Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3270 totalt) |
Hur/vad skiljer på lamelldiff vs ramplamelldiff?
Nu har jag sökt o lusläst gamla trådar men ändå inte fattat till de 100% jag önskar. ![]() Jag försöker förstå mig på ramplamelldiff. Nu har jag själv både Opel Manta B diffbroms o Volvo 240 diffbroms vilket jag förstått är rena lamelldiffar. Sedan ett litet tag har jag nu också en Opel omega 3000 diffbroms vilken ska vara en ramplamelldiff vad jag förstått. Rätta mig gärna om jag har fel. Hur funkar ramplamelldiffen vid motorbromsning? (-likadant som vid acceleration?) Är ramplamelldiffen att föredra vid bankörning före lamelldiff? Eller är skillnaden hårfin? (I mitt fall är ju kanske ramplamelldiffen att föredra pga att den jag har sitter i en delad axel o de andra jag har sitter i stela axlar) Edit: Hamnade en smula fel kanske ![]() ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
om vi ställer oss med ett hjul på is och ett på torr asfalt och släpper löst vad vi har.
Först med en ren lamelldiffbroms kommer is hjulet att spinna hädlöst och bilen kommer röra sig lite framåt pga det moment som lamellerna kan överföra. Sen en ramplamelldiffbroms, båda hjulen kommer spinna. Exakt hur fördelingen ser ut har jag inte gräft mer mig i. Men fördelingen, eller hur mycket det låser, beror på vinklarna på ramperna. Flackare vinkel=mer låsing. Jag har åkte med båda typerna och föredrar helt klart ramplamelldiffbromesn. Skilnaden är att ramplamelldiffen drar åt sig hårdare när ett hjul spinner medan lamelldiffbromsen bara klarar det moment den är inställd på. Hmm hoppas du var lite klokare ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
ska du till bilsportmässan som är nu snart??
i sådana fall rekomenderar jag dig gå till sellholms monter och be och få titta på en ramp diff. då kommer det att klarna. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Med en vanlig lamelldiff så är det en fjäder som pressar lamellerna mot varandra, vilket ger ett konstant momentbehov för att rotera axlarna olika fort. vilket ger ett konstant moment till det hjul som har kvar greppet.
i en ramplamelldiff så sitter det vinklade ramper som, beroende på skilnad på greppet, pressar ihop lamellerna. |
||
På en ramplamelldiff kan du ha olika ingreppskraft på acc och motorbroms. Beror helt på vilka vinklar som ramperna har.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
citat:
På en ramplamelldiff kan du ha olika ingreppskraft på acc och motorbroms. Beror helt på vilka vinklar som ramperna har. Detta får jag inte ihopp, men jag kan ha fel, pga rampen används åt begga håll vid ax beroende på vilket hjul som spinner. Eller åker jag cykel i badkareret igen? Hmm får väll ta tummen ur rö... Och gå ner och rive en diffbroms och använda det man sätter hatten på. _________________ Johan Sjölinder |
||
Det kanske är jag som är ute och cyklar men jag har fått för mig att man kan ha olika vinklar på dom två ramperna som visas på denna bild ![]() 2:an har samma kraft på acc och broms. 1:an har bara på ena 1,5:an har mer på den ena än på den andra. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3270 totalt) |