömmer träffen i första taget.
Fast det som talar emot det är väl att de kanske vill ta duktigt betalt. Men samma sak där, betalar gärna extra för en banträff en gång per år för att få höra vad en duktig racerförare har att säga.

Som jag ser det kan man gott ha en föreläsning på morgonen i 1-2h. Börjar man åka vid 11-tiden så får man ju ändå en massa bantid.

Täby
Här sen Nov 2002

Kristian Larsson skrev:
Jag har en fix idé om att jag vill prova att köra alla banor åt fel håll...

Kul tanke men med tanke på avåkningszoner är det är nog bara på Nürburgring det funkar utan att radikalt öka riskerna för den aktuella banan...

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

En sak som är himla bra men som dock tar lite tid är att i stil med Porscheklubben (PCS) verkligen stanna och gå ur bilen och stå på banan under tiden som man pratar spårval. Banor ser som bekant annorlunda ut när man gått dem än bara kört dem. Jag tror även att det är en bra idé att köra (eller gå) en bana baklänges, om än inte i fullfart.

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu vet jag inte om det här är vad du frågade efter, Erik, men det kanske kan tillföra debatten någonting.

Det är inte alla gånger jag har varit på arrangemang där man haft 100% koll på vad som gäller försäkringsmässigt i händelse av skada. BMW-klubbfolket har sammanställt en policy för vad som gäller för deras arrangemang och det är läsvärd lektyr:

http://www.bmwsc.com/files/bmwsc_policy_gatbilar.pdf

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

[quote]Jag vill att banträffar ska ha racestuk på posteringar, räddning, bärgning osv. Det är skönt att ha om (när!) något händer, men det ger även ett seriöst och bra intryck av arrangemanget de gånger allt är lugnt.

Citat:

thumbs up thumbs up Dels räddning men också tillsynes enklare avåkningar kan ibland ta låååång tid att åtgärda. Tid som kostar mkt pengar. Ha därför alltid en riktig bärgare på plats så att man sparar värdefull tid.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

Som tur är finns det ju märkesobundna banmötesarrangörer som uppfyller de flesta av önskemålen här...

Håller med om att maten är en svag punkt på de flesta banor. Dock ej Gelleråsen som alltid har god och vällagad husmanskost. På Gotland har man inget val utan att ta med sig matsäck eller köra catering. Fanns visserligen en korvgubbe där sist, med den minsta korvkiosk/vagn jag sett.

Åka banan baklänges? Kreativ punkt, men frågan är när man lägger in den i dagsschemat? Utan att ta tid från den "riktiga" banåkningen, alltså.

Här sen Nov 2002

Erik B skrev:

Seriöst..... med tanke på överbeläggningen på banorna och den allmänna underbeläggningen på dom flesta bandagar, är det inte bättre att gå ihop med någon annan bandags-arrangör och höja beläggning och stuk istället ??

För som det är nu så dom enda som blir riktigt glada är ju banägarna.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Kristian Larsson skrev:
Ska man vara lite seriös tycker jag att man kika på varför folk kommer. De är där för att köra bil på bana samt träffa likasinnade.
Rullande landsvägar, vågar, bullermätare etc känns som något man kan lägga tid på mellan träffarna.

Instruktörer är bra, gärna i olika nivåer. Vanliga "gråa" banåkare som kan åka med nybörjare och berätta lite om spårval samt styra upp det körtekniska något. Samt någon etablerad (och välkänd) förare som kan åka med de erfarna och komma med de lite mer specifika tipsen samt agera dragplåster.

Även "tekniska instruktörer" i depån som någon föreslog är en god idé thumbs up

Någon form av catering är bra. Jag personligen gillar god mat men jag tycker att det bör finnas ett billigt alternativ.

Någon riktigt duktig fotograf som vandrar runt banan och förevigar det där snygga uppstället man fick i parisen etc. Jag tror att det skulle vara uppskattat och även kunna generera lite inkomster. Vem vill inte ha proffsbilder på sig själv och sin ögonsten i full karriär?

