Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1486 besök totalt |
V-POWERs inverkan på miljön?
Varför testar ingen tidning V99's påverkan på miljön? Tar man bort etanolen och ersätter den med andra tillsatser för att höja oktanhalten är riskerna stora att man ökar skadliga utsläpp också. Är det någon som vet? _________________ Mathias Lövdblad |
||
Så länge som det bara är en annan sammansättning av samma komponenter som redan finns ska det väl inte vara nån skillnad. Katten lär fixa till det i alla fall. På bilar utan katt kanske man kan ske skillnad.
Annars skiljer sig väl körstilen mera hos de som väljer V-power jämfört med genomsnittet.... |
||
teoretiskt kanske man kan säga så , men om man hade mätt upp utsläppen under samma bromsning som TV gjorde med den gula 911an för några nummer sedan skulle man ha vetat om det fanns skillnader i utsläppen.
_________________ Mathias Lövdblad |
||
|
||
Re: V-POWERs inverkan på miljön?
Vanlig Bf 98 innehåller inte heller någon etanol så avsaknaden av etanol verkar inte vara något som är värt att utreda! Skadar ju inte att undersöka lite... Anledningen att man tillsätter Etanol till Bf95 är för att minska utsläppen av fossil koldioxid. Alla andra emissioner påverkas nog inte i någon större utsträckning. (Vet inte säkert men det är rimligt att anta det). Jag misstänker att anledningen till att man inte tillsätter etanol i Bf 98 är att det inte finns något lagkrav på det. Samt att det stökiometriska blandningsförhållandet skulle förskjutas lite. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Re: V-POWERs inverkan på miljön?
Eftersom V99an har andra kolbindningar än "vanlig" bensin (vad jag förstått) så måste utsläppen bli annorlunda också.. Oavsett om en katalysator renar det eller inte. _________________ Mathias Lövdblad |
||
Mer än så kan påverkas beroende på, precis som du nämner, hur man satt samman bränslet. De "radikala" förändringarna kan möjligtvis innefatta kolväten och kväveoxider.
_________________ Patrik Eklund POWER by Cosworth "Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth |
||
exakt, och det är just det som jag vill veta hur det ter sig med ett test. _________________ Mathias Lövdblad |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1486 besök totalt |