Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur/vad skiljer på lamelldiff vs ramplamelldiff?
1 besök senaste veckan (3270 totalt)
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382


Trådstartare
Hur/vad skiljer på lamelldiff vs ramplamelldiff?

Nu har jag sökt o lusläst gamla trådar men ändå inte fattat till de 100% jag önskar.

Jag försöker förstå mig på ramplamelldiff. Nu har jag själv både Opel Manta B diffbroms o Volvo 240 diffbroms vilket jag förstått är rena lamelldiffar. Sedan ett litet tag har jag nu också en Opel omega 3000 diffbroms vilken ska vara en ramplamelldiff vad jag förstått. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hur funkar ramplamelldiffen vid motorbromsning? (-likadant som vid acceleration?)

Är ramplamelldiffen att föredra vid bankörning före lamelldiff? Eller är skillnaden hårfin?
(I mitt fall är ju kanske ramplamelldiffen att föredra pga att den jag har sitter i en delad axel o de andra jag har sitter i stela axlar)

Edit: Hamnade en smula fel kanske , lite flytthjälp till rätt forum emottages tacksamt

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om vi ställer oss med ett hjul på is och ett på torr asfalt och släpper löst vad vi har.
Först med en ren lamelldiffbroms kommer is hjulet att spinna hädlöst och bilen kommer röra sig lite framåt pga det moment som lamellerna kan överföra.

Sen en ramplamelldiffbroms, båda hjulen kommer spinna. Exakt hur fördelingen ser ut har jag inte gräft mer mig i. Men fördelingen, eller hur mycket det låser, beror på vinklarna på ramperna. Flackare vinkel=mer låsing.

Jag har åkte med båda typerna och föredrar helt klart ramplamelldiffbromesn.


Skilnaden är att ramplamelldiffen drar åt sig hårdare när ett hjul spinner medan lamelldiffbromsen bara klarar det moment den är inställd på.

Hmm hoppas du var lite klokare

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



ska du till bilsportmässan som är nu snart??

i sådana fall rekomenderar jag dig gå till sellholms monter och be och få titta på en ramp diff.

då kommer det att klarna.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Med en vanlig lamelldiff så är det en fjäder som pressar lamellerna mot varandra, vilket ger ett konstant momentbehov för att rotera axlarna olika fort. vilket ger ett konstant moment till det hjul som har kvar greppet.


i en ramplamelldiff så sitter det vinklade ramper som, beroende på skilnad på greppet, pressar ihop lamellerna.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382


Trådstartare
Jo, jag tackar! Nu blir det ljusare igen.

Men funkar ramplamelldiffen likadant åt båda hållen? Dvs funkar den likadant vid motorbroms som vid acceleration?

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



På en ramplamelldiff kan du ha olika ingreppskraft på acc och motorbroms. Beror helt på vilka vinklar som ramperna har.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382


Trådstartare
ok . Då förstår jag.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



hur kan diffen känna skillnad när jag motorbromsar och när jag gasar?

det har jag aldrig förstått..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
På en ramplamelldiff kan du ha olika ingreppskraft på acc och motorbroms. Beror helt på vilka vinklar som ramperna har.

Detta får jag inte ihopp, men jag kan ha fel, pga rampen används åt begga håll vid ax beroende på vilket hjul som spinner. Eller åker jag cykel i badkareret igen?

Hmm får väll ta tummen ur rö... Och gå ner och rive en diffbroms och använda det man sätter hatten på.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



fuling skrev:
citat:
På en ramplamelldiff kan du ha olika ingreppskraft på acc och motorbroms. Beror helt på vilka vinklar som ramperna har.

Detta får jag inte ihopp, men jag kan ha fel, pga rampen används åt begga håll vid ax beroende på vilket hjul som spinner. Eller åker jag cykel i badkareret igen?

Hmm får väll ta tummen ur rö... Och gå ner och rive en diffbroms och använda det man sätter hatten på.


Det kanske är jag som är ute och cyklar men jag har fått för mig att man kan ha olika vinklar på dom två ramperna som visas på denna bild

2:an har samma kraft på acc och broms.
1:an har bara på ena
1,5:an har mer på den ena än på den andra.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur/vad skiljer på lamelldiff vs ramplamelldiff?
1 besök senaste veckan (3270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande