Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2319 besök totalt |
Fritt efter vad Mattias Ekström säger om sin talang!
Vi pratar länge om vad hans talang egentligen består av? Vi landar i ett resonemang om nödvändigheten att blixtsnabbt förstå och kunna utnyttja fysikens lagar. "Jag tror att teknikförståelse är viktigt. Om jag gör en viss sak med bilen måste jag veta exakt hur den då uppför sig." Man har ingen tid att fundera. Man vill göra kurvorna kortare och rakorna längre. Just snabbheten att på djupet förstå hur en bil beter sig känns som den största skillnaden mellan mig(Håkan Matson) och Mattias Ekström. Mattias säger vidare....om jag kört som förarinstruktörer säger skulle jag inte ha vunnit DTM! I så fall hadde alla kunnat vinna. ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re: Fritt efter vad Mattias Ekström säger om sin talang!
Edit detta är skrivet av Håkan Mattson i Nya bilar 2006 (tidningen) en bilaga till Dagens industri. Det står även mer om när Mattias kör RS4an runt GR. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Låter lite som det som skrevs om Thomas Lindströms teamkollega i Eggenbergervolvon 1985,
Gianfranco Brancatelli. Enligt många körde han helt fel spår, bromsade galet och ska (enligt motorpressen) ha haft nollkoll på det tekniska. Men europamästare blev han i alla fall, eller kanske tack vare att han gjorde tvärtom i mycket. En kompis som sett honom in action kunde berätta om fullgasväxlingar och karossdelar som fladdrade om Volvon. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Ja, gör man som alla andra så blir man lika bra som alla andra. För att bli bäst så behöver man ju göra lite annorlunda...
Sen är det nog en tankevurpa att alla småklantiga amatörer som dom flesta av oss är att försöka ta det som argument att tro att man vet bäst själv... Alla vi som är sämre än dom bästa kan lära av dom. (snacka om att hamna på floskeltoppen nu...) _________________ Pär Hylander |
||||
Min tanke som man inte får glömma bort även om man är en glad amatör, det finns en väldig massa instruktörer samt så kallade instruktörer.
Lika många som de är lika mycket kan det skilja i kunskap, erfarenhet, teoretisk eller praktisk. Man bör heller inte ta en instruktörs ord för hela sanningen, det finns flera sanningar, även som amatör lär man sig det efter ett tag. Mitt intryk många gånger är att många av oss glada amatörer inte tar till sig sina egna erfarenheter eller upplevelser runt banan. Utan litar blint på instruktören, eller kompisens brorsa som en gång hörde en instruktör säga si eller så. Instruktörer i allmänhet är väldigt generella, eftersom de lär ut till en väldig massa olika individer, ofta samtidigt(inte alltid)! De kan eller har inte tid eller möjlighet att verkligen se just individen och hans/hennes nivå/kapacitet, därav måste de bli mer generella instruktioner tro jag. Detta gäller ju även i spårval o s v, det är mer generella och ser inte heller till bil, fart, däck, grepp, erfarenhet o s v. Det bör man alltid komma ihåg tycker jag. Självklart bör man ta till sig så mycket man orkar med, men glöm på vägen aldrig bort dig själv och bilens signaler. Varför inte, som på gym eller företagsledning, en PT personlig tränare(instruktör) i bilkörning, det vore nåt, nåt i penga väg oxå skulle jag tro ![]() Själv väljer jag hellre instruktioner av räcerförare som jag vet samt ser på resultatlistor presterar. Det ger mig mycket mer än att få instruktioner av mer allmäna instruktörer som står vid sidan av och bedömmer och som kanske har presterat för en härrans massa år sedan, eller kanske inte alls presterat. Än hellre sitter räcerförarna med i min bil när jag kör, samt att de kör och jag sitter med. Samt att man talar mer allmänt om bankörning och hur de ser på saker och ting. Men det betyder inte att jag inte uppskattar alla de vänliga instruktörer, spårvalsvisare på våra diverse olika banor. De gör ett jätte bra jobb många gånger. Kanske har jag den inställningen för att jag i grund och botten tycker att det enda som verkligen räknas runt en bana är tiden, den säger allt. Det spelar mindre roll för mig hur det ser ut när man kör, om man kör på kurbs eller inte, eller om det går brett eller inte, bara tiden är viktig. Vilket spår man håller om det så 63.5 cm från kurbsen eller 7m ifrån spelar mindre roll. Detta gäller för mig på hobbykörningen likväl som om jag kör race. Jag vet att andra har ett helt annat tänk kring detta, detta är mina åsikter. Andra tycker detta med tid är oviktigt när man hobbykör och de kanske mer uppskattar att bli bedömmda på håll av diverse olika instruktörer med diverse olika erfarenheter, helt utan att ta med tids aspekten. Det är ju helt ok det med, alla tycker ju olika. Eller kör de på banan av helt andra anledningar, de är helt ok de med. Ps. det är sällan de med snyggaste bästa ideala spåret och lägsta scoren på ringen som är de snabbaste(tänker främst scuderia nu). Samt det talar ju Rikard Göranssons scor tydligt om. Han körde på 64 poäng, vilket inte ens är särkilt nära winners group som ligger under 50, men jag är ganska säker på att han är en av det snabbaste. Ja nu vet jag att scuderian uppkörningen inte är tävling på tid, men man ska inte glömma att instruktörena faktiskt lyssnar efter saker som gasavsläpp, så de vet nog om det går fort ändå, samt att på frikörningen körs det rätt friskt där oxå. Sist fick jag 74 poäng, om jag i vår får 50 eller 130 spelar inte så stor roll, bara jag kör fortare än sist ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Största fördelen med instruktörera som jag ser det är att dom kan ge en fingervisning om vilka spårval som brukar funka, samt uppenbara förarmisstag man själv gör utan att reflektera över. Att bilens viktfördelning, balans, fjädring samt däck kan skilja olika spårval åt verkar en del instruktörer inte alltid vara medvetna om?
Whatever-jag kör dom spår som är roligast ibland och effektivast ibland, allt beroende på vilket humör jag är på, samt vilket väder det är ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
(Utan att vara särskilt insatt:) Jag är inte så säker på att den bästa racingföraren är den bästa instruktören. T.ex. gav det väl inget att fråga Stenmark om hur man åker slalom, eller hur det nu var. Samma sak med boxningstränare. Kanske en racingförare bara lär ut vad som funkar för honom själv? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Jag har minsann en bok som heter Ingemar Stenmarks slalomskola och den gjorde mig jättebra. ![]() |
||||
om du läser mitt inlägg så nämner jag vad som passar mig. Jag är ganska säker på att vad som passar mig, eller vad jag föredrar inte passar dig och tvärt om. Sedan vet jag inte om din jämförelse är riktigt relevent. Det är ju ganska svårt att åka på samma skidor som Stenmark och därav känna hur han tar sig ner för pisten. Lika svårt är det inte att se, känna och ta till sig vad en racerförare och bilen gör när han tar sig runt banan om man sitter bredvid och sedan kan man ju alltid byta plats för att ytterligare försöka ta till sig något. Då kör du och de som föredrar en instruktör eller up to date racerförare sitter bredvid, för att byta igen om ett par varv. Det är liksom lite svårare på ett par skidor, det kanske du håller med om? Vare sig en up to date räcerförare lär ut någonting överhuvudtaget eller om man vill, kan eller ens försöker ta till sig något övehuvudtaget, så kan man vara ganska säker på att han tar den snabbaste vägen runt, för mig är det väldigt intressant i sig. En instruktör kanske väljer att mer ha en bil i balans och hålla en bil i det så kallade ideala spåret utan att telegrefera med gasen för mycket, det kanske är intressant för andra. Med all säkerhet för instruktörn inte fram bilen lika fort eller i samma spår som räcerföraren, hade han gjort det hade han kanske inte varit instruktör utan en up to date racerförare och åter igen hadde jag då valt honom framför instruktörn. Nu finns ju de up to date raceförare som ibland jobbar som instuktörer eller ställer upp och de är de givna valet för mig. Ps, jag håller med om att lika lite som det ger att FRÅGA Stenmark hur man åker skidor lika lite ger det att fråga räcerförarn hur man gör för att köra runt banan Ds _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det säger inte ett ski.. att om någon är duktig på något KAN förmedla det till andra.
