| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
beslutsångest... grenrör
|
1, 2 >> 3312 besök totalt |
|
beslutsångest... grenrör
Har lite beslutsångest ang. hur jag ska göra med grenrör och tänkte därmed rådfråga expertisen här på rejsa. I dagsläget väljer jag mellan "custombyggda" (där jag får CADa upp flänsar, göra mallar och andra saker som tar tid...) eller dessa som funnits på marknaden ett par år och fått ett ganska bra mottagande. Jag skulle gissa att priset blir ungefär det samma (om man tänker på att dessa är coatade) som för egenhändigt byggda, men dock sparar man ju tidsfaktorn och risken med att inte hinna med och bygga eget innan sommaren börjar/slutar.
Samtidigt vill man ju ha ut så mycket effekt som möjligt, och det som stör mig är att dessa grenrör är inte "optimala" (nämn något som är optimalt iof.. ). Tillverkaren skickade med lite siffror på vad de åstakommer jämfört med "värstinggrenrören" för pontiac.
Ja, vad ska man säga... beslutsångest var ordet.. Snälla, ta ett beslut åt mig - gärna med en fin motivering om att jag redan har tillräckligt med effekt.
Här är en sunkig prototypbild:
Här är några blingbilder:
och här är ett utdrag ur mailet:
Jag blir sugen på dessa eftersom -det är enkelt att köpa färdiga saker
-de har bra passform och markfrigång jämfört med andra tillverkares -de verkar faktiskt någorlunda bra Då är frågan - ska man ha is i magen och vänta för att köpa den större versionen, eller finns det ingen effekt att hämta på det?
Ni motorgurus får gärna svara lite (om nu informationen var användbar..) Det jag oroar mig mest för är väl att jag ska gå miste om mycket effekt jämfört med vad ett par custombyggda gjort. Hedman Husler är för övrigt längdmatchade. |
||||||
|
klart du ska vänta på den värre versionen....
bilen lär ju inte åka någonstans iaf på pallbockarna
|
||||||
bla bla bla...
Spara dissandet till OTtråden istället
|
||||||
ok....tar där med
men seriöst.... med tanke på tiden som du har tagit på dig redan..... så kan du lika gärna göra det seriöst med bästa varianten...... |
||||||
|
Klart du skall vänta på 2" varianten. Du kan väl plocka med något annat på bilen under tiden istället. Jag såg någon att göra lista här för ett tag sen och några punkter har du väl kvar.
om du köper den mindre varianten nu kommer du bara att vilja ha 2":aren sen ändå och då blir det dubbelt så dyrt. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||
|
Nej, jag behöver inte dem "nu", men billig frakt till sverige tar sin lilla tid (2-3 månader) och då vill man ju vara ute i god tid..
Kanske skulle specificera frågan lite: Tjänar man verkligen effekt på att gå upp i dimension? Vet att man tappar bottenvrid med större primärrör, men frågan är ju då vad som händer med effekten? Motorn lär pressa ur sig någonting kring 500 häst. |
||||||
|
Va??? det är ca 1% effekt skilndad mellan siffrona åvna så där spelar det igen roll.
Vad skulle det grövre kunna ge? (jag pallar inte läsa engelskan) Edit: om jänken säger efter nyår så sa man inte VILKET så det tar jag direkt som 2006/2007. Så skall aset ner från pallbockarna innan sommarar 2007 så köp det som finns. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
det var just det jag tänkte på (men inte fick fram innan )
Frågan är vad som händer med grövre diameter på primärrören - flyttar man bara upp effekten i registret, eller finns det tex risk att man tappar effekt och vrid? |
||||||
|
Jag vill minnas att det föreligger risk för kolvskador med för grova headers.
På ett bygge av din typ där man bygger allt exakt som man vill ha det skulle inte jag kompromissa alltför mycket med en så viktig sak som grenrören. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Kolvskador med för grova headers... Det var ett fenomen som jag aldrig har hört talas om tidigare
Finns det möjlighet att du kan minnas var du har hört talas om det? |
||||||
Med väldigt grova rör kan motorn uppfatta det som att man kör utan rör.
Ska försöka titta ikväll på www.carcraft.com om de har någon tech-artikel om det. Tidningarna har jag slängt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
ok.. och om man kör utan rör, vad händer då? Jag som trodde att man i många fall ville uppnå ett avgassystem där motorn inte tycker att det är nått motstånd.. I dom flesta fall går man ju steget längre tom, man försöker använda pulserna från en cylinder till att suga avgaserna ur en annan... (extraktorrör) Så näe, det köper jag inte utan en förklaring!
|
||||||
|
Hittar tyvärr inget om skador, men har använt ett beräkningsprogram tidigare som envisades med att påstå "headers this large may cause long term engine damage".
Hittade dock detta under sökandet.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Generell regel...grövre headers flyttar upp vridmoments toppen, mindre diameter flyttar ner. Enligt A. Graham Bell 500-600rpm nedåt med en 0.125" reduktion, detta på en 'stor' cylindervolym. -Så vill du ha mer vrid där uppe eller neråt? och har du tillräkligt 'grepp' för mer vrid i mellanregistret?
Finns en formel i boken för att räkna ut diametern i 4-2-1 system ID= roten ur följande cc/(P+3)x25 x2.1 där P är längden på primär piporna och cc är cylindervolymen 'Generell' som sagt, den optimala diametern påverkas av designen av toppen, kammar, insug mm mm ...och olika diameterar verkar även ge olika 'smala/breda' ökningar över registret också. Känns som detta verkar lika komplext som allt annat... ...och endast tester i bänk kan ge dom optimala svaren
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
|
Ja, det bästa är, i mitt tycke, att låta någon erfaren byggare snickra ihop ett par efter de specar man själv vill ha, så får man den motorkaraktär som man efterstärvar.
|
||||||
|
Jag skulle välja dom smalare rören , pga att jag tror inte du vinner så många HK på grövre , och hur ofta är man på övre halvan av varvräknaren för att man ska märka skillnaden ?, vrid är enligt mitt prio viktigare än HK, mina
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Håller med och relativt lite grepp (eftersom det är en amerikanare ). Ett 4-2-1 system har redan flyttat ner vridet jmfrt med ett 4-1 system också.
Jeppsson få nog beskriva hur motor och bil uppför sig och precisera sig lite vart han vill ha sina hästar. _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
beslutsångest... grenrör
|
1, 2 >> 3312 besök totalt |
