Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (34284 totalt) |
Skall vi ändra tråden till "motorljudsupplevelser" efter Martin G:s poetiska sinnelag?
![]() En toksnygg Escort BDA uppfär Kungsberget vid BackSM 2000, sången är obeskrivbar i denna maskin. Vill ha! En outsider: Seat F2 för några år sedan, svenska Rallyt, snö, några minusgrader, skymning, det som hörs är spraket från eldarna och på någon kilometers avstånd börjar ylandet från F2:an och man kan riktigt höra/tänka sig hur väger svänger i takt med att föraren låter spjällen öppna och stänga. Det var oxå tider det! ![]() M3 DTM runt 9000 är med i toppen plus alla andra ni redan nämnt... Men bäst i sommar var nog Carreran genom en söderledstunneln med rutorna nere och luckan öppen---Fram å tillbaka!! ![]() _________________ /Calle |
||||
Jag har lite svårt att rangordna de motorljuden jag tycker är fetast. Här är några jag skulle lagt min röst på.
BMW M3 e30 (DTM alt. de vagnar som har gått i BMW cupen). Deras insugningsljud e ju bara bäst. Hondas motorer med "open air" luftfilter. Polaren hade en Accord Aerodeck 2,2l och närmare föregående alternativ har jag inte hört på gata. Ferraris V8 av senare modell (355) låter härligt raspigt. F1 motorer är jag lite tveksam till då det bokstavligen gör ont att höra de live. Men de är på inget sätt tråkiga att lyssna till. Högvarviga multicylinder motorer är ju inte helt fel. Att vakna på kampingen på Monsa till ljudet av F1or som varmkörs är en väldigt behaglig upplevelse som jag varmt rekomenderar. Femcylindriga motorer låter också bra men inget jag får ståpäls av direkt(hitintills). Klart är att jag föredrar ett bra insugningsljud före avgasljud. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Självupplevda
BMWSC banträff för nåt år sedan, mellanblåmetalic M5 med slicks, lät himmelskt bra + small till gott vid växlingarna på rakan. BMW cup, Axhults M3a, insugningsljud som man inte glömmer. Det går en 318 i cuppen, gul-vit som låter så där stenhårt hammrigt som jag gillar. Var på SAAB-draget i trollhättan i sommras. Illtrimmade 2-taktare med i stort sätt raka rör låter mumsigt. min gamla 02a med 323 6:a i, kunde skrämma mellanstora barn genom att bara starta den. ![]() /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Är allmänt svag för motorljud och har svårt att få till en lista, men jag gör ett försök:
![]() 1) M3 E30 DTM på fullvarv - Det ljudet går inte att beskriva, måste upplevas. 2,5 liter toktrimmad 4:a med ca 350hk och närmre 11.000 varv.. ![]() ![]() 2) Escort BDA - Rallysprinttävling i Eslöv för några år sedan, vilken sång! Vi står ca 150m efter en lång svepande höger. Man hör bilen yla på långt borta och ljudet blir bara starkare för att nå sitt crescendo 2 meter från där man står innan föraren går på bromsarna. ![]() 3) Ferrari 360 Modena (gatbil) runt ett öde Ring Knutstorp, inte ett hår låg ner.... ![]() 4) Formel 1 - Helvete vad högt dom låter rent ut sagt.. Varenda nerväxling slår som en knytnäve i bröstet. ![]() 5) Vår 318 en öde vårkväll ute på småvägarna utanför garaget. Vindstilla, inga luftfilter, ingen huv och man står och lyssna utanför garaget - svårt att beskriva men trevligt att uppleva ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jag kom att tänka på en till maskin som lät lite speciellt. En bekant till mig (Dieter Dammer) hade en 2002 med Schnitzer 16V F2-maskin under några år. Den lät absolut inte helt fel när det började bli dags att växla uppåt 8900rpm.
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Du Mäkinen, va den svart med gröna o blå stripes?
om det är den jag tänker på så har jag hört den i ett garage... Den låter rätt bra.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Mig veterligen satt Dieters 16V i en vit 02:a.
Eddie: Bilen du tänker på är med största sannolikhet, med tanke på var du bor, Sten Jarls gammla backraces som tidigare gick i tyskland. Motorn i den är en M10/S14 hybrid på 2 liter (2liters M10block och S14 topp). Låter myyyyycket trevligt. Men "blåa och gröna stipes"... ![]() |
||||
Jag lär aldrig glömma åkturerna med Dieter på smala skogsvägar och gamla järnvägsbankar. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
okej, VAD är detta?
Inspelat inuti bilen.... I slutet hör man andra bilar utanför bilen när han kör om?... https://rejsa.nu/stuff/lap.mp3 Dra på ordentligt med bas o FULL volym!!!!! . _________________ ![]() |
||||
Vad är det för engelsman som snott min bil? ![]() Lambo Diablo såklart. ![]() |
||||
Nu lär jag få en nybliven Porscheägare efter mig, men eftersom jag har haft en, och farsan har den känner jag i alla fall att jag inte kastar sten i glashus. Följande hittades idag på Hej Bilist som en beskrivning av ägaren till :
Porsche 924 - 1978 Du är man, antingen 18 eller 55 år gammal. 18 år: Du köpte Porsche för att folk ska tro att du är en rik, äldre it-nisse. 55 år: Du köpte Porsche för att folk ska tro att du är en ung sportig kille. Du anser själv att du skaffat en unik samlarbil. Trots att lacken är gammal och matt så vägrar du måla om den eftersom bilen då frångår sitt "originalskick". Du skryter gärna om att du har Porsche. Du vägrar dock öppna motorhuven eftersom du vill dölja det pinsamma fakta att det sitter en audimotor i bilen. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Sten Jarls gamla (jäklar vad den låter gött) ägs numera av den inte helt okände Erland Cox. Han hade en liten "incident" på Sturup och den bilen är nu under karossrenovering - tittar eventuellt ut nästa år...
![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jepp. På SPA. I datorspelet GTR2002. Och det låter ett gäng bättre när man sitter o spelar (den där var inspelad med mikrofon eller nåt...) Visst var det kul gjort med "kommentatorn" hehe! _________________ ![]() |
||||
Det var precis denna jag menade. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag var där också. Peter "topchop" stoppade ner skallen mellan trattarna , precis då bottnade Erland varvräknarnålen (10000) varv. Det tutade i Peters öron i 2 dagar. ![]() /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Med ett brett leende vill jag kommentera med min syn på saken. Jag är ju 31 så det där gäller ju inte mig... ;-) Att jag köpte den är för att den är rätt bil att "förbruka". Den är omlackad. Funderingar på "Audi Sport"-dekaler finns. Bilen står med huven öppen just nu eftersom lastbilsmotorn inte vill gå. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Kan det vara denna http://www.bimmerfanatics.com/images http://www.bimmerfanatics.com/images /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Jag blir stum...och nästan religiös...
![]() Schnitzer 2,3 16v... En förlaga till S14, fast med mkt råare gång skulle jag tro/vet... *suck* ![]() |
||||
Anders C,
Visst är det rätt bil! Första gången jag åkte med sa Dieter nåt om ett missljud när man passerade 5500rpm. Jag hörde inget, men han kom fram till att det var resonansljud från kamkedjan. AL, Dieter är ganska händig så han fick motorn att gå rent och fint ända ner mot 1500rpm. Det var med vanliga spjäll föstås. Jag tror aldrig han försökte sig på slid-sprutet som egentligen hörde dit. Visst var det väl 2,0 som standard hos Schnitzer och inte 2,3? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Snackade lite med nuvarande ägare efter att ha stått och hjälpt till med Master Starter på Ring Knutstorp - den bilen gick utav bara hel....
Han sa att det är ganska så kul när man ligger på motorvägen med denna bilen och det rullar upp något nytt och häftigt bredvid (den ser ganska anonym ut med sina 13" hjul osv) och sen bara hänger av dem som ingenting... ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
F2-motorerna var på 2 liter och mig veterligen byggdes alla av Schnitzer. Därav det lite skojjiga att tom Alpinas 02:or åkte med Schnitzermotorer, när man -74 började med 16ventilare, i Banracing-EM.
![]() När Dieter sålde dendär motorn för nga år sedan, eller försökte göra det, stod det att den var på 2,3 liter. Även Motor Nord sålde 2,3 liters 16v Schnitzermaskiner på den tiden den firman var en anrik och mycket kompetent trimfirma. Så man kan säga att det funnits både och. 92mm i borr ochen smidd "strokervev" på 86 mm slag är melodin för dom som vill ha riktig sång i sin gammla M10... ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (34284 totalt) |