Bra instruktörer/lärare har en jä... blick/känsla om vad som behöver rättas till och det säger inte ett ski... Om att de kan utföra det själva. I många fall kan inte de som är riktig duktiga tala om ordenligt varför utan de bara gör och det blir klockrent. Finns säker undantag åt båda hållen att genaleresera spricker benhårt. Men skall jag skenlisera så säger jag att det är valigare med duktiga instrukörer som inte är hejare att utaföra utan betydligt bättre på att förmedla. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag vet inte om jag kan hålla med om, som du säger... i många fall kan INTE de som är riktigt duktiga tala om ordentligt varför ![]() Eller som mer sällan en up to date förare som man vet presterar ute på banorna som rycker in och instruerar lite, vilket jag råkar föredra. Nog kan de flesta göra sig förstådda tror jag. Nä som du säger generalisera kan man ju inte göra. Jag talar om vad som funkar för mig. Samt att jag är högst medveten om att det som fungerar för mig kanske inte funkar för andra som jag nämner ovan i tråd. Sedan handlar det inte bara om hur någon kan förmedla saker, utan hur man kan ta EMOT det som förmedlas. Saken är den att en instruktör oftar har ett helt annat tänk när han lär ut än ex räcerförare, just därför tycker JAG personligen det är intressant. ## Fuling sa. Men skall jag skenlisera så säger jag att det är valigare med duktiga instrukörer som inte är hejare att utaföra utan betydligt bättre på att förmedla.## Ja så kanske det är, just därför kan det många gånger(inte alltid) blir en förtroende fråga. Jag är övertygad om att en up to date räcerförare som kört bil hela livet nog kan förmedla lite om det hela, likväl som det finns instruktörer som gör det, men de har högst olika referenser. Klart är att det finns de som mer pedagogiskt lär ut likväl som att det finns de som är mer eller mindra mottagliga att ta till sig. Den största skillnaden tycker JAG mellan mer allmänna instuktörer och räcerförarn är nog VAD de lär ut och inte HUR de förmedlar (bättre eller sämre) det de lär ut, självklar skiljer pedagogiken, men det gör det ju mellan instruktörer sinsemellan oxå, detta är självklarheter. Det är ju sällan man träffat en instruktör som visat upp ett examens brev i pedagogisk lära om jag säger så. Det är kontrasten i VAD en up to date racerförare lär ut som jag tycker är intressant. Vad den kontrasten ofta handlar om är att ta sig runt banan så fort som möjligt, det är långt i från vad alla instruktörer har som ämne på sin agenda av förklarliga skäl! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Kul att höra och se denna tråd då jag brukar vara med och instruera och framförallt kan jag inte annat än hålla med Mattias! eller som en amerikansk kändis sa "vill man köra fort gör som de andra, vill man åka fortare får man tänka lite själv" Bob Yunik (stavar han så?).
Som instruktör handlar det ofta om att få upp eleven i fart och börja komma i närheten av bilens kapacitet samt utnyttja hela banbredden för att hålla upp farten. Jag försöker få tid att provköra elevensbil för att känna hur den beter sig då det många gånger förklarar varför han/hon kör konstigt någonstans på banan. Många kan åka fortare runt banan själva utan att hålla spåren mm. men kan man hålla spåret och attackera lika hårt som när man åker själv och improviserar så skulle det gå ännu fortare. När man sedan åker riktiga räserbilar som gennererar grepp långt över vad en "vanlig" gatbil ger så är man i en annan värld. Själv åker jag för lite för att vara riktigt snabb nu men vet ganska väl hur man skall åka och får klassa in mig som den gamle som gjorde resultat för många herrans år sedan. Att åka med en riktigt snabb förare är en upplevelse. Men att åka fort med en bil runt banan är bara första steget att bli en bra förare. Min åsikt Vad man måste kunna för att vara en riktigt bra förare 1. Åka fort 2. Kunna köra lika fort med 20st andra bilar intill och inte alltid i det spår man vill och med en bil som inte går riktigt som man vill (helt avgörande om ska kunna vinna). 3. Starkt psyke som lätt flyttar berg (och amatörer som Alonso mfl.). 4. Kunna justera och utnyttja bilens möjligheter samt känna vad som är fel. 5. Se till att födas rik eller ha någon som fixar sponsorer mm så man kan åka överhuvud taget 6. Ha en tydlig identitet som går hem hos media och sponsorer. De tre första punkterna bör vara avklarat innan man börjar åka bil vid 16år, alltså i en gokart. Fortsätt att att diskutera mera om instruktörer och tycken. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Själv behöver jag gå tillbaka ett steg, och komma tillbaka till att använda banan istället för väggrenen. Har tagit ut svängarna alldeles för mycket på väg in i kurvorna. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Ja du har missat ganska mycket. Du kan inte förvänta dig att någon bara ska kunna SE till att du åker fortare eller blir bättre bara för att de är instruktörer eller räcerförare. Det MESTA ligger tyvär på dig själv vad gäller den biten. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Måste även tillägga att åka rätt spår är även en säkerhet då andra vet var man är på väg och inte bromsar och svänger in helt olika varje varv.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
citat:
Ja du har missat ganska mycket. Som att jag INTE tar för givet att bästa instukören inte behöver vara snabbast runt banan? citat: Du kan inte förvänta dig att någon bara ska kunna SE till att du åker fortare eller blir bättre bara för att de är instruktörer eller räcerförare. Vad skall jag då men en instruktöt/lära/mentor, kalla vad det du vill, till om det inte är till för att SE till att jag åker fortare? Du kan väll inte mena för att åka långsammare, eller? citat: Det MESTA ligger tyvär på dig själv vad gäller den biten. Nähä du måste skoja, jag trodde man vart bättre förare att ligga på soffan och äta praliner än att träna ![]() opps vad fel jag kan ha ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Exakt vad det är som gör att man blir snabb är dock jäkligt svårt att sätta fingret på. mvh _________________ Mattias Widar |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2319 besök totalt |