Sen har jag min käpphäst om säkerheten. Jag vill att banträffar ska ha racestuk på posteringar, räddning, bärgning osv. Det är skönt att ha om (när!) något händer, men det ger även ett seriöst och bra intryck av arrangemanget de gånger allt är lugnt.

thumbs up för detta förslag.
I övrigt vill jag tjata lite till om den bedrövliga maten på alla våra banor, inte för att depå maten på ringen är bättre thumbs down

Håller särskilt med om det som nämts om maten i denna tråd, om det överhuvudtaget finns någon så är det skamligt dålig mat som serveras. Annars får man ofta åka en bit för att hämnta lika dålig och onyttig mat. Jag betalar mer än gärna extra för en god och nyttig måltid. Nu skiljer ju detta väldigt med vad man tycker är god och nyttig mat. Men Erik om ni gör er besväret att ordna detta med maten, bör ni i vart fall serverar mat som åtminstonde håller kvaliten flera snäpp högre än vad som vanligtvis serveras på banområdena, om inte kan ni strunta i det för min del.

Åka kolon körning runt typ gelleråsen kan jag vara utan, om jag inte råkar vara bilen som ligger just bakom en god instuktör eller en up to date racerförare. Att ligga som 15de bilen bakom ger mig absolut ingenting faktiskt.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Det enda man behöver är följande:

Möjlighet att skifta däck på ett smidigt sätt. Att fixa fram en bra domkraft och en mutterknack vore ju trevligt.
God och billig mat samt dricka.
Möjlighet att kunna köpa Bensin. Drygt att åka iväg och tanka även fast jag brukar ha med mig dunkar.

Att det ska finnas instruktörer och ambulans mm är nästan ett krav.

Sen ska det vara billigt att köra och man ska få köra massor om man vill. Lätt ekvation att få ihop
Samt att man ska kunna få vara med och köra med vilken bil som helst. Dvs inte bundet till ett visst märke etc.

Allt annat känns ganska onödigt och är enligt mig inte värt att betala extra för. Är dyrt nog nu redan som det är. Tyvärr tror jag att priserna kommer att stiga mer och mer
Så snart är vi i samma läge som i England där det kostar 1400 kr för att få köra runt på ett flygfält. thumbs down

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Fredrik - SLC skrev:
Erik B skrev:

Seriöst..... med tanke på överbeläggningen på banorna och den allmänna underbeläggningen på dom flesta bandagar, är det inte bättre att gå ihop med någon annan bandags-arrangör och höja beläggning och stuk istället ??

För som det är nu så dom enda som blir riktigt glada är ju banägarna.

Nu tror jag det kan vara så att Erik och PV kanske tycker det kan vara ett bra sätt att marknadsföra RUF eftersom de har argenturen, samtidigt som de har en bandag. Alltså en kombination där ev potetiella kunder samsas med de som gillar bankörning i stort. I det fallet har man med fördel en egen regi av bandag kan jag tänka mig.

Men det kan tänkas att det inte alls är de planerna de har, vad vet jag.

Jo en sak som nämndes av Andreas M, självklart vill man ha mekar i depån, vilket fanns i Polen på ett event vi var på. Det var vekligen uppskattat av alla som var i Polen thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

En sak som verkligen saknas är "värmestuga" för att kunna vänta ut regnskurar.
Denna kan även användas för att sittandes inta den slafiga burgaren som korvgubben säljer.
om man är ca 5 personer på en instruktör kan man här köra genomgångar som hörs längre än 2 meter utan megafon (Depån är rätt "brusig").

Denna lokal ska finnas i extremt direkt anslutning till bandepån, inte 200m bort i maskindepån. Alternativt kan en mobil barack (husvagn, isolerat tält) fylla behovet (tyst och torrt med sittplatser).

Alla utom Gotland har ju nåt som kan användas men oftast ingår ingenting när man snikhyr

ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Bättre och mer organiserad indelning av grupper... Snabbare in/utsläpp mellan grupperna. För att få mer effektiv tid på banan.

Båda gångerna jag vart på banträffar i år har det varit för många bilar (i förhållande till vad arr. klarade av) så att en del som varit på banan från 06.30 bara har hunnit med ett enda körpass när klockan är 13.00. thumbs down

Mer säkerhetstänkande är bra, men det kostar och det är få som vill betala mer än dom redan gör. Svår ekvation...

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

om man kör kolonnkörning så skall man se till att alla får ligga direkt bakom instruktören minst ett varv.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2873 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande