Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 10948 besök totalt |
Lersprutskydd, är det en plåt med lagom mycket borrade hål? [/quote] Fixade en plåt med gälar med öppningen nedåt. tror dock att det funkar med en slät plastskiva/plåt om man har en glipa på 2-3 cm från kylaren. Dom flesta förstärkningarna borde kunna gå som "rostlagning" ![]() Ang. förstärkningsstag mm. så skulle jag sätta dit dom. Om dom blir kinkiga på besiktningen så är det ju inte värre en att man får skruva/kapa loss skrotet. _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Det står ju personbilsdubb så lastbilsdubb är inte "lagligt" Det är inte 9 timmars folkrace så varför svetsa balkar?? Kör snyggt istället så får alla riktigt kul. _________________ Joakim Berggren |
||||||
Lastbilsdubb är lika långa och har samma kärna som pb, men har ngt tjockare kropp som fäster bättre i lim och däck. Det korrekta namnet är självklart inte lastbilsdubb, utan ngt i stil med 11/13 istället för 8/13. Dessa dubb används i Lätta lastbilsdäck och 4x4. Tror nog att dom klassar in som pb-dubb ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Tanken med förstärkningarna är att styva upp fjäderbenstorn mm. Inte för att åka runt och krocka med ![]() Tror inte att man får köra speciellt länge om man går ut med full folkrace satsning. Den stora utmaningen är ju att få skrotet att hålla i 9 timmar ![]() _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Sätter man dem på en personbil så är det naturligtvis personbilsdubb. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Som reglementet säger är det standardbilar med div. mindre modifieringar. Rallydämpare/fjädrar, hasplåt, förstärkta infästningar för dito mm är väl ett plus. Däremot vet jag bilar som blev uteslutna tidigare år pga "pansarvagns förstärkningar" i fronten. Meningen är ju att åka flest varv och det vinns inga tävlingar i straffållan eller i depån. Snygg ren körning alla timmar brukar räcka långt. En liten framhjulsdriven bil brukar vara mer framgångsrik än en bakhjulsdriven........ Antalet hästkrafter è ganska oviktigt. Halkan brukar ta ut sin rätt efter halva racet och då blir det bara en massa spinn vilket resulterar i ännu färre dubbar kvar i hjulen. Snitthastigheten på 9 timmar brukar inte vara mer än 35-40 km/h.......
_________________ Jörgen Hilke |
||||||
En hård tråd om ämnet: http://alfapower.no-ip.org/alfapower
Detta är årets höjdpunkt! ![]() _________________ Claes Hoffsten |
||||||
3:e eller 4:e helgen i Januari är det alltid 4-timmars på Vimmerby folkracebana. Reglementet där säger folkracebilar men det brukar alltid vara nya fina (släta i plåten) bygge.
Jag gjorde en beräkning sist vi körde: 29 hästar medeleffekt hade vi använt (uträknat på förbrukat bränsle) och då kom vi trea, två varv efter vinnaren. (Året innan vann vi men då hade vi mindre koll). Det var en gammal diesel-padda som ledde länge. De slutade 2:a eller 4:a vill jag minnas, så diesel går fin-fint. om jag skall ge något tips så är det samma som gäller i alla långlopp: Öva depåstopp med förarbyte och tankning. Det är en j-a skillnad på 1 och 4 minuters stopp.... |
||||||
Vi har varit med och kört dessa tävlingar 3 gånger.
1:a gången med en 740 som mest stod i depån och mekades med 2:a och 3:e med en 240 enkelförgasare B23 orginal men med svetsad bakaxel och ca 40 kg last i skuffen. Soppa åtgång sista tävlingen körde vi slut på 60 liter på 8 timmar. Man får ej ha kontakt med varandra men visst blir det så i allafall , men ingen "planerad" kontakt. Däck Fri däckstyp men med dubb som har totallängden 13 mm. Inredning Här har jag ingen aning om vad son gäller då 50% av bilarna har den intakt och de andra är rensade. Bur Står inget om man får ha eller ej men går den genom en vanlig besiktning med denna så är det väl ok. Set finns bilar som kör med bur. Fram eller bakhjulsdrift Vill ni ha kul kör bakhjulsdrift , vill ni vinna om det nu inte är 2 olika klasser mellan fram eller bakhjulsdrift , kör då framhjulsdrift. Bilder hittar ni här http://www.sportfoto.nu/uth_rimbo_20 Vår bil här http://www.sportfoto.nu/uth_rimbo_20 _________________ Mats Olsson Letar ni racing och rallybilder gå in på www.sportfoto.nu Vill ni sälja eller köpa delar gå in på www.motorwebben.se |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 10948 besök totalt |