Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8928 totalt) |
"Trösen" på Gelleråsen byggs om
Vet inte om detta varit uppe innan. Sökte men hittade inget. "Anläggningen skall också förbättras. Vi jobbar hårt med ombyggnationen av första kurvan (trösenkurvan), den skall tidigareläggas för att öka säkerheten. Området är schaktat och grusfylls löpande. Posteringar skall i samband med detta flyttas, det fasta kommunikationsnätet på banan skall då också flyttas. Nya kantsten sk "kurbs" gjuts och kompletteras ute på banan. Mera däck staplas på varann och skruvas samman. Samtidigt görs en översyn på anläggningens byggnader och en anpassning av dessa görs för verksamheten. Vi förbättrar lagermöjligheten utomhus och till våren kommer läktarna att målas om. Vi hoppas kunna bjuda er som besöker oss 2006 på en riktigt fräsch anläggning!" Från Race Bar "Efter ombyggnaden kommer, om jag fattat det rätt, fortsättningen av banan mot trösen att ligga kvar som "escape route". Säkrare samtidigt som man som förare kanske kan töja lite extra utan att det riskerar att göra ont. Mindre avbrott och störningar i racen när man slipper ha bilar sittande i lecan också." http://www.sporthoj.com/forum/attach http://www.ib.se/pdftidning/2005/23/ Någon som har bättre bilder och en susning om vad detta kommer inebära? Iofs har det varit en del avåkningar där, så bättre säkerhet är inte fel. Bl.a såg jag en bil som nästa hoppade över däckbarriären. ![]() Kul med en anläggning som investerar, hoppas det blir till det bättre! ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Det har varit uppe innan och jag vill minnas att den skissen som visades då inte hade samma "knyck-kort raka-knyck" känsla som skissen ovan.
Trösen var riktigt kul och vi får hoppas att de behåller samma känsla i nya Trösen. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Känns lite tveksamt den ombyggnaden. Visst är det ju bra att de förbättrar säkerheten risken finns ju att den nya kurvan gör att man kommer att ha betydligt lägre hastighet in mot banans roligaste parti. Esset
![]() Iofs är det bra med en lite kortare raka ![]() Borde det inte gå att utöka avåkningszonen bakom kurvan dvs flytta armcoräcket bakåt? Iofs karnske det var en sluttning där bakom om jag minns rätt. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Hittar inte skissen men från skallen så blir väl ingångshastigheten till Esset högre men första kurvan "får mer grader". Detta om den nya sträckningen möter den gamla banan närmare Essets 1a kurva. Om det blir en kortare ny bit så blir ju Trösen utbytt till två mindre kurvor och hasigheten igenom kan bi högre iaf.
De har ju löst ett liknande problem som på Falkenberg men på ett lite annorlunda sätt. I Falkenberg bromsade de ner passagen medan passagen genom Trösen kanske kommer att gå fortare än förr. Men vi får se till sommaren ![]() |
||
Hoppas bara inte det sabbar esset, misstänker nästan att jag inte kommer inte få upp farten tillräckligt innan esset för att det ska bli lika skoj som förr, hoppas verkligen kurvan blir tillräckligt snabb då det partiet är sjukt skoj.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Instämmer ![]() Esset är utan tvekan det roligaste partiet på den banan, och förmodligen det enda där jag lyckades hitta ett bra och snabbt spår jag kunde hålla med BMW varv på varv ![]() |
||
Då får du flytta på en bäck/ravin som jag misstänker ligger utanför Gelleråsens mark. Men jag tror det blir bra ändå, den korta raksnutten gjorde inte många glada. Släng bort gokartbanan och flytta dumsvängen (ejes) upp mot gamla velodromen! ![]() _________________ Roland Johansson |
||
Själv gillade jag verkligen trösen. Det var ju Gelleråsens roligaste kurva! Men jag förstår varför de bygger om. Samtidigt känns det ju tryggare att ha avkörningsområden. Då kanske man vågar köra lite snabbare?
![]() _________________ Rachid Rachid |
||
Trösen är min absoluta favorit så jag har sorg...
![]() ...jo, jag vet, Trösälven flyter strax bakom nedanför den branta ravinen och fler än en skicklig racerförare har varit på väg ner i den... Mitt banrekord i klass 3, Michelin Porsche Challenge, kommer i alla fall att stå sig. ![]() Det finns vissa planer, idéer på att eventuellt förlänga banan såsmåningom längs med Trösälven för att sedan vända tillbaka och ansluta till esset (eller vad den kan kallas sen...) Fördelen med det är väl i så fall att det nuvarande bortfallet kompenseras och en förhoppningsvis rolig ny kurva byggs. ![]() _________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
||
GunnarÖ bor ju 4 km från banan så det borde kunna komma lite information därifrån... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
eniro har börjat med flygfoton, tyckte detta seåg lite spännande ut...
Jättelång länk till eniro /ola edit: eniro var det, inte google ![]() _________________ Ola Gustavsson |
||
Såg inte den bilden bra intressant ut.. Hade de tänkt att man ska kunna åka ut och använda den gamla velodromen igen? Har inget minne av att det är asfalt hela vägen dit ut från banan idag (läs förra året)? Kan det bli så att de gör om mer än bara trösen månne? Mvh Jon |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8928 totalt) |